راهنمای جامع خرید ملک در ترابوزان ترکیه

راهنمای جامع خرید ملک در ترابوزان ترکیه
00.07.03

تا به حال چیزی در مورد شاهزاده‌ی شهرهای ترکیه؛ ترابزون شنیده‌اید؟ شهری سر سبز نیمه گرمسیری با رطوبت همیشگی از دیرباز از اهمیت زیادی برخوردار بوده. شهر ترابوزان ترکیه، محبوب و پر رونق است. تا جایی‌که بسیاری از شهروندان خارجی برای دریافت اقامت ترکیه با خرید خانه این شهر را انتخاب می‌کنند. در این مقاله شما را با بازار خرید و فروش خانه در ترابوزان آشنا خواهیم کرد با ما همراه باشید.

چرا خرید ملک در ترابزون برای خارجی ها جذاب است؟

پیش از هرچیزی بهتر است بدانیم ترابزون کجاست؟ در کناره‌های همیشه مرطوبِ سبزِ جنوب شرقی دریایی سیاه یا به عبارتی دقیق‌تر شمال شرقی ترکیه واقع شده. جایی که درست در مسیر جاده‌ی ابریشم از آن رد می‌شود. به همین دلیل ترابزون شهر تجاری مهمی در ترکیه امروزی محسوب می‌شود.
ترابوزان یا ترابزون از نظر تاریخی به دلیل موقعیت بندری‌‌اش دروازه‌ی تجارت شرق و غرب محسوب می‌شده. اما خرید ملک در شهر ترابزون چرا جذاب است؟ و چه مزایایی دارد؟

مناظر طبیعی بکر

شهر ترابزون ترکیه مرکز استانی به همین نام است. بخشی از ترکیه که از جذابیت‌های طبیعی بی‌شماری بهره‌مند است. عنوان شاهزاده‌ی شهرهای ترکیه برازنده‌ی ترابوزان است.
در اطراف شهر ترابزون روستاهای زیبای زیادی وجود دارد. مکان‌های دنجی که گردشگران را برای خود جلب می‌کنند. اغلب ترابزون را با سوئیس مقایسه می‌کنند. چشم‌اندازهای طبیعی شامل جنگل، کوه و دشت‌های همیشه سبز ترابوزان را به شهری آرام و آرامش‌بخش تبدیل کرده.
ترابزون شهر آرام اما پر رونقی‌ست. بسیاری از کسانی که از زندگی در کلان‌شهرهایی مانند استانبول یا آنکار خسته شده‌اند به ترابوزان جذب می‌شود. به ویژه آنکه روستاهای اطراف ترابوزان، سراسر ییلاقاتی خوش آب و هواست که گردشگران را به صورت فصلی یا دائمی در خود جای می‌دهد.
.

فرصت‌های شغلی و سرمایه‌گذاری

ترابزون در ترکیه از دیر باز شهر پر رونقی از نظر اقصادی بوده. کاروان‌های تجاری با کالاهای لوکس یا ضروری از دروازه‌های تجاری ترابوزان میان شرق – ایران، دولت‌های اسلامی و قفقاز – و کشورهای غربی در حال رفت و آمد مداوم بودند. به همین دلیل بخش زیادی از ساکنان ترابوزان را اقوام و مذاهب دیگری تشکیل می‌دادند.
این موقعیت استراتژیک ترابزون همچنان برقرار است. اهمیت تجاری این شهر تا به این‌جاست که بسیاری از شرکت‌های تجاری دفاتر نمایندگی خود را در ترابوزان داير کردند. در نتیجه فرصت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری و تجارت وجود دارد.
رونق اقتصادی منجر به رونق پروژه‌های ساختمانی شده. با توجه به افزایش تقاضا، ساخت ویلا، آپارتمان و برج‌های مسکونی در سال‌های اخیر در شهر ترابزون ترکیه سرعت بیشتری پیدا کرده.
در بندری تجاری، با جاذبه‌های طبیعی و گردشگری فراوان که در حال‌گسترش است؛ فرصت‌های شغلی زیادی نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانید: مهم‌ترین مزایای سرمایه گذاری در ترکیه چیست؟

تشابهات فرهنگی

چرا ایرانی‌ها زندگی در ترکیه را ترجیح می‌دهند؟ بخش زیادی از این ترجیح به تشابهات فرهنگی باز می‌گردد. مناسبات تاریخی ایران و ترکیه در دوره‌های مختلف چه در جنگ و چه در زمان صلح، منجر به تبادلات فرهنگی بسیاری شده.
ریشه‌ی مذهبی مشترک، بسیاری از رسوم و آیین‌ها را در هر 2 کشور همسو کرده. این اشتراکات فرهنگی تا جایی پیش می‌رود که به نوشیدنی‌ها و غذا‌هایی مشابه برمی‌خوریم. اما زمانی که در مورد ترابوزان حرف می‌زنیم، این تشابهات فرهنگی بیشتر و بیشتر می‌شود.
به شکل تاریخی ترابوزان ترکیه، مقصد بسیاری از کاوران‌های تجاری ایران بوده. در حال حاضر هم ایرانیان زیادی برای کار، تجارت و حتی تحصیل در این شهر ساکن هستند. ترابوزان شهری‌ست که برای ما ایرانی‌ها کمتر غریبه‌است. و هر سال بیشتر از گذشته میزبان مهاجران یا مسافران ایرانی می‌‌باشد.
از طبیعت زیبا، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تشابهات فرهنگی که بگذریم، مهم‌ترین مزیت زندگی در ترابوزان، قیمت مناسب خرید ملک در این شهر است.

قیمت خرید خانه در ترابزون

ترابزون شهری در حال پیشرفت و مدرن شدن است. سال‌های اخیر پروژه‌های ساختمان‌سازی سرعت بیشتری پیدا کرده. این افزایش سرعت از نظر کیفی و کمی تاثیر زیادی در رونق بازار خرید و فروش ملک در ترابوزان گذاشته.
قیمت ملک در ترابزون در مقایسه با شهرهای دیگری نظیر استانبول، ازمیر، آنکار و آنتالیا بسیار پایین‌ است. اراضی زیادی برای ساخت آپارتمان جدید موجود است. و شرکت‌های زیادی متقاضی ساخت و ساز خانه، ویلا و آپارتمان در این شهر هستند.
مجموع این عوامل منجر به این شده که قیمت هر متر مربع خانه بسیار پایین در نظر گرفته شود. قیمت خرید آپارتمان در بخش مرکزی ترابزون در حدود 6.000 لیر برای هر متر مربع داست. و اگر بخواهید سراغ مناطق دنج‌تر و زیباتر حاشیه ترابزون بروید این مبلغ تا 1.800 لیر برای هر متر مربع کاهش پیدا می‌کند.
برای آنکه درک درستی از قیمت ارزان خرید ملک در ترابزون داشته باشیم، بهتر است نگاهی بیندازیم به قیمت خرید آپارتمان در استانبول. برای خرید یک آپارتمان در مرکز شهر استانبول در حدود 11.800 لیر برای هر متر مربع باید پرداخت کنید.
این در حالی‌ست که قیمت آپارتمان‌های حاشیه استانبول به صورت متوسط 7.300 لیر برای هر متر مربع در نظر گرفته شده.

شرایط دریافت اقامت با خرید خانه در ترابوزان

از مهم‌ترین دلایل خرید ملک در ترکیه کسب اقامت این کشور است. بر اساس قوانین مهاجرتی ترکیه برای دریافت اجازه‌ی اقامت از طریق خرید ملک باید حداقل مبلغی در حدود 250.000 دلار پرداخت شود.
در ترابوزان هم شرایط دریافت اقامت از طریق خرید خانه از همین مناسبات پیروی می‌کند. با این تفاوت که با 250.000 دلار می‌توانید، خانه‌ای بزرگ‌تر و بهتر برای خود بخرید. در این صورت به مدت 3 سال از اجازه‌ی اقامت برخودار خواهید بود. بعد از 3 سال در صورت تمایل می‌توانید برای تمدید اقامت خود اقدام کنید.
شهروندان خارجی که اقامت‌نامه‌ی ترکیه از طریق خرید ملک را دریافت کرده‌اند، پس از 5 سال می‌توانند، برای دریافت شهروندی ترکیه اقدام نمایند.

بیشتر بخوانید: خرید ملک؛ بهترین راه دریافت اقامت ترکیه

جاذبه‌های تفریحی ترابوزان

اولین جاذبه‌ی ترابوزان طبیعت آن‌ است. تپه‌های سبز، دشت‌های پهنارو و مناظر کوهستانی. در میان مناطق مختلف ترابوزان، اوزون گول از همه محبوب‌تر است. منطقه‌ی مسکونی در میان دره و کناره‌ دریاچه‌، بیشتر یادآور شهرهای دامنه‌ی آلپ است.

جاذبه‌های شهر ترابوزان
روستای اوزون گول در بخش جنوبی شهر ترابوزان

صومعه‌ی سوملا؛ بنایی شگفت‌انگیز در دل کوه که قدمتش به 386 ق.م باز می‌گردد. جایی که زمانی محل استقرار ارتودکس‌‌های یونانی بوده.

صومعه‌ی وازلون؛ بنایی متعلق به 270 ق.م که اکنون تنها ویرانه‌هایش باقی‌مانده. مکانی با حال و هوای باستانی یونان که در دل‌کوه ساخته شده.

قلعه‌ی ترابوزان؛ قدمت این قلعه به دوره‌ی بیزانسی باز می‌گردد. و در طول تاریخ توسط شاهان مختلفی از جمله محمد فاتح مورد استفاده قرار می‌گرفته. جاذبه‌ی توریستی که بر فراز تپه‌های ترابوزان خود نمایی می‌کند.

قصر آتاتورک؛ در سال 1924 آتاتورک در ترابوزان ساکن بود. درست در خانه‌ی بزرگ تاریخی که حالا تبدیل به موزه‌ی آتاتورک شده. خانه‌ای زیبا با باغ‌های رنگارنگ اطراف که برای ترکیه‌ای‌ها اهمیت تاریخی فراوانی دارد.

موزه‌ی ایاصوفیه؛ قدمت آن به قرن 13 یا 14 میلادی باز می‌گردد. زمانی که ارتودکس‌های یونانی در این منطقه زندگی می‌کردند. این بنا با معماری بیزانسی‌اش یادآور دورانیست که ترابوزان پایتخت عثمانی بود.

صومعه‌ی گلبهار خاتون؛ بزتپه، بازار بدستن، پارک‌های ملی، غار چال و جاذبه‌های بسیاری دیگری در شهر ترابوزان ترکیه وجود دارند که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کنند.

اماکن آموزشی و دانشگاه‌های ترابزون

مهم‌ترین مرکز آموزشی ترابزون دانشگاه کارادنیز است. این دانشگاه دولتی‌ست و جزء بهترین موسسه‌های آموزشیِ دولتیِ ترکیه محسوب می‌شود. 16 دانشکده، 2 مدرسه‌ آموزش عالی، مدارس آموزش شغلی، انستیتو و مراکز تحقیق و توسعه‌ی زیادی دارد.
از میان دانشکده‌های دانشگاه کاردانیز، دانشکده‌ی فنی و مهندسی و دانشکده‌ی پزشکی از همه معروف‌ترند. برای ورود به کارانیز داوطلبان خارجی باید در آزمون یوس حد‌اقل نمره را کسب کنند تا پذیرفته شوند.

معرفی دانشگاه‌های ترابوزان
محوطه‌ی ساحلی دانشگاه کارادنیز ترابوزان

علاوه بر این در ترابوزان موسسات آموزشی دیگری نیز وجود دارند که عبارتند از؛

  • دانشکده تربیت معلم گیره سون
  • دانشکده علوم پایه و ادبیات گیره سون
  • مدرسه عالی بهداشت گیره سون در رشته‌های پرستاری و مامایی
  • دانشکده مهندسی گوموش خانه در رشته‌های زمین‌شناسی و عمران
  • دانشکده جنگل
  • دانشکده تربیت معلم ریزه
  • دانشکده علوم پایه و ادبیات ریزه
  • دانشکده الهیات
  • دانشکده منابع آبی
  • دانشکده علوم دریایی سورمنه
  • دانشکده اقتصاد و علوم دریایی اونیه

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل زندگی تحصیلی و دانشجویی در ترکیه

سخن پایانی

وقتی ترابوزان و استانبول را با هم مقایسه می‌کنیم، به یک تفاوت چشم‌گیر می‌رسیم؛ ترابوزان شهری ارزان است. از خرید مایحتاج اساسی زندگی گرفته تا خرید آپارتمان، ‌قیمت‌ها در ترابزوان به صورت چشمگیری پایین‌تر است. این در حالی‌ست که شهر با سرعت در حال مدرن شدن است. با توجه به روند توسعه‌ی شهری به نظر می‌رسد خرید خانه در ترابوزان سرمایه‌گذرای مناسبی برای آینده باشد. چرا که رشد قیمت مسکن در این شهر بسیار قابل پیش‌بینی است.