وضعیت زندگی کارگری در ترکیه

وضعیت زندگی کارگری در ترکیه
01.02.29

وقتی صحبت از کارگری در ترکیه می‌شود، زندگی در این کشور نیز باید برجسته شود و شاید مهم‌ترین چیزی که تازه‌واردان به دنبال آن هستند دغدغه پیدا کردن شغل و زندگی در شهرهای مرکزی باشد. شهرهای مرکزی شهرهایی هستند که دارای بزرگ‌ترین نواحی صنعتی، توریستی‌ترین مکان‌ها و محل کار فراوان هستند. درصورتی‌که به فکر آمدن و جست‌‌وجوی فرصت شغلی در ترکیه هستید، خواندن این مقاله ام تی سی هوم به شما کمک زیادی خواهد کرد، پس با ما همراه باشید.

زندگی و کار در ترکیه

ترکیه کشوری است که برای سرمایه‌گذاری و اشتغال خارجی باز است و اگرچه موانع بیشتری برای ورود به آن و کار در یک زمینه خاص وجود دارد، اما یکی از کشورهایی است که کارگران آن دستمزد نسبتاً خوبی دریافت می‌کنند. شهرهای استانبول، غازیانتپ، مرسین، آدانا، بورسا، کایسری و آنتالیا از جمله شهرهایی هستند که کارفرمایان و جست‌وجوگران کار در آن‌ها بیشترین حضور را دارند.

شرایط کارگری در ترکیه

خارجیانی که قصد کارگری در ترکیه را دارند باید دارای مجوز کار صادر شده توسط دولت ترکیه باشند. برای دریافت مجوز کار، هم کارفرمایان و هم کارگران باید محدودیت‌های مندرج در قوانین مربوطه را رعایت کنند.

اولین محدودیتی که برای استفاده از کارگران خارجی اعمال می‌شود «سهمیه کارمندان خارجی» است. از آن‌جایی‌که طبق قوانین ترکیه اولویت استخدام شهروندان ترکیه است، کارمندان خارجی می‌توانند حداکثر 20 درصد از کل کارمندان یک محل کار ترکیه را تشکیل دهند. بااین‌حال، این قانون برای مشاغلی که در بخش‌های سرگرمی، گردشگری و مسافرت فعالیت می‌کنند اعمال نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع اجازه‌ی کار در ترکیه

وضعیت زندگی کارگری در ترکیه

ترکیه یکی از کشورهایی است که کارگران در آن دستمزد نسبتاً خوبی دریافت می‌کنند با این‌ حال در سال‌های اخیر شرایط کمی تغییر کرده است. در سرتاسر کشور ترکیه، کارگران به افزایش هزینه‌های زندگی و رکود دستمزدها در بحبوحه بدترین بحران اقتصادی ترکیه در دهه‌های اخیر، با تورم سالانه 48.7 درصدی اعتراض می‌کنند که بالاترین نرخ از زمان روی کار آمدن اردوغان در دو دهه پیش است. اقتصاددانان مستقل می‌گویند که نرخ تورم واقعی احتمالاً دو برابر ارقام رسمی خواهد بود.

کاریابی کارگری ساده در ترکیه

مکان‌های زیادی برای جستجوی کار کارگری در ترکیه وجود دارد، اما طبق تجربه، بهترین مکان برای جستجوی کار در شبکه‌های بین‌المللی و قراردادن خود در بازار کار، استفاده از سایت لینکدین است. لینکدین به شما امکان می‌دهد یک نمونه کار به‌عنوان رزومه خود برای مشاهده کارفرمایان بالقوه تشکیل دهید. شما هم‌چنین اعلان هر کسب و کاری را در لیست شغلی پست خود دریافت می‌کنید. استفاده از این سایت آسان است و یکی از بهترین‌ها برای جستجوی کارفرمای ارائه‌دهنده کار در ترکیه است.

شرایط کارگری در ترکیه
ترکیه از جمله کشورهایی است که استخدام کارگران در آن به صورت رسمی و یا غیر رسمی صورت می گیرد.

کارگر ماهر در ترکیه

یافتن شغل به‌ عنوان کارگر ماهر نیز در کشور ترکیه نیاز به اجازه کار دارد. خوب است بدانید که پس از پیدا کردن شغل با چالش زندگی طبق قوانین ترکیه و هزینه‌های زندگی در این کشور مواجه خواهید شد. ما در این‌جا لیستی از هزینه‌های زندگی را گردآوری کرده‌ایم. کسانی که مایل به مهاجرت به ترکیه و کار در آن هستند در نهایت نکات زیر را مد نظر قرار دهند:

  • اجاره خانه در یک محله متوسط ​​یا پرطرف‌دار.
  • هر صاحب کسب‌و‌کاری را ملزم به دریافت مجوز کار کنید، زیرا این وظیفه اوست.
  • به صرفه‌جویی در ساعات برق توجه کنید تا از قبوض بالا جلوگیری کنید.
  • زندگی در مکانی نزدیک به محل کار برای شهرهای بزرگ مانند استانبول برای دور زدن مشکل حمل و نقل می‌تواند کمک‌کننده باشد.
  • یادگیری زبان ترکی چشم‌اندازهای خوبی را برای کسانی که مایل به کار هستند باز می‌کند و شانس آن‌ها برای به دست آوردن فرصت‌ها و مشاغل با درآمد خوب افزایش می‌یابد.
  • یافتن شغل یا فرصت‌های شغلی با حقوق روزانه یا هفتگی در ابتدا به منظور تأمین هزینه‌های دوره‌ای ایده خوبی است.
  • تهیه مواد غذایی مورد نیاز از بازارهای پرطرف‌دار که در هر محله ترکیه به صورت هفتگی برپا می‌شود، زیرا حاوی کالاهای ارزان‌تری هستند.

اقامت کارگری در ترکیه

بر اساس قانون کار در ترکیه، این قانون به خارجی‌ها حق کار در خاک ترکیه را می‌دهد، البته منوط به اخذ مجوز کار (Çalışma İzni) از وزارت کار و تأمین اجتماعی که نیاز بازار به خارجی را در نظر می‌گیرد. در ترکیه سه نوع مجوز کار وجود دارد، در ادامه شما را با آن‌ها آشنا می‌کنیم:

  • پروانه کار برای مدت محدود: برای مدت یک سال در نوبت اول، پس از انقضای مدت، در صورت ادامه کار در همان شرکت و همان حرفه، حداکثر تا دو سال تمدید می‌شود. پس از پایان دو سال، امکان تمدید مجوز کار برای سه سال متوالی وجود دارد.
  • اجازه کار برای مدت نامحدود: پس از گذشت حداقل هشت سال با ایجاد کار عادی بدون وقفه، به فرد خارجی اجازه کار دائم برای مدت نامحدود داده می‌شود.
  • مجوز برای یک مجوز کار مستقل: این مجوز به افرادی اعطا می‌شود که مجوز کار پنج ساله را به طور منظم در ترکیه به پایان رسانده باشند و دارای پتانسیل‌هایی هستند که به نفع توسعه اقتصادی کشور است. آن‌ها می‌توانند مدارک و گواهی‌هایی را ارائه دهند که ثابت کند کمک‌کننده به توسعه اقتصادی هستند، سپس واجد شرایط کار مستقل برای دریافت مجوز کار خواهند شد.

بیشتر بخوانید: آسان ترین راه گرفتن اقامت ترکیه چیست؟

شرایط استخدام در کارگری در ترکیه

شرکتی که مایل به استخدام کارگر یا کارمند خارجی است باید با توجه به شرایط زیر به وزارت کار و تأمین اجتماعی برای اخذ مجوز کار برای کارگران خارجی مراجعه کند:

  • فرد خارجی باید پاسپورت معتبر داشته باشد.
  • داشتن اقامتگاه توریستی حداقل شش ماهه.
  • درصورتی‌که وی دارای مجوز اقامت در ترکیه نباشد، درخواست باید در سفارت‌ها و نمایندگی‌های ترکیه در کشور خود یا کشوری که فرد خارجی در آن اقامت دارد، ارائه شود.

 

حقوق کارگر در ترکیه 2022

پایه حقوق کارگری در ترکیه بر اساس حداقل دستمزد جدید در سراسر کشور برای دارندگان مجوز کار خارجی اعمال می‌شود. حداقل دستمزد در ترکیه نشان‌دهنده حقوق همه کارگران نیست، بلکه حداقل دستمزدی است که می‌تواند توسط کارفرما در صورت داشتن مجوز کار و ثبت‌نام رسمی توسط کارفرما اعطا شود. موضوع حداقل دستمزد در ترکیه کمبودهای زیادی دارد و به همین دلیل مورد انتقاد همگان قرار گرفته است.

طبق اطلاعات رسمی وزارت کار و تأمین اجتماعی ترکیه، حداقل دستمزد قبل از مالیات در ترکیه در سال 2022، 5004 لیر در ماه، معادل 335 دلار است. پس از کسر مالیات، یک کارگر 4253.40 لیر (285 دلار) باقی می‌ماند. این نرخ برای کارگران مجرد یا کارگران با همسر شاغل مرتبط است. توجه داشته باشید برای کارگران متأهل دارای سه فرزند، حداقل دستمزد پس از کسر مالیات در ترکیه به 4937.59 لیر (335 دلار) افزایش می‌یابد. حقوق سالانه اخراج (ناخالص) 10848.59 لیر (730 دلار) است.

حقوق و دستمزد کارمندان در ترکیه با توجه به عوامل بسیاری متفاوت است که مهم‌ترین آن‌ها ترفیعات، مشوق‌ها، مجازات‌های انضباطی، کمک هزینه کار اضافی و سایر موارد مرتبط با شغل هستند.

حقوق کارگر در ترکیه
پایه حقوق کارگری در ترکیه از 4000 لیر تا 4800 لیر متغیر است.

بیشتر بخوانید: حقوق قانون کار ترکیه برای اتباع خارجی چقدر است؟

دستمزد کارگران در بخش‌های مختلف

در بالا به سؤال حقوق کارگری در ترکیه چقدر است؟ به طور جامع پاسخ دادیم. در این‌جا در مورد حقوق مشاغل و فرصت‌های شغلی در شرکت‌های خصوصی اعم از ترکیه یا خارجی صحبت می‌کنیم. این فهرست بر اساس کارشناسان و صاحبان شرکت‌های آگاه تهیه شده و به شرح زیر است:

  • 1500 لیره به‌عنوان حداقل مستمری ماهانه برای کارگران کارخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها.
  • 2000 لیر به‌عنوان حداقل مستمری ماهانه برای افراد دارای تجربه در زمینه خیاطی.
  • حداقل 2500 لیره برای حسابداران شاغل در شرکت‌های تجاری و غذایی.
  • حداقل 3500 لیره برای کارگران عرصه مطبوعات و رسانه‌ها از هر نوع.
  • حداقل 4000 لیر برای کارگران در زمینه طراحی‌های متخصص در طراحی مدل روی لباس.

حقوق و دستمزد با توجه به پیشنهاد شرکت‌ها و کارگاه‌هایی که به نیروی کار در یک رشته خاص نیاز دارند متفاوت است و در نهایت به توافق طرفین بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: با کار فریلنسری در ترکیه درآمد داشته باشید

سخن پایانی

کسانی که به هدف کارگری در ترکیه وارد این کشور می‌شوند، باید بدانند که برای کار در این کشور نیاز به مجوز کار صادر شده توسط دولت ترکیه دارند. برای یافتن فرصت شغلی مناسب در ترکیه باید جست‌وجوی زیادی کرد اما باید گفت که فرصت‌های شغلی ارائه شده روزانه در ترکیه بسیار زیاد است. کارگران در این کشور از حقوق و مزایای خوبی برخوردارند. یکی از ملزوماتی که مهاجران برای کار در ترکیه باید بیاموزند زبان است که ثبات تجارت آن‌ها را در این کشور تضمین می‌کند.