جهان رنگارنگ صنایع دستی ترکیه

جهان رنگارنگ صنایع دستی ترکیه
00.12.19

صنایع دستی بسته به شرایط طبیعی از زمان وجود انسان پدید آمده است. اولین نمونه‌های صنایع دستی برای رفع نیازهای مردم، پوشش و محافظت از آن‌ها شکل گرفت. پس‌ازآن، صنایع دستی با توجه به شرایط محیطی توسعه و تغییر یافت و با انعکاس احساسات، ذوق هنری و ویژگی‌های فرهنگی جامعه‌ای که در آن پدید آمد، سنتی شد. صنایع دستی ترکیه با ارزش‌های خاص خود و ترکیب شدن با میراث فرهنگی تمدن‌های مختلف از تاریخ هزاران ساله آناتولی، جهانی رنگارنگ ایجاد کرده است. با ام تی سی هوم همراه شوید تا به جهان رنگارنگ صنایع دستی ترکیه نگاهی دقیق‌تر بیندازیم.

معرفی صنایع دستی ترکیه

ترکیه به دلیل تولید برخی از زیباترین و خاطره‌انگیزترین صنایع دستی جهان شهرت خوبی دارد. صنعتگران و زنان ترکیه از گلدوزی گرفته تا فرش و گلیم، چرم‌دوزی و دیگر صنایع دستی، بیش از دو هزار سال است که حرفه‌های مختلف خود را به کمال می‌رسانند و کارشان امروز به همان اندازه پرجنب‌وجوش و غنی است که در دوران بیزانس و آناتولی بود. در ادامه این مقاله به برخی از مهم‌ترین و جاودانه‌ترین صنایع دستی که امروزه در ترکیه تولید می‌شوند، نگاه خواهیم کرد.

جهت دریافت اطلاعات درباره‌ی خرید ملک در ترکیه، خواندن مقاله‌ی از 0 تا 100 اخذ اقامت ترکیه با خرید خانه را به شما توصیه می‌کنیم.

 

سرامیک آبی

ساخت سرامیک‌های خیره‌کننده در ترکیه به قرن هشتم برمی‌گردد و در دوران شکوفایی جاده ابریشم به یک صنعت بزرگ تبدیل شد. نیازی به گفتن نیست که آن‌ها یکی از سنتی‌ترین صنایع دستی ترکیه هستند که در این کشور پیدا می‌کنید. درواقع، موزاییک و سرامیک‌های نقاشی شده به بخشی از فرهنگ ترکیه تبدیل‌شده است که بسیاری از مساجد با آن‌ها تزئین شده‌اند. به‌عنوان‌مثال، آن‌ها را در مسجد آبی دیدنی در استانبول خواهید دید. بازار بزرگ استانبول مکانی عالی برای خرید سرامیک‌های ترکی است، اما این محصولات زیبا را در بسیاری از فروشگاه‌های سوغات در سراسر ترکیه نیز خواهید یافت.

ظروف مسی ترکیه

هنر مس در ترکیه که قدمت آن به 3000 سال قبل از میلاد می‌رسد، هنوز زنده و پابرجاست. فرآوری مس یکی از صنایع دستی ترکیه است و قرن‌هاست که در مرکز دنیزلی وجود دارد. این هنر، کار آهنگری فلز مس و تبدیل آن به اقلام مختلفی است که عموماً در آشپزخانه استفاده می‌شود. هنر ساخت ظروف مسی به‌عنوان پیشرفته‌ترین هنر در منطقه دیده می‌شود. صنعتگران مس ترکیه نه‌تنها ظروف آشپزخانه بلکه آثار هنری مانند لامپ، فانوس و سایر وسایل دکوری را نیز تولید می‌کنند. هنر ساخت ظروف مسی هنوز هم با این وسایل جایگاه خود را در زندگی مردم حفظ کرده است.

بیشتر بخوانیدبهترین شهرهای ترکیه برای خرید کدامند؟

ظروف شیشه‌ای ترکیه

شیشه‌کاری یکی دیگر از صنایع دستی ترکیه است که در طول قرن‌ها تکامل‌یافته است. شیشه‌های رنگی در مدل‌ها و اشکال مختلف توسط سلجوقیان ساخته شد. در امپراتوری عثمانی، پس از فتح استانبول، این شهر به مرکز شیشه‌کاری تبدیل شد. اولین تولید شیشه به‌صورت مهره برای چشم بد توسط صنعتگران متخصص در استان ازمیر انجام شد. بیش از یک تکنیک در هنر شیشه‌سازی وجود دارد. اما اساساً این هنر به‌عنوان هنر پردازش شیشه، شکل دادن به شیشه یا اضافه کردن رنگ بر روی اشیاء شیشه‌ای شناخته می‌شود.

فرش و گلیم ترکیه‌ای

سنت بافندگی ترکیه تعدادی از خیره‌کننده‌ترین فرش‌های دستباف را تولید کرده است. فرش ترکی با ویژگی‌های رنگ، طرح و رنگ خاص منحصربه‌فرد در این بخش از جهان مشخص می‌شود. مردم محلی ماه‌ها را صرف تولید این صنایع دستی ترکیه می‌کنند که شامل بافتن پشم برای تولید فرش‌های محکم برای خانه است. منطقه آناتولی عمدتاً به دلیل نقوش گل لاله خود بر روی فرش‌ها که منعکس‌کننده باورها و سنت‌های باستانی است شناخته‌شده است. محبوب‌ترین محصولات تولیدشده در ترکیه به‌راحتی فرش است. شما می‌توانید این صنایع دستی اساساً ترکی را در سراسر کشور پیدا کنید.

بیشتر بخوانید8 نکته‌ی برای خرید از فروشگاه های ترکیه

یکی از محبوب‌ترین محصولات تولیدشده در ترکیه فرش است

فرش ترکی با ویژگی‌های رنگ، طرح و رنگ خاص منحصربه‌فرد در این بخش از جهان مشخص می‌شود

صابون دست ساز ترکیه

یکی از صنایع دستی ترکیه صابون دست ساز است. این صابون‌های محلی ساخته‌شده نشان‌دهنده سنت سلامتی چند صدساله حمام‌های ترکیه است. صابون معطر ارگانیک در ترکیه بسیار خاص است و در رایحه‌های مختلفی مانند روغن‌زیتون، اسطوخودوس و عسل وجود دارد. صابون‌های روغن‌زیتون با روغن‌زیتون مرغوب همراه با سایر عصاره‌ها ساخته می‌شوند. شما می‌توانید این صابون‌ها و همچنین بسیاری از محصولات زیبایی دیگر را در بازار ادویه استانبول پیدا کنید. برای لایه‌برداری پوست نیز می‌توانید صابون سیاه ترکی بخرید.

محصولات چرمی ترکیه

وجود گوشت بره و گوسفند در رژیم ترکی به این معنی است که در ترکیه چرم فراوانی ازجمله جیر وجود دارد. محصولات چرمی ترکیه درخشان‌ترین دوران خود را در قرن 16 و 17 پشت سر گذاشته‌اند. صنعت چرم ترکیه با داشتن مناطق صنعتی چرم سازمان یافته، کارگاه‌ها و کارخانه‌های مختلف پوشاک چرمی، یک شاخه تولیدی غول‌پیکر است. درواقع، چرم در ترکیه به‌طور قابل‌توجهی ارزان‌تر از بسیاری از کشورهای جهان غرب است، بنابراین به‌طور نسبی، ممکن است یکی از ارزان‌ترین چیزهایی باشد که می‌توانید در ترکیه بخرید. بیشتر اجناس چرمی در ترکیه دست ساز هستند و شهر استانبول بهترین مکان برای خرید کالاهای چرمی است.

بیشتر بخوانیدآسان ترین راه گرفتن اقامت ترکیه چیست؟

ظروف سفالی ترکیه

سفال یک کالای سوغاتی با ارزش فرهنگی بسیار بالا است و موردعلاقه بسیاری از گردشگران است. سفالگری در ترکیه در قرن هشتم و نهم متولد شد و در قرن یازدهم شکوفا شد. در قرن شانزدهم، سفال ترک به یک برند معروف تبدیل شد. قدمت سنت سفالگری ایزنیک به قرن پانزدهم برمی‌گردد و نقشی کلیدی در توسعه سنت‌های سفالینه بعدی ایفا کرد. امروزه سازندگان کاشی ایزنیک در سرتاسر جهان به دلیل کیفیت محصول خود شهرت دارند.

بازار صنایع دستی ترکیه

گشت‌وگذار در بازارهای ترکیه ممکن است گنجینه‌های قدیمی را به ارمغان بیاورد. اگر به این فکر می‌کنید که در ترکیه چه سوغاتی بخرید، انتخاب‌های زیادی پیش روی شماست. میراث فرهنگی و صنایع دستی ترکیه در میان آسیا و اروپا، غنی و متنوع است و در خاورمیانه و دریای مدیترانه بر همه‌چیز از پارچه گرفته تا غذا تأثیر گذاشته است. یکی از جذاب‌ترین جنبه‌های سفر به ترکیه، فرصتی است که برش کوچکی از این میراث فرهنگی ترکیه را داشته باشید. این کشور گسترده که در سراسر اروپا و آسیا پراکنده‌شده است، خانه چندین بازار بزرگ است. صنایع دستی ترکیه دارای جنبه‌های مختلفی ازجمله آثار هنری فلز، شیشه، چوب، چرم و همچنین لامپ‌ها و حکاکی‌های سنگی است. بهترین نمونه‌های صنایع دستی ترکیه را می‌توانید در فروشگاه‌های بزرگ صنایع دستی مشاهده کنید.

بیشتر بخوانیدخرید ملک؛ بهترین راه دریافت اقامت ترکیه

بازار صنایع دستی استانبول

استانبول یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان را در خود جای‌داده است. بازار بزرگی که در قرن پانزدهم ساخته‌شده، تقریباً 55000 مترمربع وسعت دارد و بیش از 3000 مغازه و غرفه را در خود جای‌داده است. بازار صنایع دستی استانبول نمادی فرهنگی است و صدها سال است که خانه هزاران تاجر و صنعتگر بوده است. گم‌شدن در رنگ و فرهنگ بازار بزرگ ترکیه یک تجربه واقعاً مسحورکننده است. هزاران غرفه و مغازه کوچک اقلام منحصربه‌فرد دوران گذشته و صنایع دستی ترکیه را به نمایش می‌گذارند. بازار بزرگ استانبول یک مکان تاریخی فوق‌العاده است که نه‌تنها می‌توانید در آن خرید کنید، بلکه روز خوبی را با قدم زدن در خیابان‌های پرجنب‌وجوش آن، در میان مغازه‌های رنگارنگ و بوی جذاب ادویه‌ها اسپری کنید.

بیشتر بخوانیددر کدام ساحل استانبول ویلا بخریم؟

بهترین سوغات استانبول

استانبول را می‌توان به‌عنوان پایتخت فرهنگ و مد ترکیه تعریف کرد. بسیاری از مراکز خرید مدرن و با کیفیت جهانی، مغازه‌های سنتی و بازارهای محله‌ای در استانبول وجود دارد. در استانبول فرصت‌های خرید مناسب با هر بودجه‌ای وجود دارد. اگر می‌خواهید در استانبول سوغاتی بخرید، مکان‌هایی مانند بازار بزرگ و بازار ادویه مملو از مغازه‌ها و غرفه‌هایی است که همه‌چیز می‌فروشند. در ادامه، بهترین سوغاتی‌ها را برای خرید در استانبول به شما معرفی خواهیم کرد.

سوغاتی ترکیه

مسلماً یکی از معروف‌ترین چیزها برای خرید در ترکیه، شیرینی‌های ترکی است که می‌توانید از سفر به خانه بیاورید. در بازار بزرگ استانبول می‌توانید شیرینی‌های خوشمزه ترکی زیادی پیدا کنید. اگر طعم غذاهای ترکی را در طول سفر خوددوست دارید، یک توصیه صمیمانه این است که وقتی به خانه آمدید، ادویه‌جات بخرید تا دوباره از آن لذت ببرید. اگر به دنبال وسایل خانه ترکی هستید که به‌عنوان سوغات نیز استفاده می‌شود، بشقاب‌ها، کاسه‌ها یا لیوان‌های سرامیکی سنتی چیزهای فوق‌العاده‌ای برای خرید در ترکیه هستند. ست‌های قهوه کوپر در ترکیه بسیار مورداستفاده و معروف هستند. توصیه می‌کنم به سراغ یکی از این‌ها بروید، زیرا یکی از سوغاتی‌های کاربردی ترکیه است. فرش‌های ترکی که به فرش‌های آناتولی نیز معروف هستند، سوغاتی شگفت‌انگیزی هستند، بااین‌حال، خریداران باید باهوش باشند، زیرا برخی از بازارها نسخه‌های تقلبی و ماشینی می‌فروشند.

بیشتر بخوانیدمراکز خرید استانبول را بشناسید

بشقاب‌ها، کاسه‌ها یا لیوان‌های سرامیکی سنتی چیزهای فوق‌العاده‌ای برای خرید در ترکیه هستند.

سفال یک کالای سوغاتی با ارزش فرهنگی بسیار بالا است و موردعلاقه بسیاری از گردشگران است.

فروش صنایع دستی ایران در ترکیه

تورم و رکود جهانی بازار بهتری را برای صنایع دستی ایران در کشورهای آسیایی و عربی خارج از بازار ایران ایجاد کرده است. آثار شاخه‌های مختلف هنر سنتی ایران ازجمله فیروزه کوبی، قلمکاری، خوشنویسی، میناکاری و فرش ایرانی در برخی از فروشگاه‌های استانبول برای فروش وجود دارند. در برخی از نمایشگاه‌های ترکیه نیز نمونه‌های زیبایی از صنایع دستی سنتی ایران برای بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته می‌شود. این نمایشگاه‌ها بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و هدف از آن معرفی صنایع دستی ما به مردم دیگر کشورها است. در کنار صنایع دستی ایران، نقاشی‌هایی در وصف آثار تاریخی ایران نیز در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود.

سخن پایانی

صنایع دستی سنتی ترکیه جذابیت زیادی برای بازدیدکنندگان از سراسر جهان دارد، بازارهای ترکیه با اقلام با کیفیت دست‌ساز خیره‌کننده زنده هستند. خرید سوغات در ترکیه راهی لذت‌بخش برای خرج کردن پول نقد شما است. از سفال گرفته تا شیرینی و باقلوا، زیورآلات، پوشاک، ظروف شیشه‌ای، صنایع دستی و موارد دیگر، انتخاب‌های فراوانی را در اختیار شما می‌گذارد. شما می‌توانید صنایع دستی ترکیه را در سراسر این کشور پیدا کنید، اما بهترین خرید سوغات در ترکیه در استانبول است.