راهنمای گشت و گذار در محله چوکور

راهنمای گشت و گذار در محله چوکور
02.03.15

هر منطقه در استانبول یک داستان و یک گذشته دارد. بیایید از طریق این مقاله به سراغ محله چوکور جوما برویم که خیابان‌هایش بوی تاریخ می‌دهد، جایی که هنگام راه رفتن خود را گم خواهید کرد. اگر آماده هستید که با بالا رفتن از شیب‌های تند قدم به قدم با محله چوکور جوما آشنا شوید، برای ماجراجویی با ما همراه باشید. هنگام بازدید از محله چوکور جوما، می‌توانید عتیقه فروشی و خانه‌هایی که بوی تاریخ می‌دهند را ببینید. برای آشنایی بیشتر با چوکور محله استانبول با ام تی سی هوم همراه باشید.

تاریخچه محله چوکور جوما

چوکور جوما (Çukurcuma) محله‌ای تاریخی است که میزبان بیش از 150 مغازه عتیقه فروشی است. تاریخچه این مکان 550 سال پیش آغاز می‌شود، زمانی که عثمانی‌ها تحت حکومت فاتح سلطان محمد در اینجا ساکن شدند. محله چوکور جوما زمانی محل زندگی یک جامعه بزرگ یونانی بود.

این محله جذابیت زیادی در میان بازارهای دستفروشی محلی و قدیمی دارد. بسیاری از صاحبان مغازه‌ها در این محله از نوادگان ساکنان غیرترک هستند که خانواده‌هایشان قرن‌هاست در این منطقه ساکن بوده‌اند. در این محله می‌توانید شمعدانی‌هایی که امضای رسمی سلطان عثمانی روی آن حکاکی شده باشد را پیدا کنید. برخی از مغازه‌ها مملو از عتیقه‌های دوران عثمانی و یادگاری‌های فرهنگی ترک هستند. در کنار آنها کارگاه‌های هنری آوانگارد و بوتیک‌های زیادی قرار دارند.

جذابیت‌های این محله باعث شده علاوه بر توریست‌ها، بسیاری از اتباع خارجی که تمایل به خرید ملک در ترکیه دارند، نگاهی به این بخش زیبا از استانبول بیندازند.

محله چوکور جوما کجاست؟

محله چوکور جوما در قلب منطقه بی‌اغلو (Beyoğlu) در استانبول، توسط محله‌های جهانگیر (Cihangir)، توفانه (Tophane) و گالاتاسرای (Galatasaray) احاطه شده است. منطقه‌ای خیره کننده است که می‌توان آن را یکی از زیباترین مکان‌های استانبول دانست که با معماری قدیمی و خانه‌های رنگارنگش توجه جوانان و همه را در شبکه‌های اجتماعی به خود جلب می‌کند.

چوکورجوما کجاست
محله چوکورجوما استانبول(Çukurcuma) یکى از مناطق قدیمى شهر استانبول در منطقه بی‌اغلو است.

علت نام‌گذاری منطقه محله چوکور جوما

در گذشته فاتح سلطان محمد برای اقامه نماز جمعه به این منطقه آمد. پس از بررسی شهر متوجه می‌شود این منطقه بیش از محیط اطرافش توخالی باقی‌مانده است. از آنجایی که تکسیم، بی اوغلو و گالاتاسارای مناطقی هستند که در ارتفاعات بالاتر قرار دارند، به مرور زمان نام این منطقه به نام چوکور جوما یا گودال شهرت پیدا کرد.

فهرست مکان‌های دیدنی محله چوکور جوما

تمام خیابان‌های محله چوکور جوما پر از خانه‌های تاریخی است، همه آنها زیبا هستند. در واقع شما می‌توانید با لذت فراوان در تمام خیابان‌ها پرسه بزنید. اگر به محصولات تاریخی و عتیقه علاقه‌مند هستید، روز بسیار لذت بخشی را در محله چوکور جوما خواهید داشت، این محله خانه بسیاری از مغازه‌های عتیقه فروشی است. عتیقه‌های زیبا که در هر مغازه به طور جداگانه به نمایش گذاشته می‌شوند، هر کدام داستان منحصر به فرد خود را دارند. در ادامه چند مکان برای گذراندن یک روز خوش در محله چوکور جوما به شما معرفی می‌کنیم:

موزه معصومیت (Masumiyet Müzesi)

محله چوکور جوما مکانی است که با موزه معصومیت نام خود را بر سرزبان‌ها انداخته است. موزه معصومیت از رمانی به همین نام الهام گرفته شده است. این موزه که ساخت آن با هماهنگی اورهان پاموک انجام شد، عنوان اولین موزه شهری استانبول را نیز به خود اختصاص داد. موزه معصومیت موزه‌ای است که کتاب اورهان پاموک نویسنده برنده جایزه نوبل در آن تجسم یافته است. شما می‌توانید داستان عشق تأثیرگذار کمال و فوسون را در این موزه تجسم کنید. تقریباً تمام اشیای کتاب در این موزه به نمایش گذاشته شده است. رمان موزه معصومیت که در سال 2008 نوشته شده است به 13 زبان ترجمه شده است و موزه آن در سال 2012 افتتاح شد.

بیشتر بخوانیدموزه های استانبول

عتیقه فروشان محله چوکور جوما

محله چوکور جوما معروف به Antikacılar Mahallesi است که در پایین‌ترین قسمت جهانگیر قرار دارد. اگر بپرسید این محله به چه چیزی معروف است، کسانی که استانبول را می‌شناسند، مطمئناً می‌گویند که محله چوکور جوما به خاطر عتیقه فروشی‌هایش معروف است.عتیقه فروشی‌هایی که در تمام خیابان‌های محله چوکور جوما با آنها روبرو می‌شوید می‌توانند شما را از زمان حال دور کنند و به دوران باستان بازگردانند. بازدید از عتیقه فروشی‌ها را از دست ندهید تا با خاطرات باقی‌مانده روی وسایل قدیمی احساساتی شوید و کمی به گذشته برگردید. تاریخ اینجا در انتظار شماست.

عتیقه فروشان چوکورجوما
اگر عاشق خرید وسایل قدیمی و عتیقه و قدم زدن در پارچه های سنتی استانبول هستید، به محله چوکورجوما بروید.

گشت و گذار در خیابان الجزایر

خیابان الجزایر که به طور خاص به نام خیابان فرانسوی نیز شناخته می‌شود، با حال و هوای متفاوت خود یکی از مکان‌های معروف استانبول است. این خیابان که از خیابان پایین دبیرستان گالاتاسارای شروع می‌شود، یک خیابان بن‌بست است. اگر قصد سفر به محله چوکور جوما را دارید، حتماً به شما گوش دادن به موسیقی زنده در این خیابان را توصیه می‌کنیم.

موزه اورهان کمال (Orhan Kemal Museum)

موزه اورهان کمال یکی از جاهایی است که بوی ادبیات و هنر می‌دهد. در این موزه که علاقه‌مندان به ادبیات باید حتماً از آن دیدن کنند، وسایل و آثار اورهان کمال به نمایش گذاشته شده است. اگر کنجکاوید که آثار اورهان کمال که در ادبیات ترکی اثر خود را به جا گذاشته‌اند چگونه نوشته شده‌اند، بازدید از این موزه را به فهرست سفر خود اضافه کنید.

حمام محله چوکور جوما (çukurcuma Hamamı)

رفتن به کافه در روزهای تعطیل شاید اولین فعالیتی باشد که به ذهنتان خطور می‌کند. اگر می‌خواهید تغییری ایجاد کنید، به شما توصیه می‌کنیم از حمام لذت ببرید. حمام محله چوکور جوما هم یک بنای تاریخی است که از سال 1830 باقی‌مانده است و هم مکانی است که می‌توانید اوقات راحتی را با چیدمان‌های مدرن در آن سپری کنید. این حمام که در سال 1830 توسط ناکشیدیل والده سلطان (Naksedil Valide)، همسر عبدالحمید اول ساخته شد و برای مدت طولانی در دست بازسازی بود، در سال 2018 بازگشایی شد. در این حمام هم می‌توانید از حمام لذت ببرید و هم ماساژ داشته باشید.

حمام تاریخی گالاتاسارای (Tarihi Galatasaray Hamamı)

حمام تاریخی گالاتاسارای، واقع در مجموعه گالاتاسارای، توسط بیازیت دوم در سال 1481 ساخته شده است. داستانی هیجان‌انگیز دارد. سلطان بیازیت در حین قدم زدن در اطراف زمینی که دبیرستان گالاتاسارای فعلی در آن قرار دارد، چشمش را به یک کلبه جلب می‌شود. صاحب این کلبه گل بابا است. سلطان بیازیت با این شخص ملاقات می‌کند و می‌پرسد که آیا درخواستی دارد؟ گل بابا یک مدرسه بزرگ و یک حمام گنبدی در این سرزمین می‌خواهد. سلطان این درخواست را رد نمی‌کند و این مجموعه را در سال 1481 ساخته است.

مسجد محدین ملا فناری (Muhyiddin Molla Fenari Camii)

مسجد محدین ملا فناری توسط معمار سینان در سال‌های 1541-1547 توسط فنری زاده شیخ‌الاسلام محدین محمت افندی ساخته شد. در مسجد گنبدی وجود ندارد. در عوض، یک سقف چوبی وجود دارد. مساحت آن 300 مترمربع است. درست روبه‌روی مسجد، فواره عمر آقا (Ömer Ağa) وجود دارد که متعلق به سال 1720 است.

کلیسای ایا تریادا (Aya Triada Rum Ortodoks Kilisesi)

ایا تریادا کلیسایی است که در زمان عبدالحمید دوم ساخته شده است. این بنا بر اساس نقشه‌های معمار طرح پوتساروس ساخته شده است. ساخت آن بین سال‌های 1867 تا 1880 به طول انجامید. این کلیسا که معماری گوتیک دارد، دارای دو برج ناقوس است. در 23 مارس 2003 بازسازی و بازگشایی شد.

هتل کورین (Corinne Art & Boutique Hotel)

در خیابان فایک پاشا است. این بنا توسط معمار کمال‌الدین بیگ به عنوان سومین مسافرخانه بنیاد در سال‌های 1911-1913 ساخته شد. این هتل نشان دهنده سبک عثمانی سبک نئوکلاسیک است که در سریال معروف خانه در دهه 90 مورد استفاده قرار گرفت.

بیشتر بخوانیدمعرفی محله های خوب استانبول آسیایی

در محله چوکور جوما چه بخوریم؟

پس از اتمام سفر یک روزه خود در محله چوکور جوما، برای صرف غذا هر یک از این مکان‌ها به شما توصیه می‌شود تا محله چوکور جوما را بهتر به خاطر بسپارید.

کافه جوما (Café Cuma)

کافه جوما سال‌هاست که نشاط خود را در محله چوکور جوما حفظ کرده است. با انواع کیک‌هایی که مخصوص هر روز تهیه می‌شود، لذت قهوه بازدیدکنندگان را دو چندان می‌کند. هر زمانی که در کافه جوما هستید می‌توانید از استرس دور باشید و انرژی خود را برای یک روز جدید شارژ کنید.

کافه های محله چوکورجوما
در محله چوکورجوما کافه های بسیار زیبا و رنگارنگی سرتاسر محله را پر کرده است که باعث زیبایی دوچندان محله شده است.

کافه 49 (çukurcuma 49 cafe)

کافه 49 یک مکان معروف در محله چوکور جوما است که با پیتزاهایش شناخته شده است.

ترشی عصری (Asri Turşucusu)

ترشی فروشی عصری یک ترشی فروشی تاریخی است که از سال 1913 شروع به کار کرده است.

براسری کورین (Corinne Brasserie)

هنگامی که می‌خواهید قلب خود را با آرامش در محله چوکور جوما پر کنید، یکی از مکان‌هایی که خواهید رفت، براسری کورین است. این مکان نوشیدنی‌های خوشمزه‌ای دارد و جای دنجی برای استراحت، کتاب خواندن و گفتگوهای شیرین با عزیزانتان است. در این مکان فرصت اقامتی نیز وجود دارد که با منظره زیبا، شراب و قهوه شما را گرم می‌کند.

کوفته‌جی (Köftecisi)

اگر بوی کوفته در خیابان‌های محله چوکور جوما پر شده است بدانید که در کوفته‌جی تهیه می‌شود. نه تنها کوفته، بلکه مرغ‌های خوشمزه نیز در اینجا طبخ می‌شود.

بیشتر بخوانیدچند بار در سال میتوان به ترکیه سفر کرد

چگونه به محله چوکور جوما برویم؟

محله چوکور جوما در منطقه بی اوغلو در استانبول قرار دارد. می‌توانید از بشیکتاش یا تکسیم به محله چوکور جوما برسید. با این حال، اگر به جای سربالایی پایین رفتن را ترجیح می‌دهید، باید از مسیر تکسیم بروید. از تکسیم، به سمت خیابان سیراسلویلر حرکت کنید وقتی به انتهای خیابان نزدیک شدید، در سمت راست ادامه دهید، سپس محله چوکور جوما در مقابل شما خواهد بود.

سخن پایانی

محله چوکور جوما یک محله خاص در بی‌اغلو است، این محله یکی از زیباترین خیابان‌ها برای کشف ذات استانبول است. خانه‌های کلاسیک زیبای به طرز شگفت‌انگیزی در سراسر این محله فوق‌العاده پراکنده شده‌اند. به شما توصیه می‌کنیم در هنگام بازدید از محله چوکور جوما از قدم زدن در میان کوچه‌های پر پیچ و خم این منطقه در میان عتیقه فروشی‌های شگفت‌انگیز لذت ببرید. همچنین بازدید از موزه معصومیت را در آنجا از دست ندهید.