همه چیز درباره‌ی ساختمان سازی در ترکیه

همه چیز درباره‌ی ساختمان سازی در ترکیه
00.10.22

این روزها کمتر کسی است که از پیشرفت پروژه‌های ساختمان سازی در ترکیه خبر نداشته باشد. صنعت رو به رشد ساخت و ساز در ترکیه، با قدرت مسیرهای رشد و توسعه‌ی را رد کرده‌اند. رونق اقتصادی در این بخش بسیاری را مجاب به ورود در بازار اقتصادی ترکیه کرده است. به همین سبب ام تی سی هوم در این مقاله در مورد جزئیات و روندهای ساخت ساختمان بیشتر صحبت خواهد کرد. با ما همراه باشید.

صنعت ساختمان سازی در ترکیه

ساختمان سازی در ترکیه، صنعت جدیدی نیست. حداقل از اواخر دهه‌ی 90 میلادی که رشد و توسعه‌ی شهری به ویژه در شهرهای مادر مورد توجه شهرداری‌ها قرار گرفت جلوه‌های آشکارتری به خود گرفت.
در سال‌های اخیر آهنگ رشد ساختمان سازی در ترکیه، شدت بیشتری پیدا کرده. بخشی از این روند افزایش ساخت و ساز خانه به سرمایه‌گذاری خارجی‌ها باز می‌گردد. فرصت طلایی دریافت اقامت ترکیه با خرید خانه، یکی از مشوق‌های اصلی این روند رو به رشد محسوب می‌شود.
ساختمان سازی در استانبول توسعه بیشتری داشته و تنها به ساخت پروژه‌های مسکونی جدید محدود نمی‌شود. ساخت فرودگاه جدید استانبول، افتتاح برج چاملیجا، رشد و توسعه‌ی سیستم حمل و نقل عمومی مانند خطوط متروبوس و مواردی از این دست بیانگر رشد ساختمان‌سازی در عرصه‌های مختلف زندگی شهری است.
در این میان نمی‌توان از پروژه‌های لوکس و مدرن در شهرهای دیگر ترکیه غاقل شد. علاوه بر استانبول در شهرهایی مانند ازمیر، آنکارا، آنتالیا کم نیستند ساختمان‌های جدیدی که جلوه‌ای ویژه به شهر دادند. بخشی از این پروژه‌ها تجاری و اداری هستند و بخش دیگری مسکونی.
علاوه بر توسعه‌ی ساختمان سازی در ترکیه، مشوق‌های دولتی برای اتباع خارجی نظیر تسهیلات بانکی، امتیازهایی چون دریافت شهروندی و امکان ورود به بازار اقتصادی در‌حال توسعه‌، منجر به افزایش آمار خرید ملک در ترکیه توسط اتباع خارجی شده است.

بیشتر بخوانیدبهترین و مطمئن‌ترین راه‌های سرمایه گذاری در ترکیه چیست؟

نگاهی تاریخی به ساختمان سازی در ترکیه

در نگاه تاریخی به مقوله‌ی ساختمان سازی در ترکیه، به نقطه‌ای باز میگردیم که قرار شد این صنعت نقش موثری در بهبود اقتصادی ترکیه ایفا کند.
اگر به تاریخچه‌ی رشد شهری ( هریک از شهرهای ترکیه) نگاه بیندازیم، متوجه یک رخداد خواهیم شد. در میانه‌ی دهه‌ی 80 میلادی شهرها شروع کردند به نو شدن و تغییر پیدا کردن. البته در ابتدا این تغییرات به کندی پیش می‌رفت. درست در همین حوالی جهان و به تبع ترکیه، درگیر بحران‌های اقتصادی بود. سیمای شهرهای ترکیه در دهه‌ی 80 و 90 میلادی پر بود از خانه‌های قدیمی و بافت‌های فرسوده. در این وضعیت بحران‌زده ترکیه متوجه اهمیت توریسم شد.
ترکیه برای برای سرمایه‌گذاری در صنعت توریسم نیاز به تجدد و نوسازی زیرساخت‌های ساختمان سازی خود شد. روندی که در ابتدا به دلیل نبود منابع مالی کافی به کندی پیش می‌رفت. در این زمان کشورهای خارجی هم علاقه‌ی چندانی به سرمایه‌گذاری در ترکیه نداشتند.
سیاست‌های حمایتی از سرمایه‌گذاران خارجی تدوین شد. و با ورود اولین شرکت‌ها به ساختمان سازی در ترکیه ابتدا بازار املاک و سپس صنایع وابسته به آن با رونق مواجه شدند.
صنعت ساختمان سازی ترکیه علاوه بر بهبود اقتصادی در بازار املاک، در بخش‌های مختلف زندگی در ترکیه تاثیر مثبت گذاشته است.

بیشتر بخوانیدمهم‌ترین مزایای سرمایه گذاری در ترکیه چیست؟

رونق بازار مسکن در ترکیه

رشد ساخت و ساز از جنبه‌های مختلف بر ترکیه تاثیر گذاشت. سرعت گرفتن پروژه‌های ساختمان سازی در ترکیه، منجر به کارآفرینی شد. این تغییرات آنقدری محسوس بودند که بتوان گفت بحران بیکاری دهه‌ی 80 ترکیه با رشد صنعت خانه‌سازی برطرف شد.
رشد ساختمان سازی، بازار املاک از خرید تا رهن و اجاره را هم تحت تاثیر قرار داد. علاوه بر آن هم‌طور که پیشبینی می‌شد منجر به رشد در صنعت توریسم شد. ورود گردشگران از کشورهای مختلف به صورت دو‌سویه به بهبود اقتصادی و ساختمان سازی کمک کرد.
جالب است بدانید، خرید ملک در ترکیه به نسبت اغلب کشورهای منطقه و تمام کشورهای اروپایی ارزان‌تر و به‌صرفه‌تر است. اگر بخواهیم در این راستا مقایسه‌ای به دست دهیم، باید اشاره کنیم قیمت خرید ملک در بهترین نقاط استانبول با مناطق متوسط تهران برابری می‌کند.

بیشتر بخوانیددر کدام محله‌های استانبول سرمایه‌گذاری کنیم؟

پیش خرید خانه در ترکیه
پیش‌خرید آپارتمان روشی به‌صرفه برای مشارکت در ساخت پروژه‌های لوکس در ترکیه است.

شرایط ساختمان سازی در ترکیه

بیشترین رشد ساختمان سازی در ترکیه به سال 2019 میلادی بازمی گردد. در این سال سیاست‌های حمایتی دولت چه برای شهروندان ترکیه و چه برای اتباع خارجی به اوج خود رسید. حالا تعداد خارجی‌هایی که مایل به سرمایه‌گذاری در بخش مسکن ترکیه هستند، روزبه‌روز در حال افزایش است.
مشارکت در طرح‌های ساختمان سازی ترکیه به عنوان راهی امن و سودآور برای سرمایه‌گذاری اتباع خارجی شناخته ‌می‌شود. اما ورود به پروژه‌های ساختمان سازی برای اتباع خارجی چه شرایط و شکل‌هایی دارد؟

پروژه‌های در حال ساخت

پیش خرید خانه، یکی از راه‌های جذاب و پرسود در زمینه‌ی خرید ملک است. در این روش سرمایه‌گذاری متقاضی هزینه‌ی کمتری برای خرید ملک پرداخت می‌کند. در عین حال بسته به روند پیشرفت پروژه مدت زمانی را برای تحویل آپارتمان خود باید به انتظار بنشیند.
این روش مشارکت در پروژه‌های ساختمانی مناسب کسانی است که زمان و سرمایه‌ لازم را دارند. بهترین روش برای پیش خرید آپارتمان در ترکیه، ارتقا شناخت از روند ساخت و شرکت سازنده‌ی پروژه است.

خرید زمین و اقدام مستقیم به ساختمان سازی

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به صورت مستقل و مستقیم اقدام به خانه‌سازی کنند. این روش برای کسانی مناسب است که تجربه‌ی کافی در مدیریت فرآیند ساخت و ساز را دارند. همچنین فرد باید شناخت مناسبی از روند‌های اداری و اقتصادی ساخت ملک در ترکیه را هم داشته باشد.
برای خرید زمین جهت ساخت آپارتمان لازم است به کاربری زمین، محل قرارگیری، نوع سند و قیمت آن توجه داشته باشید. همچنین سند زمین باید شش دانگ باشد تا اداره‌ی شهرسازی مجوزهای لازم را صادر کند. در صورت مشارکت در خرید زمین سایر مالکین به عنوان سهام‌دار شناخته می‌شوند و باید به صورت رسمی رضایت خود را اعلام نمایند.

بیشتر بخوانیدچگونه با خرید ملک در ترکیه اقامت بگیریم؟

روش ساخت و ساز ساختمان در ترکیه

کسانی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ساختمان سازی در ترکیه هستند، باید اطلاعات لازم در مورد شرایط و مراحل ساخت‌ و ساز در ترکیه را بدانند.
نکته‌ی اول اینکه هر زمینی در ترکیه مناسب برای ساختمان‌سازی نیست. زمین مورد نظر باید مجوز‌های لازم برای بازسازی را از شهرداری دریافت کرده باشد و در برنامه‌ی توسعه‌ی شهری گنجانده شده باشد.
قبل از خرید زمین اطلاعات درج‌شده روی سند باید به صورت دقیق مورد مشاهده قرار بگیرد. این اطلاعات شامل کاربری،‌ تقسیم‌بندی‌ها و مجوز‌ها می‌شود. در مرحله‌ی بعد باید نسبت به دریافت پروانه‌ و جزئیات ساخت از شهرداری و ادارات مربوطه اقدام شود.

بیشتر بخوانیدخرید ملک در ترکیه برای خارجی ‌ها

آشنایی با مجوزهای ساختمانی ترکیه

برای شروع ساخت پس از خرید زمین، باید نسبت به تهیه نقشه‌ی معماری اقدام شود. بعد از تهیه نقشه نوبت به دریافت مجوزها می‌رسد. متقاضی باید مراحل زیر را طی کنید.

  • درخواست مجوز ساخت از شهرداری
  • ارائه‌ی سند مالکیت
  • تائیدیه‌های معماری شهرداری
  • سند وضعیت (این سند شامل حدود زمین می‌شود)
  • دریافت تائیدیه‌ی نقشه
  • ارائه‌ی طرح بتی و تائیدیه‌ها مربوطه
  • سابقه‌ی معماران
  • سند ثبت مهندسازان سازه
  • گواهی طرح توسعه‌ی الکتریکی
  • تائیدیه لوله‌کشی‌ها منطقه‌‌ای
  • تائیدیه مطالعه‌ی خاک منطقه
  • معرفی مسئول طرح ساختمانی
  • معرفی پیمان‌کار
  • تهیه‌ی مدارک نظارتی ساختمان
  • امضای قرارداد نظارت بر ساخت و ساز
  • ارائه‌ی مدل ساختمان
  • پرداخت هزینه‌های اداری و رسید بانکی

بیشتر بخوانیدهنگام خرید خانه در ترکیه به این نکات توجه کنید

هزینه ساخت خانه در ترکیه

برای برآورد هزینه‌ی ساختمان سازی در ترکیه، ابتدا لازم است مواردی که مشمول پرداخت هزینه‌ می‌شوند را بیان کنیم:

  • مصالح ساختمانی
  • هزینه‌ی اجاره‌ی ساخت
  • تهیه ماشین‌آلات صنعتی
  • پرداخت دستمزد نیروی کار
هزینه ساخت و ساز در ترکیه
در محاسبه‌ی هزینه‌ی ساختمان سازی در ترکیه علاوه بر مصالح، نیروی کار و ماشین‌آلات، عامل زمان نیز اهمیت فراوانی دارد

در نهایت باید توجه داشت که هزینه‌ی ساخت به نوع ساختمان نیز بستگی زیادی دارد. برای مثال هزینه‌ی ساخت آپارتمان‌های لوکس به مراتب بیشتر از آپارتمان‌های معمولی یا مجتمع‌های کوچک است. بر این اساس هزینه‌ی ساخت خانه‌‌ای با امکانات کامل برای هر مترمربع حداقل 2000 لیر در نظر گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانیدهزینه‌ها و مزایای زندگی در ترکیه چه هستند؟

بازار خرید و فروش ملک در ترکیه

پروسه‌ی ساخت خانه در ترکیه بسته به نوع پروژه ممکن است یکسال و یا بیشتر طول بکشد. بسیاری از شرکت‌های سازنده‌ی ملک برای تامین بخشی از هزینه‌های ساختمان سازی اقدام به پیش‌فروش آپارتمان می‌کنند.
سرعت ساختمان سازی در ترکیه بر روی قیمت‌ها تاثیر زیادی گذاشته. در واقع یکی از دلایل ارزان بودن ملک در ترکیه، شتاب در عرصه‌ی ساخت و ساز است.
در ترکیه به ویژه استانبول ساختمان‌ها، مجتمع‌های مسکونی و برج‌های زیادی ساخته شده‌اند. به همین دلیل رقابت بالایی برای فروش و اجاره‌ی ملک وجود دارد. این امر همواره سبب تعادل در قیمت‌ها می‌شود.

سخن پایانی

ساختمان سازی در ترکیه، فرصت‌های طلایی برای سرمایه‌گذاری اتباع خارجی فراهم کرده است. امروز شهروندان خارجی زیادی در طرح‌های پیش فروش مشارکت می‌کنند تا با قیمتی به مراتب کمتر خانه‌ای بهتر خریداری کنند.
نظر شما در مورد سرمایه‌گذاری در ساختمان سازی یا پیش خرید خانه در ترکیه چیست؟