خطرات احتمالی خرید خانه در ترکیه

خطرات احتمالی خرید خانه در ترکیه
00.02.21

اگر تصمیم به خرید خانه در ترکیه دارید،‌ باید نسبت به معامله‌ای که در پیش دارید هوشیار باشید. عدم آگاهی از  روند اداری و قانونی خرید مسکن چه در ایران و چه در ترکیه، ممکن است مشکلاتی را برای شما ایجاد کند. در این مقاله مروری خواهیم داشت بر خطرات احتمالی خرید خانه در ترکیه. با ام‌تی‌سی هوم همراه باشید.

 

موسسات غیر معتبر؛ خطر معامله با کلاهبردارن

برای خرید ملک در ترکیه مراجعه به موسسات املاک معتبر نقش بسیار مهمی دارند. در نتیجه‌ی تبلیغات یا مشاوره‌ی افراد فاقد صلاحیت، برای تسریع در خرید خانه یا مهاجرت گاها به موسسات غیر معتبر مراجعه می‌کنیم. بر کاهش خطر معامله با کلاه‌برداران این عنوان را با دقت بخوانید.

 

خرید خانه با واسطه‌ی آژانس‌های مسافرتی

برخی موسسات گردشگری که خدمات مسافرت به ترکیه را ارائه می‌دهند،برای کسب سود بیشتر مشاوره خرید ملک نیز می‌دهند. ممکن است این موسسات واسطه‌ی ارتباط خریدار با موسسات املاک شوند. به‌ هرحال آنچه که باید به آن توجه کنید، عدم صلاحیت این موسسات برای مشاوره و ایفای نقش واسط در جهت خرید ملک می‌باشند.

 

خرید خانه به کمک موسسات حقوقی و مهاجرتی

به نظر می‌رسد  مراجعه به موسسات حقوقی راه مطمئنی برای خرید مسکن در کشور دیگری ‌باشد. اما  موسسات حقوقی فاقد صلاحیت قانونی برای فعالیت در بخش املاک ترکیه می‌باشند.

البته لازم به ذکر است برای انجام پروسه خرید ملک یا هر نوع معامله‌ی قانونی و حقوقی در ترکیه به مشاوره‌ی وکلای معتبر و با صلاحیت نیاز خواهید داشت. به همین جهت پیش از شروع همکاری اجازه‌نامه و مدارک وکیل خود را چک کنید. و اسناد امضا شده را به دقت مطالعه نمائید. بسیاری از افراد در لباس وکیلی مجرب، اقدام به کلاهبرداری از جویندگان مسکن در ترکیه می‌کنند.

 

خرید خانه با واسطه‌ی موسسات املاک در کشور مبدا

مطمئن‌ترین راه برای خرید خانه در ترکیه، مراجعه به موسسات املاک می‌باشد. برخی از شرکت‌های ثبت شده در ایران، علی‌رغم اجازه‌ی فعالیت در زمینه‌ی خرید و فروش ملک، مجوز فعالیت در کشور ترکیه را ندارد.

هر موسسه‌ای که در زمینه‌ی املاک در کشور ترکیه فعال است، برای پیگیری‌های اداری و حقوقی نیاز به تائیدیه‌ی فعالیت دارد. به همین دلیل مراجعه به آژانس‌های املاک ایران که در ترکیه فاقد اعتبار هستند، می‌تواند خطر آفرین باشد. به همین منظور قبل از مراجعه به این دست موسسات مجوزها و سابقه‌ی فعالیت‌شان در کشور مقصد را بررسی کنید.

بیشتر بخوانید: مدارک مورد نیاز برای خرید خانه در ترکیه چیست؟

مراجعه به آژانس‌های املاک محلی در کشور ترکیه

اگر در ترکیه ساکن هستید یا تمایل دارید به روش سنتی اقدام به خرید ملک کنید، ممکن است بخواهید از آژانس‌های مسکن محلی استفاده کنید. به دلیل عدم آشنایی با این مرکز و پیچیدگی روابط فرهنگی، خرید مسکن به این روش اصلا توصیه نمی‌شود. بسیاری از آژانس‌های محلی به ویژه در مناطق فرعی شهری، مجوزهای لازم برای خرید و فروش ملک را ندارند. این مرکز عمدتا از نظارت بازرسان شهرداری در ترکیه مخفی می‌مانند. و ممکن است با آگاهی از خارجی بودن شما، ملکی را بالاتر از قیمت واقعی بفروشند. به همین دلیل خطر کلاهبرداری در این مراکز بالاست.

 

پروژه‌های ساختمان سازی
پروژه‌های ساختمان سازی در ترکیه

فریب تبلیغات خرید خانه ارزان را نخورید

قیمت خانه در ترکیه به صورت مستقیم از سوی شهرداری‌ها تعیین می‌شود. به این صورت که کارشناس بعد از بازدید از ملک و ارزیابی آن، میزان ارزش مالی خانه را برآورد می‌‌کند. در نتیجه صاحب ملک اجازه تعیین خودسر قیمت را نخواهد داشت.

به دلیل نظارت مستقیم دولت بر قیمت‌گذاری مسکن، تبلیغات فروش خانه ارزان اساسا بی‌معناست. چنانچه با تبلیغاتی از این دست مواجه شدید، پیش از تماس با آگهی دهنده، قیمت ملک در منطقه‌ی مورد نظر را بررسی کنید، تا راه کلاهبرداری افراد سودجو را مسدود کنید.

بیشتر بخوانید: خرید ملک؛ بهترین راه دریافت اقامت ترکیه

خرید قسطی خانه؛ خطر دیرکرد اقساط

با وجود آن‌که خرید اقساطی مسکن در ترکیه رایج است و مزایای زیادی دارد؛ اما عدم آگاهی از روندهای مالی و حقوقی آن می‌تواند مخاطراتی به همراه داشته باشد.

  • در اغلب قراردادها سند خانه پس از پایان اقساط به خریدار تحویل داده می‌شود.
  • تا زمان پایان اقساط امکان انتقال مالکیت وجود نخواهد داشت.
  • پروسه‌ی پیدا کردن بانکی که وام رهنی به اتباع خارجی پرداخت نماید، ممکن است طولانی شود.

 

در این محله‌ها خانه نخرید؛ اسکی محله، کمال پاشا و آکساری

نکته‌ی بسیار مهم در زمان خرید قسطی خانه در ترکیه، مطالعه‌ی دقیق قرارداد تنظیم شده و توجه به  جزئیات سفته‌ می‌باشد. اطلاعات درج شده بر روی سفته شامل جریمه‌ی دیر کرد اقساط نیز می‌شود.

در صورت عدم پرداخت یک قسط،‌ بعد از 5 روز اخطاریه‌ای از بانک ارسال می‌شود، تا مشتری نسبت به تسویه قسط اقدام نماید. چنانچه تعویق در پرداخت اقساط دو ماه متوالی صورت پذیر، از نظرقانونی بانک می‌تواند کل بدهی را مطالبه کند.

چنانچه مشتری در بازپرداخت اقساط با مشکل مواجه شود، بانک یک ماه مهلت برای تسویه مبلغ برای او در نظر می‌گیرد و چنانچه در این مدت مبلغ اقساط پرداخت نشود، سیستم بانکی نسبت به فروش خانه اقدام می‌کند.

مراقب خرید خانه در محله‌های نامناسب باشید

به دلیل عدم آشنایی با فضاهای شهری و محلات مختلف ممکن است برای خرید ارزان‌تر، خانه‌ای در محله‌ای نامناسب پیدا کنید.

برای مثال در استانبول محله‌های کمال‌پاشا و آکساری مکان‌های ناامنی به ویژه برای خارجی‌ها می‌باشند. و به همین دلیل قیمت مسکن در این مناطق بسیار پایین است.

از سوی دیگر اگر در محله‌هایی حاشیه شهر برای خرید خانه اقدام می‌کنید، حتما از دسترسی‌های حمل و نقلی به نواحی مرکزی اطمینان حاصل کنید.

 

نوسان قیمت لیر

پشتوانه‌ی اقتصادی لیر از ریال بیشتر است. با این حال واحد پول ترکیه نیز تحت تاثیر مناسبات بازار جهانی، افزایش یا کاهش پیدا می‌کند. این تغییر ارزش از دو سو بر هزینه‌ی خرید مسکن تاثیر می‌گذارد. کاهش ارزش لیر نسبت به دلار باعث افزایش قیمت مصالح و تجهیزات ساختمانی می‌شود و در اشل بزرگتر منجر به افزایش قیمت مسکن خواهد شد.

از سوی دیگر تغییرات قیمت ریال نسبت به لیر می‌تواند قدرت خرید ایرانیان را کاهش یا افزایش دهد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم در زمان خرید خانه در ترکیه به نسبت ارزش لیر و دلار و نیز نسبت ارزش ریال و لیر توجه داشته باشید. و در صورت مهیا بودن مبلغ خرید خانه در بهترین زمان اقتصادی آپارتمان مورد نظر خود را تهیه کنید.

 

رکود مسکن در ترکیه

در سال گذشته‌ی میلادی و در مواجهه‌ی جهانی با پاندمی کرونا، بازار مسکن در اغلب کشورهای جهان با رکود بی‌سابقه‌ای روبرو شد. این مساله در ترکیه که بازار خرید و فروش املاک‌اش بیش از هر کشور دیگر متکی به حضور خارجی‌هاست بسیار محسوس بود.

در حال حاضر با شروع واکسیناسیون عمومی در ترکیه و کاهش محدودیت‌های شهرها، بازار این کشور در حال پوست‌اندازی و ورود به دوره‌ی جدید رونق اقتصادی‌ست. به طوری که مجدد ترکیه در صدر فروش املاک به اتباع خارجی بازگشته. این به معنای ثبات در بازار،‌نرخ‌های منطقی و افزایش عرضه و تقاضاست.

نسبت ارزش لیر به ریال و دلار
افزایش قیمت دلار به معنای بالا رفتن قیمت مصالح ساختمانی و در نتیجه گرانی مسکن در ترکیه است.

سخن پایانی

برای کاهش خطراتی مانند مواجه با افراد کلاهبردار، بهترین راه افزایش میزان آگاهی می‌باشد. پیش از اقدام به خرید و دریافت مشاوره و کمک از موسسات یا افراد، صلاحیت آن‌ها را به دقت بررسی کنید. زمانی که ملکی را پسندیدید، در مورد قیمت خانه و ویژگی‌های محله اطلاعات موثق پیدا کنید. حتما با مشاوران مسکن معتمد و وکلای خبره در زمینه‌ی خرید خانه در ترکیه ارتباط داشته باشید، تا در معرفی، انتخاب و خرید بهترین ملک در کنارتان باشند.