معرفی سایت ای دولت ترکیه

معرفی سایت ای دولت ترکیه
01.06.13

در دنیایی که در آن روز به روز شاهد پیشرفت تکنولوژی هستیم بزرگ‌ترین دغدغة هر فردی همگام شدن با تغییرات است. در این میان سهم دولت در ایجاد زمینه برای این تغییرات بسیار چشمگیر است. در این زمینه در سال‌های اخیر کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه با مبحثی تحت عنوان دولت الکترونیک در چالش هستند، دولت الکترونیک به معنی انجام کارهای اداری و دولتی به صورت الکترونیک است. کشور ترکیه نیز یکی از کشورهایی است که به سرعت به سوی الکترونیکی شدن در حرکت است. به گونه‌ای که امروزه شما می‌توانید بسیاری از کارهای اداری خود را بدون مراجعه و فقط از طریق اینترنت حل کنید، زیرا همة وزارت‌خانه‌های این کشور به یک سیستم مرکزی به نام سایت ای دولت ترکیه E-Devlet متصل هستند. به خواندن مقاله ام تی سی هوم ادامه دهید تا همه چیز را در مورد دولت الکترونیک در ترکیه و نحوه ثبت نام در سایت ای دولت ترکیه بدانید.

پورتال دولت الکترونیک “ای دولت” چیست؟

دولت الکترونیک به معنای ارائه خدمات دولتی به شهروندان در محیط الکترونیکی است. در این مرحله هدف، ارائه خدمات دولتی به شهروندان به آسان‌ترین و کارآمدترین روش با کیفیت بالا، سریع، بدون وقفه و ایمن است. این پرتال همچنین با هدف ارائه خدمات عمومی به شهروندان، شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی به شیوه‌ای مؤثر از طریق فناوری اطلاعات است. این پورتال خدمات به کاربران از طریق اینترنت و دسترسی آسان به خدمات مورد نیاز دولت ترکیه را تضمین می‌کند.
برای انجام کارهایی مانند ثبت گوشی تلفن همراه، مشاهده سوابق بیمه، سوابق تحصیلی و غیره، نیاز به مراجعه حضوری به مرجع خاصی نیست. برای بهره‌گیری از این خدمات الکترونیک کافی به یکی از دفاتر پستی PTT مراجعه کنید و با ارائه کارت اقامت خود نام کاربری و روز عبور حساب کاربری سایت e devlet خود را دریافت کنید. پس از آن شما قادر خواهید بود در هر ساعت از شبانه‌روز که خواستید به سایت www.turkiye.gov.tr مراجعه کرده و نسبت به انجام امور اداری و دولتی خود اقدام کنید.

آیا مدارکی که از سایت ای دولت ترکیه دریافت می‌کنم در تمامی مؤسسات و معاملات رسمی معتبر است؟

پورتال دولت الکترونیک ترکیه وب‌سایتی است که امکان دسترسی به کلیه خدمات عمومی را از یک نقطه فراهم می‌کند. علاوه بر این، به اشتراک‌گذاری اطلاعات و اسناد بین مؤسسات عمومی توسط خدمات ارائه شده توسط دولت الکترونیک ارائه می‌شود. کلیه اسناد ایجاد و دانلود شده در پورتال e-devlet دارای گواهینامه مورد نیاز با امضای الکترونیکی نمایش داده شده در قالب بارکد بوده و در تمامی تراکنش‌های رسمی معتبر است.

e-devat
دریافت تائیدیه‌های مورد نظر از سایت ای دولت ترکیه

سایت ای دولت ترکیه چه خدماتی دارد؟

سایت ای دولت ترکیه، پورتال دولت الکترونیکی وب‌سایتی است که دسترسی به خدمات عمومی را از یک نقطه فراهم می‌کند. هدف این پرتال ارائه خدمات عمومی به شهروندان، شرکت‌ها و مؤسسات عمومی به طور کارآمد و مؤثر با فناوری اطلاعات و ارتباطاتی است که این روزها در همه جا در دسترس است. در این سامانه نه تنها خدمات ارائه شده توسط هر مؤسسه ارائه می‌شود، بلکه شهروندان می‌توانند با کلیک بر روی نام هر یک، خدمات مختلفی را انجام دهند. به طور کلی این سامانه خدمات اطلاعاتی، خدمات الکترونیکی، میانبرهای مؤسسات و سازمان‌ها و معاملات پرداخت را انجام می‌دهد.

  • تأمین اجتماعی و بهداشت و درمان
  • نظارت بر ساعات کار
  • استعلام سابقه کیفری و تشکیل پرونده قضایی
  • تحقیق از پرونده قضایی
  • ثبت نام وسایل نقلیه موتوری و مالیات وسایل نقلیه
  • استعلام جریمه نوشته شده روی پلاک خودرو
  • گواهینامه رانندگی
  • استعلام اطلاعات حساب سیستم عبور سریع (HGS)
  • لیست تلفن‌های همراه به نام شما
  • ثبت IMEI برای تلفن‌های همراه فروخته شده در خارج از کشور
  • بدهی مالیاتی
  • اطلاعات مربوط به زمین‌های کشاورزی
  • درخواست به آژانس استخدام ترکیه
  • ثبت نام و پیگیری دانشجو در دانشگاه‌ها
  • استعلام اطلاعات سند
  • اطلاعیه‌های تغییر آدرس
  • رسیدگی به تابعیت

در مورد میزان خدمات ارائه شده توسط سایت ای دولت ترکیه (E-devlet)، این تعداد به 4000 سرویس رسیده است و این فقط از طریق رایانه، علاوه بر 1912 سرویس از طریق برنامه تلفن همراه است. همچنین این خدمات با هماهنگی 262 نهاد دولتی ارائه می‌شود و تعداد کاربران پرتال دولتی ترکیه از مرز 30 میلیون کاربر گذشته است.

اطلاعاتی که این پرتال در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد به‌ویژه برای کسانی که قصد خرید ملک در ترکیه را دارند مفید است و تسهیل کننده‌ی روند استعلام سند محسوب می‌شود.

چطور در سایت ای دولت ثبت نام کنیم؟

در واقع تا زمانی که اقامت قانونی در ترکیه نداشته باشید نمی‌توانید از سایت ای دولت ترکیه استفاده کنید و در این صورت می‌توانید به نزدیک‌ترین اداره پست دولتی به نام PTT مراجعه کنید و از آنجا می‌توانید نوبت خود را با کارمند مسئول رزرو کنید. در عرض چند دقیقه، کارمند یک پیام تأیید شامل یک کد ارسال می‌کند و پس از تأیید شماره تلفن شما مبنی بر اینکه می‌خواهید به سیستم الکترونیکی دولت متصل شوید، کدی را برای شما ارسال می‌کند که می‌توانید از آن استفاده کنید تا بتوانید به سایت ای دولت ترکیه وارد شوید.

مراحل ثبت نام در سایت ای دولت ترکیه

  • ابتدا به لینک https://tckimlik.nvi.gov.tr/ مراجعه کنید.
  • شماره مجوز اقامت خود (İkamet Tezkere no)، که در صفحه اول اجازه اقامت قرار دارد را وارد کنید.
  • پس از دریافت شماره، آن را به اداره ثبت احوال ارسال کنید.
  • باید کارت اجازه اقامت خود را آماده داشته باشید.
  • به دفتر PTT در منطقه خود بروید.
  • با اجازه اقامت خود یک رمز عبور (e-Devlet şifresi) بخواهید. (5 ₺ – ممکن است تغییر کند)
  • (www.turkiye.gov.tr) را باز کنید تا حساب e-Devlet خود را با رمز عبوری که از PTT دریافت کرده‌اید ثبت کنید.
  • پس از ورود به سیستم، بهتر است رمز عبور خود را تغییر دهید.

بیشتر بخوانیدانواع کارت اقامت ترکیه را بشناسیم

گرفتن رمز e devlet

با مراجعه به یکی از شعب اداره پست ترکیه (PTT ) با داشتن گذرنامه یا اجازه اقامت و پس از پرداخت حدود 5 لیر رمز سایت ای دولت ترکیه از طریق پیامک در اختیار شما قرار می‌گیرد.

بازیابی رمز e devlet

در صورتی که رمز ورود به سایت ای دولت ترکیه را فراموش کرده‌اید، می‌توانید با کلیک بر روی رمز عبور خود را فراموش کردم (Sifremi unuttum) رمز عبور خود را تغییر دهید و کد ارسال شده به تلفن همراه یا ایمیل ثبت شده در سامانه دولت الکترونیک را دریافت کنید.
راه دوم، اگر در ترکیه حساب بانکی دارید و از طریق تلفن همراه خود به اینترنت بانک دسترسی دارید، می‌توانید ابتدا با ورود به بانکداری اینترنتی وارد دولت الکترونیک شوید.
اگر به این دو روش نتوانستید به رمز قبلی خود دسترسی پیدا کنید، راه سوم این است که به اداره پست منطقه‌ای خود مراجعه کنید و رمز عبور جدید بخواهید. برای رمز عبور مجدد 4 لیر ترکیه از شما درخواست می‌شود.

سایت ای دولت ترکیه
سایت ای دولت ترکیه

دانلود برنامه e devlet

دسترسی به سایت ای دولت ترکیه بسیار آسان بوده و نیازی به هماهنگی‌های اداری طولانی ندارد. تمامی شهروندان (از جمله ترک‌ها و خارجی‌هایی که اجازه اقامت در ترکیه را دریافت کرده‌اند) با دریافت نام کاربری و رمز عبور می‌توانند به تمامی این امکانات دسترسی داشته باشند. علاوه بر این، استفاده از سایت بسیار آسان است و به گونه‌ای طراحی شده است که همه افراد با سطوح تحصیلی مختلف از آن بهره‌مند شوند. همچنین به آنها کمک می‌کند تا به راحتی بخش مورد نیاز خود را پیدا کنند.
این سیستم امروزه به عنوان یک برنامه برای تلفن‌های هوشمند نیز موجود است. برای استفاده از سایت ای دولت ترکیه نیازی به داشتن کامپیوتر نیست، به راحتی می‌توانید از اپلیکیشن دولت الکترونیک برای گوشی‌های هوشمند استفاده کنید تا بتوانید تمام کارهای خود را از طریق تلفن همراه انجام دهید. برنامه پورتال دولت الکترونیک E-Dawlat یک برنامه کاربردی است که برای استفاده در گوشی شما مناسب است.
اپلیکیشن E-devlet اپلیکیشنی است که توسط دولت جمهوری ترکیه ارائه شده است و دسترسی سریع و آسان به خدمات دولتی را برای شهروندان و ساکنان ترکیه فراهم می‌کند. این برنامه به منظور جلوگیری از کاغذبازی‌های معمول اداری و همچنین جلوگیری از اتلاف وقت مردم و مسئولان بر روی دستگاه‌های تلفن همراه معرفی شده است. ثبت نام در این اپلیکیشن با دریافت کد از شعب اداره ملی پست ترکیه یا PTT نیز امکان‌پذیر است. آخرین به‌روزرسانی‌های این برنامه برای iOS و Android در فروشگاه‌های اپل و گوگل‌پلی به‌صورت آنلاین در دسترس است.

مهم‌ترین اهداف دولت الکترونیک در ترکیه E-devlet

هدف اولیه این مفهوم در ترکیه جهانی‌شدن پیشرفت سریع در جهان است، جایی که مرزها به معنای اقتصادی در حال از بین رفتن هستند. علاوه بر هدف پیشرفت سریع در فناوری اطلاعات و ارتباطات که منجر به این می‌شود که ترکیه بتواند این شکاف را پر کند و به جامعه اطلاعاتی برسد.

  • شفافیت دولتی
  • از عملکرد سریع و مؤثر دولت اطمینان حاصل کنید
  • تضمین مشارکت شهروندان در تمامی سطوح
  • جلوگیری از تکرار کارها و داده‌ها با اطمینان از تبادل اطلاعات بین مؤسسات
  • تسهیل خدمات عمومی برای شهروندان

سخن پایانی

با توسعه فناوری اطلاعات، دولت‌ها با انتقال برخی خدمات برای شهروندان خود به محیط الکترونیکی، با روند نوآوری همگام شده‌اند. سیستم e-devlet که شهروندان ترکیه را قادر می‌سازد به خدمات ارائه شده توسط نهادهای دولتی به شیوه‌ای سریع و قابل اعتماد دسترسی داشته باشند، توسط جمهوری ترکیه ایجاد شده و به یک سیستم الکترونیکی تبدیل شده است که دسترسی به اطلاعات را برای همه شهروندان تسهیل می‌کند. اتباع خارجی مقیم ترکیه با اخذ تابعیت ترکیه و یا اقامت موقت ترکیه برای کار نیز می‌توانند با دریافت رمز دولت الکترونیک از این خدمات بهره‌مند شوند.