راهنمای جامع اجازه‌ی کار در ترکیه

راهنمای جامع اجازه‌ی کار در ترکیه
00.06.20

تعداد کسانی که به دنبال یافتن کار مناسب به ترکیه مهاجرت می‌کنند کم نیست. داشتن شغل مناسب در این کشور برای خارجی‌‌ها مزایای زیادی دارد. اما اتباع خارجی برای اشتغال در ترکیه نیاز به دریافت مجوز دارند. در این مقاله‌ی ام تی سی هوم جزئيات اجازه‌ی کار در ترکیه و همچنین مراحل و مزایای اشتغال در این کشور را بررسی می‌کنیم. اگر به فکر خرید ملک در ترکیه یا پیدا کردن کار برای مهاجرت به این کشور هستید، این مطلب کاربردی را حتما بخوانید.

اجازه کار در ترکیه یا چالیشما ایزین چیست؟

برای آنکه بتوانید در ترکیه مشغول به کار شوید پیش‌ از هر کاری باید نسبت به دریافت اجازه‌ی کار یا همان چالیشما ایزین اقدام کنید. دریافت اجازه‌ی کار در ترکیه از طریق سامانه‌ی دولتی https://www.ailevecalisma.gov.tr امکان‌پذیر است.
اما پیش از اقدام برای درخواست اجازه‌ی کار در ترکیه باید کارفرما داشته باشید. پروسه‌ی دریافت چالیشما ایزین معمولا 3 ماه طول می‌کشد.

روش‌های دریافت چالیشما ایزین

مهم‌ترین روش دریافت اجازه‌ی کار در ترکیه پیدا کردن کارفرمایی‌ست که شهروند این کشور باشد. ممکن است برخی موسسات وعده‌هایی برای دریافت چالیشما ایزین به جویندگان کار بدهند، اما توجه کنید تا برای شغلی از کارفرمایی دعوت‌نامه‌ی مکتوب نداشته باشید نمی‌توانید مراحل قانونی دریافت اقامت کاری و مجوزهای کاری را آغاز کنید.
برای آنکه بتوانید مجوز کار در ترکیه را دریافت کنید، 3 راه اصلی دارید.

دریافت چالیشما ایزین از طریق استخدام

برای استفاده از این روش شما ابتدا باید به شرکت‌های واقع در ترکیه درخواست کار دهید. برای این منظور می‌توانید از موسسات کاریابی بین‌المللی و یا موسساتی که در ترکیه فعال هستند کمک بگیرید. در صورتی‌که کارفرمای ترک با رزومه‌ی شما موافقت کند، نامه‌ای برای دعوت به کار برای شما ارسال می‌کند.
نامه‌ی دعوت به کار، از سوی کارفرما مدرک مهمی‌ست که بر اساس آن می‌توانید برای دریافت ویزای کاری و اجازه‌ی کار با آن اقدام کنید.
به این نکته توجه کنید شرکت‌های ترکیه تنها اجازه دارند در ازای استخدام 5 کارمند یا کارگر بومی یک فرد خارجی را استخدام کنند. میزان سرمایه‌ی تائید شده‌ی شرکت ترکیه‌ای نباید کمتر از 100.000 لیر باشد.

پروسه‌ی تمدید اجازه‌ی کار در شرکت‌های ترکیه‌ای به این روال است:

  • ابتدا اجازه‌ی کار به صورت 1 ساله صادر می‌شود.
  • در پایان سال اول در صورت تداوم شرایط می‌تواند تا 2 سال دیگر تمدید شود.
  • با اتمام تمدید 2 ساله متقاضی در صورت اشتغال می‌تواند اجازه‌ی کار خود را تا 3 سال دیگر تمدید کند.
  • در آخرین مرحله‌ی تمدید اجازه‌ی کار، متقاضی می‌تواند در صورت تمایل برای دریافت چالیشما ایزین به صورت نامحدود اقدام نماید.
مصاحبه‌ی آنلاین
مصاحبه‌ی آنلاین؛ روش مرسوم برای شرکت در مصاحبه‌های شغلی ترکیه

دریافت اجازه‌ی کار در ترکیه از طریق ثبت شرکت

در صورتی که بخواهید در ترکیه شرکتی را ثبت کنید، به راحتی می‌توانید برای دریافت چالیشما ایزین نیز اقدام کنید. اجازه‌ی کار شامل تمام افرادی می‌شود که نام‌شان به عنوان سهامدار شرکت قید شده باشد.
در این صورت سهامداران شرکت می‌توانند اجازه‌ی یک‌ساله‌ی کار در ترکیه را دریافت کنند. پس از 1 سال نیز در صورتی که شرکت فعالیت داشته باشد و سهامداران حائز شرایط باشند قابل مجوزها قابل تمدید هستند.
سهامداران شرکت پس از 5 سال از دریافت اولین مجوز کار می‌توانند برای دریافت تابعیت ترکیه نیز درخواست بدهند.

بیشتر بخوانید: هر آنچه که باید در مورد ثبت شرکت در ترکیه بدانید

دریافت اجازه‌ی کار به صورت مستقل

علاوه بر ثبت شرکت و اشتغال در شرکت‌های ترکیه‌ای افرادی که توانایی راه‌اندازی کسب‌ و کار شخصی و کوچکی را داشته باشند می‌توانند برای دریافت اجازه‌ی کار به صورت مستقل عمل کنند.
برای مثال زمانی که فردی تصمیم می‌گیرد، مغازه‌ای برای خود تاسیس کند، می‌تواند از این طریق (سرمایه‌گذاری) برای دریافت اجازه‌ی کار در ترکیه نیز اقدام نماید.

مزایای اجازه کار در ترکیه

دریافت اجازه‌ی کار در ترکیه برای دارنده‌ی آن مزایایی به همراه دارد. به تبع اولین مزیت این اجازه‌نامه توانایی کار و کسب درآمد در ترکیه است. اما سایر مزایای دریافت چالیشما ایزین عبارتند از:

 

دریافت اجازه‌ی کار در ترکیه
نیروی کار متخصص = فرصت شغلی بیشتر
  • دریافت اقامت کاری کشور ترکیه. متقاضی پس تایید مجوز کاری‌اش می‌تواند نسبت به دریافت ویزای کاری اقدام نماید. از آنجا که اجازه‌ی کار قابلیت تمدید دوره‌ای دارد، متقاضی پس از 5 سال می‌تواند درخواست اقامت دائم در کشور ترکیه را داشته باشد. همچنین در صورت مهیا بودن شرایط می‌توان برای دریافت تابعیت و شهروندی ترکیه نیز درخواست داد.
  • بهره‌برداری از حقوق و مزایای اشتغال در ترکیه. علاوه بر برخورداری از حمایت‌های دولتی از نیروی کار مانند حداقل حقوق، کسانی که اجازه‌ی کار در ترکیه دارند می‌توانند از خدمات بیمه‌ی SGK استفاده نمایند. این بیمه شبیه به تامین اجتماعی در ایران است که هم شامل خدمات درمانی می‌شود و هم بازنشستگی دارد.
  • امینت شغلی. کسانی که موفق به دریافت اجازه‌ی کار در ترکیه می‌شوند، در واقع به بازار کار امنی وارد می‌شوند. نرخ بیکاری در ترکیه به نسبت سایر کشورهای منطقه بسیار پایین است. در صورتی که فرد تصمیم به تغییر محیط کاری خود بگیرد به راحتی می‌تواند شغل مناسب دیگر پیدا کند.
  • کسانی که اجازه‌ی کار در ترکیه دارند و به صورت طولانی در این کشور فعالیت می‌کنند، ضمن دریافت اقامت این کشور، می‌توانند از دریافت چالیشما ایزین برای فرزندان خود مطمئن باشند.

بیشتر بخوانید: کدام شهر برای شروع کسب و کار در ترکیه بهتر است؟

لیست مشاغل مورد نیاز ترکیه

برای پیدا کردن شغل مناسب در ترکیه توجه به چند نکته‌ی اساسی ضروری‌ست. هرچقدر تسلط متقاضی کار به زبان ترکی استانبولی بیشتر باشد، امکان دریافت دعوت‌نامه از سوی کارفرمای ترکی بیشتر است. نکته‌ی دوم تخصص است. برای پیدا کردن راحت کار در ترکیه بهتر است به تخصص‌های مورد نیاز این کشور نگاهی بیندازیم

  • با توجه به رشد آهنگ پیشرفت ساختمان‌سازی با توجه به توسعه‌ی شهری برخی تخصص‌ها بازار کار بهتری دارند. مشاغلی چون نجاری،‌ کاشی‌کاری، ساخت کابینت و ام‌دی‌اف ساز، نقاش ساختمان و رشته‌های مهندسی مرتبط با عمران و ساختمان.
  • فروشگاه‌های بزرگ که مقصد خرید توریست‌های خارجی‌ست بازار خرده‌فروشی در ترکیه را رونق داده. بسیار از ایرانیان برای فعالیت در ترکیه فروشگاه‌داری را انتخاب می‌کنند. چنانچه فردی توانایی سرمایه‌گذاری در این بخش را نداشته باشد می‌تواند به عنوان مدیر فروش، حسابدار، فروشند در این واحدهای شغلی که بازار خوبی هم دارند استخدام شوند.
  • رستوران داری نیز از مشاغل پرکاری در ترکیه محسوب می‌شود. از نیروی کار متخصص مانند سرآشپز گرفته تا سالن کار و گارسون نیاز برای استخدام همیشه وجود دارد. همچنین حسابداری رستوران‌ها به ویژه در شهرهای توریستی نیز از مشاغل پر طرفدار ترکیه می‌باشد.
  • مشاغل اداری نظیر حسابداری، مهندس IT، برنامه‌نویس کامپیوتر، متخصص املاک، کارشناس بیمه و مشاغل مرتبط با گردشگری مانند تورلیدری هم از مشاغلی هستند که بازار کار خوبی در ترکیه دارند.

بیشتر بخوانید: با پردرآمدترین مشاغل‌ در ترکیه آشنا شوید

انواع اقامت ترکیه

ویزا و اقامت کاری در ترکیه بر اساس شغل و تخصص‌های گوناگون صادر می‌شود، که هریک روال خاص خود را دارند. اما به صورت کلی دریافت اقامت کاری در ترکیه بر اساس مراحل زیر صورت می‌گیرد:

  • پیدا کردن کارفرمای معتبر در ترکیه و دریافت نامه‌ی رسمی دعوت به کار از سوی او.
  • مراجعه به سفارت یا کنسولگری ترکیه برای درخواست ویزای کاری بر اساس دعوت‌نامه‌ی شغلی.
  • همزمان با اقدامات شما، کارفرمای ترکیه‌ای باید ظرف 10 روز مدارک شما را به وزرات کار و خدمات اجتماعی در ترکیه ارسال کند.
  • با توجه به بند 2 و 3 سفارت ترکیه نسبت به صدور ویزای کاری شما اقدام می‌کند. نهایتا تا 90 روز بعد پاسخ‌ ویزا به متقاضی اعلام می‌شود. در این زمان برای دریافت ویزا باید نسبت به پرداخت‌ هزینه‌های آن اقدام نمایید.
  • پس از ورود به ترکیه ظرف مدت 30 روز ویزای کاری‌تان باید در شعبه‌ی خارجی دپارتمان پلیس ترکیه ثبت شود. تنها در این صورت می‌توانید در این کشور اقامت کاری دریافت کنید.

اجازه‌ی کار و اقامت‌نامه‌ی کاری در ترکیه، تا زمان دریافت اقامت دائم در این کشور هستند،‌ قابل تمدید هستند.

برای دریافت اقامت ترکیه می‌توانید با مشاوران ام تی سی هوم تماس بگیرید.

هزینه ویزای کار ترکیه چقدر است؟

بعد از اتمام پروسه‌ی کنسولگری ترکیه در ایران برای دریافت ویزای کاری باید مبلغ 55 تا 180 یورو به حساب سفارت‌خانه ترکیه در ایران واریز نمایید. همچین در ترکیه برای دریافت اجازه‌ی اقامت کاری لازم است برای ماه اول 25 دلار و برای باقی‌ماه‌های درج شده در اقامت‌نامه 5 دلار پرداخت نماید.
همچین برای دریافت کارت اقامت باید مبلغ 110 لیر را به حساب اداره‌ی مهاجرت ترکیه واریز نمایید.

مجوز کار در ترکیه
رزومه‌ی ضعیف، عدم تسلط به زبان، عدم آشنایی با قوانین کار، نداشتن تخصص از جمله مشکلات متقاصیان خارجی کار در ترکیه‌ است

مشکلات کار در ترکیه

بازار کاری ترکیه بازار با ثبات‌تری به نسبت کشورهای منطقه است. با این حال باید در نظر گرفت ترکیه در حال ‌حاضر با بحران اقتصادی تازه‌ای دست به گریبان است.
کاهش ارزش لیر ترکیه نسبت به دلار و یورو، محدودیت‌های اقتصادی زیادی را در ترکیه موجب شد. نتیجه‌ی مستقیم این بحران را می‌توان در افزایش قیمت مسکن و توقف بنگاه‌های تولیدی دید.
از سوی دیگر تعطیلات موقتی بنگاه‌های کاری در فاصله‌ی 2020 تاکنون علی‌رغم وجود حمایت‌های دولتی، مشاغل را با سختی‌هایی مواجه کرده. با این حال به نظر می‌رسد طی چند سال آینده ترکیه با روند رو به رشد خود بحران‌های موقتی را مدیریت خواهد کرد.
در مقاله‌ی مشکلات کار در ترکیه، به این موضوع بیشتر پرداخته‌ایم.

سخن پایانی

برای پیداکردن شغل مناسب در ترکیه بهتر است پیش از هرکاری زبان ترکی را فرا بگیرید. تسلط به زبان ترکی استانبولی در یافتن شغل مناسب به اندازه‌ی تخصص شما دارای اهمیت است. برای طی مراحل قانونی کاریابی، دریافت اجازه‌ی کار و اقامت کاری در ترکیه، بهتر است از مشاروان متخصص و معتمد این حوزه بهره ببرید.