همه چیز درباره‌ی فرانچایز در ترکیه

همه چیز درباره‌ی فرانچایز در ترکیه
00.10.02

تاکنون به فرانچایز در ترکیه جهت سرمایه‌گذاری فکر کرده‌اید؟ در مورد فرانچایز در ترکیه چه می‌دانید؟ روش‌های دریافت فرانچایز چیست؟ یا فرانچایز چه انواعی دارد؟ ام تی سی هوم به‌ تمامی این سوال‌ها در این مقاله پاسخ خواهد گفت. با ما همراه باشید.

فرانچایز چیست؟

سرمایه‌گذاری در بازار ترکیه برای خارجی‌ها هم جذاب است و هم آسان. خیلی‌ها برای شروع سرمایه‌گذاری سراغ ثبت شرکت در ترکیه می‌روند. برخی خرید ملک در ترکیه را روشی مناسب برای سرمایه‌گذاری می‌دانند. آنچه مسلم است اقتصاد روبه‌پیشرفت ترکیه و قوانین حمایتی از سرمایه‌گذاران خارجی نقش موثری در جذب شهروندان سایر کشورها در ورود به بازار ترکیه را دارد. اما فرانچایز در ترکیه چیست؟ سوالی مهمی که در این بخش به آن پاسخ خواهیم داد.
فرانچایز در ترکیه، روشی سودآور و امن جهت سرمایه‌گذاری است. شروع کسب‌وکار تازه در کشور خارجی می‌تواند نگرانی‌های خاص خود را داشته باشد. اما فرانچایز مدلی از سرمایه‌گذاری است که نیم راه نگرانی‌های شما را طی کرد است.

دریافت‌کننده‌ی فرانچایز این امکان را پیدا می‌کند تا با استفاده از تجربیات اقتصادی فرد دیگری کسب‌وکار خود را آغاز کند. این تجربیات شامل هزینه‌های اولیه سرمایه‌گذاری، جستجو و اجرایی کردن ایده، بازاریابی، ثبت و معرفی برند می‌شود. درواقع فردی که با ایده‌ی کاری خلاقانه کسب‌وکارش را توسعه داده، با فروش فرانچایز به افراد دیگر اجازه‌ی استفاده از سنگ بنای اولیه کسب‌وکارش را می‌دهد. این اجازه باید قانونی و کتبی صورت بگیرد.

بیشتر بخوانید: آسان ترین راه گرفتن اقامت ترکیه چیست؟

اصلاحات رایج در فرانچایز ترکیه

Franchiser یا فرانچایز دهنده
صاحب‌امتیاز برند یا کسب‌وکار است. فرانچایزر کسی است که برای گسترش ایده‌، فروش و توسعه‌ی برندش، حق امتیاز مدل کسب‌وکاری‌اش را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.
Franchisee یا خریدار فرانچایز
کسی که حق امتیاز استفاده از برند را از فرانچایزر خریداری می‌کند. فرانچایزی با سرمایه‌ی مالی شخصی و استفاده از تجربه‌ی کاری برند موردنظر شروع به بیزنس می‌کند. اما نه از نقطه‌ی صفر.
Franchise (فرانچایز)
با تعریف فرانچایزر و فرانچایزی می‌توان راحت‌تر فرانچایز را معنا کرد. کل فرآیند فروش و خرید حق امتیاز استفاده از یک برند یا مدل کسب‌وکاری همان فرانچایز است.
فرانچایز در ترکیه به دلیل فعالیت برندهای مطرح جهانی و ترکیه‌ای بسیار متداول و محبوب است.

بیشتر بخوانیداصطلاحاتی که هنگام خرید خانه در ترکیه باید بدانید

خرید نمایندگی برندهای معروف ترکیه
فروشگاه‌های LC Waikiki از معروف‌ترین برندهای ترکیه است که حق امتیاز بازگشایی فروشگاه‌ها خود را در داخل و خارج از ترکیه به فروش می‌رساند.

شرح وظایف فرانچایزر و فرانچایزی

برای شناخت بیشتر فرانچایز در ترکیه لازم است به تعهدات متقابل صاحب برند و خریدار آن نگاهی بیندازیم.
فرانچایزر همان کسی است که صاحب‌امتیاز برند محسوب می‌شود. او صرفا به فروش نام برند خود اکتفا نمی‌کند. بلکه در قبال فرانچایزی وظایفی به عهده دارد. وظایف اصلی او عبارت است از:

  • معرفی اساس‌نامه‌ی برند
  • آموزش‌ به فرانچایزی (شامل اصول اولیه برند، تا مباحث پیشرفته)
  • مشاوره‌ی مداوم برای مدیریت و برنامه‌ریزی‌های برند
  • معرفی نیروی کرد، شیوه‌نامه‌ی آموزش نیروهای جدید
  • ثبت قانونی و رسمی شعبه‌ی جدید کسب‌وکار به نام دریافت‌کننده‌ی فرانچایز
  • کمک به بازاریابی و توسعه‌ی کسب‌وکار

فرانچایزی بعد از خرید حق امتیاز استفاده از برند، تعهداتی در برابر صاحب برند دارد. این تعهدات به‌صورت کلی عبارت‌اند از:

  • پرداخت هزینه‌ی خرید حق امتیاز یا همان فرانچایز
  • پرداخت بخشی از سود حاصل از درآمد به صاحب برند
  • اجرای دقیق اساس‌نامه‌ی برند
  • رعایت دقیق قوانین، برندیگ، مدل فروش، طراحی و مواردی ازاین‌دست.

بیشتر بخوانیدبهترین و مطمئن‌ترین راه‌های سرمایه گذاری در ترکیه چیست؟

انواع فرانچایز در ترکیه

اگر علاقه‌مند سرمایه‌گذاری از طریق فرانچایز در ترکیه هستید، بهتر است با انواع فرانچایز نیز آشنا شوید. Franchise اساسا به دو شیوه‌ی زیر صورت می‌گیرد:

  • فرانچایز تجاری
  • فرانچایز سنتی

فرانچایز تجاری یا کسب‌وکار

این نوع از حق امتیاز بیشتر شامل حال برندهای بزرگ و مطرح دنیا می‌شود. برای مثال مک‌دونالد در تمامی شعبات خود استانداردهای مشخصی را لحاظ می‌کند. این استانداردها که دریافت‌کننده‌ی فرانچایز ملزم به رعایت‌شان هستند شامل موارد زیر می‌شود:

  • انتخاب مکان تاسیس نمایندگی
  • نحوه‌ی مدیریت شعبه
  • آموزش نیروهای جدید
  • راهنمای عملیاتی کسب‌وکار
  • رعایت استانداردهای برند (لوگو، معماری داخلی، لباس کارمندان، شیوه برخورد با مشتری و…)
  • کنترل کیفیت محصولات و خدمات
  • روش‌های بازاریابی و تبلیغ
  • پشتیبانی و مشاوره برای خریدار فرانچایز

درواقع فروشنده فرانچایز در مدل تجاری بر همه‌ی بخش‌های فعالیت شعبه یا نمایندگی خود نظارت دارد و خط‌مشی‌ کلی اداره‌ی آن‌ را تعیین می‌کند.
به مثال مک‌دونالد بازگردیم. اول آنکه مک‌دونالد بیشتر درآمد خود در جهان را نه از فروش محصولات بلکه از فروش نمایندگی‌ها کسب می‌کند. دوم اینکه شعب مک‌دونالد در تمام جهان باید استانداردهای تولید، فروش، کیفیت محصولات، برخورد با مشتری، نحوه‌ی مدیریت و حتی استخدام و آموزش نیروی جدید را بر اساس الگوی ارائه‌شده رعایت کنند.
فرانچایز در ترکیه هم از همین قواعد پیروی می‌کند.

بیشتر بخوانیدمهم‌ترین مزایای سرمایه گذاری در ترکیه چیست؟

فرانچایز سنتی

فرانچایز سنتی بیشتر به‌عنوان نمایندگی فروش شناخته می‌شود. صاحب‌امتیاز دخل و تصرفی در اداره‌ی شعب ندارد یا اساسا شعب مشخصی وجود ندارد. فرانچایزی از صاحب‌امتیاز حق فروش محصولات یا خدمات را خریداری می‌کند بدون آنکه ملزم باشد سود مشخصی به صاحب‌امتیاز محصول پرداخت نماید. یا درزمینه‌ی فروش و بازاریابی وابستگی به فرانچایزر داشته باشد.
این نوع از فرانچایز در ترکیه نیز وجود دارد. خریدار فرانچایز استقلال عمل بیشتری در این فرمت دارد.

دویر در ترکیه چیست؟

دویر کردن با خرید فرانچایز در ترکیه تفاوت دارد. اما احتمالا در پروسه‌ی تحقیق برای شروع سرمایه‌گذاری خود به این اصطلاح بر خواهید خورد.
دویر کردن به‌صورت خلاصه عبارت است از خرید یک کسب‌وکار آماده. به این معنا که شما یک بیزنس آماده را شامل مکان، محصولات، خدمات، هزینه‌ها و درآمدها را از فردی به‌صورت کامل می‌خرید. پس از خرید شما صاحب مطلق بیزنس خواهید شد. می‌توانید همان راه را ادامه دهید یا بنا به صلاحدید خود تغییرات کوچک و بزرگی اعمال کنید.
درواقع دویر کردن خرید تمامی مسئولیت یک کسب‌وکار است. این نوع معامله‌ی تجاری زمانی رخ می‌دهد که صاحب قبلی کسب‌وکار دیگر نخواهد یا نتواند بیزنسش را ادامه دهد. بنابراین حق کامل کسب‌وکارش را درازای دریافت مبلغی به فردی دیگر واگذار می‌کند.
خرید دویر یا فرانچایز در ترکیه چه تفاوتی دارد؟ بهتر است دقیق‌تر به این موضوع بپردازیم.

تفاوت دویر و فرانچایز در ترکیه چیست؟

در فرانجایز خریدار تنها حق امتیاز برند خاصی را خریداری می‌کند. خریدار حق امتیاز اجازه می‌یابد که به‌صورت نیمه‌مستقل به توسعه‌ی کسب‌وکار دیگری کمک کند. برای مثال برند مک‌دونالد در جهان با فروش نمایندگی‌های بیشتر توسعه پیدا کرد. فرانچایزی‌های مک‌دونالد استقلال کاملی در اداره‌ی کسب‌وکار خود ندارند.
در صورت عدم رعایت استانداردهای برند، حتی ممکن است قرارداد بین فرانچایزر و فرانچایزی فسق شود.
اما در دویر کردن خریدار یک کسب‌وکار کامل را خریداری می‌کند. استقلال عمل زیادی دارد. می‌تواند برند، طراحی‌ها و استانداردها را مطابق سلیقه‌ی خود تغییر دهد. یا حتی تغییرات اساسی در نوع خدمات و محصولات ایجاد کند. خریدار دویر پیوندی با فروشنده‌ی کسب‌وکار ندارد.
ذکر یک نکته در اینجا ضروری است. دویر و فرانچایز در ترکیه هرکدام مزیت‌های خاص خود را دارند. خرید فرانچایز با توجه به قدرت برند، تضمینی برای سودآوری خواهد بود.

خرید فرنچایز در ترکیه

برای خرید نمایندگی و حق امتیاز در ترکیه باید مراحل قانونی و اداری مشخصی طی شود. زمانی که تصمیم به خرید فرانچایز برندی خاص را داشته باشید، باید مراحل زیر را برای ثبت رسمی و قانونی آن انجام دهید.
در اولین قدم متقاضی خرید فرانچایز در ترکیه باید نسبت به دریافت اجازه‌ی کاردر این کشور و همچنین ثبت شرکت اقدام نماید.
ثبت شرکت در ترکیه، برای راه‌اندازی هر نوع کسب‌وکاری الزامی است. به همین نسبت زمانی که برای خرید فرانچایز اقدام می‌کنید، باید شرکت خود را نیز ثبت کنید.
در مرحله‌ی بعدی قرارداد فرانچایز باید به امضای طرفین برسد. در متن قرار دارد وظایف و تعهدات متقابل بین طرفین باید به‌دقت ذکر شود.
پس از امضای قرارداد، فرانچایزی باید نسبت به اعمال مفاد قرارداد تلاش کند.
از سوی دیگر فروشنده‌ی حق امتیاز باید حمایت‌ها و مشاوره‌های خود را در اختیار نماینده قرار دهد.

بیشتر بخوانیدهر آنچه که باید در مورد ثبت شرکت در ترکیه بدانید

 

دریافت تمایندگی دیفکتو
برند DeFacto دیگر برند مطرح که فرانچایز فروشگاه‌های خود را به فروش می‌رساند.

هزینه فرانچایز در ترکیه

هزینه‌ای که صرف خرید فرانچایز در ترکیه می‌شود به قدرت و اعتبار برند بستگی دارد. علاوه بر آن مدت‌زمان قرارداد نیز نقش تعیین‌کننده‌ای در برآورد قیمت دارد. فردی که در پی خرید فرانچایز است، علاوه بر مبلغی که برای دریافت حق امتیاز صرف می‌کند، مبلغی نیز برای راه‌اندازی کسب‌وکار باید در نظر بگیرد.
هزینه‌های راه‌اندازی کسب‌وکار شامل مبلغ اجاره‌ یا خرید مغازه در ترکیه، دفتر اداری می‌شود. از دیگر هزینه‌های ضروری برای راه‌اندازی کسب‌وکار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خرید لوازم و ملزومات
  • طراحی داخلی مطابق استانداردهای برند
  • استخدام و آموزش نیروی کار

فرانچایر رایگان در ترکیه

بسیاری از برندهای نوپا که در ابتدای راه رشد و توسعه‌ی نام‌شان هستند، با دریافت هزینه‌ی کم یا حتی رایگان حق امتیاز خود را به دیگران واگذار می‌کنند. این نوع از شرکت‌ها ممکن است درآیند به برندهای معتبری تبدیل شوند، و سود قابل‌توجهی برای شما فراهم آورند.
شما می‌توانید با بررسی شرایط مختلف، مانند قدرت برندسازی، تحلیل روش‌های مدیریتی، کیفیت محصولات و خدمات و درنهایت استراتژی بازاریابی این قبیل برندها با نگاهی باز برای دریافت فرانچایز تصمیم بگیرید.

بیشتر بخوانید: هر آنچه که درباره‌ی کد مالیاتی ترکیه باید بدانید

شرایط فرانچایز در ترکیه

علاوه بر مساله‌ی مالی و رعایت مراحل اداری و قانونی فرانچایز در ترکیه، خریدار حق امتیاز برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود باید اعتبارنامه‌هایی را نیز از فرانچایزر دریافت کند.
برندهای پرقدرت دوره‌های آموزشی خاصی را برای متقاضیان افتتاح نمایندگی در نظر می‌گیرند. در این دوره‌ها 0 تا 100 مدیریت فروشگاه به خریدار فرانچایز آموزش داده می‌شود.
مواردی که در این دوره‌ها آموزش داده می‌شود بسته به برندهای مختلف متفاوت است. اما به‌صورت کلی شامل مباحث مالی و حسابداری، روش‌های مدیریتی، سیستم فروش، کار با دستگاه‌های احتمالی و روش‌های تبلیغاتی فروش می‌شود.
شخصی که درخواست دریافت نمایندگی را دارد، باید در این دوره‌ها شرکت کند تا اجازه‌ی راه‌اندازی کسب‌وکار خود را پیدا کند.

بیشتر بخوانیدمزایا و معایب ثبت شرکت در ترکیه چیست؟

سخن پایانی

خرید فرانچایز در ترکیه، روش مناسبی برای سرمایه‌گذاری در این کشور است. برندها مشتریان خود را پیداکرده‌اند، تجربه اندوخته‌اند و حالا تنها لازم است شما به‌خوبی از پس مدیریت کسب‌وکارتان برآیید.
با توجه به مطالبی که عنوان کردیم، به نظرتان دویر کردن مناسب‌تر است یا خرید فرانچایز؟