طرز تهیه دونر کباب ترکیه

طرز تهیه دونر کباب ترکیه
01.02.07

معمولاً زمانی که به غذاهای ترکی فکر کنید به طور کلی تصاویر بی‌شماری از کباب‌های گوشتی خوشمزه در ذهن تداعی می‌شود. انواع کباب‌های موجود در ترکیه بی‌شمار هستند ولی معروف‌ترین آنها دونر کباب ترکیه است که بسیار خوشمزه و مشهور است. دونر کباب ترکیه یکی از معروف‌ترین انواع کباب و غذاهای ترکی است که از تکه‌های گوشت بره یا گوساله طعم‌دار شده درست می‌شود و روی یک جوجه‌گردان عمودی غلتان می‌شود. با ما همراه باشید تا در این مقاله ام تی سی هوم شما را با طرز تهیه این کباب لذیذ آشنا کنیم.

کباب یعنی چی؟

کباب به طور کلی به هر نوع غذایی گفته می‌شود که روی سیخ و با شعله مستقیم پخته شود یا با استفاده از جوجه‌گردان کباب شود. کباب در ترکیه را می‌توان در بشقاب (معروف به پورسیون)، در ساندویچ و یا حتی در بسته‌بندی (معروف به دوروم) سرو کرد.

 

دونر کباب چیست؟

دونر کباب ترکیه بزرگ‌ترین هدیه ترکیه به دنیای جهانی آشپزی است. این دونر کباب ترکیه در واقع یک غذای خیابانی است که در سال 1800 در استانبول اختراع شد.«دونر کباب» به معنای «کباب چرخان» است، زیرا دسته‌ای غول‌پیکر از گوشت است که به صورت عمودی و به‌صورت چرخشی برشته می‌شود. محبوب‌ترین نوع دونر کباب در استانبول مخلوطی از گوشت بره و گاو است که چربی آن آب می‌شود که انگار قسمت‌های لاغر گوشت را مرینیت می‌کند تا لایه‌های آبدار، خوش طعم و گوشت ذغالی در دهان آب شود. دونر در بشقاب با سالاد و برنج یا سیب‌زمینی سرو می‌شود. همچنین در نان مانند یک ساندویچ؛ یا در لفاف معروف به دوروم پیچیده می‌شود.

کباب ترکی یا دونر کباب
دونر کباب در ایران نیز محبوبیت زیادی دارد.

تفاوت دونر کباب و اسکندر کباب

دونر کباب نسخه ساده اسکندر کباب است. دونر کباب با پیاز خلال شده و گوجه‌فرنگی در نان لواش یا نان ساده سرو می‌شود. اما اگر در رستوران میل کنید، کنار پلو و چیپس هم سرو می‌شود. از طرفی اسکندر کباب با سس گوجه داغ و کره آب شده روی آن و کنار ماست ساده و نان پیدی گرم مربعی شکل زیر گوشت سرو می‌شود. اساساً می‌توانید دونر کباب را هسته اسکندر کباب در نظر بگیرید.

مواد لازم برای دونر کباب ترکی

مواد لازم برای دونر کباب ترکیه

  • یک کیلو و یک چهارم گوشت چرخ‌کرده (گوساله یا بره)
  • 1عدد پیاز متوسط رنده شده
  • 3حبه سیر
  • قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • 3قاشق غذاخوری ماست
  • 2قاشق چایخوری زیره
  • 2قاشق چایخوری گشنیز
  • نمک و فلفل سیاه به دلخواه
  • ½ قاشق چای‌خوری دارچین
  • ½  قاشق چایخوری سس تند

مواد لازم برای تهیه سس دونر کباب ترکیه:

  • یک و نیم فنجان ماست
  • قاشق غذاخوری سس مایونز
  • نصف قاشق چایخوری (نمک – سماق – فلفل تند – نعنا خشک – پودر سیر)
  • قاشق غذاخوری جعفری ریز شده
  • گوشت پای گوساله 1 کیلوگرم
  • 2عدد پیاز رنده شده
  • روغن زیتون 3 قاشق غذاخوری
  • 2قاشق غذاخوری پونه کوهی
  • 2قاشق غذاخوری فلفل قرمز (اختیاری)
  • 1/2قاشق چایخوری نمک
  • 1/2 قاشق چایخوری فلفل سیاه آسیاب شده

دستور پخت دونر کباب ترکیه

این نسخه خانگی از گوشت گردان دونر کباب را می‌توان با گوشت بره یا گاو درست کرد. در ترکیه (خانه دونر کباب) آن‌ها با گوشت بره و گاو درست می‌شوند. هر دو خوشمزه هستند. بهترین گوشت دونر کباب از مخلوط 75 درصد گوشت پای گوساله، 20 درصد گوشت بره و 5 درصد چربی دنبه تشکیل می‌شود. همچنین 24 ساعت برای مرینیت کردن گوشت دونر کباب ایده‌آل است.

گوشت پای گوساله را تا جایی که می‌توانید نازک برش دهید. در یک کاسه همه مواد را بریزید و خوب مخلوط کنید.  سپس برش‌های گوشت را داخل مخلوط بریزید و آنها را با پیاز، سیر، ادویه، ماست، روغن زیتون و نمک مرینیت کنید. روی کاسه را بپوشانید و اجازه دهید 24 ساعت در یخچال مرینیت شود. روز بعد، برش‌های گوشت را یکی یکی روی جوجه‌گردان عمودی قرار دهید. حرارت جوجه‌گردان را به حد متوسط ​​برسانید و شروع به تفت دادن گوشت کنید. اگر جوجه‌گردان عمودی شما دارای عملکرد رول خودکار است، دیگر نیازی به چرخاندن آن به صورت دستی ندارید. با این حال؛ اگر نه باید آن را به آرامی با انبر خودتان بغلتانید تا لایه‌های گوشت روی هم به طور یک‌نواخت برشته شوند. بعد از 30 دقیقه، رنگ لایه بیرونی گوشت ​​تغییر می‌کند. سپس می‌توانید شروع به بریدن لایه‌های بیرونی برشته کرده و سرو کنید. همین کار را ادامه دهید تا تمام لایه‌های گوشت روی جوجه‌گردان تمام شود.

طرز تهیه سس دونر کباب ترکیه:

ماست را در ظرفی بریزید و تمام ادویه‌های سس را اضافه کنید و سپس جعفری سبز و نعناع سبز را اضافه کنید.

می‌توانید ساندویچ را به سه روش بپیچید

اول: یک نان برگر درشت تهیه می‌کنیم و سس را روی آن می‌گذاریم و روی نان می‌مالیم، سپس کاهو، خیارشور،گوجه‌فرنگی خرد شده، گوشت برشته شده نازک، سس کچاپ و ساندویچ را به شکل رول می‌بندیم.

دوم: می‌توانید با استفاده از نان برگر ساندویچ دیگری تهیه کنید، سس و برش‌های گوشت تفت داده شده را اضافه کنید، برش‌های پنیر را اضافه کنید و بگذارید چند ثانیه زیر گریل بجوشد، سپس بقیه مواد اضافه شده را به ساندویچ اضافه کرده، حلقه حلقه کرده و سرو کنید.

سوم: پنیر رنده شده هم می‌توان استفاده کرد و اضافه‌ها را می‌گذاریم و بعد روی گریل حرارت می‌دهیم تا پنیرکاملاً ذوب شود.

دونر کباب
دونر کباب یکی از انواع کباب های سنتی و خوشمزه کشور ترکیه است.

دونر کباب ترکیه چگونه سرو می‌شود؟

پس از پختن لایه‌های بیرونی گوشت روی هم، سرآشپز دونر لایه‌های پخته شده را با چاقوی مخصوص دونر جدا می‌کند و آن را در نان یا در رول دوروم (ساندویچ) با سالاد و گوجه‌فرنگی و پیاز خرد شده سرو می‌کند. این روشی است که در مغازه‌های کوچک دونر ارائه می‌شود. با این حال، اگر ترجیح می‌دهید آن را در رستوران بخورید، باید به پیشخدمت بگویید که آیا آن را در بشقاب می‌خواهید یا در رول دوروم. در ترکیه از نان لواش برای رول دوروم استفاده می‌کنند.

بهترین دونر کباب در استانبول

مغازه‌های دونر و رستوران‌های زیادی وجود دارد که دونر سرو می‌کنند و برخی از آنها در استانبول بسیار معروف هستند. این رستوران‌های معروف شهرت خود را مدیون سرآشپزهایی هستند که در این مکان‌ها دونر تهیه می‌کنند. بهترین مکان‌های دونر کباب استانبول بیشتر در مناطق تاریخی واقع شده‌اند. دونر کباب فروشی‌های تاریخی در مناطقی مانند امینونو، سلطان احمد و بیازیت در شهر قدیمی استانبول وجود دارد. از سوی دیگر، مناطقی مانند بی اوغلو (معروف به تکسیم) و کادیکوی (سمت آسیایی) نیز میزبان مکان‌های سرآشپزهای معروف دونر هستند.

  • رستوران کارادنیز دونر (Karadeniz DönerAsımUsta) در بشیکتاش واقع شده است و یکی از رستوران‌های برجسته استانبول است.
  • رستوران کساپ عثمان (Kasap Osman) بهترین رستوران دونر در خیابان هوکاپاسا منطقه سلطان احمد است.
  • رستوران سرآشپز شاهین(Şahin Chef) نیز در راهنمای سفرهای یبین‌المللی به عنوان یکی از بهترین دونر کباب‌های استانبول ذکر شده است و هم توجه خارجی‌ها و هم محلی‌ها را به خود جلب می‌کند.

بیشتر بخوانید: معروف‌ترين غذاهاى خيابانى استانبول

قیمت دونر کباب ترکیه

شما می‌توانید دونر کباب ترکیه را در استانبول با قیمتی کمتر از 10 لیره (1.3 دلار آمریکا) پیدا کنید، اما قیمت آن به نوع گوشتی که در داخل آن وجود دارد بستگی دارد. دونر مرغ معمولاً ارزان‌تر از گوشت گاو یا بره است و حدود 10 تا 20 لیر است، در حالی که دونر گوشت گاو حدود 20 تا 40 لیر است.

سخن پایانی

بیشتر مردم ترکیه زمانی که می‌خواهند در رستوران چیزی بخورند دونر کباب را انتخاب می‌کنند. دونر بخشی از فرهنگ غذایی صدها ساله است و طبیعتاً یکی از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای ترکیه است. دونر کباب به طور سنتی بر روی نوعی جوجه‌گردان درست می‌شود. با توجه به تاریخچه ریشه‌دار دونر کباب، بهترین رستوران‌های دونر کباب استانبول عموماً در مناطق تاریخی واقع شده‌اند. بنابراین، شهرت دونر در حال حاضر از ترکیه فراتر رفته است و یک غذای بسیار شناخته شده در سراسر جهان است. یکی از اولین چیزهایی که حتی گردشگرانی که به ترکیه سفر می‌کنند می‌خواهند بدانند این است که کجا می‌توانند دونر خوشمزه بخورند. به طور خلاصه، دونر به یکی دیگر از گزینه‌های فست‌فود سالم در سراسر جهان تبدیل شده است.