بزرگترين كتابخانه تركيه کجاست؟

بزرگترين كتابخانه تركيه کجاست؟

برای دوستداران کتاب، احساس بوی صفحات و سرگردانی بین خطوط به معنای یک لذت منحصر به فرد است. علاوه بر این، یکی از مطمئن‌ترین راه‌های انباشت فکری، خواندن کتاب است. اگر طرف‌دار کتاب و مطالعه هستید و یا به مکانی آرام برای نشستن نیاز دارید، استانبول یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شماست، زیرا این شهر زیبا میزبان بزرگ‌ترین کتابخانه ترکیه و پر از کتابخانه‌ها و مراکز تحقیقاتی است. برای شناخت این کتابخانه‌ها با ام تی سی هوم همراه باشید، ما در این مقاله لیستی از کتابخانه‌های ترکیه را برای شما گردآوری کرده‌ایم.

کتابخانه ملی ترکیه

کتابخانه ملی ریاست جمهوری که به عنوان بزرگ‌ترین کتابخانه ترکیه شناخته می‌شود، 125 هزار مترمربع مساحت دارد و امکان خدمت‌رسانی به 5 هزار و 500 نفر را به طور هم‌زمان فراهم می‌کند. سمینارها، نمایشگاه‌ها و رویدادهای زیادی در این کتابخانه برگزار می‌شود. علاوه بر این، 4 میلیون چاپ، بیش از 120 میلیون نشریه الکترونیکی، 550 هزار کتاب الکترونیکی و آثار کمیاب در این کتابخانه وجود دارد. اگرچه کتاب‌هایی به 134 زبان مختلف از 100 کشور مختلف منتشر شده است، اما می‌توان گفت 120 میلیون مقاله و گزارش دانش را در قفسه‌هایی به طول 201 کیلومتر جمع‌آوری می‌کند.
بزرگ‌ترین کتابخانه ترکیه به بازدیدکنندگان خود دسترسی 24 ساعته و همچنین کلاس‌های درس و سالن‌های ویژه را ارائه می‌دهد و از این نظر بسیار مورد توجه کسانی است که قصد تحصیل در ترکیه را دارند.

کتابخانه سلسوس در ترکیه

با بازدید از شهر باستانی افسس می‌توانید از کتابخانه سلسوس که دارای نما، معماری و اهمیت تاریخی شاخص است دیدن کنید. کتابخانه سلسوس در افسوس باستان، واقع در غرب ترکیه، مخزن بیش از 12000 طومار و یکی از چشمگیرترین ساختمان‌های امپراتوری روم بود. این بنا که در قرن دوم پس از میلاد ساخته شد، به نام رئیس سابق رومی شهر نام‌گذاری شد.
کتابخانه سلسوس در افسوس نه تنها چشمگیرترین ساختمان شهر بلکه یکی از دیدنی‌های ترکیه نیز هست. بازدیدکنندگان از سنگ مرمر زیبای نمای تزئین شده که زیر آفتاب در حال پخت دریای اژه می‌درخشد، مسحور می‌شوند. این کتابخانه در قلب شهر قرار دارد و به دروازه عظیم مازئوس و میتریداتس متصل است که به آگورا تجاری باز می‌شود.
نکته جالب در مورد این بنا این است که نه تنها یک کتابخانه بلکه مقبره نیز هست، زیرا شامل مقبره گایوس جولیوس سلسوس پولمئانوس است که در سال 92 پس از میلاد کنسول بوده و در سال 115 فرماندار استان آسیا بوده است. پس از مرگ او، پسرش، کنسول گایوس جولیوس آکویلا، کتابخانه‌ای را به افتخار پدرش بنا کرد، همان‌طور که از کتیبه روی پلکان جلوی ساختمان می‌خوانیم. این کتابخانه در سال 135 پس از میلاد تکمیل شد و جسد سلسوس در یک تابوت سنگ مرمر سفید که در سردابه‌ای زیر ساختمان قرار داده شده بود قرار داده شد. وقتی وارد تالار اصلی می‌شوید، یک اپسی درست در مقابل خود می‌بینید و در زیر اپیس، اتاق دفن که حاوی تابوت است را می‌بینید.

کتابخانه تاریخی ترکیه
کتابخانه سلسوس در مجموعه تاریخی افسوس

کتابخانه SALT Galata

مسلماً یکی از زیباترین کتابخانه‌ها برای گذراندن روزتان، کتابخانه SALT Galata است که در ساختمان بانک سابق عثمانی قرار دارد. این ساختمان یکی از زیباترین ساختمان‌های استانبول است که برای خدمت به بانک امپراتوری عثمانی مورد استفاده قرار می‌گرفت اما بعدها تبدیل به یک کتابخانه و بایگانی تحقیقاتی شد و اکنون به زیبایی بازسازی شده است. این کتابخانه با دو طبقه و یکی از سریع‌ترین اتصالات اینترنتی در شهر، مجموعه وسیعی از کتاب‌ها را به زبان‌هایی از جمله انگلیسی، ترکی و فرانسوی ارائه می‌دهد. SALT همچنین شامل یک گالری هنری در زیرزمین، یک کافه دوست‌داشتنی با تراس، یک کتاب‌فروشی، و رستوران مدرن ترکی Neolokal است.

بیشتر بخوانید:برج گالاتا

کتابخانه صنایع خلاق ویتالی هاکو

کتابخانه صنایع خلاق ویتالی هاکو (Vitali Hakko) در ناکاش‌تپه (Nakkaştepe) در سمت آسیایی استانبول قرار دارد، ممکن است کمی دور از ذهن باشد، اما کاملاً ارزش سفر را دارد. این کتابخانه در ساختمان اصلی مرکز مد Vakko کمی دورتر از قلب استانبول خودنمایی می‌کند و مکانی است که از گذراندن وقت در آن پشیمان نخواهید شد. در این کتابخانه، فضایی بسیار مدرن پر از کتاب‌های عالی در زمینه‌های موضوعی مانند مد، هنر، معماری، طراحی، عکاسی، فیلم و بسیاری موارد دیگر، از جمله نسخه‌های محدود و نسخه‌های خودکار پیدا خواهید کرد.

مؤسسه تحقیقاتی آمریکا در ترکیه – استانبول

اگر می‌خواهید کاوشی عمیق در دوران بیزانس، عثمانی و مدرن ترکیه انجام دهید، مؤسسه تحقیقاتی آمریکا در ترکیه بهترین کتابخانه تحقیقاتی برای رفتن به آن است. مؤسسه تحقیقاتی آمریکا در ترکیه اگرچه بزرگ‌ترین کتابخانه ترکیه نیست اما یکی از معدود مکان‌هایی در استانبول است که در آن بیش از 10000 جلد و مجله زیر یک سقف پیدا می‌کنید.
کتابخانه متعلق به مؤسسه تحقیقاتی آمریکا در ترکیه دارای حدود 14000 جلد کتاب و مجله است که دوره‌های بیزانس، عثمانی و مدرن ترکیه را در بر می‌گیرد. این کتابخانه مطمئناً منبع مهمی برای محققان انگلیسی زبان است، فهرست کتابخانه به صورت آنلاین از طریق سرور کتابخانه دیجیتال برای تحقیقات بین‌المللی (DLIR) برای پیش مرور در دسترس است.

بیشتر بخوانید: با بهترین دانشگاه های ترکیه آشنا شوید؟

کتابخانه آتاتورک کیتاپلیگی

کتابخانه آتاتورک کیتاپلیگی که از سال 1939 باز است، در سال 1924 به عنوان کتابخانه شهرداری تأسیس شد و جزو اولین کتابخانه‌های دوره جمهوری است. مؤسسه‌ای است که در مورد کتابخانه‌های شهر صحبت می‌شود. این کتابخانه یک منظره معماری با پنجره‌های فراوان است که امکان دید عالی از بسفر را فراهم می‌کند. اگرچه این مجموعه شامل تعداد زیادی کتاب به زبان انگلیسی نیست، اما حاوی برخی از اولین روزنامه‌های عثمانی و مجموعه‌ای از کارت‌پستال‌ها و نقشه‌ها است که ارزش دیدن را دارند.
بزرگ‌ترین کتابخانه ترکیه کتابخانه آتاتورک که در منطقه تقسیم استانبول فعالیت می‌کند، 24 ساعت شبانه‌روز و 7 روز هفته به عموم و محققان خدمات ارائه می‌دهد. این کتابخانه که دارای 228 هزار جلد کتاب، 20 هزار مجله، 10 هزار جلد روزنامه، 445 آلبوم، 12 هزار و 320 کارت پستال، 10 هزار نقشه، چهارهزار و 400 نسخه خطی، 565 سالنامه، 334 تقویم و 49 اطلس در مجموعه خود است. بزرگ‌ترین کتابخانه در ترکیه در سال 2007 و 2011 به عنوان بهترین کتابخانه انتخاب شد.

بزرگ‌ترین کتابخانه ترکیه در سال 1973 به محل فعلی خود در منطقه بی اوغلو منتقل شد. چیزی که آن را خاص می‌کند خدمات 24 ساعته در دسترس، 500 هزار نشریه و پایان‌نامه تحقیقاتی است. کتابخانه آتاتورک که یکی از غنی‌ترین کتابخانه‌های استانبول و بزرگ‌ترین مجموعه مجلات محسوب می‌شود، حاوی برخی از نشریات قدیمی به زبان‌های عربی، انگلیسی و عثمانی است که به دوره امپراتوری عثمانی بازمی‌گردد . دیوارهای این کتابخانه پر از پنجره‌های عریض است که به شما امکان می‌دهد با منظره‌ای زیبا از تنگه بسفر بنشینید، بخوانید، قهوه ترکی خود را بنوشید.

کتابخانه موزه ادبیات احمد حمدی تانپینار

کتابخانه موزه ادبیات احمد حمدی تانپینار که از موزه به کتابخانه تبدیل شده است در کنار پارک گولهانه با پله‌های چوبی و تم سرو قرار دارد. برخلاف سایر کتابخانه‌ها، در طبقه زیرین این کتابخانه یک اتاق پیانو وجود دارد و اگر اقبال به نفع شما باشد، می‌توانید خود را در یک کنسرت پیانو فوق‌العاده ببینید. علاوه بر این، این کتابخانه اگرچه بزرگ‌ترین کتابخانه ترکیه نیست اما یک کتابخانه بسیار اجتماعی است که فعالیت‌های گروهی را ایجاد می‌کند. هنگام بازدید ممکن است که افرادی را که با کامپیوتر کار می‌کنند و همچنین دانش‌آموزانی که در حال مطالعه هستند را مشاهده کنید. مهم‌ترین چیزی که نباید از دست بدهید این است که نمی‌توانید از کتابخانه کتاب امانت بگیرید.
کتابخانه موزه ادبیات احمد حمدی تانپینار که به نام احمد حمدی تانپینار، یکی از مهم‌ترین مقاله‌نویسان و رمان‌نویسان قرن نوزدهمی ترکیه نام‌گذاری شده است، در عمارت آلای (Alay Köşkü) در نزدیکی پارک گولهانه (Gülhane) کاخ توپکاپی قرار دارد. جدا از گوشه‌های ویژه‌ای که زندگی و آثار مشهورترین نویسندگان ترکیه را به نمایش می‌گذارد و فضایی که میزبان کارگاه‌ها و مراسم اهدای جوایز است، این کتابخانه بیش از 8000 کتاب دارد. این مجموعه با بیش از 1000 عنوان با تمرکز بر استانبول، شامل نشریات دوره‌ای در زمینه ادبیات و سایر اشکال هنری نیز می‌شود.

کتابخانه دولتی بیازیت

کتابخانه دولتی بیازیت اولین کتابخانه‌ای است که توسط دولت در ترکیه تأسیس شده است. اولین پایه‌ها در سال 1884 به‌عنوان دو ساختمان تاریخی روبه‌روی بیازیت، در سراسر خیابان بیازیت و سحافلار گذاشته شد. این کتابخانه شامل نزدیک به یک میلیون سند است که نیمی از آنها کتاب هستند. در عین حال با اتاق‌های مطالعه جادار و بزرگ خود نوید یک محیط کاری آرام را می‌دهد. به دلیل موقعیت مکانی آن، بیشتر دانشجویان دانشگاهی را می‌توانید در کتابخانه‌ای که نزدیک به پردیس دانشگاه استانبول بیازیت است، پیدا کنید.
کتابخانه دولتی تاریخی بیازیت یکی از محبوب‌ترین کتابخانه‌های استانبول در حال بازسازی است، هدف این بازسازی این است که نمای تاریخی با معماری معاصر متحد شود. این کتابخانه دارای انتشارات ترکی مدرن و همچنین مجموعه‌ای از کتاب‌های کمیاب است که شامل آثار مکتوب دوران عثمانی و سایر نسخه‌های خطی به زبان‌های عثمانی، عربی و فارسی است که در کابین‌های شیشه‌ای دارای تهویه مطبوع نگهداری می‌شوند.

کتابخانه بیازیت
سالن مطالعه کتابخانه بیازیت

کتابخانه مرکزی دانشگاه استانبول

کتابخانه مرکزی دانشگاه استانبول اگرچه بزرگ‌ترین کتابخانه ترکیه نیست اما که به خاطر محوطه سبز زیبا و ساختمان‌های تاریخی‌اش شناخته شده و به همان اندازه چشمگیر است. این مجموعه که یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین کتابخانه‌های دانشگاهی در ترکیه است، شامل نسخه‌های خطی قرن پانزدهم به دو زبان ترکی و خارجی و همچنین آثار چاپ شده از جمهوری ترکیه است.
کتابخانه مرکزی دانشگاه استانبول به دلیل اینکه حاوی کتاب‌های کمیاب بسیاری است توانسته شهرت زیادی در سطح محلی و بین‌المللی به دست آورد. کتاب‌های کمیاب از علمای بزرگ امپراتوری عثمانی، کتاب‌های قدیمی و ارزشمند که به زبان‌های مختلف نوشته شده‌اند، با آلبوم‌ها و آرشیو عکس‌های مربوط به دوران سلطان عبدالحمید، نسخه‌های خطی باستانی مربوط به دوران اولیه، کتاب‌های چاپی و دست‌نویس و بسیاری از مجلات و نقشه‌ها دیگر قفسه‌های کتابخانه مرکزی دانشگاه استانبول را پر کردند، کتابخانه‌ای که نزدیک به یک قرن است که خدمات خود را به خوانندگان، دانشجویان و دانشگاهیان در دانشگاه‌های ترکیه ارائه می‌دهد.
کتابخانه مرکزی دانشگاه استانبول خدمات خود را به دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌کند و خوانندگان در سالن‌های مطالعه می‌توانند عنوان کتاب مورد نظر خود را از طریق طبقه‌بندی‌های حاوی عناوین کتاب انتخاب کنند و سپس کتاب را از طریق کامپیوتر و کتاب‌هایی که می‌خواهند مطالعه کنند.
این کتابخانه همچنین شامل مجموعه بزرگی از کتاب‌های اهدایی مورخ و نویسنده معاصر ابن الامین محمود کمال عنال است که علاوه بر وسایل شخصی وی شامل 568 تابلوی خطی و 3808 کتاب چاپی و دست‌نویس است. همچنین شامل بسیاری از ساخته‌های موسیقی و کتاب‌هایی است که از مؤسسه موسیقی دانشگاه استانبول آورده شده است.

بیشتر بخوانیدبا بهترین دانشگاه های ترکیه آشنا شوید؟

سخن پایانی

خواه فقط به دنبال یک مکان آرام برای مطالعه و کار باشید یا اهداف علمی جدی داشته باشید، استانبول چندین کتابخانه تحقیقاتی دارد که همة اعصار و همچنین زبان‌ها را پوشش می‌دهد. در این مقاله ما لیستی از بزرگ‌ترین کتابخانه ترکیه همچنین بهترین کتابخانه‌های عمومی ترکیه را با طیفی از کتاب‌هایی که شامل نسخه‌های خطی تاریخی و همچنین مدرن‌ترین کتاب‌های میز قهوه درباره مد هستند، گردآوری و به شما معرفی کرده‌ایم.