شرایط کار دانشجویی در ترکیه حین تحصیل را بدانید

شرایط کار دانشجویی در ترکیه حین تحصیل را بدانید
00.08.21

بسیاری از دانشجویانی برای پوشش هزینه‌های جاری زندگی‌شان روی کار حین تحصیل حساب ویژه‌ای باز می‌کنند. اما کار دانشجویی در ترکیه برای اتباع خارجی چقدر امکان‌پذیر است؟ این موضوعی است که در این مقاله‌ی ام تی سی هوم به آن خواهیم پرداخت.

نحوه درخواست کار پاره وقت دانشجویی در ترکیه

کار دانشجویی در ترکیه قوانین و محدودیت‌های خاص خود را دارد. البته زمانی که از دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های ترکیه صحبت به میان می‌آید این محدودیت‌ها معنا پیدا می‌کند.
بر اساس قانون NO6735 حد و حدود کار دانشجویی در ترکیه برای اتباع خارجی مشخص شده. به موجب این قانون دانشجویان خارجی در سال اول تحصیل‌شان مجاز به فعالیت شغلی نیستند. این قانون حتی محدودیت‌های برای مقاطع تحصیلی در نظر گرفته به این صورت که تنها دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا می‌توانند برای پوشش بخشی از هزینه‌های زندگی خود مشغول به کار شوند.
از دیگر نکات قانون NO6735 می‌توان به محدودیت‌ها اعمال شده برای دانشجویان بورسیه نام برد. به این صورت که کار دانشجویی در ترکیه برای این گروه از افراد منع شده. کاملا هم منطقی به نظر می‌رسد چرا که دانشجویان بورسیه از امکانات رایگان تحصیل به علاوه‌ی حقوق ماهیانه برخوردار هستند، پس نیاز مالی برای‌شان کمتر معنا دارد.

بیشتر بخوانید: روش‌های اشتغال و کاریابی در کشور ترکیه چیست؟

درخواست مجوز کار دانشجویی در ترکیه

محصلین خارجی که در کنار تحصیل تمایل به کار دانشجویی در ترکیه دارند، باید مانند سایر اتباع خارجی مجوز کار دریافت کنند.
مجوز کار توسط دو نهاد وزارت داخلی (وزارت کشور) و پلیس مهاجرت یا همان اداره‌ی مهاجرت صادر می‌شود. به این نکته توجه داشته باشید کار دانشجویی در ترکیه، به صورت پاره وقت تعریف شده، نه تمام وقت.
همچنین دانشجویانی که علاقه‌مند به فعالیت شغلی هستند محدودیت‌هایی برای انتخاب نوع کار دارند. برای مثال آن‌ها نمی‌توانند به صورت کارمند در شرکت‌های دولتی و خصوصی ترکیه فعالیت کنند.
دانشجویان برای آنکه راحت‌تر جذب بازار کار ترکیه شوند، بهتر است تسلط خوبی به زبان ترکی استانبولی داشته باشید. البته با کمی تلاش در صورت تسلط به سایر زبان‌ها مانند انگلیسی کار مناسبی پیدا خواهند کرد.

بیشتر بخوانیدراهنمای جامع اجازه‌ی کار در ترکیه

مراحل دریافت مجوز کار دانشجویی در ترکیه

مجوز کار در ترکیه به چالیشما ایزین معروف است. این اجازه‌‌نامه توسط وزارت کار ترکیه صادر می‌شود. دانشجویان باید از طریق سامانه‌ی دولتی turkiye.gov.tr درخواست خود را ثبت کنند. در این سایت از دانشجویان خواسته می‌شود فرمی را تکمیل کنند و مدارک لازم از جمله مدارک اشتغال به تحصیل خود را بارگذاری نمایند.
در مرحله‌ی بعد طی 30 روز، پس از تائيد مدارک، مجوز کار در ترکیه برای دانشجویان صادر می‌شود. این مجوز یک‌ساله است. بنابراین پس اتمام مدت مجوز، در سال بعد دانشجو باید نسبت به تمدید مجوز کار خود اقدام کند.

تا چند ساعت در هفته اجازه كار دانشجويی در تركيه دارم؟

بر اساس قانون کار ترکیه برای دانشجویان خارجی،‌ محصلین بین‌المللی تنها می‌توانند به صورت پاره وقت مشغول به کار در این کشور بشنوند. به این معنا که بین 20 تا 30 ساعت در هفته نمی‌توانند به کار بپردازند.
پیدا کردن کار دانشجویی در ترکیه برای 30 ساعت در هفته سخت نیست. تنها لازم است روزی 4 ساعت از زمان‌های آزاد خود را در جایی کار کنند.
نکته‌ی مهمی که در مورد کارِ پاره وقتِ هفته‌ای 30 ساعت باید ذکر کنیم، این است که این محدودیت به سال تحصیلی اختصاص دارد. در نتیجه دانشجویان خارجی در فصل تعطیلات می‌توانند به صورت تمام وقت مشغول به کار شوند.

کار دانشجویی در ترکیه
با توجه به محدودیت زمانی 30 ساعت در هفته مشاغل پاره‌وقت مانند کار در کافه یا فروشندگی برای دانشجویان بسیار مناسب است.

درآمد کار دانشجویی در ترکیه چقدر است؟

از آن‌جایی که مجوز کار دانشجویی در ترکیه به صورت پاره وقت صادر می‌شود، گمانه‌زنی در مورد میزان درآمد سخت است. به ویژه اینکه درآمد دانشجویان بستگی زیادی به نوع شغل و میزان فعالیت‌شان دارد.
در سال 2021 میزان درآمد روزانه 119 لیر برای هشت ساعت کار درنظر گرفته شده است. که این رقم بازتاب‌دهنده‌ی حداقل حقوق روزمزد نیروی کار است. اگر بخواهیم بر اساس این مبلغ، حداقل میزان درآمد کار دانشجویی در ترکیه را برآورد کنیم؛ 450 تا 550 لیر در هفته می‌شود.
با این حساب دانشجویان خارجی می‌توانند در کنار تحصیل در ماه حدود 1800 تا 2200 لیر درآمد داشته باشند. باز هم تاکید می‌کنیم این مبلغ حداقل حقوق دریافتی کار دانشجویی در ترکیه است. میزان این درآمد می‌تواند بر اساس نوع کار و ساعات کاری افزایش یا کاهش داشته باشد.

بیشتر بخوانید: با پردرآمدترین مشاغل‌ در ترکیه آشنا شوید

بهترین کارهای دانشجویی در ترکیه

شغل‌های پاره‌وقت زیادی برای کسب درآمد برای دانشجویان در ترکیه وجود دارد. انتخاب بین بهترین‌ها به انتظارات و مهارت‌های دانشجویان ارتباط بیشتری دارد.
برخی از دانشجویان علاوه بر تحصیل در دانشگاه می‌توانند در انجام پروژهای تحقیقاتی که درآمدی برای آن‌ها محسوب می‌شود وارد شوند. این شغل‌های پژوهشی جزء محبوب‌ترین کار دانشجویی در ترکیه محسوب می‌شود. چرا که علاوه بر درآمد مالی،‌ رزومه‌ی مرتبط خوبی برای آینده‌ی آن‌ها محسوب می‌شود. میزان دستمزد دانشجویان در این پروژه‌ها بیشتر از هر چیزی متاثر از بودجه‌ای است که دانشگاه برای پروژه تخصیص داده.
برخی مواقع اساتید، خارج از مباحث درسی و دانشگاهی از برخی دانشجویان می‌خواهند در پروژها آموزشی و پژوهشی کمک‌شان کنند. این دست فعالیت‌ها هم از نظر درآمد و هم از نظر سابقه‌ی کاری بسیار مورد پسند دانشجویان است.
اما برای انتخاب بهترین کار دانشجویی در ترکیه، بهتر است ابتدا به امکان‌های شغلی نگاهی بیندازیم.

کار دانشجویی در ترکیه در مشاغل در دسترس

قبلا گفتیم که دانشجویان برای کار حین تحصیل در ترکیه محدودیت‌هایی دارند. دانشجویان نباید در زمینه‌های تجاری، کار در ادارات دولتی و خدمات درمانی وارد شوند. حالا دقیق‌تر نگاهی می‌اندازیم بر مشاغلی که برای دانشجویان در دسترس قرار دارند.

کار دانشجویی در دانشگاه‌های ترکیه

بر اساس قوانین اشتغال در کارهای درمانی برای دانشجویان ممنوع است. اما دانشجویان رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و پرستاری می‌توانند تحت شرایطی در مراکز درمانی به کار مشغول شوند. حتی می‌توانند همان مشاغل را پس از اتمام تحصیلات خود ادامه دهند.
کار دانشجویی در ترکیه برای سایر دانشجویان به دو دسته‌ی کلی تقسیم می‌شود؛ مشاغل دانشگاهی و مشاغل خارج از دانشگاه.
در قسمت قبل توضیح دادیم که دانشجویان می‌توانند در پروژه‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه مشغول به کار شوند. اما علاوه بر این فرصت‌ها، برخی دانشگاه‌ها برای فرصت‌های شغلی درون دانشگاه به دانشجویان خود فراخوان می‌دهند. به این صورت که در بخش‌هایی مانند بوفه، کافه و رستوران، کتابخانه و نظایر آن از دانشجویان در ازای پرداخت دستمزد کمک می‌گیرند. حسن مشاغل دانشگاهی، تناسب و تنظیم ساعات کاری با برنامه‌ی کلاس‌های دانشجویان است.

کار در ترکیه برای دانشجویان
شرکت در پروژه‌های پول‌ساز دانشگاهی، روشی خوب برای کسب درآمد و غنی‌تر کردن رزومه‌ی کاری برای دانشجویان است.

سایر فرصت‌های شغلی برای دانشجویان

اما خارج از محیط دانشگاهی چه فرصت‌های شغلی در انتظار دانشجویان است؟ پیدا کردن کار مناسب در دوران تحصیل در تمام دنیا چالش سختی‌ است. کار دانشجویی در ترکیه هم از این قاعده مستثنی نیست.
مشاغلی مانند کار در کافه در همه‌ جای جهان به عنوان شغلی دانشجویی و پاره‌وقت شناخته می‌شود. معمولا هم درآمد خوبی دارد. برخی از دانشجویان در کتاب‌فروشی‌ها یا به صورت کلی فروشگاه‌های دیگر مشغول به فعالیت می‌شوند.
دروه‌های آموزشی، مانند زبان‌آموزی برای دانشجویانی که تسلط خوبی در زبان انگلیسی دارند، گزینه‌ی مناسبی محسوب می‌شود و درآمد خوبی هم دارد. پروژه‌های دورکاری در حوزه‌ی برنامه‌نویسی، طراحی یا مهارت‌هایی از این دست نیز با کمک موسسات کاریابی‌ و سایت‌های فریلنسری امروزه بازار خوبی دارد.

سخن پایانی

بهترین توصیه به دانشجویانی که علاقه‌مند به کار دانشجویی در ترکیه هستند توصیه می‌کنیم که تمرکزشان را روی ارتقا مهارت‌ها و تسلط بر زبان ترکی بگذارند. به این طریق هم فرصت‌های بیشتری برای کار خواهند داشت هم درآمد بهتری کسب خواهند کرد. اگر به اطلاعات بیشتری در زمینه‌ی تحصیل در ترکیه نیاز دارید می‌توانید از مشاوران تحصیلی ما راهنمایی بگیرید. شما می‌توانید به سایت تحصیل ترکیه ما به نشانی https://turkey-study.com/ مراجعه کنید.