ارزش پاسپورت ترکیه در سال 2023

ارزش پاسپورت ترکیه در سال 2023
02.01.06

ارزش پاسپورت ترکیه برای سال 2023 بسیاری از مردم را شگفت‌زده کرد، زیرا اکثر آنها انتظار داشتند قدرت و ارزش پاسپورت ترکیه با توجه به پیامدهای همه‌گیر کرونا کاهش یابد. اما پاسپورت ترکیه در چند سال گذشته قدرت خود را ثابت کرده است و در مقایسه با کاهش پاسپورت بسیاری از کشورهای دیگر فقط چند رتبه کاهش یافته است! پاسپورت ترکیه در حال حاضر بر اساس شاخص رتبه‌بندی پاسپورت راهنما در رتبه 39 قرار دارد و دسترسی بدون ویزا به 113 مقصد را فراهم می‌کند. برای آشنایی بیشتر با پاسپورت ترکیه، مزایا و انواع آن به خواندن راهنمای ام تی سی هوم ادامه دهید.

چه چیزی پاسپورت یک کشور را قوی‌تر از سایر کشورها می‌کند؟

ارزش پاسپورت ترکیه مانند ارزش پاسپورت سایر کشورها در سراسر جهان روز به روز در حال تغییر است، این نیز به دلیل روابط سیاسی و دیپلماتیک یک کشور با کشور دیگر است. معیارهای اساسی وجود دارد که پلتفرم‌های رتبه‌بندی بین‌المللی پاسپورت، برای اثبات قدرت یک پاسپورت نسبت به دیگری بر آن تکیه می‌کنند. سه معیار اساسی برای این رتبه‌بندی عبارت‌اند از:

  • اول، پاسپورت توانایی سفر آزادانه در سراسر کشورها را ارائه می‌دهد.
  • اول، پاسپورت توانایی سفر آزادانه در سراسر کشورها را ارائه می‌دهد.
  • دوم، تعداد کشورهایی که دارنده پاسپورت می‌تواند به آنها سفر کند.
  • سوم، تعداد کشورهایی که دارنده پاسپورت می‌تواند بدون ویزای قبلی یا الکترونیکی وارد شود.

قدرت و ارزش پاسپورت ترکیه در سال 2023

در مورد رتبه و ارزش پاسپورت ترکیه در سال 2023، بر اساس وب‌سایت passportindex که متخصص ارزیابی پاسپورت در سطح جهانی است، گذرنامه ترکیه در سال 2023، رتبه 39 را دارد. نقطه قوت ارزش پاسپورت ترکیه این است که دارنده آن می‌تواند بدون ویزا به 113 کشور سفر کند. 63 مورد از این کشورها ورود بدون ویزا را اعطا می‌کنند، در حالی که 55 کشور نیاز به ویزا دارند که باید هنگام ورود دریافت شود.

اعتبار پاسپورت ترکیه
در سال 2023 ارزش پاسپورت ترکیه در رده‌بندی گذرنامه‌های جهان در رتبه 39 قرار دارد.

مزایای پاسپورت ترکیه در سال 2023

پاسپورت ترکیه با قرار گرفتن در بین بهترین پاسپورت‌های بین‌المللی ماندگاری بی‌سابقه‌ای از خود نشان داده است. بزرگ‌ترین گواه آن حضور بسیاری از اتباع سایر کشورهای جهان برای اخذ تابعیت ترکیه و برخورداری از پاسپورت ترکیه از طریق روش‌های مورد تأیید دولت ترکیه است.  از جمله مزایای ارزش پاسپورت ترکیه این است که به شما حق ورود به کشورهای اتحادیه اروپا را به شرط اخذ ویزای شینگن می‌دهد. دارنده پاسپورت همچنین از تمام حقوقی که یک شهروند ترکیه دارد برخوردار است، یعنی:

  • برخورداری از حق رأی و نامزدی در انتخابات ترکیه.
  • اخذ حق تحصیل رایگان در مدارس ترکی.
  • حق حفظ تابعیت دارنده پاسپورت ترکی.
  • اخذ کامل حقوق پزشکی که ترک‌ها از آن برخوردارند.

انواع پاسپورت ترکیه

پاسپورت‌های ترکیه در چهار نوع ارائه می‌شوند:

1. پاسپورت قرمز ترکیه

پاسپورت عمومی ترکیه که دارای رنگ قرمز است بدون استثنا برای تمامی دارندگان هویت ترکیه قابل دریافت است و حداکثر تا 10 سال اعتبار دارد. این پاسپورت با پرداخت مالیات به راحتی قابل دریافت است.

2. پاسپورت خاکستری ترکیه

پاسپورت خدمات ترکیه رنگ خاکستری دارد. اعضای مأموریت‌های رسمی و پرسنل فعال در خارج از ترکیه و همچنین کارکنان هلال‌احمر مجاز به سفر با استفاده از گذرنامه خاکستری ترکیه هستند. این پاسپورت به کارمندان دولت ترکیه که نماینده ترکیه در کشورهای خارجی هستند و در کنسولگری‌ها، سفارت‌ها و سایر سمت‌های دولتی کار می‌کنند داده می‌شود. این گذرنامه نمی‌تواند برای مقاصد شخصی مانند گردشگری استفاده شود.

3.پاسپورت سبز ترکیه

پاسپورت ویژه ترکیه رنگ سبز دارد و صدور آن مستلزم شرایط خاصی است. وزرای سابق، نمایندگان پارلمان و همچنین شهرداران مناطق شهری، ورزشکاران و شهرداران بازنشسته همگی واجد شرایط دریافت پاسپورت ویژه ترکیه با رنگ سبز هستند.

4. پاسپورت سیاه ترکیه

پاسپورت دیپلماتیک ترکیه سیاه رنگ است و مستقیماً توسط وزارت امور خارجه اعطا می‌شود. یک پاسپورت حرفه‌ای برای مأموریت‌های دیپلماتیک ترکیه است و اجازه ورود به اکثر کشورهای جهان بدون ویزا را می‌دهد. همه پرسنل ریاست جمهوری ترکیه، از جمله اعضای پارلمان، وزرای دولت، شهرداران شهرهای ترکیه، قضات و دادستان‌های ارشد می‌توانند این امتیاز را دریافت کنند.

پاسپورت عمومی ترکیه که دارای رنگ قرمز است
ترکیه دارای چهار نوع پاسپورت سبز، قرمز، مشکی و خاکستری است.

هزینه پاسپورت ترکیه در سال 2023

هزینه پاسپورت ترکیه بسته به سال و مدت اعتبار آن متفاوت است. با توجه به سال جاری 2023 هزینه‌ها به شرح زیر است:

  • هزینه مالیات برای پاسپورت شش ماهه ترکیه 309 لیر ترکیه است.
  • هزینه مالیات برای پاسپورت ترکیه یک ساله 450.8 لیر ترکیه است.
  • هزینه مالیات برای پاسپورت دو ساله ترکیه 738 لیر ترکیه است.
  • هزینه مالیات برای پاسپورت سه ساله ترکیه 1048.7 لیر ترکیه است.
  • هزینه مالیات برای پاسپورت ترکیه چهار تا ده ساله 1478 لیر ترکیه است.

دلایل اصلی درخواست پاسپورت ترکیه

با توجه به ارزش پاسپورت ترکیه عوامل متعددی برای درخواست اخذ پاسپورت ترکیه وجود دارد که از ساکنان یک کشور به کشور دیگر متفاوت است، اما همه آنها در چند عامل کلیدی هم نظر هستند. این دلایل عبارت‌اند از:

  • اخذ پاسپورت ترکیه سفر به بیش از 113 کشور در سراسر جهان را آسان می‌کند.
  • امنیت سیاسی و مالی دولت ترکیه از دلایل ارزش پاسپورت ترکیه و در خواست اخذ آن است.
  • با توجه به تحولات اخیر دنیا، داشتن پاسپورت دوم علاوه بر گذرنامه اصلی متقاضی، تصمیمی قابل قبول است.
  • موقعیت و اهمیت استراتژیک ترکیه در صحنه جهانی، به ویژه در حال حاضر که یکی از طرفین حل مناقشه بین‌المللی است و به همین دلیل دارای رأی و حق وتو است.
  • زیبایی طبیعی خیره کننده و مکان‌های گردشگری و باستانی بی‌شمار کشور ترکیه از دلایل علاقه با اخذ پاسپورت ترکیه است.
  • زندگی در ترکیه به دلیل در دسترس بودن محیطی ایده‌آل برای اسکان و مسکن یک مزیت قابل توجه است.
  • ترکیه دارای املاک و مستغلات مقرون به صرفه در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر است.

مراحل اخذ پاسپورت ترکیه در سال 2023

با توجه به ارزش پاسپورت ترکیه در سال 2023 تقاضا برای دریافت پاسپورت این کشور افزایش یافته است. برای گرفتن پاسپورت ترکیه باید مراحل زیر را که نسبتاً آسان و سریع هستند، طی کرد:

  • ابتدا باید مدارک لازم (دو قطعه عکس بیومتریک، هویت ترکی و رسید پرداخت مالیات برای پاسپورت ترکیه) که برای صدور پاسپورت ترکیه لازم است تهیه کنید.
  • از طریق لینک اداره کل امور عمرانی ترکیه و انتخاب تاریخ و ساعت، قرار ملاقات خود را با اداره مهاجرت و گذرنامه رزرو کنید.
  • برای قرار ملاقات حاضر شوید و مدارک را تحویل دهید.
  • 5 تا 10 روز کاری صبر کنید تا پاسپورت ترکیه را از طریق پست تحویل بگیرید.

آیا 400000 دلار برای خرید ملک و اخذ پاسپورت ترکیه ارزش دارد؟

با توجه به عوامل و مزایایی که ترکیه ارائه می‌دهد، همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، این مقدار پول بسیار کمتر از آن چیزی است که باید باشد. با در نظر گرفتن امتیازات و ارزش پاسپورت ترکیه، هزینه‌های صرف شده برای پاسپورت و ملک در مقایسه با کشورهای دیگر که شرایط سخت سرمایه‌گذاری را برای دریافت شهروندی و پاسپورت تحمیل می‌کنند، معقول و حتی ارزان است.

به لطف تلاش‌های دولت ترکیه، شهروندی و پاسپورت برای همه افرادی که در سن قانونی هستند در دسترس است و همه چیز به روش‌های مختلف ساده‌تر می‌شود. با وجود درگیری‌ها، مشکلات سیاسی و مشکلات دیگر در جهان، شهروندی و پاسپورت ترکیه را می‌توان دارایی مهمی برای هر فرد یا خانواده در نظر گرفت تا بتواند به هر کشوری وارد شود و در آن ساکن شود.

مزایای اخذ تابعیت و پاسپورت ترکیه از طریق خرید ملک چیست؟

  • خرید ملک در یکی از 20 اقتصاد قدرتمند جهان، ارزش ملک را به طور منظم افزایش می‌دهد.
  • همسران و فرزندان زیر هجده سال به طور خودکار واجد شرایط دریافت شهروندی ترکیه هستند، همراه با کسانی که با خرید ملک در ترکیه، تابعیت ترکیه را به دست آورده‌اند.
  • برخورداری از آزادی‌های مشابه سایر شهروندان ترکیه، از جمله توانایی رأی دادن و نامزدی در انتخابات ترکیه.
  • سیستم تابعیت مضاعف در ترکیه به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد که تابعیت اصلی و تابعیت ترکیه‌ای را که به دنبال دریافت آن هستند حفظ کنند و از مزایای آن بهره‌مند شوند.
  • ارزش پاسپورت ترکیه که در رتبه 39 قرار دارد امکان پذیرش در بیش از 113 کشور را بدون ویزا یا ویزا در بدو ورود فراهم می‌کند.
  • موقعیت ترکیه در بین کشورهای جهان و همچنین پیشروی آن در زمینه‌های اقتصادی، گردشگری و تجاری دلایل قانع کننده‌ای برای سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات در کشوری با چنین مزیت‌هایی است.
درخواست پاسپورت ترکیه
اخذ پاسپورت ترکیه به دلیل مزیتهای فراوان آن، توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده است.

سخن پایانی

پاسپورت ترکیه با قرار گرفتن در بین بزرگ‌ترین پاسپورت‌های بین‌المللی کارایی فوق‌العاده‌ای را از خود نشان داده است. قانع کننده‌ترین شواهد آن تمایل بسیاری از مردم در سراسر جهان برای دریافت شهروندی ترکیه است که با روش‌های مجاز توسط دولت ترکیه آسان‌تر شده است. با رسیدن به سال 2023، جدیدترین ارقام نشان می‌دهد که ارزش پاسپورت ترکیه در رده‌بندی گذرنامه‌های جهان در رتبه 39 قرار دارد. از این رو 113 کشور برای مسافران دارای پاسپورت ترکیه قابل دسترسی هستند که 63 مورد از آنها نیازی به ویزای ورود ندارند.