کدام بازیگران ترک در فیلم و سریال‌های ایرانی بازی کردند؟

کدام بازیگران ترک در فیلم و سریال‌های ایرانی بازی کردند؟
00.03.25

همجواری و شباهت‌های فرهنگی میان ایران و ترکیه در رشته‌های مختلف هنری خود را نمایان می‌کند. این تاثیرپذیری و تاثیرگذاری در موسیقی و سینما به اوج خود می‌رسد. به گونه‌ای که لوکیشن بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی در ترکیه واقع شده و از دیرباز حضور بازیگران ترک در فیلم‌های ایرانی مقوله‌ای آشنا بوده. در این مقاله از ام تی سی هوم به معرفی آثار ایرانی خواهیم پرداخت که بازیگران ترک نقش مهمی در آن‌ها ایفا کرده‌اند.

گذری بر تاریخ مناسبات سینمایی ایران در ترکیه

«دیدار در استانبول» و «آدم برفی» اولین فیلمی‌هایی‌ست که به دلیل ساخت در ترکیه، مورد توجه مخاطبان قرارگرفت. در دهه‌ی 80 فیلم اکواریوم ایرج قادری و بعدتر در دهه‌ی 90 فیلم‌هایی نظیر گناهکاران از فریبرز قریبیان، بغض ساخته‌ي رضا درمشیان و یک سطر واقعیت از علی وزیریان به صورت کامل یا چند سکانس در ترکیه فیلمبرداری شدند. در تمامی این فیلم‌ها بازیگران ترک در نقش‌های فرعی و کم اهمیت حضور داشتند.
در اواخر دهه‌ی 90 تب حضور بازیگران ترکی در فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی بالا گرفت. حالا این بازیگران عهده‌دار بازی نقش‌های اصلی یا دست‌کم پر رنگ در فیلم‌های ایرانی شدند. فیلم‌هایی مانند مطرب،‌ جن زیبا و مست عشق که سر و صداهایی نیز به پا کردند.

در ادامه با ما همراه باشید تا چند بازیگر ترکیه ای که در فیلم ایرانی بازی کرده را به شما معرفی کنیم.

خرید خانه در ترکیه با ام تی سی هوم

نورگل یشیلچای در جن زیبا

داستان فیلم در یک تیمارستان شروع می‌شود جایی که یدالله (فرهاد اصلانی) با دلارام (نورگل یشیلچای) مواجه می‌شود و داستان‌ دو دل‌شکسته با هم پیش می‌رود. فیلم را بایرام فضلی نوشته و کارگردانی کرده.
حضور نورگل یشیلچای در این فیلم توجه بسیاری را به خود جلب کرد. وی که به خاطر بازی در فیلم «گوزل» و «عشق و جزا» در ایران شناخته شده بود، مخاطبان زیادی را به سینماها کشاند.
نورگل یشیلچای متولد 1976 بازیگر و مدل معروف ترک است. او بازیگری را در تئاتر و از زمان دانشجویی در دانشگاه آنادولو شروع کرد، و خیلی سریع راهش را به دنیای تصویر باز کرد. اولین حضورش در فیلم سینمایی «همه چیز خوب خواهد شد» در سال 1998 بود.
وی تاکنون جوایز متعددی را از آن خود کرده از جمله جایزه‌ی گلدن بول برای فیلم «عروس قرض گرفته» و جایزه‌ی بهترین بازیگر زن نارنجی طلایی برای فیلم «شب». از آخرین سریال‌های نورگل می‌توان به «گلپری» و «توبه» اشاره کرد.

هانده آرچل و ابراهیم چلیک‌کول در مست عشق

هانده آرچل
هانده ارچل بازیگر مست عشق

مست عشق روایت‌گر بخش‌هایی از زندگی دو شاعر نامی ایران؛ مولانا و شمس تبریزی است. از آنجایی که مولانا بخش‌هایی از زندگی خود را در قونیه سپری کرده و در آنجا مدفون است، بخش‌هایی از این فیلم در کشور ترکیه و با حضور بازیگران ترک فیلم‌برداری شده.
هانده آرچل بازیگر سرشناس ترک در فیلم مست عشق نقش کیمیا خاتون دختر مولانا را بازی می‌کند. وی که در سال متولد شده در فیلم‌ها و سریال‌های زیادی بازی کرده. تجربه‌ی مدلینگ دارد و به دلیل ایفای نقش در سریال دختران آفتاب شهرت بسیاری کسب کرد.
ابراهیم چلیک‌کول بازیگر،‌ مدل و ورزشکار مطرح ترکیه نیز در فیلم مست عشق با نقش اسکندر حضور دارد. ابراهیم متولد 1982 می‌باشد و به دلیل نقش‌آفرینی در فیلم عفت نزد مخاطبان ایرانی شناخته شده است.

عایشه گل جوشکن در مطرب

مطرب روایت‌گر داستان یک خانواده‌ی ایرانی‌ست که برای برگزاری کنسرت به ترکیه رفته‌اند. در پی سلسله حوادث کمدی پای نازان (عایشه گل جوشکن) به داستان باز می‌شود.

عایشه گل جوشکن
عایشه گل جوشکن و پرویز پرستویی در فیلم مطرب

عایشه ‌گل جوشکن متولد 1985 در ترکیه است. او که در خانواده‌ی موسیقی دوست متولد شده، خوانندگی را پیشه‌ی اصلی خود قرار داده با این‌حال در فیلم مطرب و در نقش خواننده‌ی محبوب و پر طرفدار حضور پیدا کرد. کاراکتری که نقاط عطف فیلم را به دوش می‌کشید.

ویلما الس در هوریا

به تازگی فیلم‌بردای فیلم جدید مرتضی آتش زمزم تمام شد. بخش‌هایی از این فیلم در شهر استانبول و آنتالیا ترکیه با بازی ویلما الس بازیگر سرشناس ترکیه فیلمبرداری شده. مخاطبان ایرانی ویلما الس را در فیلم «روزی روزگاری» به خوبی به یاد دارند. وی در این سریال با نقش‌آفرینی جسورانه، کارولین را برای مخاطب باورپذیر کرد.

 

ویلما الس
ویلما الس بازیگر فیلم جدید هوریا

ویلما الس متولد 1986 بازیگر،‌ مدل و طراح شناخته شده‌ی ترکیه است. جالب است بدانید که ویلما از مدرسه و با نمایش‌های کوچک بازیگری را شروع کرد، و حضور فعالی در تئاتر دارد. در آلمان درس خوانده و اولین حضورش در دنیای تصویر به سریال «روزی روزگاری» برمی‌گردد. از سریال‌های جدید او می‌توان به «آرکا ساکلار» و «بوراک ییتر» اشاره کرد.

بیشتر بخوانیدبررسی کامل سریال نام من فرح است

برن سات و سرنای ساریکایا در اکسیدان 2: ترانسفر

هنوز مراحل ساخت فیلم اکسیدان 2 به کارگردانی حامد محمدی تمام نشده که خبرهایی از حضور دو بازیگر سرشناس ترک یعنی برن سارت و سرنای ساریکایا به گوش می‌رسد.
«اکسیدان 1» در زمان اکران جزو پرفروش‌ترین فیلم‌های روی پرده بود و به دلیل کمدی درست خود مخاطبان را راضی کرد. به همین دلیل از همان زمان پروسه‌ی تولید «اکسیدن 2» آغاز شد. و حالا پیش از اتمام فیلمبردای بازار خبرهای این فیلم داغ شده است.

برن سات
برن سات بازیگر فیلم‌های ایرانی فصل کرگدن و اکسیدان 2

برن سات را با فیلم «عشق ممنوع» میان مخاطبان ایرانی شناخته شد. و هنوز بازی خوب او را در فیلم «فاطما گل» به خاطر داریم. فیلم پر درد و رنج از زندگی دختری که تمام تلاشش را می‌کند تا از پس مشکلات زندگی به تنهایی بربیاید.
برن سات متولد 1984 در آنکارا است. در سال 2004 اولین تجربه‌ی بازیگری خود را با فیلم «در عشق ما مرگ است» شروع کرد. جالب است بدانید این بازیگر محبوب و سرشناس ترکیه‌ای پیش‌تر نیز در یک فیلم ایرانی به اسم «فصل کرگدن» نقش‌آفرینی کرده بود و حضورش در «اکسیدان 2» دومین تجربه‌ی کار با گروه ایرانی محسوب می‌شود.
سرنای ساریکایا مدل و بازیگر ترک،‌ متولد 1992 می‌باشد. او که به دلیل کسب عنوان دختر شایسته ترکیه به سرعت مشهور شد به عنوان بازیگر نقش «یشیم تاشکیران» در فیلم «عمر گل لاله» انتخاب شد.
وی در سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی زیادی حضور داشته و علاوه بر این از بازیگران فعال عرصه‌ی تئاتر ترکیه نیز محسوب می‌شود.

حرف آخر

حضور بازیگران ترکیه‌ای در فیلم‌های ایرانی معمولا مخالفان و موافقانی دارد. اما با توجه به سابقه‌ی تاریخی و فرهنگی میان ایران و ترکیه به نظر می‌رسد این حضور اجتناب ناپذیر است. چنانچه برخی گزارش‌ها از حضور ستاره‌ها و بازیگران ایرانی در فیلم‌های ترکیه و نیز حضور پرقدرت فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌ی ترکیه خبر می‌دهند.
در میان هنرمندانی که نام بردیم به نظر شما بازی کدام‌یک بهتر است؟ بهترین نقش‌آفرینی‌ها مربوط به کدام فیلم این هنرمندان است؟ نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید.

اگر به خواندن مطالب سینمای ترکیه علاقه‌مندید، پیشنهاد می‌کنیم مطالب «معروف‌ترین بازیگران ترکیه را می‌شناسید؟» و «معرفی محبوب‌ترین سریال‌های ترکیه‌ای» را هم مطالعه کنید.