معرفی خوشمزه‌ترین غذاهای محلی ترکیه

معرفی خوشمزه‌ترین غذاهای محلی ترکیه
02.01.19

اگر در ترکیه به دنبال یک ماجراجویی غذایی هستید، خوش‌شانس هستید. این کشور مجموعه‌ای از خوشمزه‌ترین و بی‌نظیرترین غذاهای دنیا را در خود جای داده است. غذاهای محلی ترکیه از غذاهای خوش طعم مانند کباب و پیتزای ترکی گرفته تا خوراکی‌های شیرینی مانند باقلوا و قهوه ترکی را شامل می‌شود. اگر در ترکیه به دنبال طعم عجیب و غریب هستید، حتماً برخی از غذاهای محلی ترکیه را امتحان کنید! در این راهنما تعدادی از محبوب‌ترین غذاهای محلی ترکیه که باید در ترکیه امتحان کنید، آورده شده است. پس ادامه مطلب ام تی سی را بخوانید و برای لذت بردن آماده شوید!

غذاهای محلی ترکیه چه ویژگی‌هایی دارند؟

ترکیه یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در جهان است که در بین دوستداران سفر و طبیعت‌گردی شهرت یافته است و مکانی وسوسه‌انگیز برای اقامت و البته خرید ملک در ترکیه است. گردشگر یا مقیم این فرصت را دارد که در حین تور ترکیه غذاهای محلی ترکیه را امتحان کند.

در طول قرن‌ها، غذای ترکیه به لطف تمدن‌های مختلفی که ترکیه تجربه کرده است، غنی شده است. از طرفی نقطه قوت ترکیه موقعیت جغرافیایی آن است، ترکیه جایی است که شرق به غرب می‌رسد، از این رو دیگ ذوب فرهنگ‌ها به بهترین وجه در آشپزخانه آن منعکس شده است. به همین جهت از غذا شناسی آسیایی، کشورهای اروپایی، اعراب و شرق الهام گرفته است. علاوه بر این غذاهای ترکی به شدت تحت تأثیر طعم مدیترانه و خاورمیانه است. این منجر به طیف متنوعی از غذاهای خوشمزه با طعم‌های منحصر به فرد می‌شود که مطمئناً همه کام‌ها را خوشحال می‌کند.

بیشتر بخوانیدجذابیت‌های فرهنگ مردم ترکیه

دونر

شاورما ترکی یا به قول مردم ترکیه دونر یکی از محبوب‌ترین غذاهای محلی ترکیه است. دونر غذای لذیذی است که در سرتاسر دنیا شناخته شده است و شامل تکه‌های گوشت کبابی است که از سیخ عمودی بریده می‌شود. این سیخ‌ها از گوشت قرمز یا تکه‌های مرغ تشکیل شده است که با ادویه‌ها و چاشنی‌های مختلف مزه‌دار می‌شوند. در مورد تاریخچه دونر، قدمت آن به قرن هجدهم امپراتوری عثمانی می‌رسد، در اصل در گذشته گوشتی که در دونر استفاده می‌شد فقط گوشت بره بود؛ اما امروزه در استانبول کباب‌هایی با مخلوط گوشت بره، گاو و یا مرغ تهیه می‌شود. دونر معمولاً به صورت ساندویچ در کنار سالاد سرو می‌شود.

چی کوفته یکی از قدیمی‌ترین غذاهای محلی ترکیه

چی کوفته یکی از قدیمی‌ترین غذاهای محلی ترکیه است. چی کوفته نسخه ترکی استیک است که به طور سنتی از گوشت چرخ کرده گاو (بره) با کیفیت بالا مخلوط شده با بلغور، رب گوجه‌فرنگی، پیاز، سیر، فلفل و مجموعه‌ای از ادویه‌های ترکی تهیه می‌شود. این غذا به عنوان غذای جانبی مصرف می‌شود و معمولاً سرد سرو می‌شود.

اسکندر کباب

بورسا در شمال غربی ترکیه قرار دارد و به سه چیز ابریشم، زمین‌های اسکی در اولوداگ و نوعی کباب به نام اسکندر معروف است، این غذا یکی از معروف‌ترین غذاهای محلی ترکیه به شمار می‌رود. اسکندر کباب از گوشت بره کبابی زغالی و تکه‌های نان با سس گوجه‌فرنگی، کره و ماست تشکیل شده است. برای سرو اسکند کباب برش‌های نازک گوشت را روی تکه‌های نان قرار می‌دهند، سپس به سس گوجه‌فرنگی تازه آغشته می‌کنند و در آخر روی آن کره ذوب شده می‌ریزند و در کنار ماست سرو می‌کنند.

کومپیر

کومپیر یکی از غذاهایی است که فقط در ترکیه می‌توانید آن را بچشید. این غذا از معروف‌ترین غذاهای محلی ترکیه است که در کیوسک‌ها و استراحتگاه‌های ساحلی عرضه می‌شود. کومپیر، سیب‌زمینی کبابی مخلوط با کره و پنیر است که روی آن چندین نوع سالاد و سس گذاشته می‌شود. معروف‌ترین منطقه‌ای که این غذا را سرو می‌کند کوچه کومپیر در منطقه اورتاکوی استانبول است.

کوفته عدس

کوفته عدس که توسط مردم محلی دیاربکر به عنوان پیلو شناخته می‌شود، از عدس قرمز، گندم بلغور ریز، نمک، پیاز خرد شده، پیازچه، گوجه‌فرنگی، رب چیلی قرمز و گشنیز آسیاب شده تهیه می‌شود و در اندازه‌های کوچک عرضه می‌شود. کافی است یکی از این تکه‌های کوفته را روی برگ کاهو قرار دهید، آب‌لیمو را اضافه کنید، حلقه کنید و از طعم فوق‌العاده یکی از قدیمی‌ترین غذاهای محلی ترکیه لذت ببرید.

بالیک اکمک

بالیک اکمک یا ساندویچ ماهی یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی ترکیه محسوب می‌شود که شامل یک تکه فیله ماهی است که به روش کبابی پخته شده و با خلال‌های پیاز، گوجه‌فرنگی، سبزیجات و ادویه‌های خوشمزه ترکی به صورت ساندویچ سرو می‌شود. معروف‌ترین منطقه‌ای که بالیک اکمک را سرو می‌کند منطقه تاریخی امینونو در استانبول است.

لهماجون

لهماجون که یکی از معروف‌ترین غذاهای محلی ترکیه است، با وجود اینکه اصل آن متعلق به ترکیه نیست بلکه متعلق به سوریه و به طور مشخص استان حلب است، اما از جمله غذاهایی است که در قلب ترک‌ها جای زیادی دارد. این غذا یکی از محبوب‌ترین فست‌فودهای ترکیه‌ای در بین ترک‌هاست که تخت و ترد مانند پیتزا است. لهماجون از گوشت چرخ کرده کم چرب مخلوط شده با رب گوجه‌فرنگی، سیر و ادویه‌جات پخش شده روی خمیر نازکی تشکیل شده است. ترک‌ها لهماجون را با جعفری و لیمو تازه سرو می‌کنند و بیش از 300 سال است که این غذا را می‌خورند.

بیشتر بخوانیدمعروف‌ترين غذاهاى خيابانى استانبول

لهماجون غذاهای محلی ترکیه
یکی از معروف ترین غذاهای کشور ترکیه لهماجون است که با جعفری و لیمو تازه سرو می شود.

دلمه یکی از مشهورترین غذاهای محلی ترکیه

دلمه غذای ملی ترکیه و از معروف‌ترین غذاهای محلی ترکیه است و به برگ‌های انگور پر شده با مخلوط برنج شهرت دارد. برای تهیه دلمه سنتی، برگ‌های انگور را با برنج و گوشت چرخ کرده پر می‌کنند و در داخل آبغوره می‌پزند. دلمه معمولاً نه گرم و نه سرد سرو می‌شود.

مانتی

مانتی یکی از خوشمزه‌ترین دستور پخت‌های ترکی است که خمیره‌ای‌های کوچک پر شده با گوشت چاشنی شده است. انواع مختلفی از مانتی وجود دارد که مربع‌های کوچک خمیر را با انواع مختلف مخلفات پر می‌کنند. نسخه آناتولی مرکزی دارای یک قاشق گوشت چرخ کرده است که در یک مانتی کوچک بسته شده است، اما در مناطق دیگر از پنیر استفاده می‌کنند. مانتی در آب جوش پخته می‌شود و پس از طبخ روی آن ماست و فلفل می‌ریزند. این غذا که یکی از معروف‌ترین غذاهای محلی ترکیه است در اکثر رستوران‌های ترکیه مخصوصاً رستوران‌های استانبول قابل سفارش است.

آدانا کباب

در مورد معروف‌ترین غذاهای محلی ترکیه باید به آدانا کباب اشاره کرد. شهر آدانا پایتخت کباب‌های ترکیه محسوب می‌شود و آدانا کباب از گوشت بره چرخ کرده با ادویه‌های تند تشکیل شده است. این گوشت کباب می‌شود و معمولاً با سالاد و نان سرو می‌شود. یکی از مناطق مشهور برای سرو آدانا کباب منطقه شیشلی در شهر استانبول است.

میدیه

صدف ترکی یکی از لذیذترین غذاهای دریایی در میان غذاهای محلی ترکیه است که به آن میدیه گفته می‌شود. می‌توان آن را به صورت سرخ شده یا پر شده با برنج سرو کرد. این غذا به طور گسترده در مناطق ساحلی، رستوران‌های ماهی و میادین عمومی ترکیه به وفور یافت می‌شود و قیمت مناسبی دارد.

امام بایلدی

امام بایلدی یکی از لذیذترین غذاهای محلی ترکیه و یک غذای بادمجانی است. بادمجان در غذاهای ترکی ویژگی‌های زیادی دارد و این یک نسخه بسیار پرطرف‌دار است. برای پخت امام بایلدی بادمجان‌ها را از طول نصف می‌کنند، داخل بادمجان‌ها را برش می‌دهند، سپس در روغن زیتون سرخ می‌کنند، پس از آن بادمجان‌ها را با برنج، بلغور و سایر سبزیجات پر می‌کنند و روی آن مخلوطی از گوجه‌فرنگی، پیاز و سیر می‌ریزند. این غذای ترکی در فر پخته می‌شود و با نان ترد و ماست سرو می‌شود.

پیلاو

برنج کره‌ای خوشمزه! پیلاو یکی از غذاهای خوشمزه در میان غذاهای محلی ترکیه است که از برنج، کره، روغن گیاهی، مرغ و نخود درست می‌شود. برنج در آب مرغ پخته می‌شود که طعم لذیذی به آن می‌دهد، برنج با مرغ تکه تکه شده و نخود مخلوط می‌شود. سپس مخلوط را در یک ظرف پخت در فر قرار می‌دهند تا برنج نرم شده و مرغ پخته شود. پیلاو را می‌توان با انواع مواد از جمله کره، ماست یا پیاز سرخ شده سرو کرد.

پیلاو یکی از مقوی‌ترین و سیر کننده‌ترین غذاهای محلی ترکیه است که مطمئناً گرسنگی شما را برطرف می‌کند. این غذا در اکثر رستوران‌ها موجود است و همچنین یک غذای رایج در خانه است. اگر به ترکیه سفر می‌کنید، حتماً پیلاو را امتحان کنید و طعم‌های لذیذ این غذای سنتی ترکی را تجربه کنید.

کوکورچ

این غذا یکی از محبوب‌ترین غذاهای محلی ترکیه به حساب می‌آید و شبیه به دونر ترکی است. کوکورچ روده بز یا گوسفند است که با آب خوب تمیز می‌شود و با لیمو و سرکه و نمک و سیر و فلفل و روغن زیتون خیس می‌شود و بعد از ساعت‌ها خیساندن مثل سیخ دنر روی سیخ می‌پیچند. با حرارت ملایم روی زغال کبابی می‌شود و به عنوان ساندویچ با سالاد سرو می‌شود. این غذا یک غذای آسیایی است و در ترکیه، آلبانی، یونان و ارمنستان معروف است.

کوکورچ از روده گوسفندی و به صورت کبابی و همراه بسیاری از ادویه های معطر ترکیه تهیه می شود.
کوکورچ یکی از غذاهای خیابانی محبوب استانبول است.

سارما

سارما با ریشه در امپراتوری عثمانی به طور سنتی در بالکان، کشورهای اروپای مرکزی، قفقاز جنوبی و خاورمیانه مصرف می‌شود. سارما یکی از غذاهای اصلی در غذاهای سنتی ترکیه است که انواع مختلفی دارد و معمولاً به عنوان ناهار یا شام مناسبت‌های خاص و تعطیلات درست می‌شود. غذای سارما یکی از دستورهای اولیه غذاهای سنتی ترکی است که از برنج یا بلغور و گوشت چرخ کرده با ادویه‌جات و ترشیجات تشکیل شده است، به آن سبزی یا سس گوجه‌فرنگی اضافه می‌شود و روی آن را با برگ کلم و کلم سبز می‌پوشانند. این غذا معمولاً با ماست ساده، پوره سیب‌زمینی و نان خرد شده همراه است.

بیشتر بخوانیدنمایندگی مک دونالد در ترکیه

بورک

بورک از خانواده شیرینی‌های پخته به حساب می‌آید و می‌توان آن را از انواع خمیر تهیه کرد. این شیرینی یکی از محبوب‌ترین غذاهای محلی ترکیه به حساب می‌آید و جامعه ترک آن را در وعده صبحانه میل می‌کنند. بورک انواع مختلفی دارد که با پنیر، گوشت، سیب‌زمینی و اسفناج پر می‌شود و یا به صورت ساده تهیه می‌شود. بورک معمولاً در کنار یک فنجان چای سرو می‌شود.

باقلوا

باقلوا یک شیرینی باستانی و از معروف‌ترین شیرینی‌ها در غذاهای محلی ترکیه است. این شیرینی ورق‌های خمیری نازکی است که با انواع آجیل پر می‌شود و با شربت و پسته آسیاب شده تزیین و پخته می‌شود.

کازان دیبی

کازان دیبی یکی از محبوب‌ترین غذاهای محلی ترکیه است. اصولاً دسری است که اعتقاد بر این است که قرن‌ها پیش به اشتباه ایجاد شده است! داستان‌های منشأ دسر مانند زمانی است که سلطان عثمانی از سرآشپز خود خواسته بود برای او دسر درست کند. سرآشپز به اشتباه خامه و شکر را سوزاند. با کمال تعجب، سلطان از طعم آن چیز سوخته خوشش آمد. از آن زمان تاکنون لذیذترین غذای سنتی ترکیه بوده است.

دسر کازان دیبی
دسر کازان دیبی یکی از انواع دسرهای خوشمزه و محبوب ترکیه است.

شیش کوفته

شیش کوفته تنها یکی از تقریباً 300 نوع کوفته موجود در غذاهای ترکی است، بنابراین نباید تعجب کنید که بدانید هر منطقه تنوع مورد علاقه مردم خود را دارد. کوفته‌های ترکی در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف هستند و می‌توانند به تنهایی به عنوان تنقلات خیابانی، آغشته به ماست ساده یا با برنج و سالاد سرو شوند.

مرغ با روکش نمک

این غذا شامل یک مرغ است که با برنج پر شده و کاملاً با نمک پوشیده می‌شود. مرغ را داخل فر می‌گذارند تا پخته شود و نمک جامد شود سپس لایه نمک شکسته و مرغ را خارج کرده و با برنج و نان سرو می‌کنند. این غذا یکی از لذیذترین غذاهای محلی ترکیه محسوب می‌شود که گردشگران عاشق آن هستند، چرا که نمایش موزیکال همراه با سرو غذا در برخی رستوران‌ها با ضربه بر روی ظرف برای شکستن لایه نمک اجرا می‌شود.

کسیر

کسیر سالادی است که با گندم و بلغور ریز، گوجه‌فرنگی، سیر، جعفری و نعناع درست می‌شود. انواع مختلفی از این سالاد در سراسر ترکیه وجود دارد، اما نوعی که در شهر آنتالیا درست می‌شود شامل انار ترش و فلفل قرمز تند است.

سخن پایانی

غذاهای محلی ترکیه به دلیل تنوع فرهنگی و اشراف تاریخی خود مشهور هستند، این غذاها معمولاً با استفاده از مواد تازه و با کیفیت طبخ می‌شوند، بنابراین هم خوشمزه و هم مغذی هستند. زمانی که به ترکیه سفر می‌کنید، چه با هدف گردشگری و چه برای سرمایه‌گذاری و خرید ملک در ترکیه، نباید تجربه چشیدن معروف‌ترین غذاهای محلی ترکیه را از دست بدهید.