چرا در همه‌ی شهرهای ترکیه بلوار آتاتورک وجود دارد؟

چرا در همه‌ی شهرهای ترکیه بلوار آتاتورک وجود دارد؟
00.10.12

یک نگاه به نقشه‌ی یک شهر ترکیه – فرقی ندارد کدام شهر – بیندازید، بعد از کمی جستجو بلوار آتاتورک را پیدا می‌کنید. اگر هم به ترکیه سفر کرده باشید، قطعا با بلوار یا خیابان آتاتورک مواجه شده‌اید. چرا در همه‌ی شهرهای ترکیه محلی به نام آتاتورک وجود دارد؟ جالب است بدانید در بسیاری از شهرهای بلوار آتاتورک، مهم‌ترین یا بهترین بخش شهر است. به همین مناسبت ام تی سی هوم در این مقاله به معرفی آتاتورک و فضاهای شهری که به اسم او نام‌گذاری شده می‌پردازد.

معرفی آتاتورک

پیش از پرداختن به نام‌گذاری امکان شهری به اسم آتاتورک، لازم است خود مصطفی کمال آتاتورک را بهتر بشناسیم. او را معمار ترکیه نوین می‌دانند، به همین دلیل از احترام و محبوبیت خاصی میان شهروندان ترکیه برخوردار است.
مصطفی کمال آتاتورک در سال 1881 در شهری به نام سلانیک که در حال حاضر بخشی از یونان است به دنیا آمد. وی بعد از پایان تحصیلات دبیرستان، وارد مدرسه‌ی نظام شد و در سال 1902 با درجه‌ی ستوانی از مدرسه جنگ استانبول (مکتب حربیه استانبول) فارغ‌التحصیل شد.
پیش از جنگ جهانی، در جنگ‌های منطقه‌ای در امپراتوری عثمانی نقشی موثر ایفا می‌کرد. پس از حمله‌ی نظامی قوای ایتالیا به لیبی که در آن زمان طرابلس نامیده می‌شد افتخارات نظامی زیادی کسب کرد. درنتیجه ارتقا درجه گرفت و به مقام سرگردی رسید.
نبرد گالیپولی در زمانه‌ی جنگ اول جهانی با پیروزی نیروهای عثمانی به فرماندهی کمال آتاتورک، شهرت زیادی برای او به ارمغان آورد. حالا او را با عنوان ژنرال موفق جنگی که تا پای جان حافظ منافع کشور است، می‌شناختند. دستاوردهای او در عقب راندن قوای شوروی از شرق او را به یک قهرمان ملی تبدیل کرد، تاجایی‌که به دست راست ولیعهد عثمانی «وحیدالدین» تبدیل شد.
دغدغه‌ی ترکیه دوستی آتاتورک و غیرت زیادی که نسبت به زبان و سرزمین مادری‌اش داشت در کنار ویژگی‌های کاریزماتیکش هم‌زمان شد با افول قدرت دولت عثمانی. درست زمانی که ترکیه به یک نجات‌دهنده نیاز داشت، آتاتورک حاضر بود.
23 آوریل 1920 زمانی تعیین‌کننده در تاریخ ترکیه است. در این تاریخ آتاتورک به‌عنوان رئیس مجلس و رئیس دولت انتخاب شد و تنها 3 سال بعد حکومت ترکیه را به جمهوری تغییر داد. حالا دیگر زمان ساختن وطن بود. پیشرفت و توسعه‌ی ترکیه هدفی بود که آتاتورک تا پایان زندگی‌اش یعنی سال 1938 باقدرت دنبال کرد.

بیشتر بخوانید5 جاذبه ارزان قیمت در سفر به ترکیه

نام‌گذاری مناطق مهم شهری به نام آتاتورک

در همه‌ی کشورها حفظ یاد قهرمانان ملی و شخصیت‌های مهم تاریخی مرسوم است. در ترکیه هم نام و یاد آتاتورک در بر روی اسکناس‌ها و تابلوها و مجسمه‌های خیابانی به‌وضوح می‌توان تماشا کرد. بسیار از افرادی که به دنبال خرید ملک در ترکیه هستند، با این مقوله آشنا هستند. در بسیاری از شهرها بلوار آتاتورک جذاب‌ترین و مهم‌ترین بخش شهر محسوب می‌شود.
در بخش‌های بعدی مقاله به مهم‌ترین بلوار آتاتورک ترکیه خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانیدآسان ترین راه گرفتن اقامت ترکیه چیست؟

معرفی بلوار آتاتورک در استانبول

بلوار آتاتورک در استانبول به شباهت به خیابان ولی‌عصر تهران نیست. عرض خیابان با درخت‌کاری‌های منظم در دو سوی بلوار منظره‌ی آشنایی برای ماست. می‌گویند تاسیس و طراحی بلوار آتاتورک در استانبول به همان سال‌هایی بازمی‌گردد که خیابان ولی‌عصر در تهران در حال ساخت بود.
به‌هرحال به‌غیراز شباهت ظاهری این دو مکان باهم، ماهیت هر دو هم یکسان است. خیابان عریض و طویلی که بسیاری از گذرگاه‌های اصلی شهر به آن می‌رسند. خطوط تاکسی‌رانی، اتوبوس و مترو که زیادی مسافران را به این بخش از استانبول می‌رسانند.
بلوار آتاتورک استانبول از خیابان ملیت و اردو در منطقه‌ی آکسارای شروع می‌شود و بااتصال به پل آتاتورک در منطقه‌ی اونکاپانی و کوچک‌پازار پایان می‌پذیرد. به دلیل تمرکز بناهای تاریخی و دیدنی در این منطقه، بلوار آتاتورک برای توریست‌ها بسیار آشناست. به همین دلیل است که اطراف این خیابان را هتل‌ها، رستوران‌ و کافه و مراکز خرید پرکرده است.

بیشتر بخوانیددر کدام محله‌های استانبول سرمایه‌گذاری کنیم؟

بلوار و خیابان آتاتورک در استانبول
پل بوزدوغان کمری در راستای بلوار آتاتورک در استانبول

بلوار آتاتورک در آنتالیا

از بلوار آتاتورک استانبول معروف‌تر خیابان یا همان بلوار آتاتورک در آنتالیا است. این بلوار قلب شهر آنتالیا محسوب می‌شود. این بلوار در منطقه‌ی لارا واقع‌شده. از یک‌سو به خیابان عصمت پاشا و از سوی دیگر به خیابان ایشیکلار می‌رسد و درمجموع 1 کیلومتر طول دارد. اطراف بلوار با درختان به‌ویژه درختان نخل زیبا‌سازی شده است و سایه‌ی دائمی درختان سنگ‌فرش‌های پیاده‌رو را همیشه خنک نگه‌ می‌دارد.

بیشتر بخوانیدجاهای دیدنی آنتالیا

جاذبه‌های گردشگری بلوار آتاتورک در آنتالیا

نمی‌شود به آنتالیا سفر کرد اما پا به بلوار آتاتورک این شهر نگذاشت. مهم‌‌ترین مراکز خرید، تجاری و تفریحی آنتالیا در این بخش از شهر واقع‌شده‌اند. بسیاری از کسانی که قصد سرمایه‌گذاری از طریق خرید مغازه در ترکیه را دارند، این منطقه‌ی آنتالیا را مکان مناسبی می‌دانند، چراکه شور زندگی در این منطقه همیشه جریان دارد.
فروشگاه‌های بلوار آتاتورک را برندهای صاحب‌نام به خود اختصاص داده‌اند. برندهای تازه‌کار هم برای رونق کسب‌وکار خود به این قسمت از شهر آمده‌اند. پس اگر قصد خرید در آنتالیا را دارید، بلوار آتاتورک از ارزان تا گران، از برندهای معروف تا برندهای گمنام را در خود جای‌داده است.
از خرید که بگذرید بهترین غذا فروشی‌های آنتالیا را در این بلوار پیدا خواهید کرد. رستوران‌، کافه، غذاهای خیابانی انواع خوراکی‌ها، نوشیدنی‌ها و تنقلات خوش‌مزه را برای میهمانان خود سرو می‌کنند. اگر هم به دنبال یک تفریح اساسی هستید، بازهم در همین بلوار می‌توانید به شهربازی بروید. می‌توانید سفر خود به این بلوار را با تراموا تکمیل کنید.
از دیگر مراکز مهم در بلوار آتاتورک آنتالیا می‌توان به قلعه‌ی ایچی، مسجد مراد پاشا و دروازه‌ی هادریان که در همان حوالی واقع‌شده‌اند سر زد.

بیشتر بخوانیدبهترین مناطق برای خرید ملک در آنتالیا

تراموا سواری در آنتالیا
جاذبه گردشگری؛ تراموا‌سواری در بلوار آتاتورک آنتالیا

بلوار آتاتورک در آنکارا

بلوار آتاتورک آنکارا قدیمی‌ترین بلوار به این نام در کشور ترکیه است. تنها کافی است در گوگل اسم شهر آنکارا را جستجو کنید؛ در بخش تصاویر المان‌های این بلوار به‌عنوان نمادهای مهم شهر آنکارا به شما نمایش داده خواهد شد.

بیشتر بخوانیدهر چه باید درباره آنکارا بدانید

 قدیمی‌ترین بلوار آنکارا

خیابان آتاتورک در آنکارا مهم‌ترین بخش این شهر است. به طول تقریبی 5600 متر از جنوب به شمال آنکارا کشیده شده است. در بخش جنوبی به چانکالایا و در بخش شمالی به خیابان چانکیری می‌رسد. ازنظر عرض نیز بلوار بزرگی محسوب می‌شود و 30 متر عرض دارد.
بعدازآنکه آتاتورک ترکیه را جمهوری اعلام کرد، ساخت این بلوار در دستور کار برنامه‌ریزان شهری قرار گرفت. جالب است بدانید کار طراحی و مدیریت پروژه در ساخت این بلوار به عهده‌ی شخصی خارجی به نام هرمان یانسن بود.
شروع این بلوار بسیار زیباست. نقطه‌ی آغاز بلوار آتاتورک آنکارا پارکی کوچک و زیبا به نام پارک کوگولو قرار دارد. این پارک به دلیل مجسمه‌های مرمری، نورپردازی جذاب در هنگام شب و دریاچه‌ی غویش معروف شده.
ادامه‌ی این بلوار به میدانی می‌رسد که در نقطه‌ی تقاطع بلوار آتاتورک و بلوار اسکی شهیر واقع‌شده است. نقطه‌ای پرتردد که از زیرگذرهای زیادی برای سهولت عبور و مرور عابران پیاده و خودروها طراحی‌شده.

بیشتر بخوانیدراهنمای کامل خرید مغازه در آنکارا

کیزیلای چهارراه اقتصادی آنکارا

اما مهم‌ترین بخش بلوار آتاتورک که مهم‌ترین ناحیه در شهر آنکارا محسوب می‌شود، میدان کیزیلای است. کیزیلای به‌عنوان قلب تجاری آنکارا شناخته می‌شود. ساختمان‌های اداری، پارک، مراکز خرید شیک و مدرن در کنار کافه‌ها و رستوران‌ها باعث شده که توریست‌های آنکارا حتما به این بخش از شهر سر بزنند.
اما اهمیت بلوار آتاتورک به مراکز خرید آنکارا و رستوران‌ها ختم نمی‌شود. مهم‌ترین ساختمان‌های آنکارا در این بلوار واقع‌شده‌اند. سفارت‌خانه‌های خارجی، ساختمان پارلمان ترکیه، وزارتخانه‌ی دولت و ساختمان رادیو و تلویزیون ملی ترکیه در طول این بلوار واقع‌شده‌اند.
از دیگر جذابیت‌های بلوار می‌توان به ساختمان تاریخی اپرای ترکیه اشاره کرد که در بخش‌های ابتدایی خیابان واقع‌شده. در امتداد بلوار آتاتورک نیز پارک گنچلیک قرار دارد که بزرگترین پارک آنکارا درون بافت شهری محسوب می‌شود.
رفت‌وآمد به تمام نقاط شهر با مترو، تاکسی و اتوبوس از بلوار آتاتورک میسر و آسان است. اگر به‌صورت توریستی به آنکارا سفر می‌کنید، حتما ساعتی را به گشت‌وگذار در کوچه‌پس‌کوچه‌های بلوار سپری کنید و از دیدن خانه‌های قدیمی لذت ببرید.

بیشتر بخوانیدمقایسه زندگی در آنکارا و استانبول

سخن پایانی

گشت‌وگذار در خیابان‌های کشور مقصد، بخشی از یک گردش توریستی است که برخی با علاقه دنبال می‌کنند. این دست گردش‌های شهری توریست‌ها را با لایه‌های زیرین فرهنگ کشور دیگر آشنا می‌کند. مناسبات اجتماعی، بناها، فروشگاه‌های محلی و مناسبات اقتصادی خردتر منجر به شکل‌گیری تجربه‌ی متفاوتی از زیست شهری می‌شود. بلوار آتاتورک در هر شهر ترکیه فرصت این تجربه را برای شما فراهم می‌آورد.
شما هم تجربه‌های خود در مورد شهرگردی در ترکیه با ما به اشتراک بگذارید.