آشنایی با محله تکسیم استانبول

آشنایی با محله تکسیم استانبول
01.01.12

محله تکسیم در شهر استانبول ترکیه یکی از معروف‌ترین مناطق استانبول است. دلیل اینکه بسیاری از گردشگران محله تکسیم را برای اقامت در استانبول انتخاب می‌کنند این است که در این محله طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها برای انجام‌دادن وجود دارد. می‌توانید از مکان‌های تاریخی مانند برج معروف گالاتا دیدن کنید، در خیابان‌های جذاب آن مانند کاراکوی و خیابان استقلال طعم‌های جدید را امتحان کنید، با موزه‌هایی که با موضوعات مختلف طراحی شده‌اند، روح خود را با هنر پر کنید و با زیبایی‌های طبیعی مانند منظره بسفر به خود پاداش دهید. علاوه بر همه اینها می‌توانید در تالارهای شبانه پرطرف‌دار تکسیم تا صبح به تفریح بپردازید.

معنای کلمه‌ی تکسیم

تکسیم به معنای تقسیم یا توزیع، در گذشته نقطه‌ای بود که خطوط اصلی آب از شمال شهر جمع‌آوری می‌شد تا به سایر نقاط آن منشعب شود. این میدان یک نقطه ملاقات مشترک برای مردم محلی است که مملو از رستوران‌ها، مغازه‌ها و هتل‌ها است، جایی که شما واقعاً استانبول مدرن را تجربه خواهید کرد. قبل از شروع به پرسه‌زدن، راهنمای ام تی سی هوم را در مورد آشنایی با محله تکسیم بخوانید.

محله تکسیم کجاست؟

تکسیم یکی از مشهورترین مکان‌های استانبول است که رگه‌های عمیق تاریخ را در هماهنگی کامل با رویکردهای مدرن امروزی به همراه دارد. تکسیم با تمام ویژگی‌های باشکوهش سال‌هاست که در مرکز توجه گردشگران قرار گرفته است. میدان تکسیم در منطقه بی اوغلو واقع شده است و به‌عنوان قلب استانبول مدرن در نظر گرفته می‌شود. تکسیم در بخش اروپایی استانبول واقع شده است و یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری استانبول است. هتل‌ها و رستوران‌های زیادی در محله و در خیابان استقلال یافت می‌شود و در زیر آن ترمینال اتوبوس برای حمل‌ونقل عمومی، ایستگاه اصلی مترو و فونیکولار وجود دارد. میدان تکسیم محل تجمع مردم محلی برای جشن گرفتن شب سال نو، رژه و سایر اجتماعات است.

بیشتر بخوانید:‌ خرید ملک در ترکیه

تکسیم یکی از مشهورترین مکان‌های استانبول است
در وسط میدان تکسیم، بنای یادبود جمهوری قرار دارد.

مراکز خرید تکسیم استانبول

محله تکسیم دارای فروشگاه‌ها و مغازه‌های مختلفی است که شامل انواع کالاها، هدایا و مایحتاج ساکنین می‌شود و خیابان استقلال در این منطقه به مغازه‌هایی معروف است که مردم و گردشگران برای خرید و تفریح به آن مراجعه می‌کنند. بازارهای منطقه تکسیم به دلیل تأمین نیازهای مختلف گردشگران، معروف هستند. معروف‌ترین مراکز خرید نزدیک تکسیم عبارت‌اند از:

  • مرکز خرید بی اوغلو ایش استانبول
  • مرکز خرید فروم استانبول
  • مرکز خرید جواهر
  • مرکز خرید ترکوز پاساژ

رستوران‌های معروف تکسیم

میدان تکسیم و خیابان استقلال استانبول، مملو از رستوران‌هایی با غذاهای ترکی و بین‌المللی است. می‌توانید در یکی از رستوران‌هایی که اطراف میدان تکسیم و خیابان استقلال را احاطه کرده‌اند، غذا بخورید، جایی که مجموعه‌ای از فست‌فودهای بین‌المللی یا رستوران‌های محلی واقع در منطقه تکسیم هستند. توزیع شده از جمله:

رستوران تکسیم المدینه

این رستوران یکی از معروف‌ترین رستوران‌های محله تکسیم است و به دلیل حضور معروف‌ترین سرآشپزها در آن به ریاست آش بوراک، به‌خصوص در بین اعراب محبوبیت زیادی دارد.

رستوران سلطان احمد

رستوران سلطان احمد (Sultanahmet Kaftisi Selim Usta) واقع در خیابان استقلال غذاهای ترکی مانند کوفته کبابی و سالاد لوبیا را سرو می‌کند.

رستوران 360 استانبول

این رستوران علاوه بر بسیاری از غذاهای بین‌المللی و اروپایی، غذاهای محلی ترکی را سرو می‌کند، این رستوران در ساختمانی متعلق به قرن نوزدهم با منظره‌ای متمایز واقع شده است.

رستوران بذلما کهولتی

رستوران بذلما کهولتی، یکی از بهترین رستوران‌های خیابان استقلال است، دارای صبحانه‌های ویژه با چشم‌اندازی شگفت‌انگیز از بسفر است.

رستوران مادو

این رستوران علاوه بر شیرینی‌های ترکی معروف و دسرها به غذاهای دیگری مانند کباب با برخی غذاهای ترکی و خاورمیانه‌ای نیز معروف است.

رستوران تکسیم سوتیس

یکی از بهترین رستوران‌های خیابان استقلال است که در آن غذاهای ترکی و به‌طورکلی غذاهای شرقی و نوشیدنی‌های تازه سرو می‌شود.

رستوران میکلا

در طبقه بالای هتل مارمارا پرا (The Marmara Pera) ، یکی از زیباترین و شیک‌ترین رستوران‌ها، با موقعیت مکانی بلندش که شما را قادر می‌سازد بسیاری از جنبه‌های استانبول را ببینید.

جاذبه‌های میدان تکسیم

تکسیم مکان‌های بسیار متنوعی دارد که می‌تواند قلب همه نوع مردم را جذب کند. این که حتی یکی از آنها حس دیدن دوباره تکسیم را ایجاد می‌کند دلیل شلوغی تکسیم در تمام ایام سال را توضیح می‌دهد. در ادامه به معرفی تعدادی از جاذبه‌های محله تکسیم می‌پردازیم.

گالاتا کولسی

قدمت ساختار تاریخی برج گالاتا به دوره امپراتوری بیزانس بازمی‌گردد. امروزه برج گالاتا که درهای آن به‌عنوان موزه به روی بازدیدکنندگانش باز است، با منظره و ساختار تاریخی خود لحظه‌ای فراموش‌نشدنی را به بازدیدکنندگان هدیه می‌دهد. نگاه‌کردن به استانبول از این ساختمان 11 طبقه و 62.59 متری در مرکز شهر احساسی وصف‌ناپذیر است. پس از گرفتن عکس‌های زیبا در برج گالاتا، لمس سنگ‌های این بنا و استشمام بوی تاریخ، می‌توانید با نگاهی به برج در کافه‌های زیبای اطراف این مکان دسر بخورید.

مسجد دولما باغچه

مسجد دولما باغچه که نام اصلی آن مسجد بزمیالم ولیده سلطان است، به درخواست مادر سلطان عبدالمجید، بزمیالم ولید سلطان، آغاز به کار کرد و در زمان سلطنت سلطان عبدالمجید پس از مرگ بزمیالم ولیده سلطان تکمیل شد. این مسجد در بخش ساحلی استانبول واقع شده است که نشان‌دهنده ویژگی‌های دوره در اواسط قرن نوزدهم است. گردشگران زیادی از مسجد دولما باغچه به دلیل زیبایی موقعیت آن و بهترین راه برای نشان‌دادن تأثیر فرهنگ غرب بر معماری عثمانی بازدید می‌کنند.

میدان تکسیم

منطقه و میدان تکسیم نام خود را از تکسیم ماکسم گرفته است، جایی که آب گالاتا بی اوغلو در گذشته «تقسیم» می‌شد. در وسط میدان تکسیم، بنای یادبود جمهوری پذیرای شماست. از ابتدای این میدان بزرگ تا تونل، قطار نوستالژیک می‌گذرد.

بنای یادبود جمهوری

بنای یادبود جمهوری که اولین‌بار با نام میدان تکسیم به ذهن متبادر می‌شود، از سال 1928 یکی از مهم‌ترین قطعات میدان تکسیم بوده است.

قطار نوستالژیک

این قطار که در اولین باری که صدایش را می‌شنوی تعجب می‌کنی و دلتنگ می‌شود، سال‌هاست مسافران را به میدان تکسیم شهر می‌رساند. قطار فرصتی عالی برای تجربه ارزان و متفاوت فراهم می‌کند.

خیابان استقلال

خیابان استقلال از میدان تکسیم تا منطقه کاراکوی امتداد دارد و یکی از معروف‌ترین خیابان‌های استانبول است و یکی از قدیمی‌ترین ترامواهای شهر از آن عبور می‌کند و قدمت آن مانند اکثر خیابان‌ها به حدود صدسال می‌رسد. جوانانی که در حال آواز خواندن هستند، خریداران، کافه‌هایی که با مفاهیم مختلف طراحی شده‌اند، ساختمان‌های تئاتر، موزه‌ها و بسیاری مکان‌های جالب دیگر در خیابان استقلال هستند.

بیشتر بخوانید:‌ اقامت ترکیه با خرید خانه

تراموا خیابان استقلال
خیابان استقلال در محله تکسیم محل عبور یکی از قدیمی‌ترین ترامواهای شهر است.

نزدیک‌ترین ساحل به میدان تکسیم استانبول

استانبول با سواحل درحال‌توسعه خود جلب‌توجه می‌کند. در روزهای گرم تابستان، استانبول دارای سواحل زیبایی است که باعث می‌شود گردشگران از دریا در هنگام بازدید از استانبول لذت ببرند. ساحل کیلیوس، نزدیک‌ترین ساحل به میدان تکسیم استانبول است. سواحل کیلیوس به‌عنوان بزرگ‌ترین و تمیزترین خط ساحلی استانبول شناخته شده است. ساحل کیلیوس یکی از نقاط شنای استانبول است و در ماه‌های گرم تابستان مورد استقبال قرار می‌گیرد. این منطقه خوش‌آب‌وهوا، بهترین ساحل برای ورزش‌های آبی است و برای موج‌سواری در دریا بسیار ایدئال است.

چگونه از میدان تکسیم به ساحل ببک برویم

فاصله بین تکسیم و ببک 7 کیلومتر است. ارزان‌ترین راه برای رفتن از محله تکسیم به ببک مترو است و 21 دقیقه طول می‌کشد. سریع‌ترین راه برای رسیدن از محله تکسیم به ببک تاکسی است و 7 دقیقه طول می‌کشد.

قیمت خانه در تکسیم استانبول

املاک و مستغلات در بی اوغلو در سمت اروپایی شهر از بهترین املاک در استانبول است. در محله تکسیم و بی اوغلو به‌طورکلی قیمت آپارتمان‌ها از متری 1000 دلار تا 3500 دلار شروع می‌شود و قیمت آن باتوجه‌به قدمت ساختمان، خدمات متصل به آن، نمای آن و موقعیت مکانی متفاوت است. در مجتمع‌های مسکونی لوکس مدرن با خدمات کامل و نزدیک به میدان تکسیم، قیمت‌ها افزایش بیشتری پیدا می‌کند.

سخن پایانی

وقتی نام محله تکسیم در استانبول به میان می‌آید، در مورد مهم‌ترین منطقه در بزرگ‌ترین شهر ترکیه صحبت می‌کنیم. میدان تکسیم روی نقشه در مرکز شهر استانبول قرار دارد و دو بخش شهر آسیایی و اروپایی استانبول در آن جمع شده‌اند. منطقه تکسیم در استانبول شامل بناهای تاریخی برجسته، برجسته‌ترین مغازه‌ها و یک لینک مهم برای حمل‌ونقل در استانبول است. ویژگی این منطقه فضای مدرن اروپایی است که همه آن را ترجیح می‌دهند، با این سبک منحصربه‌فرد که خیابان استقلال را زینت می‌دهد، خیابان استقلال، همراه با قطار نوستالژیک، فرهنگ گردشگران، اوقات خوشی و فرصت خرید راحت را به گردشگران ارائه می‌دهد. همچنین شامل تعدادی فروشگاه بین‌المللی و رستوران‌های معروف مانند رستوران بوراک است.