دنکلیک (معادل سازی) مدارک در ترکیه

دنکلیک (معادل سازی) مدارک در ترکیه

به طور کلی اکثر کسانی که برای ادامه تحصیل و یا کار به ترکیه مهاجرت می‌کنند، باید حتما مدارک خود را معادل ‌سازی کنند، زیرا فقط در این صورت مدارک تحصیلی اتباع خارجی به رسمیت شناخته می‌شود. به این منظور افراد متقاضی باید خواهان تطبیق دروس خود از ابتدایی تا دبیرستان باشند تا این معادل سازی توسط وزارت آموزش و پرورش ترکیه صورت گیرد. به علاوه فرد متقاضی می‌تواند برای تطبیق واحدهای دانشگاهی خود نیز به سازمان آموزش عالی ترکیه (Yok) درخواست دهد. در این مقاله از ام تی سی هوم با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را در رابطه با معادل سازی مدارک در ترکیه در اختیارتان قرار دهیم.

معادل سازی (دنکلیک) مدارک تحصیلی

همان‌طور که گفته شد معادل سازی یا دنکلیک مدارک تحصیلی از ابتدایی تا دبیرستان توسط وزارت آموزش و پرورش کشور ترکیه صورت می‌گیرد. در نظر داشته باشید که در این کشور تحصیلات قبل از دانشگاه شامل 12 پایه تحصیلی می‌باشد، بنابراین اگر شما فارغ‌التحصیل نظام قدیم هستید حتما باید مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی را برای معادل‌سازی مدارکتان در ترکیه ارائه دهید. اما در صورتی که نظام جدید هستید فقط کافی‌ست دانشنامه و ریزنمرات پایه 12ام تحصیلی را برای امور مربوط به دنکلیک ارائه دهید. فراموش نکنید که ارائه دانشنامه و ریزنمرات برای امور مربوط به تطبیق واحد الزامی است. دنکلیک مدارک ابتدایی تا دبیرستان و دریافت این معادل سازی برای افراد متقاضی کاملا رایگان می‌باشد.

معادل‌ سازی (دنکلیک) مدارک دانشگاه

اگر تمایل دارید که در کشور ترکیه اقدامات لازم را برای مقاطع بالاتر تحصیلی به کار گیرید و در اداره یا سازمانی مشغول به کار شوید، باید ابتدا مدارک دانشگاهی خود را معادل سازی کنید. همان‌طور که گفته شد معادل سازی مدارک دانشگاهی توسط Yok یعنی سازمان آموزش عالی کشور ترکیه صورت می‌گیرد. مدت زمان تطبیق مدارک دانشگاهی با توجه به رشته تحصیلی کاملا متفاوت می‌باشد. به عنوان مثال پروسه تطبیق مدارک برای رشته‌های پزشکی ممکن است تا یک سال نیز به طور انجامد، در حالی که سایر رشته‌ها تقریبا بین 3 تا 6 ماه طول می‌کشد. توجه داشته باشید که اپلای معادل سازی مربوط به دانشگاه‌ها به صورت آنلاین و دریافت مدرک رسمی یا شناخته شدن (Taninirlik Begesi) از طریق ارسال پستی و با پرداخت هزینه صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل زندگی تحصیلی و دانشجویی در ترکیه

در صورت نداشتن دنکلیک چه مشکلاتی به وجود خواهد آمد؟

کسانی که در رشته‌های مهندسی تحصیلات خود را به اتمام رسانده باشند، در صورتی که امور مربوط به تطبیق واحد را در کشور ترکیه انجام ندهند، به هیچ عنوان نمی‌توانند پروژه‌ها را امضا کنند و یا در اتاق مهندسان ثبت‌نام نمایند.

مشکلان ناشی از نداشتن دنکلیک

برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های پزشکی نیز شرایط سخت‌تر است، به این صورت که این افراد علاوه بر این‌که نمی‌توانند در جایی مشغول به کار شوند، اجازه تاسیس مطب را نیز در ترکیه ندارند. لازم به ذکر است که علاوه بر معادل سازی یا دنکلیک مدارک، داشتن مجوز از وزارت بهداشت نیز برای اجازه کار الزامی می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخذ اقامت ترکیه از طریق خرید ملک

مدارک لازم برای معادل سازی

پیشنهاد می‌کنیم پیش از آن‌که پروسه معادل سازی مدارک خود را شروع کنید، موارد زیر را آماده سازید:

  • کپی از اصل مدرک دیپلم و ترجمه‌های رسمی آن (در اینجا منظور از دیپلم، دانشنامه است که می‌تواند دکتری، کارشناسی ارشد، کارشناسی، دیپلم و پیش دانشگاهی باشد)
  • اصل مدرک دیپلم و یا کپی برابر با اصل آن
  • اصل پاسپورت
  • برگه راندوو یا کارت اقامت
  • پر کردن فرم دنکلیک یا معادل سازی
  • یک قطعه عکس
  • واریز هزینه دنکلیک
  • فتوکپی تمامی مدارک فوق

چگونه می‌توان معادل سازی کرد؟

در ادامه مراحل و نحوه معادل سازی (دنکلیک) مدرک تحصیلی در کشور ترکیه را به طور کامل شرح داده‌ایم:

  • اخذ گواهی دنکلیک مدرک تحصیلی از کنسولگری یا سفارت ترکیه: آن‌ها از سیستم دیپلم دبیرستان کشور شما و نحوه تطبیق آن با سیستم آموزش کشور ترکیه به خوبی آگاه هستند. از این رو این نوع روش درخواست برای متقاضی راحت‌تر خواهد بود و شما می‌توانید سریعتر گواهی خود را برای ثبت نام به دست آورید.
  • فرد متقاضی باید در تهران به دفتر مشاوره تحصیلی سفارت جمهوری ترکیه مراجعه کند.
  • به هنگام دنکلیک مدارک تحصیلی در کشور ترکیه، اصل مدرک تحصیلی شما باید آماده باشد. مهر مدرک اصلی را به هیچ عنوان نباید فراموش کنید، زیرا اداره آموزش ملی اسنادی را که وزارت امور خارجه آن را تایید نکرده باشد، قبول نمی‌کند.
  • پس از این‌که درخواست شما برای گواهی دنکلیک یا معادل سازی مورد ارزیابی قرار گرفت، آنگاه در مورد صادر شدن یا نشدن آن تصمیم گرفته می‌شود. در صورتی که گواهینامه صادر شود، باید تمامی مدارک مورد نیاز را برای تکمیل ثبت نام دانشجویی ارسال کنید.

بیشتر بخوانید: دریافت اقامت ترکیه برای افراد زیر 18 سال

سخن پایانی

در این مقاله از ام تی سی هوم اطلاعات جامعی در رابطه با دنکلیک (معادل سازی) مدارک در کشور ترکیه در اختیارتان قرار دادیم. اگر شما نیز جز کسانی هستید که قصد سرمایه گذاری یا خرید ملک در ترکیه را دارید، پیشنهاد می‌کنیم از طریق شماره واتس‌اپ استانبول 00905312699346 با مشاوران ام تی سی هوم در ارتباط باشید تا شما را در پروسه‌ی سرمایه‌گذاری در این کشور زیبا همراهی کنند.