شرایط دریافت اقامت و کار در ترکیه برای داروسازها

شرایط دریافت اقامت و کار در ترکیه برای داروسازها
00.07.28

برای مهاجرت هرچقدر تخصص شما بیشتر باشد، فرصت‌های شغلی بیشتری در انتطارتان است. اگر بخواهیم به بازار کار داروسازی در ترکیه نگاهی بیندازیم، این رشته تقاضای زیادی دارد. کار در ترکیه برای ایرانی‌ها در زمینه‌ی داروسازی امکان‌پذیر است. اما چگونه؟ در این مقاله از ام تی سی هوم صفر تا صد نحوه‌ی اشتغال داروسازان را بررسی خواهیم کرد.

هزینه و درآمد داروساز در ترکیه

در بین رشته‌های علوم پزشکی ترکیه، داروسازی محبوبیت زیادی دارد. دلیل این محبوبیت تا حد زیادی به بازار کار داروسازی در این کشور باز می‌گردد. در این بخش نگاهی می‌اندازیم به هزینه‌های تحصیلی و درآمدهای آتی یک داروساز در ترکیه.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد تحصیل در ترکیه

تحصیل در رشته‌ی داروسازی

اغلب دانشگاه‌های معتبر و تراز اول ترکیه، امکان تحصیل در رشته‌ی داروسازی را فراهم کرده‌اند. جالب است بدانید که تقریبا بیشتر این دانشگاه‌های به زبان انگلیسی آموزش می‌دهند.
دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه هر ساله در سه مقطه کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجوی بومی و خارجی می‌پذیرند. برای ثبت‌نام در این رشته 4 راه پیش رو داوطلبان وجود دارد.

  • شرکت در آزمون یوس (دانشگاه دولتی)
  • شرکت در آزمون سات (دانشگاه خصوصی)
  • دریافت بورسیه (تحصیلات رایگان)
  • دریافت پذیرش بدون آزمون (دانشگاه‌های غیر انتفاعی و خصوصی)

بسته به اینکه پذیرش دانشگاهی از کدام روش‌های بالا صورت گرفته باشد، هزینه‌ی تحصیل در رشته‌ی داروسازی متغیر است.
دریافت بورسیه دانشگاهی تا حد زیادی سخت است و دانشجویان نخبه‌ی زیادی برای کسب امتیاز تحصیل رایگان با هم رقابت می‌کند. نقطه‌ی مقابل بورسیه، ثبت‌نام بدون آزمون در دانشگاه‌های غیرانتفاعی و برخی دانشگاه‌های خصوصی قرار گرفته، که شهریه‌ی زیادی دارد.
بهترین روش تحصیل، شرکت در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های دولتی‌ست. هزینه‌ی تحصیل در رشته‌‌‌ی داروسازی به زبان ترکی استانبولی بین 240 تا 750 دلار و تحصیل به زبان انگلیسی بین 600 تا 1500 دلار می‌باشد.
شهریه دانشگاه‌های خصوصی در حدود 10.000 دلار و حتی بیشتر محاسبه می‌شود. هرچقدر مقطع تحصیل بالاتر باشد، به دلیل کاهش طول دوره و تعداد واحدها، هزینه‌ی تحصیل کمتر می‌شود.

  • 5 سال دوره‌ی‌ کارشناسی
  • 2 سال دوره‌ی کارشناسی ارشد
  • 4 سال دوره‌ی دکترا

درآمد داروسازی در ترکیه

داروسازی همانقدر که محبوب است از بازار کاری خوبی نیز برخوردار است، و جزء مشاغل محبوب محسوب می‌شود. به ويژه‌ کار در ترکیه برای خانم‌ها در رشته‌ی داروسازی زیاد است.
از آنجایی که بسیاری مهاجران به ترکیه، شهر استانبول را برای سکونت انتخاب می‌کنند، باید بگوییم کار در استانبول برای داروسازان نیز به وفور یافت می‌شود. دانشجویان داروسازی بعد از اتمام تحصیلات به سرعت جذب بازار کار خواهند شد.
داروسازی شغلی پر درآمد محسوب می‌شود. داروسازان در ترکیه به عنوان شیمی‌دان یا داروساز در موسسات تحقیقاتی، بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و مراکز بهداشتی استخدام می‌شوند.
حداقل حقوقی که یک داروساز تازه‌کار دریافت می‌کند برابر با 5.000 لیر به صورت ماهیانه است. این رقم باتوجه به نوع شغل می‌تواند تا ماهی 15.000 لیر نیز افزایش پیدا کند. با این حساب درآمد سالیانه داروسازی در ترکیه بین 25.000 لیر تا 90.000 لیر برآورد می‌شود .

تحصیل در ترکیه
کلاس‌های عملی داروسازی در دانشگاه آکدنیز

تحصیل در رشته داروسازی دانشگاه های ترکیه

حداقل 30 دانشگاه برتر ترکیه، دانشکده‌‌های داروسازی دارند. متقاضی تحصیل در رشته‌ی داروسازی ابتدا باید در دوره‌ی یک‌ساله‌ی کالج شرکت کند تا برای آزمون ورودی دانشگاه‌ها آمده شود. بعد از قبولی در آزمون، دانشجویان مجازند در هر یک از گرایش‌های زیر تحصیل کنند.

  • داروسازی بالینی
  • گیاهان دارویی
  • شیمی دارویی
  • سم‌شناسی
  • داروشناسی
  • فارماکوکنزی
  • بیوتکنولوژی دارویی
  • داروسازی هسته‌ای
  • نانو فناوری دارویی
  • کنترل دارویی
  • فارماسیوتیکس
  • اقتصاد مدیریت و دارو

بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای تحصیل نیز عبارتند از:

  • دانشگاه حاجت تپه
  • دانشگاه آنکارا
  • دانشگاه استانبول

نحوه استخدام داروساز در داروخانه ترکیه

با توجه به رشد و توسعه‌ی شهری و ساخت شهرک‌های مسکونی به صورت گسترده، سیاست بهداشتی دولت ترکیه، تجهیز هرچه بیشتر این مناطق به امکانات بهداشتی و درمانی‌ست. به این ترتیب با افزایش جمعیت، هر روز بیش از گذشته به وجود درمانگاه‌ها و داروخانه‌ها احساس نیاز می‌شود.
استخدام در داروخانه‌ها به عنوان کارشناس داروسازی جزء مشاغلی‌ست که بازار کار خوب و رو به رشدی دارد. افرادی که متقاضی کار در داروخانه هستند باید مدارک مورد تائيد دانشگاهی ارائه کنند. علاوه بر آن باید یک دوره‌ی 6 ماهه‌ی کارآموزی را نیز بگذرانند تا با روند کار داروخانه بیشتر آشنا شوند.
علاوه بر دوره‌ی کارآموزی دروه‌‌های آموزشی ویژه‌ای نیز برای داروسازان در نظر گرفته شده. در این دوره اطلاعات لازم برای اداره‌ی داروخانه، ارتباط با مشتری و مباحث مرتبط آموزش داده می‌شود.
در پایان دروه‌ نیز به دانشجویان گواهی‌نامه‌ی اهدا می‌شود که می‌تواند امتیاز مثبتی برای تاسیس یا استخدام در داروخانه باشد.
افرادی که مدرک تحصیلی‌شان را از دانشگاه‌های ایران دریافت کرده‌اند، پیش از اقدام به کاریابی باید ترجمه‌ی مدارک برای اقامت ترکیه را انجام دهند. به این روش ضمن اخذ اقامت راحت‌تر می‌توانند، پیگیر استخدام خود باشند.

بیشتر بخوانید: دریافت اقامت پس از تحصیل در ترکیه

معادل‌سازی مدرک داروسازی در ترکیه

اتباع خارجی که متقاضی کار در ترکیه هستند، باید مدارک تحصیلی خود را به صورت رسمی به ترکی ترجمه کنند. در رشته‌های علوم پزشکی علاوه بر ترجمه، فرآیند معادل‌سازی نیز صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: دنکلیک (معادل سازی) مدارک در ترکیه

معادل‌سازی مدرک برای کار در داروخانه‌ها و مراکز درمانی

تائید مدرک تحصیلی در رشته‌های پزشکی و علوم پزشکی برای دانش‌آموخته‌هایی که در کشورهای دیگر تحصیل کرده‌اند دشوار است.
متقاضی باید بتواند شایستگی‌های خود را ثابت کند تا اجازه‌ی کار در ترکیه را دریافت کند. برای اثبات شایستگی علمی متقاضی، مدارک تحصیلی او باید در سازمان یوک بررسی و معادل سازی شود.

استخدام داروساز در کارخانه‌های دارویی
استخدام در شرکت‌های داروسازی گزینه‌ی مناسب کار در ترکیه برای خانم‌ها است.

برای کار در داروخانه، مدارک و سوابق تحصیلی باید برای نظام سلامت ترکیه ارسال شود. در صورت تائید، متقاضی مجاز است در آزمون معادل‌سازی شرکت کند. این آزمون به STS معروف است.
در صورت قبولی در این آزمون، متقاضی باید در دوره‌ی کارآموزی یک‌ساله شرکت کند. این دوره به صورت دستیاری در داروخانه‌ای انجام می‌پذیرد. در پایان شخص می‌تواند به صورت مستقل اقدام به افتتاح داروخانه کند یا به عنوان کارشناس داروساز در داروخانه‌ای استخدام شود.

معادل‌سازی برای مشاغل پژوهشی در زمینه‌ی داروسازی

علاوه بر اشتغال در داروخانه‌ها، دانش‌آموخته‌های رشته‌ی داروسازی می‌توانند در شرکت‌های دارویی و کارخانه‌ها مشغول به فعالیت شوند. در این صورت ارائه‌ی مدارک لازم جهت اقامت ترکیه، مانند ترجمه و اقامت‌نامه کافی‌ست و دیگر نیازی به طی پروسه‌ی معادل‌سازی مدرک نیست.
در این صورت تنها کافی‌ست رزومه‌ی تحصیلی و کاری خود را برای کارفرمایان ترکیه‌ای ارسال کنند، تا موفق به دریافت نامه‌ی دعوت به کار شوند.

مدارک جهت اقامت ترکیه از طریق کاریابی

  • مدارک تحصیلی (ترجمه شده)
  • سوابق تحصیلی ( ریزنمرات یا پژوهش‌های انجام شده)
  • مدرک زبان ترکی استانبولی
  • سوابق شغلی
  • گذرنامه و مدارک هویتی
  • عکس پرسنلی

هرچقدر تسلط داروساز به زبان ترکی بالاتر باشد، احتمال اشتغالش نیز افزایش پیدا می‌کند. تسلط نسبی به زبان انگلیسی هم برای شرکت‌های دارویی بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل زندگی تحصیلی و دانشجویی در ترکیه

سخن‌پایانی

ترکیه برای بالا نگه‌ داشتن استانداردهای بهداشتی خود همواره نیاز به متخصصان در رشته‌های بهداشت و سلامت دارد. به نظر می‌رسد داروسازی همچنان جزء مشاغل محبوب و درآمدزا باقی بماند. بنابراین ترکیه می‌تواند گزینه‌ی مناسب و کم هزینه برای مهاجرت کسانی باشد که در رشته‌ی داروسازی تحصیل کرده‌اند. اگر به تحصیل در ترکیه علاقه‌مندید و نیاز به راهنمایی بیشتر دارید، با مشاوران بخش تحصیل ما صحبت کنید. برای این کار کافی‌ست به سایت تحصیل ما به نشانی https://turkey-study.com/ مراجعه کنید.