راهنمای جامع تحصیل در ترکیه

راهنمای جامع تحصیل در ترکیه
99.11.01

در حال حاضر ترکیه به عنوان مهمترین کشور خاورمیانه که خدمات آموزشی و تحصیلی برای خارجی‌ها فراهم می‌کند، شناخته می‌شود. برای ادامه‌ی تحصیل در ترکیه دلایل زیادی وجود دارد. اگر برای شما هم سوال است که چرا تحصیل در ترکیه انتخاب مناسب و خوبی است؟ با ام تی سی هوم همراه باشید تا در این مطلب زوایای مختلف آموزش و تحصیل در ترکیه را بررسی کنیم.

مزایای تحصیل در ترکیه

فرصت تحصیل با کیفیت عالی مهترین ویژگی کشور ترکیه در امر آموزش است. دسترسی به تحصیلات تکمیلی در ترکیه برابر با ترخ 94 درصدی است این به معنای سهولت در پذیرش دانشگاه‌ها و امکانات تحصیلی بالاست. بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه با برجسته‌ترین دانشگاه‌های اروپا تبادلات آموزشی و پژوهشی دارند. طرح‌های مشترکی مانند فرصت تحصیلی اراسموس به عنوان یکی از برجسته‌ترین طرح‌های آموزشی اروپا اهمیت تحصیل در ترکیه را افزایش داده است.
فرصت‌های تحصیلی تحت عناوین مولانا و فارابی نیز جزو امکانات تحصیلی مشترک میان ترکیه و سایر کشورهاست که هم در زمینه‌ی جذب دانشجو و هم در زمینه‌ی جذب اساتید خارجی بسیار مطرح هستند.
دانشگاه‌های متنوع شامل 207 مرکز آموزش عالی و بیش از 60 هزار برنامه و دوره‌ی آموزشی منجر به سهولت در انتخاب رشته و پذیرش دانشگاهی ترکیه شده. حدود 8 میلیون دانشجو و دانش‌آموز که بخش قابل توجه‌ای از آنان دانشجویان خارجی هستند ترکیه را در صدر لیست تعداد دانشجو در کل اروپا قرار داده.
اغلب شهرها در ترکیه حداقل یک دانشگاه دارند. در این شهرها علاوه بر وجود مراکز آموزشی فضاهای مبتنی بر آموزش نیز فعال و پویا هستند. پردیس‌های دانشگاهی، کلاب‌های ورزشی و تفریحی مخصوص دانشجویان، رخدادهای فرهنگی آموزشی ویژه‌ی هر مرکز آموزشی امکانات ارتباطی خوبی برای محصلین فراهم کرده. به ویژه آنکه تعداد بالای دانشجویان خارجی در این کشور فرصت تعامل بین فرهنگی را تقویت می‌کند و از این منظر گنجینه‌ی قوی انسانی را ایجاد کرده است.

علاوه بر این شما می‌توانید روی اقامت تحصیلی ترکیه حساب باز کنید و یا بعد از خرید ملک در ترکیه و اخذ اقامت آن برای تحصیل فرزندانتان از لیست مدارس گفته شده در این مطلب استفاده نمایید.

دوره‌های آموزشی زبان ترکی

دوره زبان ترکی استانبولی و آزمون تومر (Tomer) دارای ۱۲ سطح است که شامل ۴ سطح مبتدی، ۴ سطح متوسط و ۴ سطح پیشرفته می‌باشد. این دوره‌های آموزشی توسط موسسات مختلفی در ترکیه ارائه می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها دوره‌های آموزشی دانشگاه آنکارا ست. دریافت مدرک تومور از دو جنبه دارای اهمیت است:

  • دریافت اقامت آسان در ترکیه از طریق شرکت در دورهای آموزشی زبان ترکی. این فرصت اقامتی از طریق ثبت‌نام در یکی از مراکز معتبر آموزشی یا دانشگاهی ترکیه به راحتی به دست می‌آید. هزینه‌ی شرکت در این دوره‌ها با توجه به سطح و موسسه ارائه‌ کننده خدمات آموزشی متفاوت است.
  • برای ورود به دانشگاه‌های ترک زبان در ترکیه ارائه‌ی مدرک B1 و بالاتر ضروری است. بسیاری از دانشجویان خارجی که تصمیم به ورود به دانشگاه‌های ترکیه را دارند در کشور خود یا در ترکیه ابتدا باید مدرک تومر خود را دریافت کنند.
تحصیلات در ترکیه
اجازه‌ی اقامت از طریق شرکت در دوره‌های زبان آموزی ترکیه حداکثر دو سال است و برای هر فرد تنها یکبار این امکان وجود دارد.

تحصیل در مدارس ترکیه

تحصیل در مدارس ترکیه مورد توجه 2 گروه از ایرانیان است، یکی ایرانیانی که به ترکیه مهاجرت کرده‌اند و فرزندانشان برای ادامه تحصیل باید در مدارس این کشور ثبت نام کنند، گروه دیگر ایرانیانی که فرزندانشان را برای دریافت کیفیت آموزشی بالاتر در مدارس ترکیه به این کشور می‌فرستند.
تحصیل در ترکیه اجباری و دولتی است و شامل 3 دوره‌ی چهار ساله‌ی ابتدایی، متوسطه و دبیرستان می‌شود. زبان تحصیل در این مدارس دولتی این کشور ترکی است و از سال چهارم ابتدایی زبان دوم یعنی انگلیسی هم تدریس می‌شود. اما بسیاری از مدارس غیر دولتی در ترکیه از همان ابتدا آموزش بر اساس زبان انگلیسی و ترکیه را دستور کار قرار می‌دهند.
برای محصلین غیر ترکیه‌ای کسب اقامت از طریق خود دانش‌آموز یا والدین‌اش برای ثبت نام در مدارس ضروری است. این دانش آموزان اگر به زبان ترکی تسلط نداشته باشند باید در مدارس بین‌المللی و خصوصی ترکیه که زبان اصلی آموزش انگلیسی‌ست ثبت نام کنند.

تحصیل در مدارس ترکیه
تحصیل در مدارس دولتی ترکیه برای محصلین رایگان است

مهم‌ترین مدارس بین‌المللی ترکیه عبارتند از:

  • مدرسه‌ی بین‌المللی استامبول
  • مدرسه بین‌المللی آمریکایی
  • مدرسه بین‌ بریتانیا (BISI)
  • مدرسه بین‌المللی ازمیر (ACI)

این مدارس به صورت سالیانه شهریه‌ای در حدود 8000 هزار لیر تا 30.000 هزار لیر از دانش‌آموزان خود دریافت می‌کنند.
لازم به ذکر است تحصیل در مدارس دولتی ترکیه برای محصلین رایگان است، اما استاندارهای آموزشی در مدارس بین‌المللی مانند تبعیت از برنامه‌ها و استاندارهای آموزشی اروپا و ارائه‌ی مدارک معتبر تحصیلی بسیاری از خانواده‌ها را ترغیب به ثبت‌نام فرزندانشان در مدارس دو زبانه کرده.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع تحصیل در مدارس ترکیه

آزمون‌های ورودی دانشگاهای در ترکیه

برای ورود به دانشگاه‌های ترکیه شرکت در آزمون ورودی (کنکور) الزامی‌ست. این آزمون‌ها شامل 3 دسته‌اند.

آزمون یواس (YOS):

دانشجویان خارجی که متقاضی ورود به دانشگاه‌های ترکیه در رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی، روانشناسی، حقوق، مهندسی مکانیک و معماری هستند باید در این آزمون شرکت‌ کنند.
شرکت کنندگان این آزمون باید حد نصاب کافی در آزمون تومور را پیشتر کسب کرده باشند تا بتوانند به سوالات یواس پاسخ گویند. آزمون YOS در فصل بهار و 15 اردیبهشت تا 15 تیر ماه در دانشگاه‌های کشور ترکیه به صورت مجزا برگزار می‌شود و شامل 2 بخش است.

  • بخش اول شامل 80 سوال از جمله سوالات هوش و سوالات مرتبط با دروس دوره‌ی دبیرستان مانند ریاضی، زیست، جغرافیا، شیمی و فیزیک است که به دو زبان ترکی و انگلیسی ارائه می‌شود.
  • بخش دوم شامل سوالات مربوط به زبان ترکی است.

برای ثبت نام در دانشگاه، متقاضی باید حد نصاب نمره در این آزمون را به دست بیاورد. علاوه بر انجام این آزمون در خاک ترکیه، برخی از دانشگاه‌ها که معمولا اعتبار علمی پایین‌تری دارند، جهت جذب دانشجو در کشورهای مختلف اقدام به برگزاری این آزمون می‌کنند.

آزمون سات (SAT):

این آزمون جهت ورود به مقطع کارشناسی دانشگاه‌های غیر ترکیه‌ای و خارجی انجام می‌شود، اما از آنجا که سات آزمون معتبر و دشواری است بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه با توجه به حدنصاب‌های نمره‌ی متقاضی در این آزمون اقدام به ثبت‌نام دانشجویان می‌کنند. این شیوه‌ی جذب دانشجو به ویژه در رشته پزشکی بسیار متداول است.
آزمون سات به زبان انگلیسی برگزار می‌شود و شامل 4 بخش است.

  1. سوالات تستی دروس دبیرستان
  2. آزمون چند گزینه‌ای درک مطلب و نگارش زبان.
  3. سوالات حل‌کردنی شامل هندسه، ریاضیات، آمار و احتمال.
  4. مهارت‌های خواندن، نگارش و تحلیلی ارتباطی زبان.

آزمون سات 6 بار در سال برگزار می‌شود و تا 5 سال نتیجه‌ی آن اعتبار دارد.

آزمون ALES:

آزمون ورود به مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه‌های ترکیه است و شامل دو بخش کتبی و مصاحبه می‌شود. متقاضیان شرکت در این آزمون باید نمرات خوبی در دوره‌ی کارشناسی کسب کرده باشند و حد نصاب در آزمون آلس را به دست بیاورند، تا مجاز به ثبت نام در دانشگاه شوند.
تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه
همان‌طور که در بالا اشاره شد، متقاضیانی خارجی برای ورود به دانشگاه‌های ترکیه باید در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها شرکت کنند. چنانچه متقاضی تمایل به شرکت در دورهای آموزشی دانشگاه‌های ترک زبان را داشته باشد باید مدرک تومر B1 و بالاتر را ارائه کند و چنانچه تمایل به ورود به دانشگاه‌های دو زبانه و یا انگلیسی زبان ترکیه را داشته باشد باید مدرک معتبر آیلتس ارائه کند.

راهنمای تحصیل دانشجویان خارجی در ترکیه
متقاضیانی خارجی برای ورود به دانشگاه‌های ترکیه باید در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها شرکت کنند

دانشگاه‌ها در ترکیه به 2 دسته‌ی بومی و بین‌المللی تقسیم می‌شوند. پنج دانشگاه‌ برتر ترکیه با توجه به رنگ جهانی عبارتند از:

  1. دانشگاه فنی و مهندسی خاورمیانه (METU)
    این دانشگاه در رتبه بندی EECA مقام هشتم را دارد. و علاوه بر 31.000 دانشجو، دوره‌های آموزشی کوتاه مدت جهت تبادل دانشجو نیز برگزار می‌کند.
  2. دانشگاه علوم پایه بغازیچی
    دانشگاه انگلیسی زبانی که توسط آمریکایی‌ها در استانبول تاسیس شده و بهترین دانشگاه برای تحصیل در رشته‌های علوم پایه است. رنک این دانشگاه در رتبه‌بندی EECA برابر با 10 است.
  3. دانشگاه بین‌المللی کوچ
    این دانشگاه با رنک12 در مقایس EECA یک دانشگاه‌ معتبر ترکیه محسوب می‌شود. دانشگاه کوچ به دانشجویان با استعداد و سابقه‌ی تحصیلی به راحتی بورس می‌دهد و حدود 14 درصد از دانشجویان این دانشگاه بورس شده‌اند. دانشگاه کوچ در زمینه‌ی علوم پایه بسیار قوی است و مدارک تحصیلی این دانشگاه اعتبار بالایی در سطح جهانی دارد.
  4. دانشگاه بیلکنت
    اولین دانشگاه غیرانتفاعی ترکیه محسوب می‌شود. شامل 9 دانشکده و 4 مدرسه است. حدود 13 هزار دانشجو در حال حاضر در بیلکنت در حال تحصیل هستند. کتابخانه‌ی این دانشگاه بزرگترین کتابخانه‌ی دانشگاهی ترکیه محسوب می‌شود. و علاوه بر برنامه‌های آموزشی فوق‌العاده دانشگاه فعالی در زمینه‌ی پژوهش شناخته می‌شود، از این رو رنک 14 در مقیاس EECA را کسب کرده.
  5. دانشگاه سباچی
    این دانشگاه که در استانبول واقع است در رتبه‌بندی EECA، پنجمین دانشگاه برتر ترکیه محسوب می‌شود و در جایگاه 18 این مقیاس ایستاده. دانشگاه سباچی به 4000 دانشجو در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد آموزش می‌هد. دانشکده مهندسی، علوم طبیعی، هنر و علوم اجتماعی از جمله دانشکده‌های این دانشگاه معتبر ترکیه هستند.

اعتبار مدرک دانشگاهی ترکیه در ایران

وزارت علوم و فن‌آوری هر ساله با توجه به رنک جهانی دانشگاه‌های ترکیه و اعتبار آموزشی آنها لیستی از مدارک معتبر دانشگاهی ترکیه در ایران را منتشر می‌کند. در رشته‌های پزشکی نیز وزارت بهداشت ایران باید مدارک تحصیلی در ترکیه یا هر کشور خارجی را مورد تائید قرار دهد و پروانه کار افراد را بر اساس این اعتبار صادر کند.
خوشبختانه به دلیل کیفیت بالای دانشگاه‌های ترکیه، اخذ مدرک تحصیلی در این کشور با اعتبار جهانی همراه است و به تبع در ایران هم از سوی وزارت علوم مورد تائید واقع می‌شوند. اطلاع از دانشگاه‌های مورد تائید نهادهای آموزشی در ایران می‌تواند در انتخاب دانشگاه مورد نظرتان در ترکیه راه گشا باشد.

بیشتر بخوانید: دنکلیک (معادل سازی) مدارک در ترکیه

لیست دانشگاه‌های مورد تائید وزارت علوم و فن آوری در سال تحصیلی 2020-2021

دانشگاه‌های گروه الف (ممتاز)

  • Bilkent University
  • Bogazici University
  • Hacettepe University
  • Koc University
  • Middle East Technical University
  • Sabanci University

دانشگاه‌های گروه ب (خوب)

  • Ankara University
  • Dokuz Eylul University
  • Ege University
  • Erciyes University
  • Gazi University
  • Istanbul University
  • Cukurova University
  • Marmara University
  • Yildiz Technical University
  • Cankaya University
  • istanbul technical university
  • karabuk university

دانشگاه‌های گروه ج (متوسط)

  • Uludag University
  • KTO Karatay University
  • Recep Tayyip Erdoğan university
  • akdeniz university
  • anadolu university
  • atilim university
  • bahcesehir university
  • eskisehir osmangazi university
  • istanbul bilgi universiyu
  • istanbul aydin university
  • izmir institute of technology
  • izmir university of economics
  • kadir has university
  • kocaeli university
  • ondokuz mayis university
  • ozyegin university
  • sakarya university
  • selcuk university
  • yeditepe university
  • university of gaziantep

اگر به تحصیل در ترکیه علاقه‌مندید، خواندن مطلب بهترین دانشگاه‌های دولتی ترکیه هم برایتان مفید خواهد بود.