سود سپرده بانکی در ترکیه چقدر است؟

سود سپرده بانکی در ترکیه چقدر است؟
00.06.22

بدون شک یکی از مهم‌ترین کارهایی که پس از رسیدن به ترکیه به عنوان یک مهاجر باید انجام دهید، افتتاح حساب در این کشور است. افتتاح حساب در ترکیه سبب خواهد شد تا شما بتوانید به عنوان یک شهروند از خدمات عمومی، دولتی و تسهیلات موجود بهره‌مند شوید، از سرمایه خود در ترکیه محافظت کنید و یا حتی با سرمایه‌گذاری یا سپرده خود، سود نیز دریافت کنید. در این مقاله از ام تی سی هوم با ما همراه باشید تا همه چیز را در مورد افتتاح حساب، سود سپرده بانکی در ترکیه و… به طور کامل برایتان شرح دهیم.

افتتاح حساب در ترکیه چه مزایایی دارد؟

با گسترش فعالیت‌های اقتصادی در سراسر جهان، داشتن یک حساب ارزی که نشان دهنده ارتباط تجارت شما با دیگر کشورها ‌باشد، نقش بسیار مهم و کلیدی دارد. همچنین با توجه به محدودیت‌های اعمال شده برای اتباع ایرانی، وجود یک حساب بین‌المللی نیز می‌تواند یک راه حل بسیار کلیدی برای کسب درآمدهای دلاری به شمار رود. همان‌طور که اطلاع دارید اغلب کشورها فقط به شهروندان یا کسانی که مقیم آن کشور هستند، امتیاز افتتاح حساب را اعطا می‌کنند، اما افتتاح حساب در کشور ترکیه بدون داشتن پاسپورت این کشور نیز برای اتباع ایرانی امکان‌پذیر است.

افتتاح حساب در ترکیه

از این رو ایرانیان حتی اگر هنوز اقامت ترکیه را دریافت نکرده باشند، در صورت تمایل می‌توانند اقدامات لازم را برای افتتاح حساب در بانک‌های بین‌المللی ترکیه به کار گیرند و با بازارهای بزرگ مالی ارتباط برقرار کنند. به علاوه با این کار شما می‌توانید درآمد خود را در وبسایت‌های فیلنسری نیز نقد کنید. از دیگر مزایای مهم افتتاح حساب بانکی در ترکیه، سودهای بالای بانکی است. زراعت بانک ترکیه یکی از گزینه‌های بسیار مناسب برای افتتاح حساب می‌باشد که علاوه بر قابلیت داشتن یک حساب ارزی، سود خوبی نیز به شما خواهد داد.

مدارک لازم برای افتتاح حساب در ترکیه

برای افتتاح حساب در ترکیه شما به یک تلفن معتبر و آدرس پستی نیاز دارید که تلفن و آدرس باید توسط اداره نفوس ترکیه تایید شده باشند. برای تایید توسط اداره نفوس نیز باید کارت کیملیک و اجاره نامه نوتر داشته باشید. البته ناگفته نماند که در این زمینه استثناهایی نیز برای اتباع ایرانی وجود دارد. به عنوان مثال اگر شما هنوز در ترکیه در مکان مشخصی مستقر نشده باشید، قوانین متفاوتی برایتان اعمال خواهد شد. پیشنهاد می‌کنیم که برای انجام امور بانکی از جمله افتتاح حساب در ترکیه حتما از مترجم ترک زبان و مسلط به امور کمک بگیرید.

مدارک لازم برای افتتاح حساب در ترکیه

از دیگر مدارکی که باید برای افتتاح حساب در ترکیه به بانک ارائه دهید، می‌توان به شماره مالیاتی اشاره کرد. شماره مالیاتی برای تمامی مشتریان الزامی است، زیرا فقط با ارائه آن به بانک، به موجودی حساب‌های بانکی سود تعلق خواهد گرفت. برای دریافت شماره مالیاتی نیز باید به اداره مالیات ترکیه مراجعه کنید. با ارائه مدارک ذکر شده به همراه مدارک شناسایی نظیر اصل و کپی گذرنامه و به همراه داشتن مبلغی حدود 10 الی 30 هزار لیر افتتاح حساب در بانک‌های معتبر ترکیه نظیر زراعت بانک طی چند ساعت انجام خواهد شد.

سود بانکی در ترکیه ۲۰۲۱

همان‌طور که گفته شد سپرده گذاشتن در بانک‌های ترکیه یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری در این کشور است. البته لازم است بدانید که بانک‌های ترکیه برخلاف بانک‌های ایرانی برای سپرده‌های کوتاه مدت سود بیشتری را در نظر می‌گیرند. به طور کلی در سال 2020 نسبت به سال 2019 نرخ سود بانکی کاهش بسیار زیادی داشته است که به دنبال آن در سال 2021 دولت ترکیه تصمیم گرفت تا سودهای بانکی را به طور قابل توجهی افزایش دهد. در ترکیه دو نوع سود بانکی وجود دارد که در ادامه به شرح کامل آن‌ها خواهیم پرداخت:

1- سود بانکی روز شمار

ابتدا لازم است بدانید که مفهوم سود بانکی روز شمار در ترکیه با ایران کاملا متفاوت است. بدین صورت که سود فقط بر حساب‌های بانکی که سپرده هستند، تعلق می‌گیرد. از طرف دیگر نیز میزان سودی که شما به صورت ماهیانه اخذ می‌کنید با میزان سود سالانه متفاوت نیست.

2- سود ثابت و سود شناور

سود ثابت همان سودی است که بانک طی یک قرارداد به هنگام سپرده‌ گذاری تعهد می‌دهد که به شما پرداخت کند. اما سود شناور با توجه به دستورات بانک مرکزی ترکیه متغیر است و ممکن است کم یا زیاد شود.

افزایش نرخ سود بانکی در ترکیه

افزایش نرخ سود بانکی در ترکیه

به طور کلی نرخ سود در کشور ترکیه با توجه به مبلغ سپرده گذاری تغییر می‌کند که در برخی شرایط نظر رییس شعبه برای مبالغ بالا نیز تاثیرگذار است. در سال 2018 سود بانکی در کشور ترکیه تا 24 درصد نیز افزایش پیدا کرده بود، اما پس از بحران مالی در ترکیه سود بانکی سیر نزولی به خود گرفت تا آنجایی که در ماه‌های اخیر نیز این سود به طور قابل توجهی کاهش یافت. در حال حاضر میزان سود در کشور ترکیه در بانک‌های مختلف برای سپرده‌های لیر 10 الی 15 درصد می‌باشد. همچنین در این کشور به سپرده‌های یورو و دلاری نیز سود تعلق می‌گیرد.

وام مسکن در ترکیه چگونه است؟

وام مسکن در ترکیه عموما توسط تعدادی از بانک‌ها از طریق وثیقه ملک خریداری شده به متقاضی اعطا می‌گردد. معمولا مبلغ وام حداکثر 50 درصد بهای ملک مورد نظر و مدت بازپرداخت آن 10 سال با بهره 10 تا 12 درصد می‌باشد. بدین منظور ابتدا باید تمامی اطلاعات مربوط به ملک مورد نظر را جمع آوری کرده و برای وام مسکن به بانک ارائه دهید و فرم درخواست وام مسکن را پر کنید.

وام مسکن در ترکیه

پس از آن بانک برای ارزش گذاری ملک شما اقدام خواهد کرد. البته ناگفته نماند که قبل از اتمام فعالیت‌های بانکی این ارزیابی صورت می‌گیرد. بعد از ارزیابی برگه‌ای در اختیار شما قرار می‌گیرد که باید آن را امضا کرده و هزینه پردازش را بپردازید. سپس برای دریافت اسناد مورد نیاز باید تمامی سوابق مالی خود را به بانک ارائه دهید که اطلاعات بانکی، رسید مالیات، قبض برق، قبض آب و… همگی جزء این موارد به حساب می‌آیند.

بیشتر بخوانید: با دریافت وام در ترکیه خانه دار شوید

بانک ایرانی در استانبول

در حال حاضر تنها بانک ایرانی که در کشور ترکیه شعبه دارد و فعالیت می‌کند، بانک ملت است. شعبه‌های بانک ملت در کشور ترکیه در سه شهر استانبول، ازمیر و آنکارا واقع شده‌اند. با توجه به گفته مدیر عامل بانک سه شعبه این بانک در ترکیه به منظور ارائه خدمات بانکی به فعالان اقتصادی و دیگر ایرانیان مقیم این کشور که موفق به اخذ پاسپورت ترکیه شده‌اند، تاسیس شده است. اما از آن‌جایی که بانک ملت نیز در لیست تحریم‌های آمریکا قرار دارد، این بانک امکان رسیدگی به هیچ گونه خدمات ارزی برای ایرانیان را ندارد و تنها ایرانیان می‌توانند به منظور نگهداری پول‌های خود در این بانک حساب باز کنند.

سخن پایانی

همان‌طور که مطالعه کردید در این مقاله از ام تی سی هوم اطلاعات جامعی از افتتاح حساب در ترکیه، سود بانکی در ترکیه و… را در اختیارتان قرار دادیم. در صورتی که به اطلاعات بیشتری در این زمینه یا خرید ملک در ترکیه نیاز دارید، می‌توانید از طریق شماره 00902122587828 با مشاوران مجرب و حرفه‌ای ام تی سی هوم در ترکیه در ارتباط باشید تا اطلاعات لازم را در این باره در اختیارتان قرار دهند.