قوانین جدید اداره مهاجرت ترکیه | شرایط 2024

نویسنده: admin-najafi
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه

قوانین مهم و جدید اداره مهاجرت ترکیه 

قوانین جدید اداره مهاجرت ترکیه چیست؟ همان‌طور که می‌دانید قوانین مهاجرت هر کشوری دائماً در حال تغییر و به‌روزرسانی است. در این بخش از متن می‌خواهیم قوانین جدید اداره مهاجرت ترکیه را به طور کامل به شما عزیزان ارائه دهیم و آن‌ها را با شرایط قبلی مقایسه کنیم. لازم به ذکر است که در صورت تغییر شرایط و قوانین اداره مهاجرت ترکیه، این محتوا و مطلب به روز خواهد شد. همچنین فراموش نکنید که در صورت داشتن هرگونه سؤال قانونی درباره مهاجرت، سفر یا سرمایه گذاری در کشور ترکیه می‌توانید با مشاوران و متخصصان ام تی سی هوم در ارتباط باشید. قوانین مهم و جدید اداره مهاجرت ترکیه به شرح زیر می‌باشد.

  1. افزایش حداقل ارزش ملک برای شهروندی ترکیه
  • شرایط قبلی: برای اخذ اقامت ترکیه از طریق خرید ملک، ارزش ملک باید حداقل 000/250 دلار می بود.
  • تغییر جدید: طبق قوانین جدید، حداقل ارزش ملک برای اخذ اقامت به 000/400 دلار افزایش یافته است.

قوانین جدید اداره مهاجرت ترکیه

    1. افزایش حداقل ارزش ملک برای دریافت اقامت از طریق خرید ملک مسکونی

    این مبلغ تا قبل از سال ۲۰۲۲ سقف و یا کف خاصی نداشت, از سال ۲۰۲۲ حداقل قیمت در شهر های بزرگ ۷۵ هزار دلار و در شهرهای کوچک ۵۰ هزار دلار تعیین شد. از اواخر سال ۲۰۲۳ نیز حداقل ارزش ملک برای شهر های بزرگ ۲۰۰ هزار دلار و شهرهای کوچک ۱۰۰ هزار دلار در نظر گرفته شد. در خصوص اقامت از طریق خرید ملک مسکونی باید توجه داشت که ملک خریداری شده صرفا بایستی توسط خود شخص استفاده شود, کاربرد آن کاملا مسکونی باشد و در محلات ممنوعه قرار نگرفته باشد.

     

     

    • تغییر در قوانین دریافت اقامت توریستی با رویکرد اجاره ی ملک
    • شرایط قبلی: افراد می توانستند با اجاره ملک در ترکیه به مدت یک سال، اقامت این کشور را اخذ نمایند.
    • تغییر جدید: بر اساس قوانین جدید، صرفا اجاره ی ملک دلیلی برای دریافت اقامت تلقی نمیشود, شخص باید با توجه به شرایط کار, تحصیل و سایر مورد مندرج در قوانین اخذ اقامت, درخواست اقامت کرده, در این صورت اجاره نامه به عنوان آدرس رسمی ثبت شده فرد تلقی خواهد شد.
    1. اقامت از طریق دریافت اجازه کار
    • طبق قوانین موجود اتباع خارجی که از طریق یک کارفرمای ترک دعوت به کار میشوند میتوانند با دریافت اجازه ی کار, اقامت کاری دریافت کنند. در این خصوص بایستی توجه داشت که برخی مشاغل مانند دندانپزشکی, داروسازی, وکالت و … حق کار در ترکیه را ندارند. این قبیل افراد اگر به هر دلیلی بتوانند شهروندی ترکیه را کسب کنند میتوانند نسبت به اشتغال خود اقدام کنند.

    تغییرات قوانین پاسپورت ترکیه نسبت به سال قبل

    در حال حاضر، هیچ تغییر عمده‌ای در قوانین مربوط به پاسپورت ترکیه اعمال نشده است. اما، برخی از نکات قابل توجه در مورد پاسپورت ترکیه به این شرح هستند. تابعیت کشور ترکیه و پرداخت هزینه‌های دولتی مربوط به آن از شرایط الزامی اخذ پاسپورت است.
    شهروندان ترک میتوانند پاسپورت های خود را بصورت یک ساله, دو ساله, پنج ساله و ده ساله تهیه کنند. پاسپورت های اعطایی شامل پاسپورت قرمز (ویژه ی شهروندان عادی) پاسپورت سبز (ویژه ی افراد گزیده مانند اساتید دانشگاه, صاحبان صنایع و تجار, کارمندان عالیرتبه و …) است. معافیت از دریافت ویزا برای این پاسپورت ها متفاوت میباشد. در حال با پاسپورت قرمز امکان سفر به ۱۱۵ کشور (با معافیت کامل و یا شرت دریافت ویزای الکترونیک در هنگام ورود) برای شهروندان ترک امکان پذیر است. دارندگان پاسپورت سبز حق سفر بدون ویزا به کشورهای حوزه شنگن را حائز هستند. پاسپورت این کشور همانند هر کشور دیگری معایبی نیز دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به ضعیف بودن اعتبار پاسپورت این کشور نسبت به کشورهای برتر اروپایی اشاره کرد؛ همچنین برخی از کشورها ممکن است برای ورود دارندگان پاسپورت ترکیه ویزا صادر کنند.
    تغییرات احتمالی در آینده:
    در حال حاضر، هیچ برنامه قطعی برای تغییر قوانین پاسپورت ترکیه در سال 2024 وجود ندارد. با این حال، دولت ترکیه ممکن است در آینده قوانین را برای افزایش اعتبار پاسپورت یا تسهیل روند اخذ آن تغییر دهد. توجه داشته باشید که قوانین و مقررات مربوط به پاسپورت دائماً در حال تغییر هستند. برای دریافت اطلاعات دقیق و به روز، همیشه به وب سایت رسمی اداره مهاجرت ترکیه (https://ru.goc.gov.tr/) مراجعه کنید و یا با یک وکیل مهاجرت معتبر مشورت نمایید.

    اقامت رایگان ترکیه

    متاسفانه، اقامت رایگان ترکیه به طور کلی امکان پذیر نیست. برنامه های مختلفی برای اقامت در ترکیه وجود دارد، اما همه آنها نیازمند به شرایط و مدارک خاصی هستند و هیچ کدام به طور کامل رایگان نیستند. درست است که برخی از عناوین ممکن است به “اقامت رایگان” اشاره کنند، اما این به طور کلی گمراه کننده است. به عنوان مثال:

    • شهروندی از طریق خرید ملک: شما باید ملکی به ارزش حداقل 000/400 دلار خریداری کنید تا واجد شرایط شهروندی شوید.
    • اقامت کوتاه مدت از طریق خرید ملک مسکونی: حداقل قیمت ملک خریداری شده ۲۰۰ هزار دلار است, مالک, همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال به شرط سکونت در ملک خریداری شده میتوانند اقامت دریافت کرده, هر سال نسبت به تمدید آن اقدام کنند. با رعایت شرایط خاص امکان دریافت اقامت سه ساله و تمدید آن هم وجود دارد.
    • اقامت از طریق سرمایه گذاری: شما باید در یک پروژه سرمایه گذاری مورد تایید دولت ترکیه به مبلغ حداقل 000/500 دلار سرمایه گذاری کنید.
    • اقامت از طریق کار: شما باید از یک کارفرما در ترکیه پیشنهاد شغلی داشته باشید و حقوق کافی برای تامین مخارج خود را به دست آورید.
    • اقامت از طریق ازدواج: شما باید با یک شهروند ترکیه ازدواج کنید و ازدواج خود را به طور رسمی ثبت کنید.
    • اقامت تحصیلی: شما باید در یک دانشگاه معتبر در ترکیه پذیرش شده باشید و شهریه و هزینه های زندگی خود را تامین کنید.

    تنها راه برای اقامت بدون هزینه در ترکیه، پناهندگی است. با این حال، این فرآیند بسیار پیچیده و دشوار است و تضمینی برای موفقیت وجود ندارد.
    مطالعه بیشتر: راهنمای جامع خريد و فروش خودرو در ترکیه

قوانین اداره مهاجرت ترکیه

مواردی که باید به خاطر داشته باشید:

  • هزینه های زندگی: حتی اگر اقامت رایگان داشته باشید، باز هم باید هزینه های زندگی مانند غذا، مسکن، حمل و نقل و … را بپردازید.
  • زبان: یادگیری زبان ترکی به شما در پیدا کردن شغل، برقراری ارتباط با مردم محلی و ادغام بهتر در جامعه کمک می کند.
  • فرهنگ: فرهنگ ترکیه با فرهنگ ایران تفاوت های زیادی دارد. قبل از مهاجرت به این کشور، باید در مورد فرهنگ و آداب و رسوم آن تحقیق کنید.

در نهایت، امیدواریم که این مطلب توانسته باشد نکات مفید و ارزشمندی را به شما عزیزان ارائه داده باشد. ممنون از اینکه تا انتهای این متن همراه ما بودید، امیدواریم که هرچه سریع تر بتوانید به اهدافتان برسید.

برچسب ها

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *