همه آنچه باید در مورد استانبول بدانید

همه آنچه باید در مورد استانبول بدانید

استانبول بزرگترین و مهم‌ترین شهر ترکیه، شهر سراسر اعجاب است. تاریخ، طبیعت و اقتصاد این شهر سالیانه میلیون‌ها گردشگر خارجی را به خود جذب می‌کند. استانبول، پایتخت فرهنگی و اقتصادی ترکیه، همواره در میان 10 شهر اول گردشگری جهان حضور دارد. در سال 2010 به رتبه‌ی سوم این لیست رسید و به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا معرفی شد. چه چیزی استانبول را تا این حد ویژه کرده است؟ در ادامه همراه مجله ام تی سی هوم باشید تا با هم به کشف حقایق استانبول برویم.

آب و هوای استانبول چگونه است؟

تنها 3% خشکی‌های زمین آب‌وهوای مدیترانه‌ای دارند. استانبول و بخش‌های زیادی از ترکیه در این بخش کوچک از قرار گرفته‌اند. آب‌وهوای مدیترانه‌ای به صورت کلی به عنوان مناطق معتدل شناخته می‌شوند. تابستان‌های زیاد گرمی ندارند و در زمستان‌ها یخبندان کمی را تجربه می‌کنند. بارش در این مناطق زیاد نیست. در فصل بهار به ویژه رگبارهای بهاری زیبایی را تجربه می‌کنند.

پوشش گیاهی این مناطق شامل گیاهان سازگار و همیشه سبز هستند، درختان زیتون، توت، تاکستان‌های انگور، بلوط، سرو و انجیر و تعداد زیادی از گونه‌های گیاهی سازگار با کم آبی در این مناطق رشد می‌کنند.

کیفیت زندگی در استانبول چگونه است؟

استانبول شهر پیشرفته‌ای‌ست. حمل و نقل در این شهر در سطحی بالاتر از استاندارهای جهانی به چشم می‌خورد. خرید و فروش املاک و زمین برای خارجی‌های بسیار اقتصادی است. بسیاری از شرکت‌های چند ملیتی جهان دفاتر نمایندگی فعال در استانبول دارند. فرصت‌های سرمایه‌گذاری به ویژه در بخش مسکن و گردشگری برای خارجیان با حمایت دولت ترکیه تسهیل شده است.

استانبول
کیفیت زندگی در استانبول بالاست

عواملی که برشمردیم تنها بخش کوچکی از دلایل رونق اقتصادی در استانبول است. هزینه‌ی زندگی در استانبول با این‌که به نسبت بسیاری از شهرهای ترکیه بالاست، اما در مقیاس جهانی و در مقایسه با کلان‌شهرهای خاورمیانه پایین است. این در حالی‌ست که کیفیت زندگی در استانبول از بسیاری جهات مانند کسب و کار، تحصیل، خدمات درمانی قابل مقایسه با بهترین کشورهای اتحادیه اروپاست.

متوسط هزینه زندگی در استانبول چقدر است؟

اگر قصد خرید ملک در ترکیه را دارید، شاید برای‌تان سوال باشد که هزینه زندگی در ترکیه چقدر است. کیفیت زندگی در استانبول بسیار بالا است. دسترسی شهروندان به امکانات تفریحی، تحصیلی و درمانی در بالاترین سطح از استانداردهای بین‌المللی قرار دارد. در ادامه برخی هزینه‌های زندگی در تهران و استانبول را با هم مقایسه می‌کنیم.

  • هزینه‌های جاری زندگی در استانبول 7.88% کمتر از تهران محاسبه می‌شود.
  • هزینه‌های جاری زندگی با احتساب هزینه‌های اجاره‌ی مسکن در استانبول 26.10% کمتر از تهران است.
  • قیمت اجاره‌ی مسکن در استانبول 59.19% پایین‌تر از تهران است.
  • هزینه‌ی تهیه غذا در استانبول 7.15% ارزان‌تر از تهران می‌باشد.
  • قدرت خرید به صورت کلی در استانبول 117% بیشتر از شهر تهران برآورد می‌شود.

چرا ایرانیان زیاد به استانبول سفر می‌کنند؟

ترکیه به دلیل همسایگی با ایران و نیز نزدیکی‌های فرهنگی، دینی و تاریخی همواره مقصد اول جهانگردی ایرانیان بوده است. در این میان استانبول در صدر شهرهای ترکیه قرار دارد، چه از نظر تعداد گردشگران ایرانی که به این شهر سفر می‌کنند و چه از نظر تعداد ایرانیانی که به قصد زندگی، کار و یا تحصیل این شهر را برای اقامت خود انتخاب می‌کنند.

استانبول
عدم نیاز به ویزا، سفر به ترکیه را برای ایرانیان آسان کرده

جمعیت ایرانیان در استانبول چقدر است؟

بر اساس آمارهای رسمی حدود 67.000 ایرانی تا سال 2020 ساکن استانبول هستند. با توجه به استقبال ایرانی‌ها به زندگی در این شهر سالانه تعداد بیشتری از ایرانیان این شهر را برای اقامت انتخاب می‌کنند. احتمالا نزدیکی ترکیه به ایران اصلی‌ترین دلیل هم‌وطنان برای انتخاب این کشور به حساب می‌آید، گرچه تشابهات فرهنگی، اقتصاد ترکیه و حتی پاسپورت این کشور را هم نمی‌توان نادیده گرفت.

کدام محله استانبول بین ایرانی‌ها محبوب‌تر است؟

اجتماع ایرانیان استانبول اغلب در محله‌های مشخصی ساکن هستند که مهم‌ترین آن‌ها را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

منطقه‌ی بیلیک دوزو: بیلیکدوزو بسیار سرسبز و خوش آب و هوا در بخش غربی استانبول و در ناحیه اروپایی آن واقع است. ساخت و سازهای مسکن در این منطقه با رعایت استاندارهای شهرسازی صورت گرفته و این محله را به یک شهرک مدرن تبدیل کرده. از دیگر ویژگی‌های این منطقه می‌توان به دسترسی به اتوبوس، متروبوس و اتوبان‌های شهری، امکانات رفاهی فراوان مانند باشگاه ورزشی، مراکز خرید، سینما و رستوان اشاره کرد.
قیمت خرید و یا رهن و اجاره مسکن در بیلیک دوزو بسیار مناسب است. به همین دلیل ایرانیان زیادی برای تهیه مسکن به این منطقه مراجعه می‌کنند. به صورت متوسط قیمت خرید آپارتمان در بیلیک دوزو برابر با 2500 تا 3000 لیر برای هر متربع است.

منطقه‌ی اسن یورت: این منطقه تا سال 2008 بخشی از منطقه‌ی بویوک چکمجه بود. اما به دلیل اهمیت شهری و جمعیت رو به رشد در تقسیم‌بندی‌های جدید شهری به عنوان یک منطقه‌ی مستقل معرفی شد. اسن یورت در ناحیه اروپایی استانبول قرار دارد.
در سال‌های اخیر ساختمان‌سازی در این منطقه بسیار رونق گرفته است و با توجه به وجود مراکز مهم درمانی، تحصیلی و تجاری افراد زیادی تمایل به زندگی در این منطقه‌ی استانبول دارند. حداقل قیمت خرید مسکن در اسن یورت متری 2100 تا 2200 لیر برآورد می‌شود.
دسترسی به امکاناتی نظیر وسایل حمل و نقل عمومی، بازارها، مراکز تجاری و تحصیلی و نیز قیمت مناسب مسکن باعث شده ایرانیان زیادی این منطقه را برای سکونت خود انتخاب کنند.

منطقه‌ی اوجیلار: محله‌ی محبوب استانبول برای ایرانیان یعنی آوجیلار در بخش اروپایی و در قسمت غربی استانبول واقع شده است. مراکز تفریحی بی‌شمار، دسترسی راحت به بازار، دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی، نزدیکی به اتوبان‌های اصلی شهری از مزایای زندگی در این محله به حساب می‌آید.

اوجیلار
محله‌ای که در بخش اروپایی استانبول قرار دارد

بزرگ‌ترین دانشگاه استانبول، بسیاری از هتل‌ها و مراکز درمانی در این منطقه واقع شده‌اند. قیمت آپارتمان در اوجیلار کمی بالاتر از مناطق دیگر است و برای هر متر مربع در حدود 3400 لیر محاسبه می‌شود.

منطقه‌ی فاتیح: محله‌ی فاتیح به دلیل قدمت و شکل سنتی آن شهره است. همین قدیمی بودن محله، باعث شده فاتیح نزد ایرانیان بسیار محبوب شود. این محله نیز در قسمت غربی استانبول و در ناحیه‌ی اروپایی آن واقع شده است.
بسیاری از مراکز گردشگری شهر استانبول و تعداد زیادی بازار در این ناحیه واقع‌است که سبب رونق محله‌ی فاتیح شده‌اند. قیمت خرید مسکن در این ناحیه به صورت میانگین برابر با 2700 تا 3200 لیر برای هر متر مربع محاسبه می‌شود.

محله خان والده: این منطقه‌ی تاریخی محله‌ی شیعه‌نشین استانبول محسوب می‌شود که ایرانیان زیادی را در خود جای داده. نزدیکی به بازار وجود بناهای و مساجد تاریخی و امکانات کسب و کار دلیل علاقه‌ی ایرانیان به این منطقه‌ی زیبای استانبول است.

منطقه‌ی آکسارای: این محله به دلیل قیمت پایین مسکن بسیار محبوب و مورد توجه است. آکسارای جزو مناطق مهاجرپذیر استانبول دسته‌بندی می‌شود. در سال‌های اخیر علاوه بر ایرانیان از طرف پناهنده‌گان سوری نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. تراکم جمعیتی این محله بالاست. دسترسی به انواع خطوط حمل و نقل عمومی نظیر اتوبوس، تراموا و مترو به سادگی امکان‌پذیر است.

اگر دوست دارید بیشتر با این محله‌ها آشنا شوید، توصیه می‌کنیم مطلب محله‌های ایرانی‌نشین استانبول را مطالعه کنید.

ایرانی‌ها معمولا چه شغل‌هایی در استانبول دارند؟

برای پیدا کردن شغل مناسب در استانبول یا هر شهر دیگری در ترکیه 2 شرط اساسی وجود دارد:

  • داشتن تخصص
  • تسلط نسبی بر زبان ترکی

استانبول به دلیل کلان‌شهر بودن علاوه بر مزایای بی‌شمار، مصائبی نیز در دل خود دارد. پیدا کردن شغل مناسب در استانبول سخت‌تر از سایر شهرهای ترکیه است. به‌ویژه آن‌که در سال‌های اخیر پناهندگان سوری نیز بر متقاضیان کار و زندگی در استانبول افزوده‌اند. اما نگران نباشید در صورت داشتن تخصص‌های لازم، پیدا کردن کار چندان سخت نیست.
بهترین شغل در ترکیه برای ایرانی‌ها کدام است؟ ایرانیان به مشاغل گوناگونی در ترکیه مشغول هستند، برای مثال ایرانیان زیادی در استانبول با سرمایه‌های مختلف به‌راحتی توانستند کسب و کار کوچک خود را راه‌اندازی کنند. سوپر مارکت‌های ایرانی که محصولات ایرانی و یا محصولات منطبق با سلایق ایرانیان را به فروش می‎‌رسانند در کنار رستوران‌ غذاهای ایرانی در استانبول بسیار محبوب هستند.
بنگاه‌های ساختمانی، شرکت‌‌های گردشگری نیز می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای اشتغال باشد. علاوه بر این‌ها مشاغل تخصصی نظیر کابیت‌سازی، نجاری، فلزکاری، مشاغل مالی و بیمه نیز در استانبول بازار کار مناسبی برای ایرانیان محسوب می‌شود.
شغل دیگری که ایرانی‌ها می‌توانند در استانبول داشته باشند، تدریس زبان انگلیسی‌است، این شغل بین ایرانی‌های استانبول رایج است.

سوپرمارکت ایرانی در استانبول وجود دارد؟

پاسخ دادن به این سوال کار دشواری نیست. بسیاری از ایرانیان مقیم استانبول علاقمند به مشاغل مرتبط با صنایع غذایی هستند. به‌ویژه در محله‌های محبوب ایرانیان. برخی از سوپر مارکت‌های ایرانی استانبول به شرح زیر هستند.

  • منطقه‌ی اسن یورت، محله‌ی پیری رئیس
  • منطقه‌ی بی‌اوغلو، میدان تکسیم استانبول
  • سوپر مارکت آنلاین پرشین مارکت (پوشش کامل شهر استانبول)

علاوه بر وجود سوپر مارکت‌های ایرانی در استانبول نانوایی‌ها و قنادی‌های ایرانی زیادی نیز در این شهر فعالیت می‌کنند:

  • نانوایی ایرانی بهار برکت، عرضه کننده‌ی نان لواش و سنگلک. شماره‌ی تماس ۰۰۹۰۵۴۲۲۲۹۹۹۳۶ و ۰۰۹۰۲۱۲۲۵۳۳۳۲۳ .
  • نان لواش، واقع در محله‌ی اسن یورت. شماره‌ی تماس: ۰۰۹۰۵۳۱۲۷۵۳۸۱۳
  • نان سنگکی واقع در محله‌ی شیرین اولر شماره‌ی تماس ۰۰۹۰۵۴۱۴۷۴۳۶۵۹ و ۰۰۹۰۵۵۲۳۸۸۷۷۷۶
  • قنادی پاستا پارتا، واقع در منطقه‌ی بیلیک دوزو، محله‌ی نامیک کمال.
  • قنادی دارچین، منطقه‌ی بی‌اوغلو، محله‌ی توم توم.

مدرسه ایرانی در استانبول وجود دارد؟

یکی از نکات قابل توجه زندگی در استانبول وجود مدارس فارسی زبان است. این مدارس را خیرین ایرانی در استانبول تاسیس کرده‌اند. این مدارس کاملا مبتنی با سیستم آموزش و پرورش ایران اداره می‌شود. سال تحصیلی هم دقیقا منطبق بر سال تحصیلی در ایران است. در میان آموزشگاه‌های فارسی زبان می‌توان به مدرسه فجر ایرانیان و مدرسه‌ی بین‌المللی نور معرفت اشاره کرد.
این مدارس به صورت غیر انتفاعی اداره می‌شوند و در ازای آموزش، متناسب با دوره‌ی آموزشی شهریه دریافت می‌کنند. علاوه بر این با طی کردن پروسه‌های اداری مربوط به اقامت، خانواده‌های ایرانی می‌توانند فرزندانشان را در مدارس دولتی و خصوصی استانبول ثبت نام کنند.

کلاس زبان ترکی برای خارجی‌ها در استانبول پیدا می‌شود؟

دوره‌های آموزش زبان ترکی (تومر) که برای کسب اقامت در ترکیه و شروع اشتغال و یا ورود به مدارس و دانشگاه‌های ترکیه ضروری‌ست برای اتباع خارجی برگزار می‌شود. هزینه شرکت در این دوره‌ها در کلاس‌های حضوری از 2500 لیر تا 3500 لیر و در کلاس‌های مجازی از 1000 لیر تا 2000 لیر محاسبه می‌شود. این دوره‌های آموزشی توسط موسسات مختلفی برگزار می‌شود.

وضعیت دانشگاهای استانبول برای خارجی‌ها چگونه است؟

استانبول پایتخت فرهنگی ترکیه محسوب می‌شود. قدیمی‌ترین دانشگاه ترکیه، دانشگاه استانبول است و حدود 125.000 دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های استانبول مشغول به تحصیل هستند.

دانشگاه استانبول
دانشگاه استانبول

یکی از شرایط اساسی پذیرش دانشجو در این دانشگاه‌ها کسب حد نصاب نمره در امتحان زبان یا ارائه‌ی مدارک معتبر دوره‌های زبان ترکی و یا انگلیسی در زمان ثبت نام است. برای دریافت پذیرش تحصیلی در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی استانبول هیچ محدودیتی برای اتباع خارجی وجود ندارد و این خود نشان از پیشگامی این کشور در ارائه‌ی خدمات آموزشی مطابق استانداردهای جهانی دارد.

کنسولگری ایران در استانبول کجاست؟

کنسولگری ایران در استانبول نیز بسیار فعال است، به صورتی که تمام خدمات کنسولی را به شهروندان ایرانی ارائه می‌کند. و بیشترین بار کاری را در میان سه کنسولگری ایران در ترکیه بر عهده دارد.

  • آدرس کنسولگری ایران در استانبول:

HOBYAR, ANKARA CD. NO:1, 34112 FATIH/İSTANBUL, TURKEY
شماره‌های تماس: 00902125138230

خرید ملک در ترکیه

اگر تصمیم شما برای خرید ملک در ترکیه یا خرید آپارتمان در استانبول جدی است، کافی‌ست از طریق شماره تماس واتساپ 00905312699346 یا 09129533230 با کارشناسان ام‌تی‌سی هوم در ارتباط باشید تا اطلاعات لازم را برای خرید ملک مدنظرتان در شهرهای ترکیه در اختیارتان قرار دهند.