همه چیز درباره‌ی برگزاری جشن کریسمس در ترکیه

همه چیز درباره‌ی برگزاری جشن کریسمس در ترکیه
00.10.30

فضای جشن کریسمس در ترکیه شبیه به کریسمس در غرب است، با این تفاوت که ترک‌ها تولد مسیح را جشن نمی‌گیرند، بلکه فقط خود را برای جشن سال نو در آماده می‌کنند. از اواسط دسامبر، خیابان‌های ترکیه مانند کشورهای غربی تزئین می‌شوند و می‌توان تعداد زیادی درخت کریسمس، چراغ و بابا نوئل را در خیابان‌های بزرگ دید. در این موقع از سال بسیاری از کنسرت‌های خوانندگان ترک در سالن‌های کنسرت در سراسر شهر برگزار می‌شود. از مکان‌های دیدنی در این موقع سال می‌توان به کلیساهای زیبای استانبول، مکان‌های مقدس مسیحیت در آنتالیا یا شهر باستانی افسس اشاره کرد. در زمان کریسمس، این مکان‌های تاریخی با دکوراسیون کریسمس تزئین می‌شوند که مطمئناً بازدیدکنندگان را با فضایی پر جنب و جوش و نورپردازی شگفت‌زده می‌کند تا به محض ورود، روح کریسمس را احساس کنید. با ام تی سی هوم همراه باشید تا بیشتر جشن کریسمس در ترکیه برایتان بگوییم.

سابقه‌ی برگزاری جشن کریسمس در ترکیه

جشن کریسمس در ترکیه از قرن سوم جشن گرفته می‌شود. در واقع، بابانوئل (سنت نیکلاس در غرب، سنت باسیل در شرق) در قیصریه امروزی، واقع در مرکز ترکیه، زندگی می‌کرد. او یک قدیس مهم در کلیسای شرقی بود که در بسیاری از سرودهای کریسمس یونانی به عنوان قدیس از قیصریه یا آناتولی یاد شده است.
ترکیه عمدتاً یک کشور مسلمان است و کریسمس به عنوان یک تعطیلات ملی در ترکیه به رسمیت شناخته نمی‌شود. با این حال، بابانوئل و درختان کریسمس هنوز بخشی از جشن‌های سال نو ترکیه هستند و مردم این روز را با شکوه جشن می‌گیرند. جشن کریسمس در ترکیه را موتلو نولر (Mutlu Noler) می‌نامند، نولر به بابانوئل اشاره دارد که ترک‌ها معتقدند در سال نو هدایایی می‌آورد. در ضمن موتلو به معنای شادمان است. درختان کریسمس نیز نماد درخت آرزوهای ترکی برای سال نو هستند.

بیشتر بخوانیدمراسم مذهبی در ترکیه چگونه برگزار می‌شود؟

مراسم کریسمس در ترکیه
تزئین درخت کاج، نماد آرزوهای خوب برای سال نوی ترکیه است.

کریسمس در ترکیه چگونه است؟

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، جشن کریسمس در ترکیه تعطیل رسمی نیست زیرا این کشور یک کشور مسلمان است و در فرهنگ ترکی، تنها فرا رسیدن سال نو جشن گرفته می‌شود. جشن کریسمس در ترکیه به معنای ترک سال گذشته و ورود به سالی نو پر از آرزو و شادی است. بسیاری از مردم ترکیه جشن سال نو را با یک شام بزرگ خانوادگی شروع می‌کنند. غذای اصلی به طور سنتی یک بوقلمون کبابی است. برخی از مردم نیز در نیمه شب بین شب سال نو و روز سال نو به یکدیگر تبریک می‌گویند، سال نو را در کنار یکدیگر جشن می‌گیرند و هدایای کوچک رد و بدل می‌کنند.

بیشتر بخوانیدتجربه‌ای به خوشمزگی شیرینی های ترکیه

تعطیلات کریسمس در ترکیه

ترکیه، محیطی عالی برای جشن کریسمس و شب سال نو است. این کشور در طول زمستان در مقایسه با سایر نقاط اروپا دمای هوای بهتری دارد و نسبت به تابستان بسیار خلوت‌تر و همچنین آرام‌تر است. به همین دلیل در سال‌های اخیر، به یک مقصد محبوب برای خارجی‌ها تبدیل شده است و جشن کریسمس در ترکیه روز به روز محبوب‌تر می‌شود.
هم‌زمان با جشن کریسمس در ترکیه مراکز خرید بیشترین تخفیف‌ها را ارائه می‌دهند، به همین دلیل بسیاری از مردم برای خرید در تخفیف کریسمس در استانبول این موقع سال به ترکیه سفر می‌کنند. همچنین در مناطق محبوب گردشگران و مهاجران (به عنوان مثال استانبول، آلانیا و آنتالیا)، رستوران‌ها غذاهای خوشمزه کریسمس و برنامه‌های سرگرمی ارائه می‌دهند.

جالب است بدانید کریسمس در ترکیه تنها یک روز تعطیل است پس اگر می‌خواهید در مراسم ویژه کریسمس در کلیسا هم شرکت کنید، کافی است به آنتونی پادوآ، بزرگ‌ترین کلیسای کاتولیک استانبول بروید.

بیشتر بخوانید4 نکته که برای خرید ملک در ترکیه باید به آن توجه کنیم

کریسمس در ترکیه کجا بریم؟

بدون شک سرزنده‌ترین مکان استانبول است. این شهر در شمال غربی ترکیه واقع شده است و بزرگ‌ترین و شلوغ‌ترین شهر این کشور است. جشن‌ها در هر دو بخش اروپایی و آسیایی استانبول برگزار می‌شوند، می‌توانید در تکسیم و خیابان استقلال در مهم‌ترین و زنده‌ترین مهمانی خیابانی جشن کریسمس در ترکیه شرکت کنید.
علاوه بر این آتش بازی بر فراز بسفر یکی از سنت‌های شب سال نو در استانبول است که مردم بسیاری را برای تماشا به این تنگه می‌کشاند. کلیسای سنت آنتونی در بی اوغلو نیز در این زمان از سال میزبان نوازندگان مشهور جهان است.
همچنین می‌توانید در هتلی با امکانات کامل در شهرهای آنتالیا، کوش آداسی یا بدروم اتاق رزرو کنید. هتل‌ها، رستوران‌ها و کلوپ‌های شبانه برنامه‌های تفریحی ویژه‌ای را در شب سال نو ارائه می‌دهند. بیشتر این مکان‌ها نیاز به رزرو اولیه دارند.

بیشتر بخوانید: راهنمای دریافت اقامت ترکیه با خرید خانه

جشن کریسمس در ترکیه
آتش‌بازی مخصوص شب سال نو در ترکیه

سنت‌های سال نو در ترکیه

اگر تصمیم گرفتید تعطیلات کریسمس را به ترکیه سفر کنید جالب است بدانید که مردم ترکیه رسومات جالبی در شب سال نو دارند. ممکن است زنانی را ببینید که نیمه شب به آشپزخانه می‌روند تا مشت‌هایی نمک روی درب خانه بریزند، زیرا بر این باورند که این کار می‌تواند صلح و رفاه برای سال آینده به ارمغان بیاورد.
همچنین ممکن است به شما یک زیر شلوار قرمز هدیه داده شود تا در شب سال نو بپوشید، زیرا برخی معتقدند اگر لباس زیر قرمز در نیمه شب بپوشید، در بقیه سال شانس خواهید داشت. برخی دیگر کمی بعد از نیمه شب پیاده‌روی سریع را برای ترویج سفرهای ایمن در سال آینده انتخاب می‌کنند، و برخی حتی معتقدند انداختن یک انار از پشت بام خانه‌ها در شب سال نو، برای دوازده ماه آینده اقبال خوبی به همراه خواهد داشت.
تمامی این سنت‌ها مطمئناً انرژی و دیدگاه مثبتی دارند، حتی اگر برخی از این سنت‌ها برای برخی کمی عجیب به نظر برسد. در طول سال نو در هر کجای ترکیه باشید، با خیابان‌های خلوت روبرو خواهید شد زیرا مردم ترکیه اغلب سال نو را در خانه و کنار هم جشن می‌گیرند.

بیشتر بخوانیدآسان ترین راه گرفتن اقامت ترکیه چیست؟

حال و هوای شهرها در کریسمس

در استانبول، زمانی که دسامبر فرا می‌رسد، ممکن است تغییر ناگهانی در خیابان‌ها مشاهده کنید. درختان کریسمس، مجسمه‌ها و دیگر سازه‌ها که با چراغ‌های رنگارنگ پوشانده شده‌اند بخشی از تزئینات سال نو هستند. حتماً خواهید دید تاج‌هایی به شکل گوزن یا کلاه‌های بابانوئل در ویترین مغازه‌ها روی میله‌ها آویزان شده است.
خیابان‌های شهر مملو از روحیه کریسمس می‌شوند و احساس شادی و خوشحالی را در هر رهگذری ایجاد می‌کنند. شب سال نو با شمارش معکوس برای اعلام فرا رسیدن سال جدید به پایان می‌رسد و جشن‌ها تا صبح روز اول ژانویه ادامه دارد و هم‌زمان با نیمه شب، نمایش آتش بازی شگفت انگیز در مرکز شهر برگزار می‌شود.
از اواسط دسامبر، خیابان‌ها و مراکز خرید به خاطر کریسمس دکوراسیون فروشگاه‌های خود را تغییر می‌دهند تا همه و به خصوص گردشگران بتوانند بابانوئل را در سراسر شهر ببینند. اگر قصد سفر به استانبول را دارید پیشنهاد می‌کنیم برای دیدن استانبول در کریسمس به شکل خاصی وسواس نداشته باشید، زیرا در این موقع سال در همه جای استانبول جشن است. وقتی ساعت به نیمه شب می‌رسد، یک نمایش آتش بازی شگفت انگیز بر فراز بسفر و مرکز شهر برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانیدهر آنچه درباره خرید خانه در ترکیه باید بدانید

جمع‌بندی

با وجود اینکه جمعیت ترکیه عمدتاً مسلمان هستند، جشن‌های کریسمس و سال نو در سراسر این کشور با درختان کاج بزرگ در کنار جاده‌ها و تزئینات کریسمس در شهرهای بزرگ به یک سنت تبدیل شده است. ترک‌ها کریسمس یا تولد عیسی مسیح را جشن نمی‌گیرند، اما سال نوی آینده را با امیدهای تازه در فضایی درخشان جشن می‌گیرند. جالب است بدانید مراکز خرید در سراسر کشور ترکیه به مناسبت جشن سال نو و کریسمس تخفیفات بی نظیری ارائه می‌دهند، به همین دلیل بسیاری از مردم برای خرید در تخفیف کریسمس در ماه دسامبر به این کشور سفر می‌کنند.