چطور به بازار بورس ترکیه وارد شویم؟

چطور به بازار بورس ترکیه وارد شویم؟
00.11.20

بازار بورس ترکیه می‌توان محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری افراد باشد. تنها نکته مهم در این امر آشنایی با فضا بورس و نوع معاملات این مجموعه است. این مهم نیز با استفاده از راهکاری‌های جهانی و بهره بردن از راهنمایی کارشناسان کار بلد آسان می‌شود. در این مقاله‌ی ام تی سی هوم قصد داریم این مسئله را باهم بررسی کنیم که چگونه می‌توان وارد بازار بورس ترکیه شد و شرایط سرمایه‌گذاری در این کشور به چه ترتیب است.

آشنایی با بازار بورس ترکیه

بازار بورس ترکیه مانند تمامی بازارهای دیگر با اوراق بهادار، معامله‌های آتی و خریدوفروش برخی اجناس مانند طلا یا قهوه، کار می‌کند. در کلیت ماجرا، تفاوتی میان عملکرد این بازار با دیگر بازارهای جهان (حتی ایران) وجود ندارد. همان‌طور که می‌دانید هر بازار بورس نوسانات خاص خود را دارد و لازم است که افراد با محاسبه میزان سود و زیان خود، بهترین زمان ممکن برای سرمایه‌گذاری را پیدا کنند.

همچنین برای دریافت سود بیشتر، مهم است که بدانید انواع روش‌های سرمایه‌گذاری در بورس ترکیه چگونه است. ما می‌توانیم به‌صورت مستقیم به این کشور مسافرت کرده و مدیریت سرمایه خود را در دست بگیریم. این کار حتما به تجربه و دانش بالایی در زمینه‌های مختلف اقتصادی نیاز دارد. همچنین می‌توانیم با اعتماد به مؤسسه‌ها و شرکت‌هایی که کر سبدگردانی را باتجربه کافی در نظر دارند، وارد بازار بورس ترکیه شویم.

همچنین مهم است که تحقیقات کاملی را در مورد انواع قرارداد در بورس انجام دهیم. ما باید بدانیم که معاملات آتی شامل چه مواردی می‌شوند و چگونه می‌توان از آن‌ها برای کسب سود بیشتر استفاده کرد. درنهایت شناخت وضعیت اقتصادی ترکیه نیز یکی دیگر از مؤلفه‌های مهمی است که برای آشنایی با بازار بورس ترکیه موردنظر است. این روزها شاهد سقوط ارزش لیر بوده‌ایم. البته گزارش‌ها حاکی از آن هستند که انجام معاملات با دلار هنوز به قوت خود باقی است.

بیشتر بخوانیدآسان ترین راه گرفتن اقامت ترکیه چیست؟

چگونه وارد بورس ترکیه شویم؟

بازار بورس ترکیه را می‌توان از راه دور مدیریت کرد. تنها نکته لازم برقراری ارتباط با یک فرد و یا مؤسسه سرمایه‌گذاری امن است. نکته مهم در زمان بررسی بازار بورس ترکیه ‌این است که این کشور در سال‌های اخیر با ساختار جغرافیایی، اقتصادی و جمعیتی خود جایگاه خوبی برای سرمایه‌گذاران ایرانی بوده است. سیاست‌های اقتصادی فعلی ترکیه حول محور ترویج و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی شکل‌ گرفته است. در این زمینه، نوآوری‌های زیادی در قانون سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته که سرمایه‌گذاری در ترکیه را جذاب کرده و کار سرمایه‌گذار را آسان می‌کند.

به لطف بازنگری اقتصادی و قانونی، سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند تقریبا تمام تجارت خود را از راه دور با تعیین یک نماینده در ترکیه بدون نیاز به حضور شخصی، انجام دهند. آن‌ها می‌توانند برخی از مراحل پردازش را به‌صورت آنلاین از طریق اینترنت انجام دهند. همچنین می‌توانند بدون نیاز به بارها سفر و رسیدگی به مراحل اداری در مدت‌زمان کوتاه و با هزینه کمتر کسب‌و‌کار خود را در ترکیه راه‌اندازی کنند.

شرایط سرمایه‌گذاری در بازار بورس ترکیه پیچیدگی خاصی ندارد اما به‌دقت بالایی نیاز خواهد داشت. برای این کار در وهله اول لازم است که حساب بانکی خود را در این کشور افتتاح کرده باشد. این نکته را به یاد داشته باشید که برخی از بانک‌های ترکیه (مانند بانک زراعت) صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارند و شما می‌توانید پس از افتتاح حساب بانکی، برای سرمایه‌گذاری در آن صندوق‌ها نیز اقدام کنید.

پس از اتمام این مرحله، با شناخت کامل از انواع بازارهای بورس ترکیه، سرمایه‌گذاری خود را آغاز کنید. همان‌طور که اشاره کردیم این میان شرط اصلی شما برای کسب سود بیشتر، مطالعه و شناخت دقیق است.

بیشتر بخوانیدخرید ملک؛ بهترین راه دریافت اقامت ترکیه

بازار بورس ترکیه را می‌توان از راه دور مدیریت کرد
سیاست‌های اقتصادی فعلی ترکیه حول محور حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی شکل‌ گرفته است.

نحوه سرمایه‌گذاری در بازار بورس ترکیه

بازار بورس ترکیه بستر کاری خود را طوری تنظیم کرده است که سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند از راه دور نیز حساب خود را مدیریت کنند. این نکته زمانی اتفاق می‌افتد که شما بررسی کاملی را روی بازار سهام ترکیه انجام دهید. در یک نگاه اجمالی، ترکیه دارای هفت بازار سهام مختلف است.

  1. بازار ملی: شرکت‌هایی هستند که بعد از پذیرش شرایط لازم، وارد بازار بورس می‌شوند.
  2. بازار ملی ثانویه: شرکت‌هایی که انتظار می‌رود رشد خوبی داشته باشند.
  3. بازار اقتصاد جدی: شرکت‌های مشغول در حوزه فناوری اطلاعات در این حیطه کار می‌کنند.
  4. بازار ETF: مبادلات اصلی آن‌ها بر اساس برگه‌های سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.
  5. بازار شرکت‌های تحت مراقبت: شامل شرکت‌هایی این‌که با اطلاعات خصوصی مربوط به خود کار می‌کنند.
  6. بازار عمده‌فروشان: اینجا سهام با حجم بالا خریدوفروش می‌شود و تمامی مواردی را شامل می‌شود که از حیطه کاری بازار ملی و بازار ملی ثانویه، بیرون هستند.
  7. بازار کوپن حق تقدم: کار در این بازار حق تقدم کوپن برای افزایش سرمایه موردنظر است.

بیشتر بخوانیدسود سپرده بانکی در ترکیه چقدر است؟

در یک نگاه اجمالی متوجه می‌شوید که نحوه ورود با بازار بورس ترکیه، امری سهل نیست. برای برداشتن چنین قدم بزرگی نیازمند ساعت‌ها بررسی و مطالعه هستند. بعدازآن باید شرکت و یا مؤسسه سرمایه‌گذاری را پیدا کنید که تمام مجوزهای لازم را از کشور ترکیه به دست آورده باشد.

قبل از آنکه در هرکدام از این کارگزاری‌ها حساب باز کنید، لازم است مجوز آن‌ها را از سامانه هیئت‌مدیره بازارهای بورس یا همان SPK بررسی نمایید. در این مرحله موارد زیر را حتما مقایسه کنید.

  • شرایط موردنظر کارگزاری‌ها برای ارائه خدمات
  • کارمزد معامله
  • نرخ کمیسیون دریافتی هر کارگزاری

با کسب اطمینان کامل از تمام این موارد، حساب خود را در آن کارگزاری منتخب باز کرده و معاملاتی بورسی را شروع کنید.

بیشتر بخوانیدبهترین و مطمئن‌ترین راه‌های سرمایه گذاری در ترکیه چیست؟

مزایای سرمایه‌گذاری در ترکیه

بازار بورس ترکیه یک بازار بین‌المللی است. به این معنا که یک فرد خارجی نیز می‌تواند به آن وارد شده و با استفاده از شرایط لازم، معاملات خود را انجام دهد. این کار تنها به دانش کافی در زمینه بورس و سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

همچنین این مسئله که ارزش لیر ترکیه در سطوح بسیار پایین و ارزش بازار شرکت‌های ترکیه‌ای ارزان است، امکان سود مضاعف را ایجاد می‌کند. به‌عنوان‌مثال، فرض کنید با 8.5 لیر ترکیه برای 1 دلار در سهام سرمایه‌گذاری کرده‌اید. پس از یک سال، سهام خود را با سود فروختید.

ازآنجایی‌که ارزش لیر ترکیه کاهش یافت، اکنون شما با پرداخت 8 لیر ترکیه 1 دلار خریده‌اید؛ بنابراین، شما هم از تفاوت نرخ ارز و هم از سهام بازدهی خود را کسب کرده‌اید.

زمان بررسی بازار بورس ترکیه حتما به این نکته برمی‌خورید که وقتی در بورس‌های بزرگ کشور سرمایه‌گذاری می‌کنید، باید 15 تا 40 درصد درآمد خود را به‌عنوان مالیات به دولت بپردازید. درحالی‌که خوشحال هستید که سود زیادی به دست آورده‌اید، ایالت‌ها سهم زیادی از سود شما را بر عهده می‌گیرند.

در بازار سهام ترکیه 0% مالیات وجود دارد. به این معنا که تمام سودی که به دست می‌آورید مال شما خواهد بود. این کار تنها برای جذب پول به بازار بورس انجام می‌شود. صرف‌نظر از این، نرخ کالاها و یا ارزش ارزها ممکن است پس از محبوب شدن بازار بورس ترکیه تغییر کنند؛ بنابراین استفاده از این مزیت تا زمانی که فرصت هست مفید است.

در نظر داشته باشید که استفاده از بازار بورس ترکیه تنها یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری در این کشور است. ما می‌توانیم با استفاده از روش‌های دیگر مانند ثبت شرکت در ترکیه نیز سرمایه خود را به این کشور پهناور وارد کرده و سود مناسبی را در اختیار داشته باشیم.

برای دریافت اطلاعات بیشتر خواندن مقاله‌ی مهم‌ترین مزایای سرمایه گذاری در ترکیه چیست؟ را به شما توصیه می‌کنیم.

بازار بورس ترکیه یک بازار بین‌المللی است. به این معنا که یک فرد خارجی نیز می‌تواند به آن وارد شده و با استفاده از شرایط لازم، معاملات خود را انجام دهد.
وارد شدن به بازار بورس ترکیه به دانش کافی در زمینه بورس و سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

نتیجه سخن

بازار بورس ترکیه یکی از موقعیت‌های پرطرفدار برای سرمایه‌گذاری افراد خارجی است. ما می‌توانیم با افتتاح حساب بانکی در این کشور و انتخاب یک کارگزاری معتبر، سرمایه خود را به بازارهای سهام ترکیه منتقل کنیم. این موضوع در حرف بسیار راحت و در عمل پیچیده است. زمان بررسی این مهم حتما از کارشناسان امر، مشورت بخواهید.