معرفی جاذبه‌های کمتر شناخته‌شده‌ی ترکیه

معرفی جاذبه‌های کمتر شناخته‌شده‌ی ترکیه

برای بسیاری از گردشگرانی که به ترکیه سفر می‌کنند، جاذبه‌هایی نظیر مسجد ایاصوفیه، ویرانه‌های افسس، برج‌های جن و پری کاپادوکیا و نیز سواحل زیبای آنتالیا، مکان‌هایی آشنا هستند که برای‌شان تکراری شده. اما سفر به ترکیه فرصت تجربه‌های بیشتری را در اختیار توریست‌ها می‌گذارد. در این مطلب همراه ما باشید تا بخشی از این جاذبه‌های کمتر شناخته شده را معرفی کنیم.

ترکیه؛ افسونگری که جادو می‌کند

در سال‌های اخیر، ترکیه هم برای ما ایرانی‌ها خیلی محبوب شده و هم در سطح جهانی. علاوه بر جذابیت گردشگری این کشور که به شدت به صنعت توریسم کمک کرده، امکانات شهروندی و اخذ اقامت ترکیه هم دل بسیاری از افراد را برده. خرید ملک در ترکیه، ثبت شرکت، پیدا کردن شغل و یا اخذ پذیرش تحصیلی ترکیه از جمله روش‌های مهاجرت به این کشور محسوب می‌شود. بیایید از بحث‌مان خیلی دور نشویم و فعلا به شناخت کمتر شناخته شده‌های ترکیه برویم. همراه ما باشید.

1- قایق سواری در آب‌های زلال فیروزه‌ای

در تابستان هیچ تفریحی به اندازه‌ی گشت و گذار در سواحل مدیترانه و دریای اژه لذت بخش نیست. شنا کردن و قایق سواری در میان گردشگران به اندازه‌ای محبوب و متداول است که قایق‌های تفریحی خصوصی و یا عمومی برای کرایه به راحتی یافت می‌شود. گالت‌ها (gullet)، قایق‌های مخصوص سفرهای دریایی به مسافران این فرصت را می‌دهد، که به دور از ساحل و در فضاهای خلوت‌تر تن به آب بزنند و ساعاتی را در سکوت و آرامش سپری کنند.

اگر به تفریحات ساحلی علاقه دارید، مطلب بهترین شهرهای ساحلی ترکیه برای سفر را بخوانید.

شهرهای کمتر شناخته شده ترکیه
شیرالی؛ شهری دنج برای گذران تعطیلات

2- شنا در آب‌های نیلگون شیرالی

شیرالی (Çıralı) منطقه‌ی بکر، زیبا و خارق‌العاده‌ است که تنها یک ساعت با آنتالیا فاصله دارد. سواحل شیرالی با زیبایی غیر قابل وصف، فرصتی مغتنم برای آرامش در کنار طبیعت و شنا در آب‌های عمیق دریا را فراهم می‌کند. همچنین ویرانه‌های شهر لیکیایی اولمپیوس در نزدیکی شیرالی، گشت و گذاری در تاریخ باستانی منطقه را رغم خواهد زد.

جاذبه‌های کمتر شناخته شده ترکیه
انواع کباب در گازیانتپ

3- چشیدن طعم باقلوای ترکی و کباب در گازیانتپ (Gaziantep)

گازیانتپ بیشتر به دلیل باغ‌های پسته‌اش معروف است. پس بی‌شک بهترین باقلوا‌های ترکی را در این شهر می‌توان چشید. گازیانتپ به دلیل همچنین برای داشتن تنوع بی‌نظیر کباب‌هایش معروف شده است. جالب است بدانید اهمیت کباب در این شهر تا حدی است که اهالی محلی برای صبحانه هم کباب را ترجیح می‌دهند.

جاذبه‌های ترکیه
حمام‌های معروف ترکی در افیونکاراحیسار

4- بازید از حمام‌های آب‌گرم در افیونکاراحیسار

غذای معروف ترکی که ترکیب لذیذی از خامه‌ی لخته شده (کرم کورنیش) و سوسوک ( سوسیس تخمیر شده با ادویه زیاد) می‌باشد، تا حد زیادی باعث شهرت حومه‌ی کوهستانی افیونکاراحیسار شده است. اما باید خاطر نشان کرد؛ حمام‌های آب‌گرم (حمام ترکی) – با خاصیت‌های درمانی ثابت شده – سالیانه‌ تعداد زیادی گردشگر را به این شهر می‌کشاند.

 

5- تورهای شراب

صنعت نوپای شراب‌سازی ترکیه، شهرت خوبی در جهان پیدا کرده. به همین مناسبت تورهای زیادی تحت عنوان گشت‌زنی در تاکستان‌ها، مدتی‌ست که پای گردشگران خارجی را به باغ‌های زیبای انگور در مناطقی مانند حاسکوی، تکیرداغ و ساراکوی بازکرده‌اند. مراسم ویژه‌ی بازدید از درختان مو و شام خصوصی همراه با تست شراب بخشی از این تورها را تشکیل می‌دهند.

بوزا نوشیدنی محلی ترکیه
بوزا نوشیدنی محلی ترکیه

6- در بوزاچی، بوزا بنوشید

مردم ترکیه نوشیدنی مخمری بوزا (Boza) را خیلی دوست دارند، که البته بیشتر در فصل سرد سال، یعنی زمستان طرفدارش هستند. بهترین بوزای ترکیه را می‌توان در مغازه‌ی قدیمی بوزاچی (تاسیس 1876) پیدا کرد. نوشیدن بوزا حس نوستالژی قوی را ایجاب میکند، و نوشنده‌ را به قلب تاریخ استانبول خواهد برد.

گذشت و گذار در طبیعت ناشناخته‌ی ترکیه
ماردین شهر کوهپایه‌ایِ سراسر شگفتی

7- کاوش در ماردین

ماردین (Mardin) مقصدی کمتر شناخته‌شده برای گردشگران ترکیه می‌باشد. گنجینه‌های تاریخی، غنای معماری ماردین را به شهری کوچک اما با شکوه تبدیل کرده. قدم زدن در کوچه و پس‌کوچه‌های باریک ماردین با خانه‌های سنگ سفید، خوردن غذاهای محلی، به ویژه شراب ادویه‌دار معروف ماردین تجربه‌ای ویژه برای گردشگران فراهم می‌کند.

جاذبه‌های تفریحی در ترکیه
سفر دریایی در بسفر؛ گشت یک روزه در تمام استانبول

8- گشت طولانی در بسفر

شاید بهترین راه مشاهده‌ی زیبایی‌های شهر استانبول گشت دریایی در طول تنگه ی بسفر ‎باشد. بنابراین کشتی‌های تفریحی که سراسر طول بسفر از امینونو (Eminönü) تا جایی که تنگه به دریای سیاه می‌رسد، گزینه‌ی خوبی برای توریست‌ها محسوب می‌شود. کشتی‌ها در راه برگشت در ساحل آنادولو کاوا (Anadolu Kavağ) توقف کوتاهی برای خرید ماهی‌تازه توسط مسافران دارند.

 

9- گذران تعطیلات در شیرینجه

ناشناخته بودن شیرینجه (Şirince) جای تعجب زیادی دارد. این دهکده‌ی کوچک، خارج از شهر ازمیر واقع شده و به دلیل خانه‌های تاریخی‌اش بسیار محبوب گشته. اگر به شیرینجه سفر می‌کنید، هتل نیشانیان را برای اقامت انتخاب کنید، چرا که صاحب هتل اولین کسی بود که در سال 1991 برای مرمت این شهر تاریخی اقدام کرد.

شگفتی‌های سفر به ترکیه
کوهستان باستانی – اسطوره‌ای نمرود

10- پیاده‌روی در کوه نمرود

کوه نمرود (Nemrut) جاذبه‌ی شگفت‌انگیز ترکیه، که به عنوان یک اثر جهانی در یونسکو ثبت شده. کوه نمرود با ارتفاع 2134 متری برای کوه‌نوردانی که قصد فتح قله را دارند جایزه‌ای در نظر گرفته، این جایز عبارت است از مواجه با مجسمه‌های غول‌پیکر به قدمت هزار سال پیش از میلاد مسیح.
مجسمه‌های عظیم دربردارنده‌ی شمایل‌ شاه آنتیوخوس اول پادشاه کماژن‌ها، خدایان مختلف یونانی ، ارمنی و نیز مادها می‌باشند.

اگر به پیاده‌روی و طبیعت‌گردی علاقه‌مندید، پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به مطلب 10 مسیر برتر طبیعت‌گردی در ترکیه بیندازید.

جاذبه‌های کمتر دیده شده ترکیه
حسنکیف؛ شهری در حال ناپدید شدن

11- بازدید از حسنکیف قبل از به زیر آب رفتن آن

شهر باستانی اعجاب انگیز حسنکیف (Hasankeyf)، که سلطنت 6 خاندان مختلف را به خود دیده است. متاسفانه به دلیل احداث سد به زودی این شهر تاریخی به زیر آب خواهد رفت، پیشنهاد می‌کنیم قبل از محو شدن حسنکیف به تماشای غارهای باستانی، پل قدیمی دجله، مسجد و آرامگاه زینل بیگ بروید.

 

خب، به پایان این لیست 11 تایی جذاب از ناشناخته‌های ترکیه رسیدیم. اگر از دانستن در مورد این جاذبه‌ها هیجان‌زده شدید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب 15 مکان زیبا در ترکیه که نباید از دست داد را هم بخوانید.