مشکلات کار در ترکیه؛ شایعه یا واقعیت؟

مشکلات کار در ترکیه؛ شایعه یا واقعیت؟
00.06.26

برخی برای کار به ترکیه مهاجرت می‌کنند، برخی ابتدا اقامت این کشور را به طرق دیگر دریافت می‌کنند و بعد وارد بازار کار می‌شوند. در نهایت هر دو گروه پیش از هر اقدامی باید قوانین رسمی و غیر رسمی بازار کار در ترکیه را بشناسند. در این مقاله از ام تی سی هوم سعی می‌کنیم به موضوع کار و مشکلات کار در ترکیه بپردازیم.

کلاهبرداری کار در ترکیه

از روش‌های متداول کلاهبرداری در ترکیه می‌توان به شرکت‌های کاریابی سودجو و نامعتبر اشاره کرد. این شرکت‌ها با وعده وعیدهای رنگارنگ جویندگان کار در ترکیه را به دام می‌اندازند. وعده‌ی مشاغل با حقوق بالا می‌دهند و ادعا می‌کنند خیلی سریع برای شما کار پیدا می‌کنند. این شرکت‌ها به دو صورت کارجویان را فریب می‌دهند:

  • در ازای پیدا کردن شغل مناسب در ترکیه به صورت پیش‌پرداخت از افراد پول نسبتا کلانی طلب می‌کنند و دیگر هرگز تماس نمی‌گیرند.
  • کارهای سیاه و غیر قانونی برای افراد پیدا می‌کنند و بدون پشتوانه‌ی مدارک قانونی در سریع‌ترین زمان متقاضیان کار در ترکیه به این کشور می‌فرستند.

برای مثال افراد زیادی با وعده‌ی کار در کشتی‌های بزرگ ماهی‌گیری روانه‌ی ترکیه می‌شوند و این تازه شروع دردسرهای آن‌هاست. فرار مداوم از دست بازرسان، حقوق پایین و عدم امنیت شغلی.
روش دیگر کلاهبرداری که در ایران و ترکیه رخ می‌دهد، به این صورت است که برخی شرکت‌ها ادعا می‌کنند برای ثبت شرکت در ترکیه و به تبع آن دریافت اقامت این کشور به متقاضیان وام می‌دهند.
روال کار این کلاهبرداران به این صورت است که ابتدا مبلغی را به عنوان سپرده دریافت می‌کنند و با اٰرائه‌ی مدارک جعلی متقاضی را مجاب می‌کنند که شرکتی به نام‌شان ثبت خواهد شد. اما نتیجه معلوم است. دیگر از این سودجویان خبری نمی‌شود.
برای مواجه نشدن با مشکلات کار در ترکیه به روش کلاهبرداری بهترین کار مراجعه به موسسات کاریابی و مالی معتبر است که پروانه‌ی‌ کاری‌شان قابل استعلام و تائید باشد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با موسسات کاریابی در ترکیه

خطرات استخدام بدون دریافت مجوز کار در ترکیه

برای مواجه کمتر با مشکلات کار در ترکیه پیش از هر کاری باید برای دریافت مجوز کار اقدام شود. در غیر این صورت فعالیت شغلی فرد غیر قانونی تلقی می‌شود و مشکلات عدیده‌ای برایش‌ ایجاد خواهد شد.

نیروهای متخصص به ویژه‌ کارگران فنی فرصت‌های بیشتری برای یافتن شغل مناسب در ترکیه دارند
  • حقوق و مزایای پایین
  • عدم بیمه‌ی فرد استخدام شده
  • عدم امنیت و ثبات شغلی
  • عدم امکان استفاده از مزایای بیمه‌ی بیکاری
  • عدم امکان شکایت از کارفرما در صورت نقض حقوق کارگران و کارمندان

برای اجتناب از این وضعیت نابرابر بهتر است از روش‌‌های مطمئن کاریابی بهره بگیرید. اگر لازم است مهارت‌های شغلی و زبانی خود را تقویت کنید. و برای انجام قانونی استخدام زمان بیشتری صرف کنید.

بیشتر بخوانید: روش‌های اشتغال و کاریابی در کشور ترکیه چیست؟

لیست مشاغل مورد نیاز ترکیه 2021

از دیگر مشکلات کار در ترکیه می‌توان به مساله‌ی تخصص اشاره کرد. کسانی که جویای کار در این کشور هستند باید پیش از اقدام، نیاز بازار کار در ترکیه را مورد بررسی قرار دهند.
استخدام در برخی مشاغل تخصصی برای خارجی‌ها با محدودیت‌هایی همراه است. اغلب مشاغل مرتبط با پزشکی، مهارت‌های دریانوری و مشاغل حقوقی از این دست هستند. لازم به ذکر است این محدودیت‌ها تنها شامل خارجی‌هایی می‌شود که شهروند ترکیه نیستند.
در سال 2021 و 2022 ترکیه در مشاغل زیر نیازمند نیروی کار است:

  • کارشناس بیمه و مشاغل مرتبط
  • رشته‌‌های مهندسی به ویژه در زمینه‌ی ساختمان
  • رشته‌های مرتبط با علوم کامپیوتری نظیر برنامه‌نویس و مهندس IT
  • کارگران ساختمانی متخصص؛ نجار، کابینت‌ساز، نقاش و کارگر تاسیسات
  • مشاغل مرتبط با گردشگری؛ هتلداری، تورلیدر (مسلط به زبان انگلیسی، ترکی و فارسی)
  • فعالان حوزه‌ی مد و فشن؛ طراح لباس، خیاط، کفاش، چرم‌دوزی، طراح دکوراسیون، عکاس مد، کارگر ساده‌ی بسته‌بندی پوشاک، چرم‌د
  • رستوران‌داری؛ مدیریت رستوران، سرآشپز، گارسون و کارگر ساده
  • مدیر فروشگاه، فروشنده
  • کارگران متخصص در زمینه‌ی تعمیرات به ویژه مکانیک
  • مشاغل اداری؛ حسابدار، مدیر فروش، کارمند مسلط به زبان ترکی و انگلیسی

پیدا کردن شغل مناسب در زمینه‌هایی که نام بردیم به مراتب راحت‌تر است تا اشتغال در رشته‌هایی که در بازار کار درخواست زیادی ندارند.

شرایط سنی کار در ترکیه

بر اساس قوانین کاری ترکیه محدودیت سنی برای پیدا کردن شغل وجود ندارد. اما با توجه به بازار کار می‌توان گفت بهترین بازه‌ی سنی برای اشتغال اتباع خارجی بین 25 تا 40 سال است.
خدمات بازنشستگی در کشور ترکیه برای شهروندان ترک و اتباع خارجی به یک صورت اعمال می‌شود. بر اساس قانون خانم‌ها در 58 سالگی و مردان در 60 سالگی بازنشسته می‌شوند. بر این اساس کارمندان بخش‌های دولتی باید چیزی در حدود 7200 ساعت و نیروهای کار مستقل باید 9000 ساعت بیمه کاری داشته باشند تا از مزایای بازنشستگی برخوردار باشند.
بنابراین برای افرادی که بالای 40 سال دارند بهترین روش جهت ورود به بازار کار ترکیه، سرمایه‌گذاری و خود‌ اشتغالی است.

پردرآمدترین شغل در ترکیه

داشتن برخی تخصص‌ها تصمینی برای دستیابی به شغلی پردآمدتر هستند. در این‌ بخش به مشاغلی با بالاترین دست‌مزد در بازار ترکیه می‌پردازیم.
خلبان
خلبان هواپیما از مشاغل پردآمد در سراسر جهان محسوب می‌شود. کسب مهارت‌های لازم برای خلبانی مسلتزم تکمیل دوره‌های سخت آموزشی در دانشگاه است. علاوه بر آن خلبان‌ها باید ویژگی‌های جسمی ممتازی نیز داشته باشند. حقوق دریافتی خلبان‌ها در ترکیه از 20.000 لیر در ماه آغاز می‌شود.

بیشتر بخوانید: با پردرآمدترین مشاغل‌ در ترکیه آشنا شوید

خدمه‌ی پرواز

شغل مهمان‌داری هواپیما نیز از مشاغل پردآمد در ترکیه محسوب می‌شود. استخدام به عنوان خدمه‌ی پرواز در شرکت‌های هواپیمایی ترکیه آسان نیست. با این حال تضمین کننده‌ی حداقل 7000 لیر حقوق ماهیانه است.

مدیر مالی

برای اشتغال به عنوان مدیر مالی در شرکت‌های مختلف نیاز به تحصیلات دانشگاهی در رشته‌هایی مانند بانکداری، حسابداری، اقتصاد یا حاسبرسی دارید. مدیران مالی در ترکیه به صورت متوسط ماهیانه 13.000 لیر درآمد دارند.

مشکلات کار در ترکیه
رشته‌های علوم پزشکی شامل پزشک متخصص، علوم آزمایشگاهی و جراحی جزء پردآمدترین مشاغل ترکیه‌اند

رشته‌های پزشکی

در مورد پول‌ساز بودن رشته‌ی پزشکی شکی وجود ندارد. در صورت داشتن تخصص مشکلات کار در ترکیه برای این افراد به حداقل میزان خود می‌رسد.
میزان درآمد یک جراح در ترکیه از 40.000 لیر آغاز می‌شود. در مورد پزشکان متخصص درآمد از 20.000 تا 110.000 لیر می‌باشد. این درحالی‌ست که پزشک عمومی می‌تواند در کمترین حالت درآمدی بالای 10.000 در ماه داشته باشد.

مدیر بازاریابی

برای مدیران بازاریابی در ترکیه نمی‌توان سقف درآمدی در نظر گرفت. هر چقدر مهارت‌های فرد بیشتر باشد، دریافتی مالی بیشتری هم خواهد داشت. معمولا افرادی که در رشته‌های مدیریتی یا اقتصادی تحصیل کرده‌اند جذب این شغل می‌شوند. حقوق پایه‌ی مدیر بازاریابی از 7000 لیر در ماه آغاز می‌شود. این در حالی‌ست که با افزایش تجربه و مهارت حقوق نیز افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

مهندس نرم‌افزار

این روزها اگر به کامیپوتر، جهان وب و برنامه‌نویسی آشنا باشید، می‌توانید مطمئن باشید که در تمام کشورها شغلی خواهید یافت. در ترکیه هم مهندسی نرم‌افزار به ویژه توسعه ‌‌دهندگان نرم‌افزاری جز مشاغل پردرآمد محسوب می‌شود. کمترین میزان حقوق دریافتی در این رشته از 5500 لیر در ماه برای فارغ‌التحصیلان آغاز می‌شود.

وکالت

اشتغال در حوزه‌های مختلف وکالت نیز بازار کاری خوبی دارد. به شرط آشنایی با فضای کاری در این کشور درآمد قابل توجهی در انتظار وکلا است. در صورت تبحر و تجربه یک وکیل قادر است ماهیانه‌ی بیش از 20.000 لیر درآمد داشته باشد.

مشکلات کار در ترکیه
راه‌اندازی بوفه‌های خوراکی به سرمایه و تخصص زیادی نیاز ندارد. تنها لازم است مراحل اداری مجوز کار را کامل طی کنید.

کسب و کار در ترکیه

از مهم‌ترین مشکلات کار در ترکیه برای اتباع خارجی عدم تسلط به زبان ترکی استانبولی‌ست. در صورت تسلط به زبان می‌توانید کسب و کار شخصی خود را راه بیندازید. تنها لازم است ایده‌ی پول‌ساز، مهارت تخصصی و سرمایه‌ای برای شروع داشته باشید. قدم دوم دریافت اجازه‌ی کار در ترکیه از وزارت کار این کشور است.
از جمله‌ کارهایی که بازار خوبی در ترکیه دارند، دکه‌های فروش خوراکی در ترکیه است. سرمایه اولیه زیادی نمی‌خواهد در مقابل درآمد خوبی هم دارد. بوفه‌های فروش خوراکی‌ها شامل انواع غذای خیابانی، نوشیدنی، تنقلات و بستنی می‌شود.
داشتن مهارت‌های تخصصی مانند آرایشگری و خیاطی نیز می‌تواند زمینه‌ی خوبی برای راه‌اندازی کسب و کار شخصی باشد که درآمد تضمین شده‌ای هم دارد.
علاوه بر موارد ذکر شده، امکان فعالیت مستقل برای رشته‌های تخصصی‌ای مانند عکاسی، برنامه‌نویسی، پرستاری، کودک‌یاری نیز وجود دارد. تنها لازم است فرد متخصص توانایی بالایی برای بازاریابی و معرفی کار خود داشته باشد.

بیشتر بخوانید: پیدا کردن شغل قبل از مهاجرت به ترکیه

کار در ترکیه برای خانم‌ها

از مشکلات کار در ترکیه می‌توان به شکاف جنسیتی در زمینه‌ی حقوق و دستمزد اشاره کرد. معمولا نیروهای خانم از همکاران مردشان حقوق کمتری می‌گیرند. اما در مورد فرصت‌های شغلی تفاوت چندانی وجود ندارد.

مشکلات کار زنان در ترکیه
از فرصت‌های شغلی مناسب برای زنان در ترکیه می‌توان به مشاغل اداری مانند بازاریابی و مدیریت پروژه اشاره کرد.

از جمله فرصت‌های شغلی که زنان راحت‌تر در آن مشغول به کار می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فعالیت در بخش بازاریابی
  • فروشندگی
  • آرایشگری
  • خیاطی
  • مهمان‌داری در شرکت‌های مسافربری – هواپیمایی
  • فعایت در زمینه‌ی رستوران داری؛ اعم از آشپزی و پیش‌ خدمتی
  • بازیگری و مادلینگ
  • مشاغل اداری چون منشی‌گری، حسابدای و کارمند روابط عمومی
  • فعالیت در بخش گردشگری به عنوان تورلیدر
  • پرستاری
  • مراقبت از کودکان (مهد کودک یا مربی خصوصی)

تخصص‌های ویژه مانند تدریس زبان، موسیقی، فعالیت در بخش‌های آموزشی – هنری نیز بازار کار خوبی برای خانم‌ها دارد. علاوه بر آنکه در صورت داشتن مهارت‌های کافی در رشته‌هایی مانند خیاطی، طراحی لباس و آرایشگری، زمینه برای خود اشتغالی بانوان فراهم است.

بیشتر بخوانید: بهترین شغل در ترکیه برای ایرانی‌ها کدام است؟

جمع‌بندی

اگر بخواهیم نگاه جامعی به مشکلات کار در ترکیه بیندازیم، متوجه می‌شویم این مشکلات بیشتر زمانی خود را نشان می‌دهند که افراد یا شناخت کافی از قوانین کار در ترکیه ندارند، یا برای دستیابی به فرصت‌های شغلی سعی می‌کنند قوانین را دور بزنند. داشتن مجوز کار و اقدام از سوی کاریابی‌های معتبر تا حدود زیادی مشکلات کار در ترکیه را بر طرف می‌کند.