چگونه از ترکیه به ایران زنگ بزنیم؟

چگونه از ترکیه به ایران زنگ بزنیم؟
00.06.07

معمولا مهم‌ترین دغدغه گردشگرانی که به خارج از کشور سفر می‌کنند، این است که یک سیم کارت مناسب با خدمات و قیمت مناسب خریداری کرده و با خانواده و آشنایان خود در ایران تماس بگیرند. به علاوه با خرید سیم کارت می‌توان از اینترنت همراه برای یافتن مسیرها، اطلاعات ضروری و… کشور مقصد نیز استفاده کرد. اگر شما نیز قصد سفر به کشور زیبای ترکیه را دارید در این مقاله از ام تی سی هوم با ما همراه باشید تا نحوه‌ی تماس از ترکیه به ایران را به طور کامل برایتان شرح دهیم.

خرید سیم کارت ترکیه

به طور کلی 3 اپراتور اصلی تلفن در ترکیه وجود دارد که به دو دسته اعتباری و قبضی تقسیم می‌شوند. شما به راحتی می‌توانید در کشور ترکیه با پاسپورت خود سیمکارت خریداری نمایید. اما توجه داشته باشید که این سیمکارت پس از 3 ماه غیر فعال خواهد شد و برای فعالسازی مجدد آن باید کارت کیملیک ترکیه را ارائه دهید. در صورتی که مدارک مورد نیاز را طی 3 ماه ارائه ندهید، سیم کارت شما کاملا مسدود و شماره مورد نظر آزاد می‌شود. در ادامه بهترین اپراتورهای موبایل در ترکیه را به شما معرفی خواهیم کرد:

1- ترکسل

سیم کارت ترکسل، بهترین سیم کارت کشور ترکیه به حساب می‌آید و از پوشش شبکه بسیار خوبی برخوردار است. با خرید این سیم کارت شما می‌توانید به اینترنت 2G، 3G و 4G/LTE دسترسی داشته باشید.

سیم کارت ترکسل

نحوه اعتبار سنجی سیم کارت ترکسل با کد USSD (*123#) انجام می‌شود. برای خرید شارژ و بسته اینترنتی نیز باید کد 2222 را شماره‌گیری نمایید. زمانی که کد 2222 را شماره‌گیری می‌کنید، در ادامه باید واژه “EVET” را به عنوان پاسخ ارسال کنید تا درخواست شما برای خرید شارژ یا بسته ثبت شود.

2- ودافون

ودافون، رقیب اصلی ترکسل و دومین اپراتور بزرگ کشور ترکیه است که اینترنت خوبی را با سرعت بسیار بالا به مشترکین ارائه می‌دهد. البته ناگفته نماند که این سیم کارت در مناطق دورافتاده ممکن است از پوشش چندان خوبی برخوردار نباشد. توجه داشته باشید که سیم کارت ودافون برای گردشگران فقط به مدت 4 ماه فعال است. برای افزایش اعتبار سیم کارت ودافون باید کد 7500 را شماره گیری کنید و برای چک کردن اعتبار خود نیز باید واژه SORGU را به 3636 ارسال کنید.

3- ترک تلکام

ترک تلکام کوچک‌ترین اپراتور در کشور ترکیه است که خدماتی نظیر اینترنت پر سرعت و پوشش سراسری را به مشترکین ارائه می‌دهد. این اپراتور نیز همانند ترکسل و ودافون از اینترنت 2G، 3G و 4G/LTE پشتیبانی می‌کند. برای فعالسازی سیم کارت ترک تلکام نیز باید کد 8090 را شماره‌گیری کنید.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره خرید موبایل، سیمکارت و شارژ تلفن همراه در ترکیه

مدارک لازم برای خرید سیم کارت ترکیه

برای خرید سیم کارت ترکیه فقط کافی‌ست اصل پاسپورت خود را به یکی از نمایندگی‌های اپراتورهای سیم کارت در شهرهای ترکیه ارائه دهید و سیم کارت خود را تهیه کنید. خرید سیم کارت و تکمیل فرم‌ها توسط نمایندگی تقریبا حدود 20 دقیقه زمان خواهد برد و پس از اتمام مراحل سیم کارت شما تا 2 ساعت فعال خواهد شد.

قیمت سیم کارت ترکیه

در رابطه با قیمت سیم کارت در کشور ترکیه، لازم است بدانید که علاوه بر تفاوت قیمت بین هر اپراتور، هر سیم کارت‌ نیز قیمت خاص خودش را دارد.

قیمت سیم کارت ترکیه

البته ناگفته نماند که اگر می‌خواهید از فرودگاه سیم کارت خریداری کنید، بدون شک باید هزینه بیشتری بپردازید. اما به طور کلی برای قیمت سیم کارت‌ها با توجه به نوع اپراتور می‌توان جدول زیر را مدنظر قرار داد:

نوع اپراتور قیمت
ترکسل 150 لیر/ 50 لیر/ 40 لیر (بسته به نوع)
ودافون 3 لیر/ 200 لیر (همراه با 20 گیگ اینترنت)
ترک تلکام 50 لیر/ 150 لیر/ 200 لیر (بسته به نوع و حجم اینترنت)

بیشتر بخوانید: یک هفته سفر به استانبول چقدر هزینه دارد؟

فروش سیم کارت ترکیه در فرودگاه امام

به طور کلی در تمامی فرودگاه‌های کشور ترکیه سیم کارت‌های این کشور به گردشگران و مسافران عرضه می‌شود. اما توصیه می‌کنیم که در فرودگاه سیم کارت خریداری نکنید، زیرا در صورت بروز هرگونه مشکلی نظیر فعال نشدن سیم کارت و… باید به نمایندگی خرید خود مراجعه کنید که این مسئله ممکن است کمی آزاردهنده باشد. بهترین گزینه برای خرید سیم کارت نمایندگی‌های سطح شهر به ویژه نمایندگی‌های نزدیک به محل اقامتتان خواهد بود. البته ناگفته نماند که برخی کارگزاری‌های کشور ترکیه در ایران به دلیل داشتن مسافرین زیاد اقدامات لازم را برای ارائه سیم کارت مسافری به کار گرفته‌اند. بدین صورت که سیم کارت را قبل از سفر در اختیار مسافر قرار می‌دهند و پس از اتمام مسافرت سیم کارت را تحویل می‌گیرند. در حال حاضر این روش در بین مسافران بسیار رایج است و کاملا مقرون به صرفه می‌باشد.

فعال سازی سیم کارت ایرانسل در ترکیه

اگر کشور ترکیه با ایرانسل دارای توافقنامه خدمات رومینگ باشد، شما می‌توانید از خدمات متنوع سیم کارت ایرانسل نظیر تماس صوتی، اینترنت پرسرعت، پیامک و… استفاده کنید.

فعال سازی سیم کارت ایرانسل در ترکیه

رومینگ قابلیتی است که بعد از خروج از کشور نیز به شما امکان استفاده از سیم کارتتان را می‌دهد و شما به راحتی می‌توانید از کشور ترکیه با داخل ایران تماس گرفته و یا به تماس‌های ورودی خود پاسخ دهید. توجه داشته باشید که سرویس رومینگ را حتما باید قبل از سفر فعال کنید. برای فعالسازی خدمات رومینگ مراحل زیر را انجام دهید:

  1. ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که ایرانسل با کشور مقصد یعنی ترکیه دارای توافقنامه رومینگ باشد.
  2. با استفاده از اپلیکیشن “ایرانسل من” و یا با شماره گیری *1111*1# خدمات رومینگ را فعال کنید.
  3. فراموش نکنید برای سیم کارت‌هایی که در حالت رومینگ باشند، هزینه تماس خروجی و یا ورودی به صورت دقیقه‌ای محاسبه می‌شوند.

چگونه از ترکیه به ایران زنگ بزنیم؟

در سفر به کشور توریست‌پذیر ترکیه شما می‌توانید از چندین راه برای ارتباط مخابراتی با ایران استفاده کنید. در روش اول همان‌طور که توضیح داده شد شما می‌توانید از رومینگ ایرانسل یا همراه اول استفاده کنید و به راحتی با خانواده و عزیزانتان در ایران در ارتباط باشید. در روش دوم می‌توانید از سرویس‌های رایگان پیام‌رسان و یا تماس تلفنی اینترنتی از طریق شبکه‌های اجتماعی واتساپ، وایبر، تلگرام، ایمو، اسکایپ و… استفاده کنید. در روش سوم می‌توانید به یکی از نمایندگی‌های اپراتورهای مختلف ترکیه مراجعه کنید و سیم کارت خریداری نمایید. در روش آخر نیز می‌توانید از کارت تلفن و باجه‌های عمومی استفاده کنید و یا اینکه کارت تلفن بین‌المللی را مورد استفاده قرار دهید.

بیشتر بخوانید: سوالات متداول مسافران ترکیه

سخن پایانی

همان‌طور که مطالعه کردید در این مقاله از ام تی سی هوم نحوه‌ی تماس از کشور ترکیه به ایران را به طور کامل در اختیارتان قرار دادیم. در صورتی که قصد مهاجرت به کشور ترکیه را دارید، پیشنهاد می‌کنیم از طریق شماره 00902122587828 با مشاوران مجرب و حرفه‌ای ام تی سی هوم در ترکیه در ارتباط باشید تا اطلاعات لازم را در این زمینه به طور کامل در اختیارتان قرار دهند.