نوشیدنی‌های خوش طعم ترکیه

نوشیدنی‌های خوش طعم ترکیه
99.07.28

بدون شک ترکیه را باید شهر نوشیدنی‌ها و شربت‌ها نامید. تنوع این نوشیدنی‌ها در فرهنگ ترکیه بسیار زیاد است و در این مقاله قصد داریم شما را با تعدادی از این شربت‌های خوشمزه آشنا کنیم. اگر قصد سفر به ترکیه را دارید، حتما این نوشیدنی‌ها را در لیست خوشمزه‌ترین‌ها قرار دهید. در ادامه همراه ما باشید.

نوشیدنی هایی که به صورت داغ سرو می‌شوند

  • چای: در اوایل قرن هفدهم، چای به اروپا معرفی شد. صد و دو سال پیش یعنی در سال 1918، تولید چای در ترکیه شهر باتومی برای اولین بار شروع شد. جالب است که بدانیم چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی های کشور ترکیه است و بین چای و قهوه برخلاف باور عموم، ترکیه ای ها بیشتر چای می نوشند، نه قهوه. میتوان گفت که، قهوه خانه ها و چایخانه ها در روستاها، شهرها و کلانشهرهای ترکیه سرمایه تجاری خود را مدیون چای هستند. مصرف چای در شهر “ارزروم” ترکیه بیشتر از شهرهای دیگر است. چای در ترکیه، در منطقه “دریای سیاه” کشت و پرورش داده میشود.
  • همانطور که مصرف چای در شهر “ارزروم” بیشتر است، قند این شهر نیز مخصوص به خود است. شکر ساخته شده در کارخانه قند “ارزروم”، در یک ظرف مخصوصی به نام “تاکا توکا” با چکش مخصوص خرد می شود. اهالی شهر “ارزروم” چای خود را برخلاف اکثر مردم ترکیه، قند پهلو مینوشند. چون اکثر مردم ترکیه قند را در چای حل می کنند و همیشه چای با قاشق سرو می شود.

در ترکیه مانند اروپا، ساعت رسمی چای در محل کار وجود ندارد. بلکه طبق فرهنگ ترکیه، چای به طور مداوم مصرف میشود. محل کارهایی که در آنها نوشیدن چای به طور مداوم و بدون زمان مشخص ممنوع است، هرگز در ترکیه موفق نبوده اند. کیفیت چای در محل کار مهم نیست. صرف نظر از طعم آن، همه از روی عادت آن را مینوشند. در ترکیه رسم بر این است که، وقتی به محل کاری مراجعه میکنید، برای شما چای تعارف کنند.

  • “ایهلامور”: یکی از نوشیدنی های گرم در فرهتگ ترکیه، ایهلامور است. این نوشیدنی از دم کردن یک گیاه (به صورت تر و یا خشک) به دست میاید. در زمانهای قدیم، عمدتا برای اهداف درمانی در خانه ها استفاده می شد. این نوشیدنی دارای خاصیت تعریق دهندگی، تسکین دهنده درد، ادرار آور و خلط آور است. به همین دلیل اخیراً در محل های کار نیز “ایهلامور” درست میکنند. کارمندان، ترجیح می دهند به جای چای، ایهلامور بنوشند، که از نظر سلامتی نیز برای بدن مفیدتر است.
  • “آدا چای”: این گیاه نیز مانند “ایهلامور” برای سلامتی مفید است. به صورت گرم نوشیده میشود. به خصوص در آناتولی غربی، به مقدار زیادی در کافی شاپ ها و چایخانه ها سرو می شود. این نوشیدنی به خصوص در فصول سرما طرفدار زیادی دارد. از خاصیتهای آن میتوان به ضد افسردگی، آنتی اکسیدان، کاهنده استرس، پاک کننده کبد، درمان کننده آسم اشاره کرد.

انواع مختلف چای در کافی شاپ ها و چایخانه ها موجود است. شما میتوانید چای خود را به صورت قند پهلو و یا شکردار (شیرین) سفارش دهید. چای در چایخانه ها، کافی شاپ و رستوران ها در استکانهای کمر باریک، با نعلبکی سرو میشود.

  • قهوه: قهوه اولین بار در قرن پانزدهم در عربستان کشت شده بود. در قرن شانزدهم به کشور ترکیه وارد شد و با طرز تهیه مخصوص خود، به کل دنیا معرفی شد. قهوه یک نوشیدنی خاص و خوشمزه موقع گپ زدن در کشور ترکیه باب شد. به همین دلیل، یک مثل قدیمی ترکی میگوید: “دل نه قهوه میخواهد و نه قهوه خانه، دل همصحبت میخواهد و قهوه بهانه است”.

جمله معروف دیگری هم هست! “بیا قهوه بخوریم” که فقط یک جمله نیست. بلکه مثل یک پیشنهاد است. پیشنهادی برای گپ زدن، درد و دل و شاید هم غیبت. اصطلاح جالب دیگری هم در ترکیه رواج دارد: عبارت  “قهوه خستگی”  این عبارت به معنای استراحت وسط کار است زمانی استثنائی برای رفع خستگی و نوشیدن یک فنجان قهوه.

  • سالپ و یا صعلب: جزء نوشیدنی های گرم ترکیه خصوصا در زمستان است. “سالپ” نوشیدنی است که بیشتر در مکان های تجاری مثل رستوران، کافه، کشتی و. سرو میشود. در قدیم مصرف “سالپ” در زمستان بین مردم، بسیار مرسوم بوده است. امروزه بیشتر در شهرهای بزرگ ترکیه همچون استانبول و توسط قشر خاصی از مردم (اکثرا نسل قدیمی تر) مصرف می شود. از این نوشیدنی به ویژه در صبحانه و وعده های صبحگاهی استفاده می شود. در قدیم این نوشیدنی در خانه ها به روش خانگی تهیه میشد ولی امروزه دیگر به صورت فوری آماده میشود.

نوشیدنی هایی که به صورت خنک سرو می‌شوند

  • بوزا: نوشیدنی تیره رنگ، با مزه شیرین است که ترک‌ها عاشق آن هستند. بوزا یکی از نوشیدنی های سنتی ترکیه است. این نوشیدنی از دوره سلجوقیان مرسوم بوده است چرا که در آن زمان از ارزن، گندم، ذرت، برنج یا جو بیشتر استفاده می شد. در پارچ های بزرگ سفالی نگهداری میشد تا بعد از گذشت چند روز حسابی به عمل بیاید.

طبق اطلاعات دایرة المعارف عمومی، تاریخچه این نوشیدنی خوشمزه یعنی “بوزا” در مناطق آسیای میانی و آناتولی شرقی به قرن چهارم، قبل از اسلام برمیگردد. همچنین این نوشیدنی در یونان باستان و روم هم به عنوان یک نوشیدنی خنک مورد استفاده قرار می گرفت. “بوزا” در گذشته به دلیل داشتن خواص مغذی و طبع گرم، در ارتش و بیشتر توسط سربازان مورد استفاده قرار می گرفت.

  • لاهوسا شربتی” (به زبان فارسی “شربت زائو”): یکی از شربتهای سنتی و تاریخی ترکیه است. این شربت بیشتر برای زنان آبستن و یا زنانی که بتازگی زایمان کرده اند، جهت تسکین درد و افزایش شیردهی استفاده میشود. ولی امروزه در مولودی ها و روضه ها نیز به عنوان یک نوشیدنی محبوب، برای پذیرایی استفاده می شود. طرز تهیه این شربت چندان هم آسان نیست چرا که از 40 نوع ادویه مخصوص ترکیه تهیه میشود!

فرهنگ نوشیدنی های ترکیه

شربت‌ها، در فرهنگ ترکیه بسیار متنوع هستند.

انواع شربت که نام های جالبی دارند از قبیل شربت عسل، شربت گلاب، شربت شکر، شربت خدا، شربت گلاب، شربت نارنج که گاهی در اشعار شاعر بزرگ مولانا هم گنجانده شده است. روایتی از قدیم بین مردم ترکیه معروف است در مورد شربت “سیرکنجبین”، این شربت که از سرکه و عسل تهیه میشود و طرز تهیه خاصی هم دارد، برای رفع عطش و درمان همه بیماری ها توسط قدیمی تر ها خیلی توصیه می شود و گفته شده مصرف آن در صبح خیلی زود درمان هفتاد بیماری است. شربت های محلی بخشی از فرهنگ یک کشور است. در برخی از روستاهای آناتولی فرهنگ شربت هنوز ادامه دارد و توسط مردم آن منطقه تهیه و مصرف میشود اما حقیقت این است که متاسفانه امروزه آبمیوه، آن هم از نوع کارخانه ای جایگزین شربت های محلی شده است. با این وجود، اگر به ترکیه سفر کنید به شما این خبر خوب را می دهیم که هنوز طعم یک شربت اصیل ترکیه ای را بتوانید در محله های آن پیدا کنید.

برای سکونت در ترکیه خصوصا شهر استانبول گزینه های متنوعی در اختیار شما قرار دارد، با مطالعه در بخش ملکی سایت ام تی سی هوم و بررسی مواردی همچون آپارتمان دوبلکس در استانبول منطقه بیوک چکمجه، برای یک آینده درخشان همین حالا تصمیمی جدی بگیرید.