راهنمای کامل جاذبه‌های گردشگری بورسا

راهنمای کامل جاذبه‌های گردشگری بورسا

بورسا جزء پربازدیدترین شهرهای ترکیه است که در منطقه‌ی مرمره واقع شده. شهری با زیبایی‌های تاریخی و طبیعی فراوان. بورسا همه‌ ساله میزبان توریست‌های زیادی از اقصی نقاط جهان می‌باشد. دلیل این محبوبیت آب و هوای خوش، تاریخچه‌ی غنی و از همه مهم‌تر طبیعت سرسبز آن است، تا جایی که به بورسا لقب شهر سبز را داده‌اند. اگر به بورسا سفر می‌کنید از آبشارها، دریاچه‌ها، غارها، چشمه‌های آب‌گرم و خلاصه جذابیت‌های بکر این شهر غافل نشوید. ام تی سی هوم در این مقاله مروری دارد بر بخش کوچکی از زیبایی‌های بورسا.

جاذبه‌های تاریخی بورسا

معروف است که می‌گویند، ریشه‌های ترکیه مدرن پای در خاک بورسا دارد. سلطان اورهان این شهر زیبا را به پایتختی خود برگزید و تا پیش از استانبول قلب تپنده‌ی عثمانی بورسا بود. بعد از انتقال مرکزیت عثمانی به شهر استانبول هرگز اهمیت خود را از دست نداد و مکانی برای استراحت سلاطین عثمانی یا تربیت شاهان بعدی قرار گرفت. از این دوره‌ی شکوهمند تاریخی بناهای بی‌نظیری به جای مانده که گردشگران را به خود جذب می‌کنند.

مسجد اولو کامی

قدمت مسجد جامع بورسا به سال 1399 میلادی بازمی‌گردد. از زلزله و آتش‌سوزی جان سالم به در برده و بنای کنونی با تعمیرات مختصری یازسازی مسجد قدیمی می‌باشد.

اولو کامی در مرکز شهر و در خیابان آتاتورک واقع شده. به همین دلیل از نقاط مختلف بورسا دسترسی آسانی دارد. این از نظر معماری اولو کامی جزء بناهای دوره‌ی اولیه عثمانی‌ست. بازدید از آن مانند سفر با ماشین زمان خواهد بود. جالب‌ترین نکته در مورد این مسجد، گنبدهای بیست‌گانه‌ی آن است که داستان تاریخی جالبی دارد. سلطان بایزید تصمیم داشت برای بورسای کوچک 20 مسجد بسازد، اما امیر سلطان ایده‌ی مسجدی با 20 گنبد را مناسب‌تر می‌دانست و دستور ساخت آن را داد.

خطاطی و نقاشی‌های دیواری اولو کامی جزء گنجینه‌های ناب هنر اسلامی هستند. ارزش تاریخی و مذهبی مسجد به کنار، اولو کامی جزء بزرگ‌ترین مساجد ترکیه محسوب می‌شود که حتما باید از آن بازدید کرد.

  • بازدید از مسجد بزرگ بورسا در تمامی ساعت روز امکان‌پذیر و رایگان می‌باشد.

مسجد و آرامگاه سبز

اگرکمی از مرکز شهر فاصله بگیریم، بر روی تپه‌ای نه چندان بزرگ بنایی را خواهیم دید که بخش مهمی از تاریخ عثمانی را در خود جای داده؛ آرامگاه و مسجد سبز.

پنجمین سلطان عثمانی، محمد اول در این مکان مدفون است. بنایی سبزآبی که با کاشی‌کاری‌های زیبا تزئين شده. علاوه بر محمد اول، اینجا مکان آرامش ابدی 7 نفر از بزرگان سلسله‌ی عثمانی نیز هست.

در کنار آرامگاه، مسجد سبز نیز به چشم می‌خورد. این مسجد زیبا جزء میراث جهانی یونسکو می‌باشد. و جالب آن‌که محمد اول برای ساخت این مسجد از هنرمندان و معماران ایرانی کمک گرفته. دیدن شکوه هنر ایرانی – اسلامی خالی از لطف نیست.

بازدید از مسجد و آرامگاه در تمامی ساعت‌های روز امکان‌پذیر است و مانند مسجد اولو کامی ورود به آن رایگان می‌باشد.

مسجد قاضی اورهان بیگ

زمانی که در سال 1326 سلطان اورهان بورسا را فتح کرد، به دنبال تغییرات اساسی و اسلامی کردن این شهر بود. به همین دلیل قلعه‌‌ای شامل کاروان‌سرا، حمام، مسجد، مدرسه در ورودی شهر ایجاد کرد، که امروزه با نام مسجد قاضی اورهان بیگ می‌شناسیم. بنای سنگی با شاخصه‌های اصلی معماری عثمانی بیزانسی که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

بازدید از این مسجد در تمام روز و به صورت رایگان برای عموم امکان‌پذیر است.

کلیسای کومیاکا

در منطقه‌ی مودانیای بورسا، کلیسایی وجود دارد که از نظر قدمت سومین کلیسای جهان می‌باشد که در سال 780 ساخته شده. سرنوشت جالب این بنا قابل توجه است. بعد از تسلط عثمانی‌ها بر این منطقه‌ کلیسا بارها تغییر نام داد و در دستان مالکان خصوصی چرخید. حتی در بازه‌ای به عنوان نوانخانه محل نگهداری بیماران روانی و فقرا بوده.

کلیسای کومیاکا همچنان در حال مرمت است، اما امکان بازدید از آن به صورت روزانه میسر است و هزینه‌ای برای ورود به آن از بازدید‌کنندگان دریافت نمی‌شود. اگر قصد سفر به مودانیا را دارید، حتما میان راه در تپه‌های سرسبز توقفی کنید و به تماشای این بنا بنشینید.

قلعه‌ی بورسا

نمی‌شود به بورسا سفر کرد و از قلعه‌ی آن بازدید نکرد. قدمت این بنا به 7 قرن پیش از میلاد مسیح می‌رسد. زمانی که حکومت‌های باستانی با برج و بارو سرحدات شهر خود را مشخص می‌کردند. بازدید از قلعه‌ی بورسا، سفری تاریخی در این شهر است، چرا که این قلعه در ادوار مختلف تاریخی پایگاه قدرت حکم‌رانان بوده و هریک میراثی از خود برای آینده‌گان به یادگار گذاشتند.

  • ساعات بازدید از موزه همه روزه از ساعت 9 تا 17 می‌باشد و ورود به آن رایگان است.

کاروان‌سرای کوزا هان

در سال 1491 میلادی فرماندارن شهر بورسا به یک ایده‌ی اقتصادی فکر کردند؛ تاسیس مسافرخانه‌ای مجلل برای تجار. از دلایل اهمیت شهر بورسا باید به اهمیت اقتصادی آن در جاده‌ی ابریشم اشاره کنیم. بورسا محل استراحت و نفس‌گیری کاروان‌هایی بود که مسیر طولانی شرق به غرب را طی می‌کردند، به همین دلیل بناهای قدیمی‌ در قالب مسافرخانه در بورسا به وفور به چشم می‌خوردند.

در میان مسافرخانه‌های بورسا کوزا هان از همه مشهور‌تر است. این بنا در یک محوطه‌ی وسیع مابین مسجد جامع و مسجد اورهان بنا شده. کافه باغ چای کوزا هان امروز مکان استراحت دلپذیری برای گردشگران محسوب می‌شود.

ورود به کوزا هان رایگان است. روزهای غیر تعطیل از ساعت 8 صبح تا 8 شب و در روزهای تعطیل از ساعت 10:30 تا 18:30 از میهمانان پذیرایی می‌کنند.

جذابیت‌های بورسا
کاروانسرای قدیمی کوزا هان

جاذبه‌های طبیعی بورسا

یک سوی بورسا دریای مرمره است و سوی دیگرش کوه اولوداغ، در این میان جنگل‌ها و باغ‌های سرسبز با آبشارها و دریاچه‌های پر آب قرار دارند. بنابراین وقتی به بورسا می‌روید ناگزیر با طبیعت بکر آن مواجه خواهید شد.

پیست اسکی و کوهستان اولوداغ

در 31 کیلومتری جنوب بورسا کوه و پیست اسکی اولودغ قرار دارد. سفر به این منطقه با تورهای گردشگری و یا ماشین شخصی امکان‌پذیر است.
پیست اسکی اولوداغ محبوب‌ترین منطقه‌ی ترکیه در فصل زمستان است. ارتفاع برف در برخی از مناطق این کوهستان تا سه متر هم می‌رسد. اگر هم فصل گرم سال به این منطقه سفرکردید، نگران نباشید. دامنه‌های سرسبز و خوش‌ آب و هوای اولوداغ پذیرای شما خواهد بود.

جذابیت‌های بورسا
پیست اسکی اولوداغ تفرجگاه محبوب زمستانی

در اطرف پیست اسکی، در یک محوطه‌ی وسیع امکانات رفاهی زیادی برای بازدیدکنند‌گان تدارک دیده شده. رستوران‌ها، استراحت‌گاه‌ها و هتل‌هایی که در طیف وسیعی از قیمت‌های میان رده و مجلل در به گردشگران خدمات می‌دهند.

هزینه‌ی یک ساعت اسکی در این پیست، 70 لیر است. برای یک اسکی 4 ساعته باید 120 لیر پرداخت کنید. اگر قرار است چند روز در این منطقه بمانید با پرداخت 195 لیر در مدت اقامت خود می‌توانید اسکی کنید.

روستای جومالی‌کیزک

به اولوداغ که رفتید در قسمت شمالی کوهستان به روستای جومالی کیزیک نیز سر بزنید. روستایی کوچک با قدمت 700 ساله که به صورت شگرفی با طبیعت زیبای اطرافش عجین شده. لطف گشت و گذار در این روستا، لمس بی واسطه‌ی زندگی ساده‌ی روستایی با حال و هوای عثمانی‌ست. به علاوه آنکه داخل و اطراف روستا زیبایی و آرامش طبیعت را دریافت خواهید کرد.
برای ورود به روستا هزینه‌ یا محدودیتی برای گردشگران وجود ندارد.

دریاچه‌های بورسا

اگر بخواهید از شلوغی مناطق توریستی فاصله بگیرید، حتما به دریاچه‌های اطراف شهر سر بزنید. روستاهای که در اطراف دریاچه‌ها شکل گرفته صمیمانه از گردشگران پذیرایی می‌کنند. خوشبختانه این مناطق همچنان اصالت و بکر بودن خود را حفظ گرده‌اند.

سفر به این مناطق محدودیت زمانی ندارد و جز حمل و نقل هزینه‌ای برای گردشگران نخواهد داشت. از میان این دریاچه‌ها می‌توان به دریاچه‌ی ایزنیک و باغ‌های زیتون‌اش، اولوبات و گیازی اشاره کرد. در همین مناطق اگر دست به ماجراجویی بزنید به رودخانه‌ها و آبشارهای زیبایی هم خواهید رسید.

پارک آبی نینوا

پارک‌های آبی، بخش مهمی از جاذبه‌های گردشگری در شهرهای مختلف ترکیه هستند. در سفر به بورسا بازدید و تفریح در پارک آبی نینوا خالی از لطف نیست.
ساعت کاری پارک‌آبی نینوا از ساعت 9:30 الی 23:30 می‌باشد. هزینه‌ی ورودی آن برای افراد کمتر از 12 سال 25 لیر و برای بزرگسالان 35 لیر می‌باشد. البته قیمت بلیت‌ها ممکن است در فصل‌های گردشگری تا 5 لیر افزایش پیدا کند.

بیشتر بخوانید: با معروف‌ترین پارک‌های آبی ترکیه آشنا شوید

سخن پایانی

در این مقاله مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بورسا را معرفی کردیم، اما تمام و کمال زیبایی‌های بورسا در این مقاله نمی‌گنجد. موزه‌ها‌ی تاریخی و طبیعی، باغ‌های گیاه‌شناسی، هتل بوتیک‌ها و رستوران‌‌های تاریخی هر یک مقاله‌ای جدا می‌طلبد. برای کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم از مطلب «اطلاعات لازم برای سفر به بورسا» هم دیدن کنید. حال شما برای ما از بورسا بگویید. بهترین مکان‌هایی که در بورسا بازدید کردید، کجا بوده؟