مارماریس بهتر است یا کوش‌آداسی؟

مارماریس بهتر است یا کوش‌آداسی؟

هوا که گرم می‌شود،‌ بی‌اختیار ذهن‌مان در شهرهای ساحلی و کنار دریا آرام می‌گیرد. حالا هم که اوضاع جهان رو به مساعد شدن‌ است، مسافرت‌های خارجی دوباره از سرگرفته می‌شوند. اگر شما هم ترجیح می‌دهید به جای سفر به شهرهای بزرگ مانند استانبول،‌ شهر دنجی ساحلی را انتخاب کنید. این مقاله‌ را تا پایان دنبال کنید. در این‌جا درباره‌ی سفر به کوش‌آداسی و مارماریس صحبت خواهیم کرد.

 

موقعیت جغرافیایی کوش‌آداسی و مارماریس

کوش‌آداسی در بخش غربی ترکیه و در استان آیدین واقع شده. این شهر ساحلی در کناره‌های آبی دریای اژه قرار دارد. به همین جهت گردشگران زیادی برای گذران اوقات فراغت به کوش‌آداسی مسافرت می‌کنند.
مارماریس هم جز شهرهای غربی ترکیه محسوب می‌شود. به صورت دقیق‌تر مارماریس در کرانه‌های جنوب غربی ترکیه و همجوار با آب‌های فیروزه‌ای مدیترنه قرار گرفته.
هر دوی این شهرها به دلیل ساحلی‌ بودن و برخورداری از مواهب طبیعی کانون توجه گردشگران خارجی هستند. هر یک به نوعی. برای مثال نزدیکی کوش‌آداسی به جزایر جذاب یونانی مانند ساموس بر اهمیت منطقه افزوده. به طریقی دیگر نزدیکی مارماریس به جزیره‌ی یونانی رودس منجر به شکل‌گیری مسیرهای گردشگری دریایی میان این دو منطقه شده.

 

مقایسه آب و هوای کوش‌آداسی و مارماریس

منطقه‌ی آب و هوایی کوش‌آداسی و مارماریس تفاوت چندانی با هم ندارد. هر دو شهر مدیترانه‌ای محسوب می‌شوند، به این معنا که از آب و هوا معتدلی برخوردارند و زمستان‌های خیلی سرد نمی‌شود. بارش عمدتا به صورت باران است و البته تابستان‌ها به ویژه در فاصله‌ی جولای و اگوست بیشنه‌ی دما به 42 درجه سانتیگراد می‌رسد.
با توجه به وضعیت آب و هوایی بهترین زمان سفر به شهرهای کوش‌آداسی و مارماریس ابتدای بهار و انتهای تابستان است.

 

ذائقه‌ی غذایی در کوش‌آداسی و مارماریس

سفر به هرکدام از شهرهای ترکیه به معنای تجربه‌ی طعم‌های لذیذ غذاهای سنتی‌ست. انواع کباب‌های خوش‌طعم و آبدار که مناسب ذائقه‌ی ایرانی‌ها‌ست بخش اصلی رستوران‌ها و دکه‌های غذافروشی ترکیه است. برنج،‌ ادویه‌های مختلف، زیتون و شیرینی با ساختاری مشترک در هر شهری حال و هوای محلی تازه‌ای به خود می‌گیرد.
وقتی قرار است به شهر ساحلی در ترکیه مسافرت کنید،‌ علاوه بر گزینه‌های بالا،‌ غذاهای دریایی نیز اضافه می‌شوند. در کوش‌آداسی و مارماریس حتی می‌توانید رگه‌هایی از آشپزی یونانی را تجربه کنید تا فراتر از خاورمیانه بروید.

 

تفریحات کوش آداسی
کشتی‌های تفریحی و گشت‌زنی در دریا از تفریحات پرطرفدار کوش‌آداسی

تفریحات و جاذبه‌های گردشگری کوش‌آداسی

قدمت شهر کوش‌آداسی حداقل به 3000 سال پیش از میلاد بازمی‌گردد. از نظر تاریخی این شهر فراز و نشیب‌های زیادی به خود دیده و از آنجایی که از بنادر استراتژیک آناتولی در دوره‌های متخلف محسوب می‌شده، وجود بناهای تاریخی در این شهر دور از ذهن نیست. جاذبه‌هایی که می‌تواند ساعت‌ها و روزها گردشگران را به خود مشغول کند. مهم‌ترین این بنا‌ها عبارتند از:

• قلعه کوش‌آداسی
• کادیکالسی آنایا اکسکویشنز
• حمام ترکی اوتومان
• غار زئوس
• مجسمه پوزئیدون

اما تفریحات در کوش‌آداسی محدود به بناهای تاریخی نمی‌شود. بهترین پارک‌های آبی ترکیه را می‌توان در این شهر پیدا کرد. لانگ بیچ آکواریزورت، آکوا فانتزی و آدالند معروف‌ترین پارک‌های آبی کوش‌آداسی هستند.
بسیار از گردشگرانی که به شهرهای ساحلی سفر می‌کنند،‌ شنا کردن در دریا و آفتاب‌گرفتن در ساحل را به اندازه‌ی کافی لذت‌بخش می‌دانند. به همین دلیل تنها به سواحل محبوب این شهر قناعت می‌کنند. لیدیز، سیلور سند، اوزون پلاژ و سوی بیچ آنقدر معروف هستند که در فصل‌های گردشگری تبدیل به شلوغ‌ترین منطقه‌ی شهر شهروند.
در این میان نباید از تفریحات دریایی نظیر قایق‌سواری، غواضی، اسکی و گزینه‌های جذاب دیگر غافل شد. هر زمان هم که از تفریح خسته شدید،‌ می‌توانید در رستوران‌ها و کافه‌های شهر در آرامش زمان را سپری کنید.

 

تفریحات و جاذبه‌های گردشگری مارماریس

مارماریس شهری‌ست که بیشتر مورد توجه گردشگران اروپایی قرار گرفته. سفر به این شهر برای ایرانی‌ها تازه است. به همین دلیل می‌تواند تجربه‌ای یگانه برای مسافران ایرانی فراهم کند.
اگر اهل بناهای تاریخی نیستید و بیشتر به دنبال طبیعت بکری برای استراحت می‌گردید، احتمالا مارماریس را ترجیح می‌هید. این شهر مملو از جاذبه‌های طبیعی‌ست که شما را به شگفتی وا می‌دارد.

  •  سواحل آرام و زیبای مارماریس

مهم‌ترین دلیل جذابیت شهر مارماریس به ویژه برای اروپایی‌ها،‌ وسعت و تنوع زیاد سواحل این شهر می‌باشد. حداقل پنج ساحل آرام و آبی در کناره‌های مدیترانه وجود دارد. سواحلی که علاوه برخورداری از مواهب دریایی با امکاناتی نظیر رستوران‌ها، کافه‌ها، مراکز خرید و تفریحات دریایی، امکانات رفاهی را در حد بالایی برای گردشگران فراهم کرده.

  •  ایچملر

اگر بخواهید از شهر اصلی مارماریس کمی فاصله بگیرد و جای دنج‌تری را انتخاب کنید،‌ ایچملر گزینه‌ی خوبی‌ست. طبیعت بکر، ‌امکانات رفاهی عالی،‌ رقص‌ و شادمانی شبانه تنها گوشه‌ای از لذات سفر به ایچملر می‌باشند.

  •  تورونج

بیایید کمی بیشتر از بخش اصلی مارماریس فاصله بگیرم،‌ چیزی حدود 20 کیلومتر. ساحل جنگلی تورونج به دلیل قرارگیری میان دو تپه‌ دنج‌ترین و آرام‌ترین نقطه‌ای‌ست که به آن می‌رسید. به دلیل فاصله‌ی بیشتر با مارماریس خلوت‌تر نیز هست. در این‌جا همه نوع تفریحات دریایی در اختیار شماست. از شنا در آب‌های زلال گرفته،‌تا غواصی و قایق سواری.

  •  جزیره‌ی کلئوپاترا

پیشنهاد می‌کنیم،‌ اگر مارماریس را برای سفر انتخاب کردید،‌ حتما سری به جزیره‌ی کلئوپاترا بزنید. این جزیره تنها 18 کیلومتر با بخش اصلی مارماریس فاصله دارد. کشتی‌های تفریحی و لنج‌های محلی با دریافت تنها 30 لیر شما را به بکرترین بخش منطقه خواهند رساند.

 سایر تفریحات و جاذبه‌های مارماریس:

• شهر تاریخی دالیان
• قلعه‌ی مارماریس
• موزه‌ی تاریخ مارماریس
• ساحل کیزکومو در 27 کیلومتری مارماریس
• مناطق گونوسک، تنگه فیک و ساحل بهشت در 8 کیلومتری شهر مارماریس
• روستای بیبر در 24 کیلومتری مارماریس با درخت اسطوره‌ای 2300 ساله

 

تفریحات دریایی مارماریس
پاراگلایدر بر فراز آب‌های مدیترانه در مارماریس

هزینه‌ی اقامت در شهرهای کوش‌آداسی و مارماریس

مارماریس شهر کوچک‌تر با تعداد گردشگران کمتری محسوب می‌شود. هتل‌های این شهر معمولا با سواحل فاصله‌ی زیادی دارند در حالی‌که در کوش‌آداسی می‌توان هتلی لوکس کنار جاذبه‌های اصلی شهر را رزرو کرد.
از نظر هزینه‌ی اقامت،‌ مارماریس شهر ارزان‌تری‌ست،‌ اما باید توجه داشت در این شهر هزینه‌های رفت و آمد بیشتری به مسافران تحمیل می‌شود. در هر دو شهر هتل‌ها از تنوع کیفیت و قیمت بالایی برخوردار هستند. و شما می‌توانید مطمئن باشید با هر بودجه‌ای می‌توانید در هتل اقامت کنید و یا آپارتمانی را اجاره نمائید.

 

مقایسه هزینه‌ی بلیط سفر به کوش‌آداسی و مارماریس

اگر بخواهید به کوش‌آداسی سفر کنید،‌ ابتدا باید از طریق فرودگاه ازمیر به این شهر وارد شوید و سپس با وسیله‌ای دیگر خود را به کوش‌آداسی برسانید. حداقل هزینه‌ی پرواز به ازمیر مطابق قیمت‌های روز برابر با 9 تا 10 میلیون تومان می‌باشد.
برای سفر از ازمیر تا کوش‌آداسی می‌توانید از ترانسفرهای فرودگاهی،‌ تاکسی،‌ اتوبوس‌های بین‌راهی، کرایه خودرو و همچنین قطار استفاده کنید.
نزدیک‌ترین فرودگاه به مارماریس در شهر بدروم واقع شده است. قیمت بلیط هواپیما به مقصد بدروم در حدود 10 تا 11 میلیون به صورت لحظه‌ی آخری می‌باشد. از بدروم تا شهر مارماریس هم می‌توانید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نمائید.

بیشتر بخوانید: سفر بین شهری در ترکیه چگونه است؟

سخن پایانی

انتخاب بهترین مقصد برای سفر کار دشواری‌ست و بستگی زیادی به سلایق و خواست‌های فردی دارد. زمانی که صحبت از دو شهر شبیه می‌شود،‌ انتخاب سخت‌تر هم خواهد شد. قدرمسلم آنکه کوش‌آداسی شهر پر رونق‌تر و شلوغ‌تری‌ست که امکانات بیشتری در آن تمرکز یافته‌اند و در مقابل مارماریس شهر کوچک و آرامی‌ست که فرصت فراغت از روزمرگی‌ها در دل طبیعت بکر را برای مسافران فراهم کرده.
اگر به کوش‌آداسی یا مارماریس سفر کردید،‌ از تجربه‌ی سفرتان برای‌مان بنویسید. به نظرتان ایرانی‌ها کدام یک از این دو شهر را بیشتر دوست دارند؟

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب کدام شهرهای ترکیه توریستی هستند؟ و بهترین ‌شهرهای ساحلی ترکیه برای سفر کدامند؟ را هم بخوانید. همچنین اگر به مهاجرت به ترکیه و اخذ اقامت ترکیه فکر می‌کند با مشاوران ما در مجم.عه ام تی سی هوم تماس بگیرید تا شما را برای خرید ملک در ترکیه راهنمایی کنند.