حقوق شهروندی ترکیه به چه معناست؟

حقوق شهروندی ترکیه به چه معناست؟
01.02.01

اقامت در ترکیه بدون اجازه اقامت از نظر قانونی امکان‌پذیر نیست و همچنین نمی‌توانید از حقوق ارائه شده توسط جمهوری ترکیه بدون اخذ شهروندی بهره‌مند شوید. اگر می‌خواهید در ترکیه زندگی کنید، اخذ اقامت و شهروندی، آسایش زیادی را برای شما فراهم می‌کند. اخذ شهروندی ترکیه و پاسپورت ترکیه یکی از موضوعات مهمی است که تمامی گردشگران و سرمایه‌گذاران خارجی در ترکیه برای سرمایه‌گذاری و خرید ملک به دنبال آن هستند، چرا که حقوق شهروندی ترکیه به هر خارجی مزایای زیادی می‌دهد که شهروند ترکیه از آن برخوردار است. هنگامی که شهروند جمهوری ترکیه می‌شوید، حقوق شهروندی ترکیه از جمله حق زندگی در ترکیه و اجازه اقامت مادام‌العمر را به دست خواهید آورد.

مزایای شهروندی ترکیه

تصمیم یک فرد برای انتخاب کشور ترکیه برای زندگی یکی از بهترین گزینه‌هاست، به خصوص که زندگی در آن از نظر هزینه زندگی، طبیعت جذاب، فضای رستوران‌ها، کافه‌ها، مهمانی‌ها و بازارها بسیار راحت است. با وجود اینکه اخذ شهروندی ترکیه دشوار است، اما مزایای زیادی به گیرنده می‌دهد که مهم‌ترین مزایای حقوق شهروندی ترکیه عبارت‌اند از:

اخذ پاسپورت ترکیه

بسیاری بر این باورند که بهترین مزیت در اخذ شهروندی ترکیه این است که شما دارنده پاسپورت ترکیه می‌شوید. پاسپورت ترکیه یکی از قدرتمندترین پاسپورت‌های سراسر جهان محسوب می‌شود، چرا که جایگاه چهل و نهم را به خود اختصاص داده است. از طرفی پاسپورت ترکیه مزیت تسهیل خرید و مالکیت املاک و مستغلات را در این کشور فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید: خرید ملک؛ بهترین راه دریافت اقامت ترکیه

سفر بدون ویزا

پاسپورت ترکیه فرصت سفر به هفتاد و هفت کشور در سراسر جهان حتی بدون نیاز به درخواست ویزا را فراهم می‌کند. علاوه بر آن می‌توانید به سی و سه کشور دیگر سفر کنید و مستقیماً پس از ورود به آن ویزا دریافت کنید. دارنده پاسپورت ترکیه همچنین مجاز است به صورت الکترونیکی برای ویزا اقدام کند.

 

مجوز کار

حقوق شهروندی ترکیه به خارجی‌ها فرصت‌های شغلی بیشتری در تمام بخش‌های دولتی و غیردولتی می‌دهد. دارندگان مدارک تحصیلی بالا از جمله پزشکان، مهندسان و وکلا می‌توانند پس از داشتن شهروندی ترکیه از فرصت‌های شغلی و مشاغل بیشتری در ترکیه برخوردار شوند.

 

بازنشستگی

با داشتن پاسپورت ترکیه می‌توانید به طور خودکار مانند هر شهروند ترکیه از برنامه بازنشستگی بهره‌مند شوید. بر اساس حقوق شهروندی ترکیه، افرادی که شهروندی را دریافت کرده‌اند با رسیدن به سن قانونی شصت سال از قانون بازنشستگی بهره‌مند می‌شوند. همچنین به دارندگان شهروندی ترکیه که 65 سال تمام شده‌اند، حق بهره‌مندی از خدمات حمل و نقل عمومی رایگان مانند راه‌آهن، وسایل دریایی و اتوبوس‌های مختلف متعلق به حمل و نقل عمومی و شهری را اعطا می‌کند.

تابعیت دوگانه

فردی که تابعیت ترکیه را دارد می‌تواند در هنگام اخذ تابعیت ترکیه ملیت مادری خود را حفظ کند، زیرا ترکیه یکی از کشورهایی است که تابعیت دوگانه اعطا می‌کند. بنابراین می‌توانید با حفظ ملیت اول خود، یک دارنده پاسپورت ترکیه باشید، همچنین می‌توانید یک ملیت اضافی دیگر را نیز دریافت کنید.

بیشتر بخوانید:‌ سوالات متداول درباره اخذ تابعیت ترکیه

اخذ شهروندی برای خانواده

فردی که شهروندی ترکیه را دریافت می‌کند و شهروند ترکیه است به وی این حق داده می‌شود که تابعیت ترکیه را به خانواده خود نیز انتقال دهد. خانواده علاوه بر فرزندانی که هنوز به سن هجده سالگی نرسیده‌اند، شامل زن یا شوهر نیز می‌شود و آنها می‌توانند بدون نیاز به اقامت یا ویزا، شهروندی ترکیه را دریافت کنند. لازم به ذکر است که در صورت ارائه درخواست شهروندی توسط فرد خارجی، خانواده و یعنی همسر وی و فرزندان، آن را مستقیماً در همان پرونده شهروندی دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: راهنمای دریافت اقامت خانوادگی در ترکیه برای اعضای درجه یک خانواده

برخورداری از حقوق شهروندی ترکیه

اخذ شهروندی ترکیه به این معنی است که طبق قوانین ترکیه، شما شهروند ترکیه شده‌اید و از کلیه حقوق شهروندان ترکیه برخوردار هستید. علاوه بر امکان ادامه تحصیل رایگان در مدارس دولتی ترکیه، شما برنامه‌هایی برای پرداخت شهریه در دانشگاه دریافت خواهید کرد.

حق رأی

حق شهروندی ترکیه به شما حق رأی در اشکال مختلف انتخاباتی که در ترکیه برگزار می‌شود را اعطا می‌کند.

امکان تحصیل در رشته‌های خاص

شهروندی ترکیه به دارنده این امکان را می‌دهد تا مشاغلی مانند داروسازی، وکالت، دام‌پزشکی، امنیت شرکتی، ترخیص کالا از گمرک و سایر مشاغلی که نیاز به مجوز خاصی مانند تحصیل دارند، انجام دهند.

درخواست ویزای شینگن

رابطه قوی که ترکیه را با کشورهای اتحادیه اروپا مرتبط می‌کند، به توسعه تجارت کمک می‌کند. به طوری که دارندگان شهروندی ترکیه می‌توانند برای ویزای شینگن درخواست دهند، که به نوبه خود به آنها کمک می‌کند تا به این کشور مهاجرت کنند.

از بهترین خدمات بهداشتی بهره‌مند شوید

شهروند ترکیه از کلیه خدمات بهداشتی و درمانی به صورت رایگان یا با تخفیف برای درمان در بیمارستان‌های دولتی، خرید دارو و پزشک خانواده برخوردار است.

تابعیت یا وطن داشی ترکیه به چه معناست؟

تابعیت یا وطن داشی به معنای دریافت مدرک هویت رسمی جمهوری ترکیه، پاسپورت ترکیه است. پس از دریافت تابعیت یا وطن داشی  مانند شهروندان ترک از حقوق شهروندی ترکیه که توسط جمهوری ترکیه اعطا شده است، بهره‌مند می‌شوید.

نحوه اخذ تابعیت ترکیه

آسان‌ترین راه اخذ تابعیت ترکیه، سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات این کشور است. اگر ملک خریداری شده دارای شرایط زیر باشد به آسانی می‌توانید تابعیت ترکیه را دریافت کنید:

  • خرید ملک در ترکیه از یک شهروند ترکیه یا از یک شخص حقوقی ترکیه (مانند خرید از شرکت املاک ترکیه).
  • ملک باید دارای سند مالکیت قانونی باشد (برای آن سند مالکیت صادر شود) حتی اگر هنوز در حال ساخت باشد.
  • قیمت ملک بیش از 250 هزار دلار باشد.
  • پرداخت قیمت ملک از طریق حواله بانکی از بانک خارج یا داخل ترکیه صورت گیرد.
  • خریدار متعهد شود که ملک را به مدت 3 سال نفروشد.

برای اخذ تابعیت از طریق سرمایه‌گذاری در املاک، در صورتی که متقاضی اجازه اقامت نداشته باشد، درخواست باطل تلقی می‌شود. یکی از اولین شروط برای درخواست شهروندی ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری در املاک، اخذ مجوز اقامت است.

تفاوت اقامت و شهروندی ترکیه

اخذ تابعیت، شما را شهروند کشور ترکیه می‌کند و شهروند فردی است که حق زندگی، تحصیل، کار، رأی دادن و دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی در کشور را دارد. در مورد اقامت، مجوزی است که به فرد اجازه می‌دهد در کشور ترکیه با شرایطی که باید رعایت شود، اقامت کند. دارنده اقامت حقوق سیاسی مانند حق رأی ندارد. اتباع خارجی که شهروندی ترکیه را دارند می‌توانند در هر جایی که مایل باشند بدون نیاز به مجوز کار کنند اما خارجیانی که در ترکیه با اجازه اقامت حضور دارند، اجازه کار رسمی را در ترکیه ندارد.

حقوق شهروندی ترکیه شامل چه مواردی می‌شود؟

هنگامی که شهروند جمهوری ترکیه می‌شوید، حق زندگی در ترکیه و اجازه اقامت مادام‌العمر را به دست خواهید آورد. فرد خارجی باید با تمام حقوقی که در قانون اساسی ترکیه برای اتباع ترکیه پیش‌بینی شده است به خوبی آشنا باشد. در ادامه این حقوق را بررسی می کنیم:

  • هر فرزند پدر یا مادر ترک مانند آنها فرزند ترک است حتی اگر یکی از طرفین خارجی باشد.
  • اعطای تابعیت ترکیه به یک خارجی یا گرفتن آن از یک شهروند ترکیه فقط طبق برخی موارد قانونی انجام می‌شود.
  • شهروند ترکیه همچنان از تمام مزایای شهروندی ترکیه برخوردار است، مگر اینکه مرتکب اعمالی علیه وطن شود.
  • شهروند ترکیه تمامی خدمات ارائه شده توسط کشور خود را چه در داخل و چه در خارج از ترکیه به ویژه خدمات بهداشتی و آموزشی دریافت می‌کند.
  • هر شهروند ترکیه‌ بالای 18 سال، حق دارد در انتخابات شهرداری، ریاست جمهوری یا پارلمان شرکت کند و پس از رسیدن به سن مناسب برای هر سمتی حق دارد به عنوان نامزد در انتخابات شرکت کند.
  • قوانین ترکیه به شهروندان ترکیه این حق را می‌دهد که در صورت تضییع یا کاهش حقوقشان، ادعای حقوق مشروع کنند.
  • سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های ترکیه یک رابط نمایندگی برای شهروند ترکیه هستند و او می‌تواند با هر مشکلی که در خارج از ترکیه با آن روبرو شود مقابله کند.
  • قوانین ترکیه تمامی حقوق مدنی شهروندان خود را تضمین می‌کند و در عین حال کلیه مدارک لازم را از کارت شناسایی، پاسپورت و مدارک مربوط به ازدواج و طلاق دریافت می‌کند.

سخن پایانی

شهروندی ترکیه از شهرت جهانی خوبی برخوردار است، زیرا که پاسپورت ترکیه بین رتبه 36 تا 39 در سطح جهانی قرار دارد. شکی نیست که مزایای شهروندی ترکیه بسیار زیاد و متنوع است، زیرا یکی از مطلوب‌ترین ملیت‌های جهان به حساب می‌آید. اخذ شهروندی ترکیه تضمین کننده برخورداری شما از تمامی حقوق شهروندی ترکیه و همچنین امکان ثبات و سرمایه‌گذاری در این کشور توسعه‌یافته و پیشرفت‌هاست.در این مقاله با تمام مزیت‌های این ملیت و حقوق شهروندی در ترکیه آشنا شدید.