هزینه آب، برق و گاز در ترکیه چقدر است؟

هزینه آب، برق و گاز در ترکیه چقدر است؟
01.12.16

به طور کلی در ترکیه هزینه آب و برق و گاز در ترکیه پس از اندازه‌گیری‌های مختلف به صورت ماهانه تعیین می‌شود، بنابراین در پایان ماه، قبض‌های شما با توجه به مصرف برق، گاز یا آب در آن ماه محاسبه می‌شود و برای شما ارسال می‌شود. در این قبض آخرین مهلت پرداخت نیز قید شده است و باید قبل از زمان محدود قبوض خود را پرداخت کنید، در غیر این صورت برق، گاز یا آب شما قطع می‌شود. با ما همراه باشیدما در این مقاله از ام تی سی هوم سعی کردیم، اطلاعاتی بیشتری درباره قبوض و هزینه آب و برق و گاز در ترکیه برای یک خانواده چهار نفره در اختیار شما قرار دهیم. .

هزینه زندگی در ترکیه چقدر است؟

هزینه زندگی در هر کجای دنیا به سبک زندگی، نوع غذا، پوشاک، محل زندگی و نوع حمل و نقل بستگی دارد. اما میانگین هزینه ماهانه زندگی در ترکیه بین 200 تا 300 دلار در ماه است.

به نام زدن قبوض آب، برق و گاز در ترکیه

ترکیه مانند کشورهای اروپایی است در مورد مصرف انرژی و هزینه آب و برق و گاز در ترکیه بسیار سخت‌گیر است. طبق قوانین ترکیه هزینه آب و برق و گاز در ترکیه باید توسط شخص ساکن، مالک یا مستأجر پرداخت شود. داشتن کارت اقامت ترکیه یا کارت کیملیک و پاسپورت برای به نام زدن قبوض انرژی در ترکیه ضروری است. در صورت نداشتن کارت اقامت، باید شخصی که مجوز اقامت دارد، قبوض را موقتاً به نام خود امضا کند تا کارت اقامت شما آماده شود.

مدارک مورد نیاز برای به نام زدن قبوض در ترکیه

  • شماره کنتور (Tesisat Numarasi) می‌توانید از صاحب خانه دریافت کنید.
  • قرارداد بیمه DASK (داسک نوعی بیمه‌نامه اجباری برای زلزله است که توسط دولت ارائه می‌شود و یک سال اعتبار دارد)
  • قرارداد عقد اجاره برای مستأجران و سند برای مالک
  • پاسپورت یا کیملیک
  • شماره تلفن شخصی
  • واریز مبلغ دپوزیت برای دریافت حق اشتراک

با استفاده از این مدارک به نزدیک‌ترین اداره آب، برق و گاز منطقه خود مراجعه کرده و با ارائه این مدارک قرارداد منعقده بین شما و ادارات آب، برق و گاز را امضا و تحویل بگیرید. پس از آن عبارت اشتراک ترکی ( Abonelik Numarasi ) یا (Hesap Numarasi) در بالای هر صورت‌حساب ظاهر می‌شود.

میانگین قبوض آب، برق، گاز در ترکیه چقدر است؟

همان‌طور که گفته شد کشور ترکیه نسبت به ایران در مصرف انرژی بسیار سختگیر است و هزینه قبوض به ویژه هزینه گاز در این کشور بسیار بالاست؛ بنابراین امکان ندارد که همانند ایران بتوانید در فصل زمستان در خانه لباس تابستانی بپوشید و تمامی شوفاژها یا بخاری‌ها روشن کنید! در ادامه هزینه قبوض آب، برق و گاز در ترکیه را با جزئیات بیشتر مورد بررسی قرار خواهیم داد:

1. هزینه قبض آب در کشور ترکیه

در ترکیه، آب توسط شهرداری‌های محلی تأمین می‌شود و مدیریت آب در شهرهای ترکیه نام‌های مختلفی دارد، به عنوان مثال در استانبول به آن ایسکی (ISKI) و در آنتالیا به آن آسات (ASAT) گفته می‌شود. در اداره آب اشتراک برای اشتراک می‌بایست مبلغ 200 لیر به عنوان دپوزیت پرداخت شود. هزینه دپوزیت به صورت نقد و اقساط برای مدت دو ماه قابل پرداخت است و مبلغ اقساط ماهیانه به قبض مصرف اضافه می‌شود. قبض آب نیز برای نام‌گذاری نیاز به کارت کیملیک دارد.
در ادامه مبحث هزینه آب و برق و گاز در ترکیه باید بدانید قبض آب در ترکیه بین هر واحد تقسیم می‌شود، علاوه بر این آب لوله‌کشی در ترکیه خوراکی و آشامیدنی نیست. آب آشامیدنی باید از شرکت‌های خدمات‌رسان در بطری‌های 5، 10 و 20 لیتری خریداری شود. متوسط هزینه قبض آب در ترکیه برای یک خانواده چهار نفره 50 تا 80 لیر است.

2. هزینه قبض برق در کشور ترکیه

هزینه قبض برق در کشور ترکیه

در ترکیه، برق متعلق به دولت است و توسط اداره برق ترکیه (TEDAŞ) تأمین می‌شود. زمانی که در شرکت برق ثبت نام می‌کنید، باید میزان برق مصرفی خود را انتخاب کنید. بهتر است مقدار برق انتخاب شده برای منزل شما کمی بیشتر از مصرف شما باشد، به طور کلی 12 تا 15 کیلووات برای اکثر خانه‌های اجاره‌ای و مصرف بیشتر آن کافی است. در اداره برق در ازای حق اشتراک 200 لیر به عنوان دپوزیت دریافت می‌شود.

باید بدانید که اداره برق ترکیه با قطع برق مصرف کنندگان نسبت به مصرف بیش از حد و دیر پرداخت قبوض بسیار سخت‌گیر است، بنابراین سعی کنید در مورد مصرف برق خود برنامه‌ریزی و مصرف دقیق داشته باشید و قبض خود را به موقع پرداخت کنید.

در ادامه بررسی هزینه آب و برق و گاز در ترکیه باید بدانید متوسط هزینه قبض برق در ترکیه برای یک خانواده چهار نفره از 100 تا 150 لیر است و این بستگی به مصرف شما و لوازم خانگی شما دارد و البته در تابستان بیشتر است. برای یک آپارتمان دو خوابه، قبض برق ماهانه از 80 تا 200 لیر در ماه متغیر است. عامل اصلی قبوض بالای برق، دستگاه‌های تهویه مطبوع مانند کولرها هستند که انرژی زیادی مصرف می‌کنند، به همین دلیل برخی افراد سعی می‌کنند با نصب پنکه‌های ایستاده یا سقفی قبض برق خود را کاهش دهند.

3. هزینه قبض گاز در کشور ترکیه

در ترکیه، هر شهر ارائه دهنده خدمات گاز مختص به خود دارد. اگر در شهرهای بزرگ و در مجتمع آپارتمانی زندگی کنید، هزینه گاز به جز اجاق گاز است که به طور جداگانه پرداخت می‌شود، هزینه دیگری مانند قبض گاز (قبض آب گرم، سرویس بهداشتی، شوفاژ و …) دارد.

در ادامه بررسی هزینه آب و برق و گاز در ترکیه باید بدانید میانگین هزینه قبض گاز در ترکیه برای یک خانواده چهار نفره بین 200 تا 400 لیر است. بسته به فصل، مصرف خانواده و عوامل دیگر تاثیرگذار می‌توان آن را افزایش یا کاهش داد.

بیشتر بخوانید: وضعیت مالیات در ترکیه

روش‌های پرداخت قبوض در ترکیه

پس از اینکه با هزینه آب و برق و گاز در ترکیه آشنا شدیم، اکنون به روش‌های پرداخت قبوض در ترکیه نگاهی می‌اندازیم:

1. پرداخت قبوض در ترکیه در دفتر مرکزی شرکت

پرداخت هزینه آب و برق و گاز در ترکیه در دفتر مرکزی شرکت سنتی‌ترین روش برای پرداخت قبوض در ترکیه است. مراحل این روش مراجعه به دفتر مرکزی شرکت، در نوبت منتظر ماندن و در پایان تحویل گرفتن رسید پرداخت است. اما این روش برای برخی افراد خسته کننده و سخت است، به خصوص که چندین ساعت زمان برای رفت و آمد در شهر نیاز دارد به خصوص اگر این مراکز از محل زندگی دور باشند، بنابراین این روش توصیه نمی‌شود.

2. پرداخت قبوض در ترکیه از طریق دفاتر PTT

PTT یک شرکت پست دولتی با دفاتر متعدد در نقاط مختلف ترکیه است که در پرداخت قبوض به شما کمک می‌کند و به خدمات سریع و دقیق معروف است. این دفاتر در تمام روزهای هفته از ساعت 8:30 صبح تا 5 فعالیت می‌کنند. این روش باعث صرفه جویی در زمان و در هزینه می‌شود، چرا که مراکز این شرکت در نقاط مختلف قرار دارند. این روش نسبت به روش اول برای پرداخت قبوض مناسب‌تر است.

3. پرداخت قبوض در ترکیه با استفاده از حساب بانکی

پرداخت هزینه آب و برق و گاز در ترکیه از طریق حساب بانکی نیز میسر است. به این ترتیب شما بدون مراجعه حضوری به هیچ درگاهی، قبض‌های خود را پرداخت می‌کنید. چنانچه در ترکیه حساب بانکی دارید، می‌توانید با استفاده از گزینه پرداخت خودکار، تمامی قبوض خود را پرداخت کنید. توجه داشته باشید بانک‌ها هنگام پرداخت قبوض خود کارمزد دریافت نمی‌کنند.
در هنگام پرداخت قبوض در ترکیه باید در نظر داشته باشید که نام قبض باید با نام پرداخت کننده مطابقت داشته باشد، پس حتماً قبض‌ها را برای پرداخت به همراه داشته باشید.

آیا امکان استفاده مداوم از انواع لوازم گرمایشی و سرمایشی در طول فصول سرد و گرم وجود دارد؟

بدون شک در انتخاب سیستم گرمایشی و سرمایشی عوامل زیادی دخالت دارند. از جمله این عوامل می‌توان به میزان هزینه راه‌اندازی سیستم اشاره کرد که تاثیر زیادی در انتخابتان خواهد داشت. سیستم گرمایشی یا سرمایشی خانه چیزی نیست که شما بخواهید هر سال آن را تعویض کنید. بنابراین لازم است تا قبل از راه‌اندازی سیستم هزینه مصرف انرژی، هزینه تعمیر و نگهداری آن را به طور کامل مورد بررسی قرار دهید تا بهترین و به صرفه‌ترین انتخاب را داشته باشید.

استفاده از انواع لوازم گرمایشی و سرمایشی در ترکیه

از انواع لوازم گرمایشی می‌توان به بخاری، شومینه، موتورخانه، پکیج سیستمی، گرمایش از کف و از انواع لوازم سرمایشی می‌توان به اسپیلت، کولر گازی، چیلر و… اشاره کرد که شما می‌توانید در طول فصول سرد و گرم با در نظر گرفتن میزان هزینه مصرف، گرما و سرمای مورد نیاز خانه و… آن‌ها را مورد استفاده قرار دهید.

آیا از سیستم‌های نوین مثل پنل‌های خورشیدی و… در ترکیه استفاده می‌شود؟

همان‌طور که می‌دانید سیستم‌‌های نوین انرژی مثل پنل‌های خورشیدی روشی بسیار مناسب و منطقی برای سرمایه‌ گذاری، تامین سلامت انسان و کاهش‌ هزینه‌های ساختمان است که در حفظ منابع طبیعی برای نسل‌های آینده نیز تاثیر بسزایی دارد. ترکیه نیز در ابتدا از پنل‌های خورشیدی در مناطق دور افتاده استفاده می‌کرد که به مرور زمان با پیشرفت فناوری، استفاده از این سیستم نوین در برخی ساختمان‌ها در سطح شهر فراگیر شده است.

بیشتر بخوانید: پاسخ تمام سوالات مهاجرت به ترکیه

سخن پایانی

در این مقاله از ام تی سی هوم وضیعت انرژی و استفاده از انرژی در ترکیه را مورد بررسی قرار دادیم. در صورتی که قصد خرید یا اجاره خانه در ترکیه را دارید، پیشنهاد می‌کنیم از طریق شماره تماس 00902122587828 یا شماره واتس اپ 09129533230 با مشاوران مجرب و حرفه‌ای ام تی سی هوم در ارتباط باشید تا شما را به طور کامل راهنمایی کنند و اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهند.