مراقب باشید شکلاتی نشوید!

مراقب باشید شکلاتی نشوید!
00.05.31

در مورد موزه‌ی شکلاتی استانبول شنیده‌اید؟ سرزمین اسرار آمیز که بوی شکلاتی‌اش کام‌تان را شیرین می‌کند. اگر فکر می‌کنید موزه‌ی شکلاتی ترکیه جایی برای کوچک‌ترهاست، اشتباه می‌کنید. چه کسی از دیدن مجسمه‌های کوچک و بزرگ خوردنی هیجان‌زده نشود؟ با مجله‌ی ام تی سی هوم همراه شوید تا کمی بیشتر از شکلات‌های دیدنی ترکیه بخوانیم.

داستان موزه‌ی شکلاتی استانبول

وقتی عبارت موزه‌ی شکلاتی را می‌شنوید، چه تصویری در ذهن‌تان شکل می‌گیرد؟ برای اغلب افراد این عبارت یادآور چارلی و کارخانه‌ی شکلات است. شهری کوچک که هرآنچه در آن قرار داشت از آبنیات‌ و شکلات‌های کوچک و بزرگ تشکیل شده بود.
چارلی و کارخانه‌ی شکلات فانتزی خوشمزه‌‌ای بود که تخیل ما را با میل به غوطه‌ور شدن در میان انواع اقسام شیرینی‌ها پر می‌کرد. کمتر کسی‌ست که از ته دل نخواسته باشد سری به کارخانه‌ی چارلی بزند.
حالا کارخانه‌ی شکلاتی ترکیه پلیت (Pelit) این رویای ما را جامه‌ی عمل پوشانده. فقط کافی‌ست به استانبول سفر کنیم و خودمان را به موزه‌ی شکلات این شهر برسانیم.

صلاح‌الدین عیان مرد شکلاتی ترکیه

از جهان فانتزی فاصله بگیریم و برگردیم به داستان اصلی‌مان؛ تاسیس موزه‌ی شکلاتی ترکیه. مغز متفکر موزه‌ی پلیت کسی‌ نیست جز صلاح‌الدین عیان. کسی‌ که مانند چارلی دیوانه‌وار عاشق شکلات‌ها بود. برای صلاح‌الدین ساخت یک موزه که کوچک و بزرگ از آن بازدید کنند یک رویا بود. شاید در خودآگاهش زیاد هم به این آرزو فکر نمی‌کرد.
صلاح‌الدین شروع کرد به ساخت مجسمه‌ها و بناهای مهم تاریخی با شکلات‌های دوست‌داشتنی‌اش. آنقدر این کار برایش جدی شد که یک روز به خودش آمد و دید می‌تواند پروژه‌ی شخصی‌اش را به یک موزه تبدیل کند.
موزه‌ی شکلاتی ترکیه در اصل وابسته به کارخانه‌ی شکلات‌سازی معروفی‌ست که در جوار موزه قرار دارد. با تلاش‌های صلاح‌الدین موزه مجاب شد در سال 2013 زمینی به وسعت 5 هکتار را به این کار اختصاص دهد. پروژه‌ای که از سال 2014 افتتاح شد و بازدیدکنندگان به شدت از آن استقبال کردند.

موزه‌ی شکلاتی ترکیه
ماکت شگفت‌انگیز کشتی نوح ساخته شده از انواع شکلات

دلیل محبوبیت موزه‌ی شکلاتی پلیت

موزه‌های شکلاتی از سال‌های پیش در تمام دنیا وجود داشته‌اند. در واقع هر کشوری که دستی در تولید شکلات‌ دارد موزه‌ای هم برای معرفی این صنعت به خود اختصاص داده.
اما موزه‌ی شکلاتی ترکیه یک فرق اساسی با تمام موزه‌های هم شکل‌اش در دنیا دارد. شما با خرید بلیط موزه وارد دنیای خیالی می‌شوید. اینجا همه چیز از شکلات است.
در صورتی که موزه‌های مشابه بخش بزرگی از فضای خود را به معرفی دانه‌ها، انواع شکلات، تاریخچه و ادوات تولید شکلات اختصاص داده‌اند. موزه‌ی پلیت بیش از آنکه نمایان‌گر تاریخ باشد،‌یک گالری هنری‌ست که بازدیدکننده‌گان را سر ذوق می‌آورد.

قسمت‌های مختلف موزه‌ی شکلاتی ترکیه

قدم به موزه‌ی شکلاتی که بگذارید،‌ شگفت‌زده خواهید شد. قدم زدن در میان آبشارهای شکلاتی، تفس بوی تند شکلات، خانه‌های شکلاتی حتی کشتی نوح شکلاتی به علاوه‌ی امکان چشیدن طعم انواع شکلات و شرکت در کارگاه‌های شکلات‌سازی تنها بخشی از آن‌چیزی‌ست که در انتظار شماست.

سالن اصلی و آبشار شکلاتی

اولین چیزی که داخل موزه مشاهده خواهید کرد، یک خانم راهنمای مهربان است که با لیوان‌های شکلات گرم از شما استقبال خواهد کرد. و بعد شما را به بخش‌های اصلی موزه هدایت می‌کند.
از راهرو که عبور کنید به اولین بخش موزه می‌رسید؛ آبشار شکلاتی. در این بخش شما اجازه دارید انگشت خود را زیر شکلات‌های گرمی که مانند آبشار روان هستند بکنید و به اصلاح یک ناخونک کوچکی به آن بزنید. اما حواس‌تان باشد، تنها یکبار اجازه دارید این کار را انجام دهید.
در این بخش با تاریخ شکلا‌ت‌ آشنا خواهید شد. خانه‌های شکلاتی در اندازه‌های واقعی را می‌بیند. و از همه جالب‌تر ماکت شکلاتی کشتی نوح هم در این بخش قرار دارد. علاوه بر همه‌ی این‌ها نقاشی‌های دیواری روایت‌گر تاریخ شکلات‌سازی در این بخش به چشم می‌خورد.

تالار استانبول

بازدیدکننده‌گان موزه پس از سالن اصلی وارد بخش ویژه‌ی استانبول می‌شوند. در این بخش‌ بناهای مهم تاریخی به شکل ماکت‌های شکلاتی به چشم می‌خورد.
برج گالاتا، مسجد سلطان احمد، برج دوشیزه گرفته تا پل بسفر و مسجد ایاصوفیه بناهای خوردنی‌هاست که نباید به آن‌ها دست بزنید.

تالار رهبران

ترکیه‌ی امروزی حاصل تلاش‌های رهبرانی‌ست که دروازه‌های تمدن را به روی کشور خود گشودند. پس بی‌راه نیست که در موزه‌ی شکلات بخشی به این مردان سرنوشت‌ساز اختصاص داده شود.
شاید تصور تندیس‌های شکلاتی بزرگان تاریخ کمی عجیب غریب به نظر برسد. اما این تندیس‌ها با چنان ظرافتی ساخته شده‌اند که اگر ندانید شکلاتی‌اند، به ذهن‌تان خطور هم نمی‌کند که می‌شود آن‌ها را خورد.
طعم شیرین تاریخ را در مجسمه‌ی‌ زیبای آتاتورک، سلطان محمد فاتح موسس امپراتوری عثمانی و عثمان قاضی به یاد بسپارید.

تالار هنرمندان

در این بخش از موزه با تندیس‌های شکلاتی هنرمندان بزرگ ترکیه و جهان مواجه خواهید شد. در برخی بخش‌های این تالار بازسازی‌های شکلاتی از آثار هنری بزرگ نیز گنجانده شده.
با دیدن این بخش به اوج هنر صلاح‌الدین عیان پی‌ خواهید برد. مجسمه‌ی شکلاتی پابلو پیکاسو، سالوادور دالی و آثار هنری مانند مربی لاک‌پشت اثر عثمان حمدی بیگ، تندیس مونالیزا اثر داوینچی در این بخش گنجانده شده‌اند.

موزه‌ی شکلاتی ترکیه
تالار مولانا؛ مجسمه‌ها و تابلوها تماما از شکلات ساخته شده‌اند.

تالار مولانا

جالب است بدانید در موزه‌ی شکلاتی ترکیه بخش ویژه‌ای برای شاعر بلند آوازه‌ی ایرانی، مولانا اختصاص داده شده است. در واقع به دلیل اهمیت تاریخی مولانا و حضورش در شهر قونیه، ترکیه ارزش زیادی برای این شخصیت تاریخی و ادبی قائل است.
در بخش مولانا می‌توانید تندیس‌های وی را در کنار آداب رقص سماع صوفیان مشاهده کنید.

تالار تمدن‌ها

ترکیه از جهان باستان تا به امروز تاریخ غنی را پشت سر گذاشته. در طول قرن‌ها حاکمیت عثمان‌ها این کشور شاهراه ارتبطی غرب و شرق محسوب می‌شد. اهمیت استرتژیک و تاریخی ترکیه، ناگزیر شناخت و پذیرش تمدن‌های دیگر را هموار کرد.
در تلار تمدن‌ها بناهای باستانی و نقاش‌‌های دیواری تاریخ پرشکوه آسیای صغیر را به یادمان می‌آورد. ماکت‌هایی از تمدن هیتی‌ها، یونان باستان و امپراطوری ترکیه در این بخش گنجانده شده‌اند، که دیدن‌شان خالی از لطف نیست.

حقایق جالب درباره‌ي موزه‌ی شکلاتی ترکیه

مدیر موزه‌ی شکلاتی پلیت می‌گوید از گذشته علاقه‌مند به تاسیس این موزه بود، اما آنچه که او را برای ساخت موزه بیشتر ترغیب کرد، تماشای فیلم چارلی و کارخانه‌ی شکلات بود. لحظه‌ی درخشانی که موسسان موزه را توجیح کرد دستیابی به آرزوها تنها نیاز به اراده‌ و عمل دارد. پس دست به کار ساخت هنرمندانه‌ی مجسمه‌های شکلاتی کردند.
در این موزه از انوع شکلات‌ها استفاده شده. شما بناهای تاریخی مرمرینی را خواهید دید که از ترکیب شکلات سفید و رگه‌های شکلات قهوه‌ای ساخته شده‌اند. علی‌رغم آنکه بخش زیادی از شکلات‌های به کار رفته در موزه برای تماشا هستند، اما در ساخت آن‌ها از شکلات‌های شیرین و تلخ همزمان استفاده شده.
نقاشی‌های موزائيکی نصب شده بر دیوار نیز مانند سایر اجزای موزه، شکلاتی هستند. برای مثال تابلوی استانبول قدیم شامل درخت‌های شاه بلوط، دکان‌ها و خانه‌ها همه از ترکیب‌های گوناگون شکلاتی ساخته شده‌اند.
به گفته‌ی مدیر موضوع تنها بخش‌های غیر شکلاتی موزه کف و دیوار‌ها هستند.

موزه‌ی شکلات در استانبول
بناهای استانبول از دوره‌ی بیزانسی تا دوره‌ی اسلامی ساخته شده از شکلات‌

بازدید از موزه‌ی شکلاتی پلیت استانبول

موزه‌ی شکلاتی ترکیه در منطقه‌ی اسنیورت استانبول با فاصله‌ی 30 کیلومتری از مرکز شهر واقع شده. این موزه 7 روز هفته از ساعت 10 صبح تا 5 عصر پذیرای بازدیدکننده‌گان است. هزینه‌ی ورود به موزه برای بزرگسالان 50 لیر در نظر گرفته شده. ضمن آنکه خردسالان 5 سال و کمتر می‌توانند به رایگان از موزه بازدید کنند.
یک کافه رستوران و یک فروشگاه سوغاتی نیز در موزه گنجانده شده، که بازدید کننده‌گان هم ‌می‌توانند استراحت کنند و هم فرصت کافی برای خرید سوغاتی داشته باشند.

چطور به موزه‌ی شکلاتی برسیم؟

بهترین روش رسیدن به موزه استفاده از خودروی شخصی و یا تاکسی‌ است. اما اگر بخواهید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید، نزدیک‌ترین ایستگاه به موزه‌ی پلیت ایستگاه بیلیک‌دوزو است.
در مقاله‌ی متروبوس چیست و چطور از آن استفاده کنیم؟ به صورت کامل خطوط متروبوس و نحوه‌ی استفاده از آن را توضیح داده‌ایم.

معرفی موزه‌ی شکلاتی استانبول
خطوط متربوس استانبول از میدان تکسیم تا موزه‌ی شکلاتی پلیت

سخن پایانی

در موزه‌ی شکلاتی ترکیه؛ پلیت، علاوه بر ساخت مسجمه‌ها ماکت‌های شگفت‌آور می‌توانید از نزدیک شاهد ساخت انواع شکلات باشید. امکان چشیدن طعم‌های مختلف کاکائو، شرکت در کارگاه‌های شکلات‌سازی و کیک‌پزی نیز برای بازدید‌کننده‌ها فراهم هست. تنها یک نکته‌ی اساسی پیش از رفتن به موزه از خوردن دسر و شکلات پرهیز کنید،‌ چرا که شیرینی‌های باورنکردنی در انتظار شما هستند.