راهنمای جامع دریافت بورسیه تحصیلی در ترکیه

راهنمای جامع دریافت بورسیه تحصیلی در ترکیه
00.09.15

برای کسانی که قصد تحصیل در ترکیه را دارند، چه امتیاز بالاتر از دریافت بورسیه تحصیلی قابل‌تصور است. بورسیه می‌تواند هزینه‌های تحصیل را به‌صورت چشمگیری کاهش دهد. به همین مناسبت ام تی سی هوم در این مقاله مهم‌ترین نکات دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه را موردبررسی قرار داده. با ما همراه باشید.

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی در ترکیه

هزینه‌ی تحصیل در ترکیه به‌ویژه در دانشگاه‌های دولتی این کشور پایین‌تر از سایر کشورهای برآورد می‌شود. بااین‌حال همیشه روش‌هایی برای کاهش هزینه‌های تحصیلی وجود دارد، ازجمله دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه. اما پیش از پرداختن به اصل مطلب باید پرسید آیا دریافت بورسیه تحصیلی در ترکیه برای هر متقاضی امکان‌پذیر است؟ یا دریافت بورسیه تحصیلی چقدر دشوار است؟
دانشگاه‌های مختلف چه در ایران و چه در خارج از ایران همیشه تعداد محدودی از ظرفیت ثبت‌نامی خود را به دانشجویان بورسیه اختصاص می‌دهند. دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه هم بر همین منوال است.

ظرفیت محدود پذیرش دانشجو بورسیه در ترکیه

دریافت بورسیه برای تحصیل در ترکیه با محدودیت‌هایی همراه است. از مهم‌ترین این محدودیت‌ها ظرفیت‌های تعیین‌شده برای هر دانشگاه می‌توان نام برد. مساله زمانی سخت‌تر می‌شود که بدانید سالانه تعدادی زیادی دانشجوی خارجی برای دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه اقدام می‌کنند. پس علاوه بر احراز شرایط دریافت بورسیه، متقاضی باید با دانشجویان زیادی رقابت کند.
از دیگر نکات دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه می‌توان به این موضوع اشاره کرد که در تمامی مقاطع تحصیلی از فوق‌دیپلم تا دکترا فرصت پذیرش در دانشگاه با بورسیه وجود دارد. تنها لازم است شرایط دریافت بورسیه را به‌صورت کامل داشته باشید.

بیشتر بخوانیدراهنمای جامع کسب اقامت ترکیه از طریق تحصیل

شرایط عمومی دریافت بورسیه ترکیه

اتباع خارجی برای استفاده از امکان بورسیه تحصیلی ترکیه باید واجد تمامی شرایطی باشند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

1- شرایط سنی: داوطلبان دریافت بورسیه ترکیه؛ باید شرایط سنی لازم برای دریافت این امتیاز را داشته باشند. این شرایط به شرح زیر می‌باشد:

  • دوره‌ی کارشناسی: سن کمتر از 21 سال
  • دوره‌ی کارشناسی ارشد: سن کمتر از 30 سال
  • دوره‌ی دکتری: سن کمتر از 35 سال

همچنین لازم است گپ تحصیلی (فاصله‌ی بین اتمام یک دوره‌ی تحصیلی تا شروع دوره‌ی بعدی) کم باشد.

2- امکان دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه برای اتباع خارجی تمامی کشورها فراهم است.

3- متقاضی برای دریافت بورسیه تحصیلی باید مدرک معتبر زبان ارائه کند.

مدارک زبان معتبر بسته به دانشگاه و زبان‌آموزشی متغیر است. برای مثال جهت دریافت بورسیه تحصیلی به زبان ترکیه، متقاضی باید مدرک تومر با حدنصاب نمره را ارائه کند. همچنین مدرک زبان معتبر برای تحصیل به زبان انگلیسی آیلتس یا تافل است.
نکته‌ی مهم در مورد حدنصاب نمره‌ی مدرک زبان این است که هر دانشگاهی بنا به شرایط آموزشی خود محدودیت نمره‌ی خاص خود را اعمال می‌کند. اما به‌صورت کلی نمره‌ی معتبر مدرک زبان ترکی؛ تومر نباید از c1 کمتر باشد.
چنانچه متقاضی نمره‌ای پایین‌تر از حدنصاب داشته باشد، قبل از ورود به دانشگاه باید دوره‌ی زبان خود را تکمیل نماید. بعد از گذراندن این دوره مجاز خواهند شد برای دریافت بورسیه تحصیلی اقدام نمایند.

بیشتر بخوانیدهمه چیز درباره یادگیری ترکی استانبولی

4- شرکت در آزمون‌های ورودی دانشگاه. ازجمله شرایط اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه، شرکت در آزمون‌های ورودی دانشگاه ازجمله آزمون یوس و  آزمون سات است. همچنین کسانی که در آزمون‌های بین‌المللی دیگری چون GMAT و GRE شرکت کرده‌اند، در صورت اخذ نمره‌ی قبولی می‌توانند برای دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه اقدام نمایند.

5- برای دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه لازم است دانشجو از مقطع قبلی فارغ‌التحصیل شده باشد و یا دانشجوی سال آخر آن مقطع باشد.

6- افرادی که در ترکیه مشغول به تحصیل هستند، واجد شرایط دریافت بورسیه تحصیلی نخواهند بود.

7- اتباع خارجی که به هر طریقی در ترکیه اجازه‌ی اقامت دارند – برای مثال اقامت ترکیه با خرید خانه یا ثبت شرکت در ترکیه – نمی‌توانند برای دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه اقدام کنند. زیرا این بورسیه تنها برای دانشجویان خارجی طراحی‌شده است.

8- متقاضی دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه باید ریزنمرات دوره‌ی تحصیلی پیشین خود را ارائه کند. ریزنمرات باید واجد حداقل‌های زیر باشد:

  • دوره‌ی کارشناسی: حداقل 70% نمرات باید به حدنصاب قبولی برسد.
  • دوره‌ی کارشناسی ارشد: حداقل 75% نمرات باید حدنصاب قبولی داشته باشد.
  • دوره‌ی دکتر: حداقل 90% نمرات باید حدنصاب قبولی در دانشگاه را داشته باشد.

همچنین لازم است ذکر کنیم، دانشجویانی که متقاضی دریافت بورسیه در دوره‌های انگلیسی‌زبان هستند، علاوه بر ارائه‌ی مدرک آیلتس یا تافل باید تسلط نسبی در زبان ترکی استانبولی هم داشته باشند.

بیشتر بخوانیدیادگیری زبان ترکی استانبولی چقدر زمان می‌برد؟

قبولی در آزمون تومر
نمره بالای آزمون تومر امتیاز بالایی در دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه محسوب می‌شود.

آشنایی با انواع بورسیه تحصیلی ترکیه

بورسیه تحصیلی ترکیه بیش از 400 نوع مختلف دارد. عوامل مختلفی روی این میزان از تنوع بورسیه تاثیر دارد: هزینه‌ی تحصیل، شهر محل تحصیل، نوع دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی، زبان‌آموزشی، کشور متقاضی و مواردی ازاین‌دست.
درحالی‌که برخی از بورسیه‌های تحصیلی ترکیه شامل تمامی هزینه‌های تحصیلی به‌علاوه‌ی حقوق ماهیانه می‌شود، برخی از بورسیه‌ها تنها بخشی از شهریه دانشگاه را پوشش می‌دهند.
دریافت بورسیه در رشته‌های علوم انسانی و دانشگاه‌های واقع در شهرهای کوچک‌تر راحت‌تر است. این درحالی‌که است که دانشگاه‌های استانبول و آنکارا سخت‌گیری‌های زیادی برای اعطای بورسیه تحصیلی را اعمال می‌کنند.
دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه در رشته‌های پزشکی نیز دشوار است، به‌ویژه آنکه روش اعطای بورسیه در این رشته‌ها اندکی تفاوت دارد. به این صورت دانشجویان اغلب در دانشگاه ثبت‌نام می‌کنند و بعد از گذران سال اول با توجه به نمرات خود می‌توانند برای دریافت بورسیه تحصیلی درخواست دهند.

بیشتر بخوانیدبا صفر تا صد تحصیل در رشته‌ی پزشکی ترکیه آشنا شوید

مدارک لازم برای دریافت بورسیه ترکیه

جهت دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه لازم است مدارک زیر به واحد آموزش دانشگاه ارائه شود:

  • مدارک تحصیلی ترجمه‌شده به‌صورت رسمی
  • ریزنمرات مقاطع قبلی که باید به‌صورت رسمی ترجمه‌شده باشند.
  • کپی مدارک هویتی شامل پاسپورت
  • مدرک قبولی در آزمون ورودی دانشگاه ترکیه
  • ‌ رزومه تحصیلی با ذکر دلایل و انگیزه‌های تحصیلی در رشته‌ی موردنظر
  • مدرک معتبر تومر (این مدرک برای دانشجویان متقاضی تحصیل به زبان ترکی اجباری است و برای دانشجویان متقاضی آموزش به سایر زبان‌ها شانس قبولی در بورسیه ترکیه را افزایش می‌دهد.)
  • مدرک معتبر زیان انگلیسی
  • عکس پرسنلی رنگی در قطع 4 در 6
  • ارائه‌ی توصیه‌نامه‌ی اساتید برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا

بیشتر بخوانیدراهنمای جامع دریافت بیمه دانشجویی در ترکیه

بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای دریافت بورسیه تحصیلی 2021 -2022 کدامند؟

دانشگاه‌های زیادی در ترکیه به دانشجویان خارجی بورسیه تحصیلی اعطا می‌کنند. همان‌طور که اشاره کردیم دریافت بورسیه از برخی دانشگاه‌ها کار چندان آسانی نیست. بااین‌حال با توجه به رتبه‌ی جهانی و اهمیت آموزشی ارزش تلاش برای دستیابی به این امتیاز را دارند. به همین دلیل در این بخش به معرفی برترین دانشگاه‌ها برای دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه می‌پردازیم:

  • دانشگاه کوچ
  • دانشگاه بیلکنت
  • دانشگاه سابانجی
  • دانشگاه فنی خاورمیانه
  • دانشگاه بغازچی
  • دانشگاه فنی استانبول
  • دانشگاه آنکارا
  • دانشگاه قاضی
  • دانشگاه حاجت‌تپه
  • دانشگاه استانبول
  • دانشگاه باشکنت

هریک از این دانشگاه‌ها شرایط ویژه‌ی خود برای اعطای بورسیه تحصیلی دارند. بهترین روش اطلاعات از این موارد بهترین راه مراجعه به سایت دانشگاه‌های مذکور و شرایط دریافت بورسیه در آن‌هاست. دانشگاهی که نام بردیم معتبرترین دانشگاه‌های ترکیه در سطح جهان هستند. بنابراین دریافت بورسیه تحصیلی از آن‌ها قدری دشوار به نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانیدبهترین دانشگاه ‌های دولتی ترکیه در استانبول

امتیازهای دریافت بورسیه تحصیلی فول فاوند

بهترین نوع بورسیه تحصیلی ترکیه؛ بورسیه کامل یا فول فاوند است و این بورسیه هزینه‌های مختلف تحصیلی دانشجو را در برمی‌گیرد. اغلب دانشجویان سرآمد به‌ویژه در مقطع دکتری قادر به دریافت این نوع خاص از بورسیه هستند. بیایید به امتیازهای بورسیه‌ی کامل تحصیلی نگاهی بیندازیم.

  • اقامت رایگان در خوابگاه‌های دانشگاه
  • شهریه‌ی رایگان
  • هزینه‌های درمانی و بیمه‌ی دانشجو با دانشگاه است
  • هزینه سفر رفت‌وآمد دانشجو به کشورش به عهده‌ی دانشگاه می‎باشد.
  • دوره‌های آموزش زبان رایگان
  • امکان دریافت حقوق ماهیانه از 700 لیر تا 3000 لیر بسته به دوره و رشته‌ی تحصیلی
بورسیه تحصیلی در ترکیه
بورسیه کامل برابر است با امکان تحصیل کاملا رایگان در ترکیه

دریافت بورسیه در مقطع کارشناسی

متقاضیان دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه در مقطع کارشناسی، پیش از هر اقدامی باید دوره‌های آموزش زبان ترکیه را کامل کنند. در مرحله بعد هم باید در آزمون ورودی دانشگاه شرکت کنند. چنانچه در این آزمون جز برگزیدگان شاخص باشند و بیشترین نمرات را دریافت کنند می‌توانند از بورسیه بهره ببرند.
ازآنجاکه رقابت برای دریافت بورسیه دشوار است، بالا بودن معدل دیپلم مزیت مهمی محسوب می‌شود. همچنین لازم است دوره‌ی تحصیلات قبلی ظرف 12 سال طی شده باشد.

دریافت بورسیه در مقطع کارشناسی ارشد

برای دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد، متقاضی باید شرایط ویژه داشته باشد:

  • معدل کارشناسی نباید کمتر از 15 باشد
  • ریزنمرات و مدارک تحصیلی دوره‌های قبلی نیاز است
  • مدرک تومر با نمره c1 باید ارائه شود

هرچقدر معدل دوره‌ی پیش بالاتر باشد، سن متقاضی کمتر باشد و همچنین گپ تحصیلی کوتاه‌تر امکان دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه نیز افزایش می‎یابد.

دریافت بورسیه در مقطع دکتری

دریافت بورسیه برای مقطع دکترا کمی دشوارتر است. متقاضی باید رزومه‌ی تحصیلی قدرتمندتری ارائه کند. همچنین لازم است برای ورود به این مقطع تحصیلی حداقل یک مقاله‌ی علمی – پژوهشی در مجلات معتبر جهانی به زبان انگلیسی (ISI) منتشر کرده باشد.
متقاضی همچنین برای دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه در مقطع دکتر باید مدارک تحصیلی مقاطع قبلی شامل دیپلم و لیسانس را ارائه کند.

بیشتر بخوانیدراهنمای کامل زندگی تحصیلی و دانشجویی در ترکیه

سخن پایانی

باوجوداینکه دریافت بورسیه به‌صورت کامل و یا کمک‌هزینه‌های تحصیلی در ترکیه به‌آسانی میسر نیست، با برنامه‌ریزی دقیق برای کسب نمرات بالاتر می‌توان به آن دست‌یافت. با این روش هزینه‌ی تحصیل خود در دانشگاه‌های معتبر ترکیه را به‌صورت محسوسی کاهش خواهید داد.
برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره‌ی تحصیل در ترکیه می‌توانید به سایت turkey study مراجعه کنید.