راهنمای خرید کشتی و قایق در ترکیه

راهنمای خرید کشتی و قایق در ترکیه
00.03.24

اگر تصمیم دارید برای خود در ترکیه قایق یا کشتی تفریحی بخرید این مطلب ام‌تی‌سی‌ هوم را از دست ندهید. در این مقاله سعی داریم نکات خرید کشتی تفریحی در ترکیه را از جوانب مختلف بررسی کنیم. در مورد قیمت‌ها صحبت کنیم، و نکاتی را مرور کنیم که حین خرید کشتی به کمک‌تان می‌آید. با ما همراه باشید.

پروسه‌ی خرید کشتی تفریحی

خرید کشتی در ترکیه مانند خرید خودرو یا خرید ملک در ترکیه پروسه‌ی اداری ویژه‌ای دارد. برای این منظور شما باید ابتدا قایق یا کشتی مورد نظرتان را انتخاب کنید. پس از توافق بر سر قیمت و نحوه‌ی فروش، با در دست داشتن مدارک لازم به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنید، تا تغییر مالکیت صورت گیرد.

خرید کشتی تفریحی در ترکیه
کشتی تفریحی بادبانی در ترکیه

مدارک لازم جهت خرید کشتی در ترکیه شامل کارت اقامت،‌ شماره‌ی مالیاتی، حساب بانکی و همچنین مدارک هویتی می‌باشد.
در مرحله‌ی بعد باید به بخش اداری بندرگاهی که کشتی در آن مستقر است،‌ مراجعه و مدارکی را به کاپیتان بندر ارائه کنید. این مدارک شامل،‌ برگه‌ی تسویه‌ی مالیاتی،‌ تائيد ایمن‌سازی قایق،‌ بیمه‌نامه و مجوز قایق‌رانی می‌شود.

حین خرید کشتی تفریحی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

قبل از اقدام به خرید کشتی به موارد زیر توجه کنید،‌ تا بهترین گزینه‌‌ی را پیدا کنید.

1. با مالکان کشتی صحبت کنید

حتما قبل از اقدام به خرید با چند نفری که صاحب کشتی هستند صحبت کنید و از تجربیات‌شان استفاده کنید.

2. قایق مناسب خود را پیدا کنید

به نیازهای خود توجه کنید،. آینده‌نگر باشید و سراغ کشتی‌هایی بروید که می‌تواند خواست‌های امروز و نیازهای احتمالی آینده‌تان را برآورده کند.

3. به اندازه‌ی کشتی یا قایق توجه کنید

اندازه‌ی قایق فاکتور بسیار مهمی در هنگام خرید است. انتخاب شما برای خرید یک قایق کوچک یا کشتی تفریحی متوسط بستگی زیادی دارد به اینکه در چه منطقه‌ی دریایی می‌خواهید از آن استفاده کنید.
اگر به قایق نیاز دارید که در آب‌های کم عمق اطراف ساحل با آن گشت‌زنی کنید، بهتر است سراغ قایق‌های کوچک‌تر بروید. این قایق‌ها هزینه‌ی کمتری برای سوخت،‌ تعمیر و نگهداری خواهند داشت،‌ ضمن آنکه در آب‌های کم عمق ساحلی عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند.
اما اگر به فکر سفرهای دریایی طولانی‌تر در بخش‌های عمیق‌تر دریا هستید،‌ حتما باید سراغ قایق‌های بزرگ‌تر و کشتی‌های تفریحی بروید. این قایق‌ها در برابر حرکت‌های تند آب انعطاف‌پذیری بالاتری دارند و امنیت بیشتری برای شما به همراه می‌آورند.
به این نکته هم باید توجه کنید، هر قدر اندازه‌ی کشتی بالاتر می‌رود،‌ هزینه‌های مربوط به آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

4. قایق نو است یا قدیمی

خرید قایق نو یا کارکرده دقیقا مزایا و معایبی شبیه به خرید خودرو دارد. با خرید کشتی یا قایق نو،‌ می‌توانید تا مدت زیادی از ضمانت‌نامه‌ی تولید کننده‌ی آن بهره ببرید. فرصت دارید کشتی را مطابق میل و سلیقه‌تان تجهیز کنید. کمتر نگران خرابی‌های احتمالی هستید و در عین حال باید هزینه‌ی بیشتری پرداخت کنید.
زمانی که برای خرید کشتی کارکرده اقدام می‌کنید،‌ می‌توانید مطمئن باشید با پرداخت پول کمتر کشتی بزرگ‌تری را به دست می‌آورید. اما در عین حال این امکان وجود دارد که به زودی مجبور باشید هزینه‌های بیشتری را صرف تعمیرات و یا نوسازی کنید. به همین دلیل ارزیابی کارشناسی یک کشتی قدیمی از اهمیت تخصصی بالایی برخوردار است.

5. اولین کشتی یا قایقی که دیدید الزاما بهترین نیست

موقع خرید کشتی حتما از تعداد بیشتری کشتی دیدن کنید. علاوه بر ویژگی‌های ظاهری،‌ تمرکز خود را روی قابلیت‌ها بگذارید. و با دیدن اولین کشتی مطابق سلیقه‌تان دست از جستجو برندارید.

6. به برندها و کیفیت توجه کنید

وقتی برای خرید کشتی اقدام کنید،‌ متوجه تنوع بالا در برندها و قیمت‌ها خواهید شد. پس به شما توصیه می‌کنیم اطلاعات کافی در مورد مدل‌های مختلف کشتی به دست‌آورید. گرانی یا ارزانی بیش از اندازه به معنای خوب بودن یا کافی بودن نیست.

7. بهترین زمان برای خرید کشتی

بهترین زمان برای خرید کشتی ماه‌های سرد سال است که تقاضا به پایین‌ترین حد خود رسیده. به ویژه ماه دسامبر که برابر با اواخر آذر و اوایل دی است‌،‌ قیمت قایق و کشتی‌های تفریحی در پایین‌ترین سطح خود قرار دارند.

آیا خرید کشتی و قایق سرمایه‌گذاری خوبی‌ است؟

خرید کشتی تنها زمانی سرمایه‌گذاری خوبی محسوب می‌شود که با حساب‌ و کتاب‌های دقیق صورت بگیرد. به شما توصیه می‌کنیم به اندازه‌ی بودجه‌ی قابل پرداخت‌تان اقدام به خرید کنید. گرفتن وام‌های کلان،‌ در کنار هزینه‌های جاری نگهداری یک کشتی،‌ می‌تواند فرصت یک سرمایه‌گذاری خوب را از شما بگیرد.

 

خرید قایق تفریحی در ترکیه
کشتی‌های بزرگ‌تر و پر‌قدرت‌تر برای آب‌های عمیق‌تر دریا مناسب‌ترند.

قیمت کشتی تفریحی در ترکیه

کشتی‌های تفریحی بر اساس اندازه،‌ نوع و قیمت بسیار متنوع هستند. برندهای زیادی در بازار وجود دارند که انواع کشتی با کارکردهای مختلف برای فروش ارائه می‌کنند. در اینجا به برخی از متداول‌ترین‌ کشتی‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • Sea Ray ،SEVILLE ،1987، کارکرده، 29.000 €
  • Bayliner ،3055 Ciera Sunbridge ،2002 ،کارکرده، 57.700 €
  • Axopar ،28 ،1991، کارکرده، 135.000 €
  • Mills ،1340 ،2021، نو، 385.000 €
  • Spencer & Harvey ،Adventurer 50 ،2020، کارکرده، 435.000 €
  • Lomac ،Granturismo 14، 2020، کارکرده، 560.000 €
  • Bali ،4.6 ،2021، کارکرده، 660.000 €
  • Azimut ،58 ،2011، کارکرده، 780.000 €
  • Excess ،15 ،2021، نو، 888.000 €

دریافت اقامت ترکیه با خرید کشتی

برای خرید قایق در ترکیه شما نیازمند دریافت اجازه‌ی اقامت در این کشور هستید. در واقع خرید کشتی و قایق جزو شرایط اخذ اقامت ترکیه محسوب نمی‌شود،‌ مگر این‌که قصد شما از خرید کشتی،‌ خود اشتغالی و سرمایه‌گذاری باشد،. در این صورت شما باید مطابق قوانین اقامتی مربوط به سرمایه‌گذاری از طریق ثبت شرکت در ترکیه به صورت رسمی اقدام نمائید.

 

سخن پایانی

هنگام خرید کشتی تفریحی تخیل خود را آزاد کنید. به این فکر کنید که قرار است با کشتی چه کارهایی انجام دهید و به چه لوازم دیگری نیاز دارید. خود را درون کشتی تصور کنید. و در نهایت با توجه به بودجه‌تان بهترین گزینه‌ی ممکن را خریداری کنید.
اگر تجربه خرید و یا هدایت یک کشتی را دارید،‌ در قسمت نظرات،‌ تجربه‌ی خود با ما و دیگران به اشتراک بگذارید تا دید وسیعی‌تری درباره‌ی خرید کشتی پیدا کنیم.

اگر این مطلب برای‌تان مفید بود، پیشنهاد می‌کنیم مطالب «چطور در ترکیه قایق اجاره کنیم؟» و «بهترین ‌شهرهای ساحلی ترکیه برای سفر کدامند؟» را هم مطالعه کنید.