مهم‌ترین دلایل خرید ملک ایرانیان مقیم اروپا در ترکیه

مهم‌ترین دلایل خرید ملک ایرانیان مقیم اروپا در ترکیه
01.03.07

بازار ترکیه ماه به ماه و سال به سال به جذب سرمایه‌گذاران خارجی ادامه می‌دهد، به خصوص که سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات در ترکیه در سال‌های اخیر شاهد یک رنسانس همه جانبه در همه سطوح بوده است. خرید ملک ایرانیان مقیم اروپا در ترکیه نیز یکی از اثرات این رنسانس است. بخش املاک و مستغلات در ترکیه که سهم زیادی از رونق اقتصادی را به خود اختصاص داده است در کانون توجه سرمایه‌گذاران از سراسر جهان قرار گرفته است، علاوه بر این بخش املاک ترکیه بیشترین سهم از قوانین تشویق سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص داده است. شاید مهم‌ترین آن‌ها کاهش مالیات و اعطای شهروندی ترکیه در ازای سرمایه‌گذاری به ارزش 400 هزار دلار باشد.

در این مقاله ام تی سی هوم به بررسی دلایل خرید ملک ایرانیان مقیم اروپا در ترکیه می‌پردازیم تا دریابیم که چرا ایرانیان در ترکیه راحت‌تر از اروپا زندگی می‌کنند و خرید ملک ایرانیان مقیم اروپا در ترکیه چگونه است.

چرا ایرانی‌ها در ترکیه ملک می‌خرند؟

شهروندان ایرانی به طور سنتی تمایل به مهاجرت به ویژه به کشورهای مدیترانه، اتحادیه اروپا، ایالات متحده و یا کانادا داشته‌اند. با این حال، تنش‌های مداوم مرتبط با بحران‌های نظامی و سیاسی در سوریه منجر به تغییر در سیاست‌ها و قوانین اعمال شده علیه مهاجران شد. این امر ایرانیان را برانگیخت تا توجه خود را به ترکیه، یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای جهان معطوف کنند.

برخی از ایرانی‌ها می‌خواهند از پول خود در ترکیه استفاده کنند که آن را پناهگاهی امن می‌دانند و برخی نیز می‌خواهند تابعیت ترکیه را دریافت کنند تا از مزایای شهروندی ترکیه در تجارت به دلیل تحریم‌های سیستم بانکی ایران استفاده کنند. در حالی که 2-3 سال بعد از واریز پول در کشورهای دیگر می‌توانید تابعیت دریافت کنید، اما این مدت در ترکیه 2-3 ماه است. وجود چنین امکانات و مزیت‌هایی باعث افزایش خرید ملک توسط ایرانیان در ترکیه شده است.

بیشتر بخوانید: چرا ترکیه برای ایرانیان بهترین مقصد است؟

دلایل خرید ملک ایرانیان مقیم اروپا در ترکیه

ایرانیان مقیم اروپا به دلیل نزدیکی فرهنگی، پیوندهای تاریخی بین مردم، آزادی ترکیه و جغرافیای مناسب برای گردشگری و هم‌چنین کیفیت ساخت، ترجیح می‌دهند در ترکیه خانه بخرند. با ما همراه باشید تا در این بخش به طور جامع به بررسی دلایل خرید ملک ایرانیان مقیم اروپا در ترکیه بپردازیم.

هم مرز بودن ایران و ترکیه

ترکیه در نزدیکی مرز ایران قرار دارد. این کشور زیبای بین قاره‌ای است که دسترسی آسان به دو قارة اروپا و آسیا را فراهم می‌کند. ترکیه مملو از آثار تاریخی خیره کننده، کاخ‌ها و شگفتی‌های طبیعی است که آن را به مقصدی ایده‌آل برای تعطیلات ایرانیان و گردشگران از سراسر جهان تبدیل کرده است. به دلیل نزدیکی و هم ارز بودن کشور ترکیه با کشور ایران ایرانیان مقیم اروپا ترجیح می‌دهند برای رفت و آمد و دید و بازدید از نزدیکان خود به ترکیه سفر کنند. به همین دلیل بسیاری از ایرانیان مقیم اروپا برای اخذ اقامت ترکیه اقدام به خرید ملک در ترکیه می‌کنند.

فرهنگ‌های مشابه ایران و ترکیه

ترکیه و ایران هر دو کشور مسلمان هستند، اعتقادات، ایدئولوژی‌ها و فرهنگ‌های مشابه در شهروندان آن‌ها ریشه دارد. یکی از اصلی‌ترین دلایل تمایل ایرانیان مقیم اروپا به زندگی و خرید ملک در ترکیه نیز همین فرهنگ مشابه است که حس در ایران بودن را القا می‌کند. به لطف مقررات راحت، فرایند سرمایه‌گذاری آسان، گزینه‌های مناسب برای تعطیلات و اقتصاد در حال رشد، خرید ملک ایرانیان مقیم اروپا در ترکیه امروز روند رو به رشدی را داشته است.

بیشتر بخوانید‌:‌ جذابیت‌های فرهنگ مردم ترکیه

کمتر بودن قیمت املاک و مستغلات در ترکیه نسبت به کشورهای اروپایی

تصمیم برای کاهش مالیات بر املاک ترکیه به طور مثبت ایرانیان را برای داشتن ملک در ترکیه تحریک می‌کند. مهم‌ترین معافیت مالیاتی برای خریداران ملک خارجی، ارائه خرید ملک بدون مالیات بر ارزش افزوده است. سرمایه‌گذاران املاک و مستغلات که سرمایه‌گذاری بیشتر از 400 ‌کنند، اجازه اقامت دریافت می‌کنند که می‌تواند هر سال تمدید شود. اجازه اقامت ملکی به خریدار، همسر و فرزندان زیر 18 سال داده می‌شود.

سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات در ترکیه سود و بازده سرمایه سودآور را فراهم می‌کند. بر اساس رشد سریع اقتصادی، توسعه شهری و بخش گردشگری سریع، تقاضا برای خانه‌های تعطیلات و اجاره به طور عمده در شهرهای ترکیه بالا است. ایرانیان مقیم اروپا نیز از فرصت‌های سرمایه‌گذاری ترکیه استفاده می‌کنند و اقدام به خرید ملک برای اخذ اقامت این کشور می‌کنند.

سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات در ترکیه سود و بازده سرمایه سودآور را فراهم می‌کند
قیمت املاک و مستغلات در ترکیه نسبت به کشورهای اروپایی کمتر است.

بیشتر بخوانید: هزینه‌ها و مزایای زندگی در ترکیه چه هستند؟

امکانات رفاهی خوب استانبول

استانبول همچنان در میان کشورهای ترکیه که در آن خارجی‌ها به سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات علاقه‌مند هستند، جایگاه اول را به خود اختصاص می‌دهد، زیرا این شهر دارای مزایای فراوانی است. موقعیت جغرافیایی مرکزی و مدرنیته آمیخته با تاریخ، اصالت، قدمت، زیبایی و جذابیت و سبک معماری معاصر از ویژگی‌های استثنایی استانبول است. علاوه بر این استانبول بهترین امکانات رفاهی را از طریق مجموعه‌ای از پروژه‌های مسکونی و تجاری لوکس، با بهره‌مندی از بالاترین استانداردهای معاصر، ارائه می‌کند.

ایرانی‌ها ترجیح می‌دهند در استانبول آسیایی آپارتمان بخرند

ایرانیان برای سرمایه‌گذاری در املاک، به ویژه آپارتمان، سمت آسیایی استانبول را ترجیح می‌دهند و این به این دلیل است که ایرانیان مقیم اروپا بیشتر تاجرانی هستند که برای انجام امور کاری خود ترجیح می‌دهند در کشور زیبای ترکیه اقامت کنند. خرید ملک ایرانیان مقیم اروپا در ترکیه بیشتر در پروژه‌هایی در بخش آسیایی به دلیل مزیت‌های بسیار این منطقه صورت می‌گیرد. مزیت‌های بخش آسیایی استانبول علاوه بر آرامش در منطقه که جمعیت کمتری دارد، وجود وسایل حمل و نقلی است که این منطقه را به مناطق حیاتی استانبول متصل می‌کند.

بیشتر بخوانید:‌ آشنایی با منطقه اروپایی استانبول و تفاوت آن با محله‌های آسیایی

ایرانی‌ها مسیر خود را به سمت ترکیه چرخانده‌اند

سیاست‌های درون‌گرایی اعمال شده توسط ایران پس از تحریم‌ها، ممنوعیت‌های صادرات و واردات و مشکلاتی که با کشورهای اطراف خود داشته، باعث تعطیلی تعداد زیادی شرکت ایرانی در کشورهای حوزه خلیج‌فارس مانند امارات متحده عربی و بحرین شد. این شرکت‌ها به سمت ترکیه روی آوردند. از این رو ایرانیان مقیم اروپا که صاحبان تعدادی از این شرکت‌ها هستند اقدام به خرید ملک در آنکارا، استانبول، وان، ازمیر و سایر شهرهای ترکیه می‌کنند تا به ادامه فعالیت خود بپردازند.

ترکیه فضای آزادی ایرانیان

ترکیه فضای آزادی ایرانیان است. ترکیه جایی است که ایرانیان هم از نظر مذهبی و هم از نظر فرقه‌ای در آن احساس راحتی می‌کنند. در استانبول می‌توان با مردم از هر مذهب، زبان و ملیت ملاقات کرد. دولت آزادی زیادی برای مردم قائل است و به این‌که چه کسی چه می‌خورد، چه می‌نوشد اهمیتی نمی‌دهد. با لباسی که شما می‌پوشید تداخلی ندارد. نظم بوروکراتیک از نظر تجارت و سرمایه‌گذاری در ترکیه بسیار ساده و واضح است. یکی از اصلی‌ترین دلایل خرید ملک ایرانیان مقیم اروپا در ترکیه فضای آزادتری است که در این کشور به نسبت ایران وجود دارد.

ترکیه فضای آزادی ایرانیان
ترکیه جایی است که ایرانیان در آن احساس راحتی می‌کنند.

ایرانی‌ها در ترکیه راحت‌تر از اروپا زندگی می‌کنند

ترکیه جایی است که ایرانیان می‌توانند با زندگی و تاریخ خود احساس بهتری داشته باشند. ترکیه کشوری است که مردمی بسیار مهمان‌نواز دارد و مردم آن مانند ایرانی‌ها  از خارجی‌ها استقبال می‌کند. فرهنگ غذایی و سبک زندگی ایرانیان بسیار به ترک‌ها نزدیک است. از این رو ایرانی‌های مقیم اروپا می‌توانند در ترکیه نسبت به اروپا راحت‌تر زندگی کنند، خرید کنند، معاشرت کنند و غذا بخورند. امنیت در این کشور نیز یکی از عواملی است که باعث افزایش خرید ملک ایرانیان مقیم اروپا در ترکیه می‌شود. این‌ها مهم‌ترین عواملی است که باعث می‌شود ایرانیان ترکیه را ترجیح دهند.

سخن پایانی

ایران در پنج سال گذشته علایق گردشگری و سرمایه‌گذاری قابل ستایشی در ترکیه داشته است. ایرانیان مقیم اروپا نیز از این قاعده مستثنی نبوده‌اند و در سال‌های اخیر اقدام به خرید ملک در ترکیه کرده‌اند. هم‌مرز بودن ایران و ترکیه و البته تشابهات فرهنگی یکی از اصلی‌ترین دلایل تمایل ایرانیان به خرید ملک در ترکیه است. فرصت‌های خوب سرمایه‌گذاری در ترکیه و کمتر بودن قیمت املاک و مستغلات در ترکیه نسبت به کشورهای اروپایی ایرانیان مقیم اروپا را تشویق به خرید ملک در ترکیه کرده است. در این مقاله به طور جامع دلایل خرید ملک ایرانیان مقیم اروپا در ترکیه را بررسی کرده‌ایم.