چطور حیوان خانگی خود را به ترکیه ببریم؟

چطور حیوان خانگی خود را به ترکیه ببریم؟

برای کسانی که حیوانات خانگی دارند، مسافرت رفتن به معنای داشتن دل‌مشغولی‌های مضاعف است. نگرانی در مورد این‌که در مدت مسافر حیوان‌شان را کجا نگهداری کنند، علاوه بر دلتنگی‌های معمول، خاطرشان را آشفته می‌سازد. حالا تصور کنید چنین فردی تصمیم به مهاجرت بگیرد، دل‌کندن از سگ، گربه یا پرنده‎اش، بی‌نهایت دشوار به نظر می‌رسد. به همین دلیل در این مطلب از مجله ام تی سی هوم راهکارهایی برای صاحبان حیوانات خانگی فراهم آمده تا این سفر طولانی را با هم به انجام برسانند.

چنانچه شما هم قصد مهاجرت به ترکیه را دارید؛ و چنانچه از حیوان خانگی خود محافظت می‌کنید، این مطلب ام‌تی‌سی هوم را با دقت بخوانید.

قوانین مسافرتی برای حیوانات خانگی

پیش از پرداختن به قوانین مسافرت حیوانات خانگی میان دو کشور، به این نکته توجه داشته باشید؛ سفر طولانی، به ویژه سفر با هواپیما برای حیوانات خوشایند نیست. چنانچه طول مدت اقامت شما کوتاه است و مکانی برای نگهداری از حیوان خانگی‌تان در ایران دارید، از مسافرت آن‌ها اجتناب کنید.

 

ارسال حیوانات خانگی از طریق هواپیما
برای سفر حیوانات خانگی، محفظه‌ی نگهداری باید مطابق با استاندارهای شرکت هواپیمایی تهیه شود.

برای خروج هر نوع حیوان خانگی از مرزهای ایران و پذیرش‎‌شان در ترکیه طی مراحل زیر ضروری‌ست:

شناسنامه‌ی حیوانات خانگی

زمانی که حیوانات از طرق رسمی به سرپرستی پذیرفته می‌شوند، برگه‌ای تحت عنوان شناسنامه همراه آن به صاحب جدید حیوان تحویل داده می‌شود. این برگه شامل اطلاعات تولد، نژاد، عکس حیوان خانگی و نیز اطلاعات هویتی صاحب آن می‌باشد. در صورتی که حیوان خانگی شما شناسنامه ندارد برای خروج از ایران با مراجعه با مراکز دامپزشکی نسبت به دریافت آن اقدام کنید.

  • در صورتی که شناسنامه‌ی حیوان خانگی شما ایرانی نباشد، برای خروج آن از مرز باید مبلغی تحت عنوان هزینه‌ی گمرک پرداخت نمائید.

گواهی سلامت

حداقل 14 روز قبل از انجام سفر واکسن‌های ضروری حیوان خانگی خود را تزریق نمائید. سپس مدارک تزریق واکسن را به اداره‌ی دامپزشکی ارائه کنید تا مجوز خروج از کشور را برای حیوان شما صادر کنند. در غیر این صورت حیوان خانگی شما باید به مدت 14 روز در قرنطیه بماند تا وضعیت سلامتی‌اش روشن شود.

  • برای تزریق واکسن و دریافت گواهی سلامت به مراکز دامپزشکی مورد تائید مراجعه کنید.

میکروچیپ

بر اساس قوانین بین‌المللی خروج و ورود حیوانات به خاک کشوری مستلزم تهیه  میکروچیپ (ریزتراشه) برای حیوان‌خانگی می‌باشد. میکروچیپ‌ها ریزتراشه‌هایی هستند که زیر پوست حیوانات کارگذاشته می‌شود. این قطعه‌ی بسیار ریز که توسط دستگاه‌های مخصوصی خوانده می‌شوند شامل کدی 15 رقمی‌ است که به نوعی کد شناسایی حیوان محسوب می‌شد.

اطلاعاتی نظیر مشخصات هویتی صاحب حیوان، اطلاعات تماس و نیز مشخصات خود حیوان بر روی میکروچیپ‌ها ثبت می‌شوند.

تهیه کد AVIH

هنگام تهیه بلیت از آژانس مسافرتی و یا شرکت‌های هواپیمایی کد AVIH برای نقل و انتقال حیوان خانگی خود را دریافت کنید. این کد بر اساس قوانین کشور مبدا، مقصد و قوانین داخلی شرکت‌های هواپیمایی صادر می‌شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای دریافت کد HES ترکیه

روش‌های حمل حیوانات خانگی

در هر کشوری و هر شرکت هواپیمایی قوانین ویژه‌ای برای حمل و نقل حیوانات خانگی از طریق هواپیما وجود دارد. به صورت کلی این روش‌ها بر اساس قوانین ایران عبارتند از حمل از طریق پایانه مسافربری و حمل از طریق پایانه‌ی باری.

حمل حیوانات خانگی از طریق پایانه مسافربری

در اغلب مواردی که مسافر همراه حیوان خانگی خود قصد سفر دارد، برای او این امکان فراهم است که با توجه به ملاحظاتی مانند سن، وزن و نوع حیوان خانگی در داخل کابین هواپیما حیوان را همراه خود داشته باشد. این موضوع تا حد زیادی به قوانین ایرلاین‌های مختلف نیز بستگی دارد.

بر اساس قوانین اکثر ایرلاین‌های ایرانی ورود حیوان خانگی به داخل کابین هواپیما ممنوع می‌باشد، به همین منظور در قسمت بارگیری صاحب حیوان، آن را تحویل ماموران فرودگاه می‌دهد، و زمانی که به مقصد رسید در سالن دریافت بار حیوان خانگی خود را تحویل می‌گیرد.

حمل حیوانات از طریق پایانه‌ی باری

این روش زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که صاحب حیوانات در سفر نمی‌تواند با آنها همراهی کند. در این صورت در پایانه‌های باربری فرودگاه حیوانات به ماموران فرودگاهی تحویل داده می‌شوند. حیوانات پذیرش شده در فرودگاه مقصد به فردی که نام‌اش در بارنامه ذکر شده است تحویل داده می‌شود. برای مطمئن شدن از صحت انتقال حیوانات خانگی‌تان به این روش حداقل 24 ساعت قبل با فرودگاه‌ مبدا برای اطمینان از شرایط تماس بگیرید.

مشخصات محفظه‌ی نگهداری حیوانات

برای پذیرش حیوانات در فرودگاه محفظه‌ی نگهداری باید استاندارهای ویژه‌ای داشته باشد. در غیر این صورت حیوانات پذیرش نخواهند شد. این مشخصات عبارتند از:

  • با توجه به جثه‌ی حیوان خانگی، قفس یا محفظه باید دارای ابعاد مناسب باشد. به طوری که حیوان به راحتی بتواند در آن بایستد
  • محفظه باید محکم، مطمئن و دارای فضای مناسب برای تهویه باشد
  • درب محفظه باید داری قفل محکم باشد که به راحتی باز نشود
  • محفظه‌ی مورد استفاده باید فاقد چرخ باشد
  • برای حیواناتی نظیر سگ و گربه استفاده از قلاده و پوزه بند درون قفس ممنوع می‌باشد
  • در داخل هر قفس نهایتا سه حیوان با سن کمتر از 6 ماه و وزن 4 کیلوگرم باید حمل شوند، در غیر این صورت برای حیوانات محفظه‌ی جدایی باید در نظر گرفته شود
  • در صورت مناسب بودن فضای محفظه، حیوان مادر می‌تواند در کنار 3 فرزندش قرار بگیرد. به شرطی که سن فرزندانش بیش از 12 هفته و وزنشان بیش از 2 کیلوگرم نباشد
خرید بلیط هواپیما برای حیوانات خانگی
تعداد ایرلاین‌هایی که اجازه سفر حیوانات خانگی درون کابین هواپیما را می‌دهند، بسیار اندک است.

خرید بلیط هواپیما برای حیوانات خانگی

همه‌ی ایرلاین‌های ایرانی و اغلب ایرلاین‌های خارجی فعال در ایران، اجازه‌ی ورود حیوانات خانگی به داخل کابین هواپیما را نمی‌دهند. به همین دلیل مسافرانی که قصد سفر به همراه حیوان خانگی خود را دارند، نیازی برای تهیه بلیت هواپیمای مجزای برای حیوانات خود ندارند. در واقع هزینه‌ی حمل حیوانات با هواپیما بر اساس وزن آن‌ها و وزن محفظه‌ی نگهداری در قالب اضافه‌بار دریافت می‌شود.

برای انجام مجوز پذیرش جهت پرواز حیوانات خانگی، مسافر و یا فرستنده باید حداقل یک روز قبل به همراه مدارکی که در بالا ذکر شد به فرودگاه مراجعه نماید، تا پروسه‌های اداری به صورت کامل طی شود.

بیشتر بخوانید: پاسپورت ترکیه: روش‌ها و مزایا

حمل حیوانات خانگی با قطار و اتوبوس

بر اساس قوانین شرکت‌های حمل و نقلی داخل ایران، حمل حیوانات خانگی با استفاده از قطار و اتوبوس چه به صورت مسافرت‌های داخلی چه به صورت مسافرت‌های بین‌المللی ممنوع می‎‌‌باشد.

نگهداری از حیوانات خانگی در ترکیه

از نظر فرهنگی مردمان ترکیه بسیار حیوانات را دوست‌ دارند. دیدن صحنه‌هایی که عابران و مغازه دارن به حیوانات خیابانی نظیر سگ و گربه آب و غذا می‌دهند چندان عجیب نیست. خدمات نگهداری از حیوانات خانگی در ترکیه در کلینیک‌های دامپزشکی دولتی و خصوصی ارائه می‌شود. حیوانات در این کشور می‌توانند از بیمه‌ی خدمات درمانی برخوردار باشند.

پانسیون‌های زیادی جهت نگه‌داری از حیوانات خانگی در شهرهای مختلف ترکیه نظیر استانبول وجود دارند که به صورت پاره‌وقت و تمام‌وقت به متقاضیان خدمات ارائه می‌کنند. برخی از مراکز خرید نیز در کنار خدمات رفاهی که به مشتریان خود عرضه می‌کنند، امکانات نگهداری از حیوانات را نیز فراهم کرده‌اند.

آیا تجربه‌ای از حمل حیوانات خانگی به ترکیه داشته‌اید؟ تجربیات و یا سوالات خود را با ما در میان بگذارید.