چگونه بیمه درمانی در ترکیه دریافت کنم؟

چگونه بیمه درمانی در ترکیه دریافت کنم؟
99.09.29

از بدترین تجربه‌هایی که بعد از پرزنت شدن توسط نتورک مارکتینگ وجود دارد، بازاریابان بیمه است که هر کدام انواع خدمات بیمه را جلوی شما می‌گذارند و شما نمی‌دانید کدام را انتخاب کنید. بیمه درمانی در ترکیه نیز انواع مختلفی دارد. انتخاب یک بیمه درمانی در ترکیه که نیازهای شما را پوشش دهد مانند انتخاب ست کردن کیف و کفش با لباس مورد علاقه‌تان می‌ماند، چون تنوع بسیار است. در این مطلب قصد داریم نحوه دریافت بیمه درمانی در ترکیه را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

وضعیت بیمه در ترکیه چگونه است؟

در سال 2014 ترکیه یک پیش شرط برای دریافت اقامت کوتاه مدت برای اتباع خارجی گذاشت: تهیه بیمه در ترکیه برای گرفتن اقامت ترکیه . به همین دلیل بسیاری از کسانی که قصد مهاجرت به ترکیه را داشتند در گوگل کلمه‌ی وضعیت بیمه در ترکیه یا چگونه در ترکیه بیمه درمانی تهیه کنم؟ را جست‌وجو کردند. تمام افرادی که در ترکیه اقامت دارند چه خارجی و چه شهروند ترکیه باید خدمات درمانی را به صورت رایگان یا با هزینه بسیار کم دریافت کنند. برای مهاجرانی که به ترکیه می‌آیند فرقی ندارد چه ویزایی دارند، چه از راه تحصیلی، چه سرمایه گذاری و … فرقی ندارد، شما باید بیمه درمانی ترکیه را دریافت کنید. شما دو راه برای دریافت تحت پوشش قرار گرفتن بیمه درمانی در ترکیه دارید:
1. بیمه دولتی (SGK) : این بیمه مخصوص کسانی است که از راه سرمایه گذاری یا کاری به ترکیه می‌آیند. اگر استخدام یک شرکت ترکیه‌ای شدید، آن‌ها باید بیمه شما را رد کنند. اگر خود اقدام به ثبت شرکت کردید، می‌توانید از بیمه دولتی استفاده کنید.
2. بیمه خصوصی: بیمه‌ای که توسط شرکت‌های خصوصی انجام می‌شود. بیشتر ایرانیانی که مهاجرتی غیر از سرمایه گذاری و کاری دارند از این بیمه استفاده می‌کنند. تنها کافی‌ست یک شرکت بیمه را انتخاب کنید و هزینه‌های مربوط را بپردازید تا بیمه درمانی ترکیه را دریافت کنید. یادتان باشد که شرکتی که انتخاب می‌کنید حتما باید مورد تایید اداره مهاجرت باشد.

هزینه‌های بیمارستان و درمان در ترکیه چقدر است؟

ترکیه مانند ایران نیست که در هر کوی و برزن مطب دکتری را ببینید و به آن مراجعه کنید، چون حدود 90 درصد دکترها در بیمارستان، بیمارهای خود را ویزیت می‌کنند که هزینه‌ای بین 70 تا 200 لیر دارد. هزینه‌های درمانی در ترکیه بسیار سنگین است، به همین علت یک بیمه درمانی خوب در ترکیه مانند لنگه کفش در بیابان به دردتان می‌خورد. حتی با توحه به انتخاب یک بیمه درمانی ترکیه خوب، شما باید حدود 10 تا 40 درصد هزینه‌ی درمان را خودتان بپردازید. از طرفی باید بدانید برخی هزینه‌ها مانند هزینه MRI، آزمایش، رادیولوژی، تصویربرداری، دندانپزشکی، درمان‌های سرپایی و امور زیبایی گاهی تحت پوشش بیمه نیستند و باید خودتان هزینه‌ی ان را بپردازید. قیمت داروها نیز نسبت به ایران بالاتر هستند اما کیفیت داروها به مراتب بهتر هستند. به طور کلی هزینه‌های درمانی از جمله هزینه های زندگی در ترکیه است که باید قبل از مهاجرت به ترکیه تصور روشنی از آن داشته باشید.

بیمارستان‌های ترکیه
حدود 90 درصد دکترها در بیمارستان، بیمارهای خود را ویزیت می‌کنند

بیمه درمانی ترکیه چه مواردی را تحت پوشش قرار می‌دهد؟

• درمان‎ها و عمل‌های سرپایی
• بستری شدن در بیمارستان
• برخی از اقدامات بیمارستانی مانند اتاق عمل، بی هوشی، آزمایشگاه، رادیولوژی و…
• شیمی درمانی، پرتو درمانی
• کلیه آزمایش‌های میکروب شناسی و پاتوبیولوژی
• پیوند اعضا
• هزینه برخی از داروها
• ویزیت پزشک و تمام آزمایش‌ها برای شناخت یا پیشگیری از بیماری
البته یادتان باشد این موارد تحت پوشش ممکن است از شرکت با شرکت دیگه تفاوت داشته باشد.

مدارک و هزینه‌های لازم برای تهیه بیمه درمانی ترکیه چقدر است؟

پس از انتخاب شرکت بیمه‌ای باید مدارکی نظیر کپی پاسپورت، کارت اقامت، کد مالیاتی و آدرس محل سکونت در ترکیه را برای بیمه درمانی ترکیه ارائه کنید. پس از تایید مدارک شما باید هزینه‌ی بیمه را بپردازید که برای سنین مختلف شاید متفاوت باشد.
1. افراد زیر 18 سال و بالای 65 سال نیازی به دریافت بیمه درمانی ندارند و نیازی به اخذ بیمه برای آن‌ها نیست.
2. افراد بین 18 تا 23 سال باید بیمه درمانی ترکیه را دریافت کنند و هزینه بیمه‌ی آن‌ها 400 تا 500 لیر است.
3. افراد بالای 23 سال تا 64 سال نیز نیاز به بیمه درمانی دارند. هزینه بیمه‌‌ی این افراد در ترکیه 3000 لیر است.

آیا از ایران می‌توانم بیمه درمانی ترکیه را تهیه کنم؟

در یک کلام بگوییم بله! طبق قانون نیازی به حضور فرد بیمه شده نیست و می‌توانید هنگامی که یک چای گرم می‌نوشید و تلویزیون نگاه می‌کنید، با پرداخت حق بیمه یک‌سال خود را در ترکیه بیمه کنید و به ادامه تماشای تلویزیون خود بپردازید. شاید بگویید بیمه خریداری شده به چه صورت تحویل داده خواهد شد؟ من که در ایران هستم و بیمه در ترکیه؟ از ان‌جا که پرینت بیمه شما باید در سربرگ شرکت بیمه چاپ و مهر شده باشد تا اداره مهاجرت قبول کند، این پرینت بیمه مهر شده همراه با کارت بیمه شما پس از صدور در یک بسته‌ی پستی به ایران ارسال می‌شود و به دستتان می‌رسد. البته هزینه‌ی پست به ایران بر عهده‌ی شما خواهد بود. برخی از شرکت‌ها نیز این کار را رایگان انجام می‌دهند. به هر حال، تهیه بیمه درمانی ترکیه از ایران به راحتی نوشیدن یک لیوان چای است!

بهترین و به صرفه‌ترین بیمه درمانی را کدام شرکت ارائه می‌دهد؟

می‌رسیم به شیرین‌ترین قسمت مطلب، جایی که می‌خواهیم بهترین و به صرفه‌ترین بیمه درمانی را انتخاب کنیم. همانطور که در بالا گفتیم شرکت بیمه‌ای که انتخاب می‌کنید باید توسط اداره مهاجرت مورد تایید باشد. در حال حاضر 30 شرکت وجود دارند که اداره مهاجرت بیمه‌ی آن‌ها را قبول می‌کند. شرکت بیمه‌ای Nippon Sigorta سابقه‌ای 70 سال در ارائه خدمات بیمه‌ای در ترکیه دارد. دیگر شرکت بیمه ترکیه‌ای که بهترین و به صرفه ترین بیمه درمانی ترکیه را ارائه می‌کند شرکت آنکارا است. بیمه آنکارا نسبت به شرکت نیپون قیمت کمتری دارد و موارد تحت پوشش آن بیشتر است، با این حال بسیاری از افراد شرکت نیپون را ترجیح می‌دهند. بیمه آنکارا درمان ویروس کرونا را نیز تحت پوشش خود دارد. انتخاب شرکت بیمه کاملا به خواسته‌ی شما در موارد تحت پوشش بستگی دارد.

جمع بندی

تهیه‌ی بیمه درمانی ترکیه سخت‌ترین مرحله کسب اقامت ترکیه نیست، اما شاید از مهم‌ترین مراحل باشد. اگر بخواهید با خرید ملک در ترکیه اقامت بگیرید و در مدت ویزایتان اینجا زندگی کنید، حتما یک بیمه درمانی را انتخاب کنید که موارد زیادی را تحت پوشش خود قرار دهد. قدیمی‌ها می‌گویند پیشگیری بهتر از درمان است! پس قبل از اتفاق افتادن حادثه یا بیماری از آن پیشگیری کنید.