بهترین ‌شهرهای ساحلی ترکیه برای سفر کدامند؟

بهترین ‌شهرهای ساحلی ترکیه برای سفر کدامند؟

ترکیه سرزمین زیبایی‌ها و شگفتی‌هاست. این کشور شبه جزیره‌ای از سه جهت در محاصره آب است؛ از جنوب دریای افسانه‌ای مدیترانه، از غرب دریای اژه و دریای مرمره و از شمال دریای سیاه، ترکیه را به آغوش کشیده‌اند. اگر قصد سفر توریستی یه ترکیه را دارید، دور از ذهن نیست میان سواحل زیبای این کشور دچار سردرگمی بشوید. شهرهای باستانی، طبیعت بی‌نظیر و امکانات توریستی عالی نظیر هتل‌ها و مراکز خرید، راه را برای انتخاب دشوار می‌سازد. پس پیش از تصمیم‌گیری برای مقصد سفرتان این مطلب را به دقت بخوانید؛ در اینجا قصد داریم شهرهای ساحلی ترکیه را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

1- استانبول

استانبول شهر بی‌خوابی‌ست و مقصد بسیاری از گردشگران خارجی از سراسر دنیا. استانبولِ بی‌نظیر؛ بزرگترین کلان‌شهر اروپا و دومین کلان‌شهر خاورمیانه است.
استانبول تنها شهر جهان است که در دو قاره واقع شده، از نظر جغرافیایی در یکی از استراتژیک‌ترین مناطق جهان قرار گرفته. از شمال این شهر به دریای سیاه و از غرب به دریای مرمره می‌رسیم، اما مهم‌تر از همه این‌ها تنگه‌ی بسفر و پل معروف آن است که این 2 دریا را به هم متصل می‌کند و پل ارتباطی بین بخش اروپایی و آسیایی استانبول به شمار می‌آید.
استانبول در ادوار مختلف تاریخ نیز نقش مهمی داشته؛ در دوران روم شرقی با نام بیزانس مرکز این امپراطوری بزرگ در شرق بوده، در دوره‌ی اسلامی و سلطنت حکام عثمانی تحت نام قسطنطنیه برای صدها سال پایتخت بوده و در زمان شکل‌گیری ترکیه مدرن در سال 1923 با از دست دادن عنوان مرکزیت همچنان مهمترین شهر ترکیه باقی ماند.
طبیعت زیبا و تاریخی تا عمق دوران باستان این شهر را تبدیل به گزینه‌ی اول اغلب گردشگران خارجی کرده. اما همه چیز ختم به جنبه‌های طبیعی و تاریخی نمی‌شود؛ استانبول پایتخت فرهنگی ترکیه و نبض اقتصادی این کشور است.
مهم نیست چند روز در استانبول بمانید، می‌توانید مطمئن باشید هنگام ترک این شهر، وقت کافی برای گشت‌وگذار در مراکز تفریحی، تاریخی و بازارهای آن را نداشته‌اید.

زیباترین جاهای استانبول
زیباترین جاهای استانبول

هزینه‌ی سفر به استانبول:
بهترین گزینه‌ی سفر به یک شهر خارجی در صورت عدم شناخت کافی از مقصد و یا ضعیف بودن زبان خارجی‌تان، سفر با تور است. به ویژه اگر مقصدتان شهر بزرگ و شلوغی چون استانبول است. در حال حاضر شما می‌توانید با صرف هزینه‌ای حدود 7 میلیون تومان به همراه یک تور مناسب، سفر شیرینی را به استانبول تجربه کنید.
اگر تمایل به مسافرت با تور ندارید، می‌توانید با پرداخت مبلغی در حدود 8 میلیون تومان بلیط استانبول را تهیه کنید. همچنین در صورت اقامت در یک هتل چهار ستاره برای هر شب 700 هزار تومان باید بپردازید. توجه داشته باشید این قیمت‌ها مختص سفر پاییز و زمستان است، در تابستان که فصل گردشگری است هزینه‌ی سفر به استانبول به ویژه در تعطیلات آخر هفته افزایش پیدا می‌کند.

مراکز تفریحی:
در استانبول مراکز تفریحی کم نیستند و انتخاب هرکدام‌شان به سلیقه و خواست شما بستگی دارد، جاذبه‌های تاریخی استانبول عموما در صدر لیست پربینده‌ترین‌های گردشگران بوده، امکانی مانند مسجد ایاصوفیه، مسجد آبی (مسجد سلطان احمد)، آب انبار باسیلیکا، مسجد سلیمانیه، کاخ دولماباغچه، موزها و بسیاری دیگر از بناهای تاریخی.
اما در کنار جاذبه‌های تفریحی تاریخی، استانبول شامل مراکز سرگرمی‌های مدرن نیز هست. پارک‌های آبی از جمله پارک آبی آکوا مارین، شهربازی‌های زنجیره‌ایه فان لب اگلنس دانیاسی، سرزمین‌های بازی مانند قصر خون‌آشام استانبول و کوئست و همچین پارک‌های حیات وحش تنها تعداد اندکی از این مراکز تفریحی است.

بازار:
استانبول به خوبی میل شما به خرید و گشت و گذار در بازار را پاسخ می‌گوید. بازارهای سنتی استانبول -بازار بزرگ و بازار اودیه- علاوه بر اینکه مکانی برای خرید است، جزو اماکن دیدنی استانبول هم محسوب می‌شوند.
استانبول مال، فروم استانبول، ایستینیه پارک استانبول، زورلو و کانیون مال نیز از جمله مراکز خرید استانبول هستند که علاوه به فروشگاه‌ها شامل مراکز تفرحی چون سینما، سالن‌های بازی و ورزشی و رستوران‌ها نیز می‌باشند.

2- آنتالیا

آنتالیا یک شهر شگفت‌انگیز برای گردشگری‌‌ست، از یک سوی آب‌های آبی تا بی‌نهایت کشیده شده‌اند، و از سوی دیگر کوهای سبز سر به فلک کشیده‌اند.
آنتالیا غرق در تاریخ است، شما تنها لازم است در کوچه و خیابان‌های این شهر زیبای ساحلی قدم بزنید تا روح امپراطوری عثمانی را از طریق معماری حس کنید. بندر آنتالیا عظمت روم شرقی را به خاطر شما خواهد آورد. علاوه بر این آب‌وهوای این شهر، آب و هوای معتدل مدیترانه‌ست که می‌تواند آرامش را به شما هدیه دهد.

آنتالیا
روح امپراطوری عثمانی را از معماری آنتالیا حس کنید.

هزینه‌ی سفر به آنتالیا:
آنتالیا به دلیل پرواز گرانش معمولا سفرش نسبت به استانبول گران‌تر می‌شود، مثلا پرواز رفت و برگشت حدودا از 10 میلیون تومان شروع می‌شود و بسته به اینکه کجا یا چند اقامت کنید هزینه‌های اقامت اضافه می‌شود. اینجا حتی بسته به اینکه در کدام منطقه اقامت بگیرید قیمت‌اش متفاوت است.
باز هم باید در نظر بگیریم که زمستان است و آنتالیا در low season به سر می‌برد،یعنی در ارزان‌ترین حالت ممکن. در این فصل می‌توانید پکیج تورها از حدود 15 تومان به بالا خریداری کنید و سفر بروید.

مراکز تفریحی:
مهم‌ترین مراکز تفریحی آنتالیا سواحل و بنادر آن است. لارا بیچ، کنییالتی بیچ، بندر قدیمی مارینا، سواحل گوينوک، کمر، تکيراوا، اولمپيوس و پارک ساحلی کارعلی‌اوغلو برخی از این جاذبه‌های ساحلی دیدنی هستند.
شهر باستانی ترمسوس در آنتالیا توجه‌تان را جلب خواهد کرد، این شهر در دل کوهای آنتالیا قرار گرفته و ریشه در تاریخ باستانی آنتالیا دارد. علاوه بر این، جاذبه‌های تاریخی دیگر آنتالیا عبارت است از مناره‌ی یولی، سایت باستانی پرژ، اسپندوس، دروازه‌ی هاردیان و محله‌ی تاریخی کالیچی.
اگر از سواحل و مراکز تاریخی آنتالیا خسته شدید نگران نباشید؛ شما می‌توانید به پارک آبی آکوالند، تور کشتی و مراکز بازی و سرگرمی هم سر بزنید، ضمن اینکه طبیعت سرشار آنتالیا مملو است از جنگل‌ها، آبشارها و رودخانه‌ها.

بازار:
بازارهای آنتالیا پر رونق و متنوع هستند، شما می‌توانید برای گشت‌وگذار یا خرید به بازارهای سنتی این شهر سر بزنید، بازار سنتی محله‌ی کالیچی، بازار قدیمی که مختص کسب‌ و کارهای سنتی‌ست، بازار فرش لیدیا سوزانی و همچین بازارهای دستفروشی و شنبه بازار معروف این شهر.
پاساژها و مال‌های آنتالیا هم علاوه بر امکان خرید، امکانات رفاهی مانند رستوران و سرزمین‌های سرگرمی و بازی را نیز شامل می‌شوند. مهمترین این مرکزها شامل تراسیتی، ۵ ام میگروس، جومارتسی پازار و اوزدیلک پارک آنتالیاست.

3- آلانیا

آلانیا یکی از شهرهای ساحلی جنوب ترکیه است. بسیاری از شرکت‌های گردشگری در جهان تورهای ارزان‌ قیمت‌تری برای بازدید از این شهر ساحلی و زیبای ترکیه ارائه می‌کنند.
طبیعت آلانیا را به شهر بکر و زیبایی تبدیل کرده است. دریای مدیترانه و آفتابی که همیشه به این شهر لبخند می‌زند، این شهر را برای توریست‌ها ویژه کرده است. از سوی دیگر وجود کوهای توروس در اطراف این شهر جاذبه‌های طبیعی آن را صد چندان کرده است. حال و هوای مدیترانه‌ای، آفتاب دلپذیر، مراکز تفریحی و سرگرمی بسیار در کنار هتل‌های بزرگ و معروف این شهر، تجربه سفر به آلانیا را برای شما به یادماندنی می‌کند.

آلانیا
دریای مدیترانه و آفتابی که همیشه به این شهر لبخند می‌زند

هزینه‌ی سفر به آلانیا:
سفر به آلانیا، سفر ارزانی محسوب نمی‌شود به ویژه در تعطیلات و تابستان. سواحل زیبای آلانیا سالانه میزبان تعداد زیادی گردشگران از اقصی نقاط جهان است، این افزایش تقاضا همیشه بر روی قیمت تاثیرگذار است به همین دلیل حتی در فصل سرد سال قیمت بلیط هواپیما و اقامت در هتل آنچنان پایین نمی‌آید.

پرواز آلانیا هم جزو پروازهای گران به حساب می‌آید، در این حد که الان که فصل سرماست و ساحل آنچنان طرفداری ندارد، قیمت پرواز از حدود 12 میلیون تومان شروع می‌شود. بنابراین اگه می‌خواهید سفرتانش ارزوا‌تر شود، بهتراست اقامت ارزان‌تری بگیرید.
با این حال برای تور آلانیا حتی وقتی فصلش نیست، انتظار نداشته باشید قیمت تور از 16 تومن کمتر شود.

مراکز تفریحی:
آلانیا نیز از شهری است با قدمت تاریخی، این ساحل زیبای جنوبی بناهای به یادگار مانده از گذشتگان را در دل خود جای داده. قلعه‌ی آلانیا که یادگاری از دوران سلجوقیان است، ارگ تاریخی زیبایی است که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند، همچنین برج سرخ آلانیا که نماد زیبایی از این شهر است.
نه تنها غار داملاتاش و غار دیم شما را شگفت‌زده خواهند کرد، بلکه سواحل و پلاژهای این شهر ساحلی بسیار دیدنی‌اند، ساحل کلئوپاتر در این میان از همه معروف‌تر است. در پارک آبی آلانیا هم می‌توانید غواصی کنید.

بازار:
آلانیا به نسبت استانبول و آنتالیا بازار محدودتری دارد، بازارهای سنتی این شهر محدود به پاساژها و مغازه‌های بلوار آتاتورک و همچنین جمعه بازار می‌شود.
اما مال‌های آلانیا مراکز خوبی برای گشت‌زنی و خرید هستند. مرکز خرید آلانیوم، مرکز خرید مگامال، مرکز خرید دنور (مخصوص محصولات چرم)، مرکز خرید جواهرات سیفلار و مرکز خرید کیپا از همه معروف‌ترند.

4- ازمیر

تفریحگاه‌ها، بارها، روستوران‌ها و کافه‌های ازمیر، سومین شهر بزرگ ترکیه معروف و محبوب هستند. ازمیرِ تاریخی‌، بندرگاهی است که در گذشته آناتولی را به مهم‌ترین بنادر زمان متصل می‌کرده است. شهری چند فرهنگی که تنوع زیادی در بناها، غذاها و اتمسفر شهر را به شما هدیه خواهد کرد.

ازمیر
فرهنگ اهالی ازمیر، با سایر شهرهای ترکیه متفاوت است

هزینه‌ی سفر به ازمیر:
اقامت در ازمیر ارزان‌تر هم مانند بقیه شهرهای تورکیه در این فصل ارزان‌تر می‌شود. یک اتاق یک تخته در یک هتل چهار ستاره برابر با 500 هزار تومان برای هر شب رزرو می‌شود. شما همچنین می‌توانید در هتل‌های ارزان‌تر یا هاستل‌ها اقامت داشته باشید و حتا می‌توانید برای کاهش بیشتر هزینه‌ها خانه‌ای را برای مدت اقامت‌تان اجاره کنید.
در مقابل ارزانی قیمت اقامت در ازمیر، قیمت بلیط رفت و برگشت به این شهر بالاست. کمترین قیمت پرواز به ازمیر در زمستان 99 برابر با 13 میلیون تومان است. این در حالی است که زمستان فصل گردشگری نیست و این قیمت‌ها در تعطبلات و تابستان افزایش چشمگیری خواهد داشت.

مراکز تفریحی:
ازمیر شهری است تاریخی، دور از ذهن نیست با توجه جغرافیایش شما با بناهای شگفت‌انگیز تاریخی مواجه شوید. شهر قدیمی هیراپولیس با آب‌گرم زیباییش هم فرصت گشت و گذار تاریخی را به شما می‌دهد و هم می‌تونید از چشمه‌ی آب گرم طبیعی‌اش استفاده کنید. تئاتر هیراپولیس از این مجموعه با قدمتی 2200 ساله نیز قابل توجه است. بناهای تاریخی دیگری چون شهر تاریخی افه‌سوس، مسجد حصار و برج ساعت ازمیر هم از مکانی‌ست که باید دیده شوند.
مناظر طبیعی زیبای ازمیر مانند کوه سیپیلوس و جزایر یاسیکا تجربه طبیعت‌گردی بی‌نظیری را برای توریست‌ها فراهم می‌آورد. همچنین امکاناتی چون تله کابین ازمیر، شهربازی، پارک آبی و باغ وحش نیز برای گردشگران جالب توجه است.
اگر چند روز وقت دارید که در ازمیر بمانید، پیشنهاد می‌کنیم حتما یک روز را به شهر چشمه بروید، پشیمان نخواهید شد.

بازار:
قبل از سفر به ازمیر باید بدانید بازار تاریخی کمرالتی چارشیسی این شهر پرآوازه است. در واقع بافت تاریخی این بازار، مغازه‌های آنتیک فروشی و رستوران‌های شیک این بازار را معروف کرده. جمعه بازار و بازار محلی سوکه در حومه‌ی ازمیر برای کسانی که قصد خرید ارزان‌تر دارند مناسب است.
ازمیر به عنوان یک شهر بندری مال‌ها و مراکز خرید فراوانی دارد. کمر پلازا الیورسی، مرکز خرید مودو، مرکز خرید اپتیوم و پالمیه الیسوریس بسیاری از گردشگران را برای خرید و تفریح به خود جذب می‌کند.

5- کوش آداسی

به لطف شرکت‌های گردشگری سالانه تعداد زیادی توریست از تمام جهان برای گردش به این شهر ساحلی می‌آیند. کوش آداسی یکی از مقاصد جذاب و پرطرفدار مسافران برای تعطیلات است. ساحل چشم‌نواز، دریای زلال و آبی، طبیعت بکر و منحصر به فرد در کنار جاذبه‌های تاریخی این شهر را جذاب و دلنشین کرده.

کوش آداسی
کوش آداسی یعنی: ساحل چشم‌نواز، دریای زلال و آبی، طبیعت بکر و منحصر به فرد در کنار جاذبه‌های تاریخی

مراکز تفریحی:
لذت گشت‌وگذار در طبیعت در کوش آداسی صد چندان می‌شود. مناظر بکر طبیعی مانند غار کاراجا، پاموک کاله یا قصر پنبه‌ای جاذبه‌هایی که کمتر نمونه‌ای در جهان دارد.
ساحل و پلاژهای کوش آداسی مانند گوورچین، ییلانچی بورنو، کوشتور، کارا آوا، سوگی و کالاماکی نزد گردشگران بسیار محبوب هستند. از دیگر جاذبه‌های طبیعی این شهر می‌توان به چشمه‌های آب‌گرم آن اشاره کرد؛ یوان سو، آبگرم ونوس و گوزل چاملی از این دست هستند.
اگر به تاریخ علاقمندید کوش آداسی در این زمینه هم جاذبه‌هایی برای شما دارد: شهر افسوس با تاریخ چند هزار ساله، قلعه‌ی گوورجین، خانه‌ی مریم، محوطه‌ی افسانه‌ای دیدایما، بازمانده‌ی شهر هلنی پرینه و بسیاری جاذبه‌های دیگر.
علاوه بر مراکز تفریحی طبیعی و تاریخی در کوش آداسی پارک ملی، پارک‌های آبی، امکاناتی مانند غواصی و قایق سواری نیز در دسترس است.

هزینه‌ی سفر به کوش آداسی:
هزینه‌ی اقامت در این شهر تفاوت چندانی با ازمیر ندارد. از آنجایی که نزدیک‌ترین شهر به کوش آداسی ازمیر است، شما برای رسیدن به این شهر باید از پرواز تهران – ازمیر استفاده کنید که قیمت رفت و برگشت آن در زمستان از 13 میلیون تومان شروع می‌شود. برای طی کردن مسیر ازمیر به کوش آداسی چند راه وجود دارد؛ استفاده از تاکسی به صورت اشتراکی که هزینه‌ی آن تقریبا 4 لیر می‌شود. استفاده شاتل برابر یا 2 تا 6 لیر، استفاده از اتوبوس ازمیر – کوش آداسی برابر با 9 تا 13 لیر یا گرفتن تاکسی با صرف هزینه‌ی 22 الی 27 لیری.

بازار:
علاوه بر بازار سنتی کوش آداسی، این شهر پر است از مراکز خرید و فروشگاه و همین انتخاب و خرید را برای شما سخت می‌کند.
بازار حجیوات که مختص جواهرات و صنایع دستی‌ست، گزینه‌ی مناسبی برای خرید سوغاتی به شمار می‌رود. مراکز خرید نوادا اوتلت، آی‌وی‌ام، آکدگان، کیپا، مودا و سوکه از پرطرفدارترین مراکز خرید کوش آداسی محسوب می‌شوند.

6- بدروم

چه چیزی بدروم را در کنار ساحل دریای اژه خاص و دلپذیر کرده؟ این شهر بیشتر با معماری ویژه‌اش شناخته می‌شود، خانه‌های سفید، کوچه پس کوچه‌های سنگفرش شده، کافه‌های کوچک و دنج در ذهن‌ مسافران این شهر مانند عکسی ثبت می‌شود.
بدروم شهر ساحلی زیبا، پر آرامش با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی در کنار امکانات گردشگری مانند مراکز خرید، رستوران‌ها و هتل‌ها گزینه‌ی مناسبی برای یک سفر آرامش بخش و الهام بخش است.

بدروم
بدروم، بهترین جا برای اینکه آفتاب بگیرید

هزینه‌ی سفر به بدروم:
برای رسیدن به بدروم راه سختی در پیش ندارید، کافی‌ست بلیط پرواز تهران بدروم را به قیمت حداقل 9 میلیون تومان تهیه کنید و به بدروم برسید.
اما اقامت در بدروم ممکن است کمی برایتان گران تمام شود. ارزان‌ترین هتل در فصل سرد که قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کنند برای یک اتاق یک تخته در حدود شبی 1 میلیون تومان تمام می‌شود.
پیشنهاد ما به شما این است که اگر می‌توانید به جای رفتن به هتل خانه‌ای کرایه کنید، به ویژه اگر تعداد همراهانتان زیاد هستند. همچنین گزینه‌های اقامتی ارزان‌تر مانند اقامت در هاستل را نیز مورد توجه قرار دهید.

مراکر تفریحی:
محبوب‌ترین جاذبه‌ی گردشگری در این شهر قلعه‌ی بدروم است، این قلعه که محصور در آب ساعت با قدمتی 600 ساله به عنوان بازمانده‌ای از عصر شاوالیه‌ها شناخته می‌شود.
اما قدیمی‌ترین جاذبه، آمفی‌ تئاتر بدرموم با قدمت 400 سال پیش از میلاد است که امروز میزبان بسیاری از برنامه‌های فرهنگی شهر شده. بازدید از آسیاب‌های بادی بدروم و مقبره‌ی هالیکارناسوس هم خالی از لطف نیست.
بدروم همچین شهر ساحل‌ها نیز هست؛ ساحل یاشی، بردکچی و بیتز در این میان از همه معروف‌ترند. علاوه بر این یکی از سرگرمی‌های متداول در این شهر قایق سواری است.

بازار:
علاوه بر بازارهای سنتی و محلی، جمعه بازارها و بازارهای فصلی، بهترین مکان برای توریست‌ها مراکز خرید و مال‌ها در این شهر است.
مراکز خرید این شهر به تعداد زیاد و انواع محصولات را ارائه می‌کنند. بهترین و معروف‌ترین این مرکزها مرکز خرید میدتاون، اونیو، اوسیس، پالمرینا، فروشگاه ایکیا، مرکز خرید کوپر، میرچام پیپ هستند. این مراکز عمدتا محصولات اورجینال با قیمت مناسب را در اختیار گردشگران می‌گذارند.

 

نمی‌توانید از فکر کردن به این شهرهای ساحلی دل بکنید؟ شاید هم دوست دارید در چنین شهری اقامت داشته باشید و صاحب خانه شوید. اگر قصد خرید ملک در ترکیه را دارید، مشاوران ام تی سی هوم می‌توانند با دانش کامل و تسلط بر فرایند خرید ملک در ترکیه، شما را به درستی راهنمایی کنند.