پیدا کردن شغل قبل از مهاجرت به ترکیه

پیدا کردن شغل قبل از مهاجرت به ترکیه

برخی از کشورها همچون کانادا و استرالیا، سیاست‌ها و برنامه‌های خاصی را برای ورود مهاجرین خارجی مدنظر قرار می‌دهند. مهاجرینی که برای زندگی دائم به این کشورها سفر می‌کنند، باید ابتدا شغل مناسب داشته باشند و بتوانند در یکی از شرکت‌های کانادایی و یا استرالیایی استخدام شوند. اما کشوری مثل ترکیه قوانین چندان سخت‌گیرانه‌ای نسبت به مهاجران خارجی ندارند، به گونه‌ای که مهاجرین فقط با داشتن ویزا و پاسپورت قادر به ورود و زندگی در این کشورها هستند. حال اگر دولت میزبان همچون ترکیه به شما سخت نمی‌گیرد، دلیل نمی‌شود که به فکر پیدا کردن شغل نباشید. بهتر است قبل از مهاجرت راجع به توانمندی‌ها، مهارت‌ها و تخصص‌های خود به اطمینان برسید و با رزومه‌ی کاری مناسب و قابل قبول در مورد مهاجرت تصمیم بگیرید. بدون شک هزینه‌های زندگی در کشورهایی مثل ترکیه نسبت به ایران بالاتر است و نمی‌توانید با پس‌اندازهای فعلی خود خیلی مقاومت کنید. بنابراین به فکر پیدا کردن یک فرصت شغلی با درآمد مناسب باشید. در این مقاله از ام ‌تی ‌سی هوم با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را در رابطه با پیدا کردن شغل مناسب قبل از مهاجرت به ترکیه در اختیارتان قرار دهیم.

شرایط دریافت اجازه کار در ترکیه چیست؟

در ابتدا لازم است گفته شود که دریافت مجوز کار در ترکیه به متقاضی اجازه کار، محیط کار، نوع کار و مدت زمان کار و… بستگی دارد. مهاجرانی که تا 6 ماه اجازه اقامت در کشور ترکیه را دارند، می‌توانند درخواست اخذ مجوز کار را به صورت آنلاین و یا مستقیم توسط دولت الکترونیکی به وزارت کار و تامین اجتماعی این کشور ارسال کنند. البته ناگفته نماند که این امر شامل اجازه اقامت دانشجویان نمی‌شود. هم‌چنین در مواردی که مهاجران دارای اجازه اقامت معتبر نیستند، لازم است درخواست خود را از طریق کنسولگری کشور خود و یا سفارت ترکیه انجام دهند. علاوه بر آن کسانی که از یک شرکت ترک پیشنهاد همکاری داشته باشند نیز می‌توانند اجازه کار در ترکیه را دریافت کنند. از این رو شما باید تمامی مدارک خواسته شده را ظرف 6 روز به صورت آنلاین به وزارت کار و تامین اجتماعی ارسال کنید. پس از آن وزارت کار و تامین اجتماعی ترکیه درخواست و مدارک شما را به طور کامل در چارچوب قوانین بین‌المللی کار مورد بررسی قرار می‌دهد و نتیجه درخواست را به صورت حضوری و یا آنلاین به شما اعلام می‌کند.

شرایط کار در ترکیه چیست؟

همان‌طور که می‌دانید نوع کسب و کار، بازار کار و قوانین کار در کشورهای خارجی کاملا متفاوت می‌باشد و برای کار در زمینه‌های تخصصی، دریافت ویزای کاری تخصصی کمی سخت است که لازمه آن مهارت کافی فرد متقاضی می‌باشد. تسلط به زبان ترکی و اخذ ویزای کاری از دیگر شرایط‌های لازم برای کار در ترکیه می‌باشد. به طور کلی افرادی که کاملا به زبان ترکی مسلط باشند، در پیدا کردن شغل دلخواه خود در ترکیه موفق‌تر هستند.

آماده پیدا کردن شغل خود در ترکیه هستید؟

برای کار در سازمان‌ها و یا شرکت‌های ترکیه ابتدا موسسات کاریابی ظرفیت مورد نیاز شرکت‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند و سپس به افراد جویای کار که از تخصص و مهارت کافی دارا هستند، اعلام همکاری می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم قبل از شروع هر نوع کسب و کاری در کشور ترکیه از مشاورانی آگاه، باتجربه و مطمئن کمک بگیرید تا قبل از اقدام به شروع کار، آنالیز دقیقی از فعالیت مدنظر شما از قبیل سود تقریبی در یک سال، هزینه شروع کار، هزینه کار در یکسال، محدودیت‌های حرفه مورد نظر، مصرف کار در یکسال و… را به طور کامل به شما ارائه کند. زیرا برخی از موسسات با دادن وعده‌های دروغین همانند قراردادهای طولانی مدت و گرفتن هزینه‌های بالا، افراد خارجی را به ترکیه می‌کشانند و پس از یک ماه همکاری آن‌ها را به دلایل سطحی و نامعقول از شرکت اخراج می‌کنند.

مشاغل پردرآمد در ترکیه

با توجه به شرایط زندگی و وضعیت حداقل حقوق در ترکیه، شغل‌های پردرآمد روز به روز بیشتر از قبل اهمیت پیدا می‌کنند. به علاوه یکی از معیارهای مهم برای افراد در کار، میزان درآمد می‌باشد که بدیهی است هنگام جستجوی کار، شغل‌های با حقوق بالا از جمله گزینه‌های جایگزین بسیار مهم به حساب می‌آیند. در این بخش از مقاله به معرفی برخی از شغل‌های پردرآمد در ترکیه خواهیم پرداخت.

1- مدیر مالی

مدیران مالی جزو پردرآمدترین مشاغل ترکیه می‌باشند که بر کارهای مالی شرکت نظارت می‌کنند. لازم به ذکر است که متخصصان این حرفه باید فارغ‌التحصیل رشته‌هایی نظیر بانکداری و تجارت، اقتصاد و امور مالی باشند و متوسط حقوق ماهیانه آن‌ها تقریبا حدود 13 هزار لیر می‌باشد.

2- مدیر فناوری اطلاعات (IT)

شغل مدیر فناوری اطلاعات در میان دیگر موقعیت‌های شغلی بسیار حائز اهمیت می‌باشد و همان‌طور که می‌دانید این حرفه در دنیای بیزنس نقش اساسی و بسیار مهمی را برعهده دارد. به علاوه از آنجایی که در حال حاضر به دلیل شیوع بیماری کرونا دورکاری و کار از خانه چندین برابر شده، اهمیت این شغل نیز در سازمان‌ها و شرکت‌ها افزایش یافته و مورد توجه همگان واقع شده است.

3- متخصص بیوشیمی

از دیگر شغل‌های پردرآمد می‌توان به متخصص بیوشیمی اشاره کرد. متخصص بیوشیمی به عنوان یک فرد باتجربه و حرفه‌ای توانایی لازم را برای انجام تمامی مراحل و تفسیر نتایج بیمار از نمونه‌گیری تا گزارش دادن را دارد. برای کسب این دانش باید شش سال آموزش پزشکی و چهار سال آموزش تخصصی گذرانده شود.

4- مشاور مالی

در برخی اوقات مشاور مالی را به عنوان یک حسابدار حرفه‌ای نیز می‌شناسند. میزان متوسط حقوق مشاوران مالی باتوجه به نحوه انجام کار و تجربه کاری متفاوت می‌باشد، اما از شغل‌های پولساز ترکیه به حساب می‌آید.

5- مدیر بازاریابی

مدیران بازاریابی نیز جزو پردرآمدترین افراد در ترکیه به شمار می‌روند که فارغ‌التحصیلان رشته‌هایی نظیر مدیریت و اقتصاد هستند. امروزه با وجود رقابت شدید بین شرکت‌ها و یا موسسات، مدیران بازاریابی بیشتر از قبل مورد توجه واقع می‌شوند.

سایت‌های کاریابی در ترکیه

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، کاریابی سنتی جای خود را به سایت‌های کاریابی و شبکه‌های مجازی داده‌اند که شما می‌توانید با مراجعه به این سایت‌ها و ارسال رزومه شغل مورد نظرتان را در کشور ترکیه بیابید و مشغول به کار شوید. البته ناگفته نماند که در ترکیه اولویت استخدام با افراد ترک می‌باشد و مهاجران در پیدا کردن کار ممکن است کمی دچار مشکل شوند. مثلا افرادی که مهارت و تخصص لازم را ندارند و یا به زبان ترکی مسلط نیستند، ممکن است نتوانند به راحتی شغل مناسب خود را با درآمد مطلوب پیدا کنند. اما بد نیست که شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های کاریابی را جدی بگیرید و در آن‌ها عضو شوید. در ادامه برخی از موسسات کاریابی در ترکیه که جزء موسسات معتبر و شناخته شده در ترکیه هستند را به شما معرفی خواهیم کرد.

1- سایت کاریابی کارییر (Kariyer)

کارییر یکی از بهترین و معتبرترین سایت‌های کاریابی در کشور ترکیه می‌باشد که شما می‌توانید با عضویت در آن از آموزش‌های حرفه‌ای کاریابی بهره‌مند شوید و یک رزومه قوی برای خود بسازید تا بتوانید کار مدنظرتان را به دست آورید. جالب است بدانید که این سایت علاوه بر کمک به افراد جویای کار به کارفرمایان نیز در پیدا کردن کارمند مناسب خود کمک می‌کند. از دیگر بخش‌های جذاب این سایت می‌توان به داستان‌های موفقیت و مصاحبه با افراد معروف اشاره کرد.

2- سایت کاریابی زینگ (Xing)

زینگ از دیگر سایت‌های کاریابی ترکیه می‌باشد که بیشتر به شبکه‌های اجتماعی شباهت دارد و به ” فیس‌بوک افراد جویای کار” شهرت یافته است. در این سایت ساخت استراتژی شغلی بسیار مهم‌تر از افزایش فالوور می‌باشد که شما می‌توانید از توصیه‌های آن‌ها برای پیدا کردن شغل دلخواه خود استفاده کنید.

3- سایت کاریابی ینی بیریس (Yenibiris)

سایت Yenibiris جزو قدیمی‌ترین سایت‌های کاریابی ترکیه می‌باشد که شما می‌توانید با عضویت در آن شانس پیدا کردن شغل مورد نظر خود را به دست آورید. به علاوه این سایت فیلترهای بسیار خوبی را برای پیشنهاد کار به کارجو مورد استفاده قرار می‌دهد که شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها سریع‌تر به شغل دلخواهتان دست یابید.

4- سایت کاریابی المان آنلاین (Elemanonline)

سایت کاریابی المان آنلاین بیشتر مورد استقبال و توجه نسل جوان قرار گرفته است. این سایت از به روزترین سایت‌های ترکیه می‌باشد ک با عضویت در آن جدیدترین نیازمندی‌ها و مشاغل را مشاهده خواهید کرد.

5- سایت کاریابی ایشکور (Iskur)

ایشکور یک سایت دولتی کاریابی می‌باشد که تمامی افرادی که جویای کار هستند دقیقا همانند یک سنت در آن عضو می‌شوند. این سایت نیز همانند دیگر سایت‌های کاریابی در ترکیه به شما کمک می‌کند تا شغل ایده‌آل خود را سریع‌تر پیدا کنید.

سطح درآمد در بخش خصوصی و دولتی ترکیه

جالب است بدانید افرادی که در بخش دولتی ترکیه مشغول به فعالیت هستند، به طور میانگین ماهیانه فقط 5 درصد بیشتر از بخش خصوصی درآمد دارند. البته ناگفته نماند که اتباع خارجی در ابتدا نمی‌توانند در بخش دولتی مشغول به کار شوند و باید 5 سال از اقامت قانونی آن‌ها در ترکیه بگذرد تا بتوانند پاسپورت کشور ترکیه را اخذ نمایند. با توجه به قوانین فعلی، اخذ پاسپورت ترکیه به مواردی نظیر پایبندی به قانون اساسی ترکیه، حسن اخلاق، تسلط به زبان ترکی استانبولی و عدم تهدید امنیت ملی بستگی دارد. پس از ‌آنکه فرد پاسپورت ترکیه را دریافت کرد، در صورت تمایل می‌تواند اقدامات لازم را برای استخدام شدن در بخش دولتی به کار گیرد.

شغل در ترکیه

پیدا کردن کار در ترکیه برای اتباع خارجی

برای پیدا کردن کار در ترکیه افراد متقاضی می‌توانند از طریق ویزاهای توریستی، پیشنهاد کاری، کاریابی از طریق سایت‌های معتبر کاریابی و سفارت اقدام کنند. توصیه می‌کنیم که حتما قبل از سفر به ترکیه، شغل مورد نظر خود را در خصوص دریافت مجوز کاری پیدا کنید تا بعدا دچار مشکل نشوید. به طور کلی مشاغل در ترکیه برای اتباع خارجی به کار نیمه وقت، آموزش زبان انگلیسی و دیگر مشاغل تقسیم می‌شود. مثلا کار نیمه وقت در این کشور در زمینه گردشگری کاملا مهیا می‌باشد و ماه مارس یا آوریل بهترین زمان برای پیدا کردن کار در ترکیه به حساب می‌آید. هتل، رستوران، باشگاه‌، کافی شاپ و… از جمله مکان‌هایی هستند که امکان کار نیمه وقت را برای اتباع خارجی فراهم می‌کنند. آموزش زبان انگلیسی نیز مشاغل زیادی را برای دانشجویان در حال تحصیل در ترکیه ایجاد کرده است که افراد متقاضی باید مدارکی نظیر گواهینامه‌های رسمی تدریس را ارائه کنند. از دیگر موسسات کاریابی در ترکیه نیز می‌توان به موسسه فیردوش، سازه‌های دریایی، موسسه بالاجابز و انجمن کاریابی ترکیه اشاره کرد.

پیدا کردن کار در ترکیه از طریق کارفرما

یکی دیگر از روش‌های پیدا کردن کار در کشور ترکیه دریافت پیشنهاد کاری از طرف کارفرما می‌باشد که در این صورت فرد می‌تواند این پیشنهاد کاری را به کنسولگری یا سفارت این کشور ارائه دهد و برای اخذ ویزای کاری درخواست نماید. البته ناگفته نماند که همزمان با اقدام فرد، کارفرما نیز باید مدارک وی را به وزرات کار ترکیه (MLSS) تحویل دهد. تقریبا پس از گذشت 90 روز از تاریخ ارائه مدارک و درخواست اخذ ویزای کاری، پرونده فرد متقاضی بررسی و پاسخ داده می‌شود.

قراردادهای کاری در ترکیه چگونه است؟

اگر از طریق کارفرما در ترکیه مشغول به کار شوید، معمولا اولین قراردادی که بین شما و کارفرما بسته می‌شود، یکساله خواهد بود که براساس تواقفی که بین شما صورت می‌گیرد، مدت قرارداد می‌تواند بیشتر و یا کمتر باشد. پیشنهاد می‌کنیم حتما یک ماه قبل از پایان مهلت مجوز کار و اقامت در ترکیه نسبت به تمدید آن اقدام کنید. شما می‌توانید به مدت 2 سال با نظر مثبت کارفرما مجوز کار خود را تمدید نمایید و علاوه بر آن در صورتی که شما تمامی شرایط را برای تمدید مجدد اجازه کار دارا باشید، برای بار دوم می‌توانید آن را به مدت سه سال تمدید کنید که در این صورت پس از گذشت 5 سال دیگر برای کار دائم در ترکیه مانعی وجود نخواهد داشت.

ویزای کاری در ترکیه

فراموش نکنید که با ویزای کار شما می‌توانید اقامت ترکیه را دریافت کنید، اما با اقامت ترکیه نمی‌توانید کار کنید. به این ترتیب حتی اگر با روش‌های دیگری اقامت ترکیه را دریافت کنید، باز هم برای کار کردن باید ویزای کار داشته باشید. برای اخذ ویزای کاری نیز همان‌طور که گفته شد باید از طرف یک کارفرمای ترک پیشنهاد کاری دریافت کرده باشید. از این رو پس از 5 سال کار رسمی در ترکیه شما می‌توانید برای اخذ شهروندی در این کشور اقدامات لازم را به کارگیرید و پاسپورت ترکیه را دریافت کنید. با کار در کشور ترکیه از سابقه کار بین‌المللی برخوردار خواهید شد و می‌توانید آن را برای مهاجرت به دیگر کشورها مورد استفاده قرار دهید.

سخن پایانی

در این مقاله از ام تی سی هوم ما اطلاعات لازم را برای پیدا کردن شغل دلخواهتان قبل از مهاجرت به ترکیه در اختیارتان قرار دادیم. اگر به دنبال بهترین شهر ترکیه برای شروع کسب و کار خود هستید و می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید، پیشنهاد می‌کنیم از طریق شماره واتساپ استانبول 00905312699346 با مشاوران حرفه‌ای و مجرب ام‌ تی سی هوم ارتباط برقرار کنید.