هنگام سفر به ترکیه از حس کد بیشتر بدانیم

هنگام سفر به ترکیه از حس کد بیشتر بدانیم
00.01.11

از زمان شروع پاندمی کرونا در جهان، کشورهای مختلف برای کنترل شیوع این بیماری سیاست‌های مختلفی را اتخاذ کرده‌اند. HES Code اقدام هوشمندانه‌ی دولت ترکیه برای مقابله با  زنجیره‌ی ویروس کووید 19 محسوب می‌شود.

بخش مهمی از اقتصاد کشور ترکیه به صنعت گردشگری، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و نیز پذیرش دانشجویان از سایر کشورها وابسته است. بنابراین با کاربردی کردن حس کد، این کشور با اطمینان خاطر بیشتری مرزهایش را به روی مسافران خارجی گشوده است.

اما حس کد دقیقا چیست و چطور کار می‌کند؟ با ما همراه باشید تا از HES کد شناخت بیشتری پیدا کنیم.

حس کد چیست؟

HES Code یک کد هوشمند شخصی است، که وضعیت ابتلای افراد به بیماری کرونا را استعلام می‌کند. این کد به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری کرونا در مکان‌های عمومی و پر ازدحام ایجاد شده‌.

افراد برای ورود به امکانی مانند هواپیما، وسایل حمل و نقل عمومی، مراکز خرید و دانشگاه‌ها باید حس کد خود را ارائه دهند، تا ارگان مربوطه با استعلام وضعیت سلامتیِ شخص اجازه‌ی ورود آن‌ها را تائید کنند. این استعلام شامل وضعیت ابتلای فرد به کووید 19 و نیز تماس‌های او با افراد مبتلا به کرونا ویروس می‌شود.

دریافت حس کد برای شهروندان و اتباع خارجی مقیم در ترکیه اجباری‌ست، همچنین مسافران بین‌المللی که وارد ترکیه می‌شوند، قبل از سفر باید حس کد ویژه‌ی خود را با توجه به اطلاعات پاسپورت دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: سفر به ترکیه در دوران کرونا

روش دریافت حس کد

برای دریافت حس کد سه روش مختلف وجود دارد؛ استفاده از اپلیکیشن Hayat Eve Sığar، فعال کردن کد از طریق پیام کوتاه و مراجعه به سایت دولت ترکیه به آدرس  www.turkiye.gov.tr .

بیشتر بخوانید: راهنمای دریافت کد Hes

دریافت حس کد از طریق اپلیکیشن Hayat Eve Sığar

راحت‌ترین روش دریافت حس کد برای کسانی که از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند؛ نصب نرم‌افزار Hayat Eve Sığar می‌باشد. این نرم‌افزار از سیستم‌های عامل اندروید و IOS پیشتیبانی می‌کند و در گوگل پلی و اپ استور به راحتی قابل دریافت است.

پس از دریافت اپلیکشن با ورود به منوی  HES Kodu Işlemleri و تکمیل اطلاعات خواسته شده حس کد خود را دریاقت کنید.

 

دریافت حس کد از طریق پیامک

روش دوم فعال سازی حس کد اختصاصی ارسال پیامک به سامانه‌ی هوشمند 2023 در ترکیه می‌باشد. برای دریافت هس کد به این روش اطلاعات ضروری را به شکل زیر برای سامانه ارسال نمایید.

  • روش اول: افرادی که قصد مسافرت به ترکیه را دارند

HES (فاصله) ملیت (فاصله) شماره‌ی پاسپورت (فاصله) سال تولد (فاصله) نام خانوادگی

در قسمت ملیت تنها کافی‌ست عبارت IRN به عنوانی ملیت ایرانی درج شود. و نیز ضروری‌ست املای نام خانوادگی مطابق با املای درج شده در پاسپورت افراد باشد.

  • روش دوم: افرادی که مقیم یا شهروند ترکیه هستند

HES (فاصله) شماره‌ی شناسایی (فاصله) سال تولد (فاصله) مدت اعتبار

برای فعال کردن حس کد از طریق پیامک باید به این نکته توجه داشت که شماره‌ی موبایلی که با آن اقدام به ارسال اطلاعات شخصی خود می‌کنید، حتما باید از اپراتورهای فعال مخابرات ترکیه باشد.

مراجعه به وبسایت دولت الکترونیک ترکیه

سومین روش دریافت حس کد که کمتر متداول است، مراجعه به وبسایت دولتی سلامت در ترکیه است.

https://www.turkiye.gov.tr/saglik-bakanligi-hes-kodu-uretme-ve-listeleme

بعد از ورود به آدرس اینترنتی بالا بر روی گزینه‌ی Kimliğimi Şimdi Doğrula کلیک کنید و در صفحه‌ی بازشده اطلاعات درخواستی را تکمیل نمائید، در انتها کد حس به شما نمایش داده خواهد شد.

استفاده از این روش برای دریافت هس کد به ایرانیانی که قصد سفر به ترکیه را دارند توصیه نمی‌شود، چرا که وبسایت به زبان ترکی استانبولی و روند دریافت حس کد پیچیده‌تر است.

 

آشنایی با HES Code
برای استفاده از خدمات حمل و نقل عمومی استعلام هس کد ضروری است.

حس کد چگونه کار می‌کند؟

تا اینجا با هس کد و نحوه‌ی دریافت آن آَشنا شدیم. اما سوال مهم‌تر این است که چگونه از حس کد می‌توان استفاده کرد؟

استفاده از حس کد در سفرهای برون شهری

هس کدی که از طریق نرم‌افزار، پیامک و یا وبسایت دولت الکترونیک به شما ارائه شده، یک کد ده رقمی‌است که شما باید آن‌را به خاطر داشته باشید. هنگامی که برای خرید بلیت هواپیما، کشتی، قطار و یا اتوبوس اقدام می‌کنید، در بخش مربوطه هس کد خود را وارد می‌کنید، در غیر این صورت بلیت برای شما صادر نمی‌شود.

چنانچه بلیت خود را قبل از اجباری شدن هس کد خریداری کردید، پیش از سفر از طریق سامانه‌های فروش بلیت اطلاعات هس کد را باید به بلیت خود ضممیمه کنید.

این کد در زمان ورود شما به وسیله‌ی حمل و نقلی مورد نظر مجدد چک می‌شود و چنانچه شما به کرونا مبتلا نباشید و در روزهای اخیر با فرد مبتلا ارتباط نداشته باشید، به شما اجازه‌ی ورود داده خواهد داشت.

چنانچه هس کد شما فاقد اعتبار باشد می‌توانید جهت به روزرسانی آن سریعا اقدام کنید، در غیر این صورت مبلغ بلیت به شما مسترد می‌شود و یا بلیتی تا سه ماه آینده به شما اختصاص داده می‌شود.

مدت زمان اعتبار حس کد

مدت زمان اعتبار هس کد حداقل 7 روز و یا بیشتر از زمان شروع سفر شما می‌باشد. برای مثال اگر شما 10 روز دیگر قصد سفر دارید حداقل اعتبار حس کد باید برابر با 17 روز باشد.

استفاده از حس کد در سفرهای درون شهری

برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در داخل شهر لازم است، حس کد خود را به استانبول کارتتان اضافه نمائید، در غیر این صورت بلیت‌تان غیر فعال می‌شود.

فعال کردن حس کد بر روی استانبول‌کارت شهروندان ترکیه

  • ورود به وب‌سایت https://kisisellestirme.istanbulkart.istanbul/
  • تکمیل اطلاعات درخواستی، شامل شماره کیملیک / نام / نام خانوادگی / تاریخ تولد / ایمیل آدرس /شماره‌ی 16 رقمی استانبول کارت / شماره‌ی تلفن / کد حس / وارد کردن کد امنیتی / انتخاب گزینه‌های امنیتی / درپایان کلیک بر روی دکمه‌ی ثبت.

لازم به ذکر است درج ایمیل آدرس و شماره‌ی تماس الزامی نیست.

 

فعال کردن حس کد بر روی استانبول‌کارت گردشگران خارجی

  • مراجعه به وب‌سایت https://kisisellestirme.istanbulkart.istanbul/
  • انتخاب گزینه‌ی ورود اطلاعات بر اساس شماره‌ی پاسپورت (Yabancı Pasaport Numarası ile işlem yapmak istiyorum)
  • تکمیل اطلاعات درخواست شده به ترتیب : شماره‌ی پاسپورت / نام (مطابق با املای پاسپورت) / نام خانوادگی (مطابق با املای پاسپورت) / تاریخ تولید به میلادی روز. ماه. سال / ایمیل آدرس / شماره‌ی 16 رقمی استانبول کارت / شماره تماس / هس کد / وارد کردن کد امنیتی
  • قبل از ثبت اطلاعات خود تیک سه گزینه‌ای که در انتهای صفحه نمایش داده شده است را فعال کنید و سپس از طریق دکمه‌ی ثبت، فرآیند اتصال حس کد به استانبول کارت را به پایان برسانید.
استعلام هس کد از استانبول کارت
وضعیت سلامتی شهروندان و مسافران به راحتی از طریق استعلام هس کد متصل به استانبول کارت امکان‌پذیر است.

خدمات حس کد

هس کد علاوه بر استعلام وضعیت سلامتی دارندگان آن خدماتی دیگری نیز در اختیار شهروندان و مسافران قرار می‌دهد، این خدمات که از طریق اپلیکشن به راحتی قابل دسترس هستند عبارتند از:

  • نمایش مکان های پر ریسک از نظر شیوع بر روی نقشه
  • امکان درخواست و خرید ماسک و تجهیزات مراقبتی
  • امکان ارسال اخطار در شرایط اضطراری و موقعیت‌های پر ریسک
  • کنترل فاصله اجتماعی در مجامع عمومی
  • کنترل وضعیت مبتلایان از طریق ورود اطلاعات.
  • کمک به کنترل شیوع ویروس کووید 19 در مکان‌های عمومی

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم به تمام سوالات شما پیرامون کاربرد حس کد ترکیه و نحوه دریافت آن پاسخ دهیم. در صورتی که در این زمینه به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، کافی‌ست با مشاوران ما تماس بگیرید تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

شماره تماس‌های ام تی سی هوم:

  • 09129536964
  • 09129533230 (واتس اپ)
  • 00905304119082
  • 02188664067