اخذ اقامت ترکیه از طریق تولد

اخذ اقامت ترکیه از طریق تولد

بسیاری از والدین وقتی با جواب مثبت بارداری مواجه می‌شوند، شروع می‌کنند به برنامه‌ریزی برای آینده‌ی نزدیک و دور فرزندشان. تولد فرزند در کشور دیگر، نقشه‌ی رویایی والدین برای فرزندانشان است، تا با دریافت تابعیت دوم امکانات ویژه‌ای برای آینده عضو جدید خانواده فراهم کنند. اما تولد فرزند در کشور خارجی برای والدین چه فوایدی می‌تواند داشته باشد؟
با ما همراه باشید تا بیشتر در ارتباط با شرایط تولد فرزند در ترکیه آشنا شویم.

دریافت تابعیت از طریق تولد

خرید ملک در ترکیه یا پیدا کردن شغل در این کشور، تنها راه‌های ممکن برای اخذ اقامت ترکیه نیستند. دریافت تابعیت از طریق تولد هم می‌تواند راهی برای اخذ اقامت ترکیه برای فرزندان‌تان باشد. با دریافت تابعیت یک کشور می‌توان گفت برای یک فرد پیوند معنوی – سیاسی با آن کشور برقرار می‌شود. مهم‌ترین تفاوتی که میان اجازه‌ی اقامت و دریافت تابعیت وجود دارد، کسب کامل حقوق شهروندی در کشور میزبان است.
تولد جزو روش‌های دریافت تابعیت در کشور خارجی است. اما باید در نظر گرفت که به صورت کلی قوانین کشورهای مختلف برای اعطای تابعیت به تازه متولدین 2 رویکرد تقسیم می‌شود.

  • اعطای تابعیت از طریق تبار (اولویت بر اساس خون)
  • اعطای تابعیت از طریق محل تولد (اولویت بر اساس خاک)

در دسته‌ی اول تابعیت بر اساس نسب مادری یا پدری به متولد تعلق می‌گیرد و بر اساس رویکرد دوم تولد فرد در حیطه‌ی قانونی مرزهای یک کشور، برای دریافت تابعیت کافی‌ست.
در ترکیه تابعیت به فرد خارجی تنها از طریق تبار ممکن است. به این معنا که یکی یا هر دوی والدین باید تابعیت ترکیه را داشته باشد.
برای مثال در صورتی که والدین یا یکی از آن‌ها حداقل 5 سال اقامت مستمر در ترکیه داشته باشد و شرایط دریافت تابعیت را نیز دارا باشد، می‌توانند برای دریافت تابعیت ترک فرزند خود نیز اقدام کند. در اینجا باید به این نکته توجه داشت که تابعیت فرزند والدین تبعه‌ی ترکیه به صورت خودکار رخ نخواهد داد، و والدین باید مراحل قانونی اخذ تابعیت را انجام دهند.

شرایط ویژه‌ی اخذ تابعیت ترکیه برای نوزاد با والدین غیر تبعه

با وجود این‌که اولویت اعطای تابعیت در ترکیه بر اساس تبار و خون است، قوانینی وجود دارد که تحت شرایط خاص نوزاد را به عنوان تبعه یا شهروند ترکیه تلقی می‌کند.

  • پیدا شدن کودکی که مدرکی دال بر خارجی بودن او وجود نداشته باشد.
  • کودکی که در ترکیه متولد شده و بنا به دلایلی امکان دریافت تابعیت کشور والدین خود را ندارد، بر اساس محل تولد می‌تواند تابعیت ترکیه را کسب کند.
  • در موارد نادری که والدین تابعیت کشور خود را از دست داده باشند، می‌توانند برای تابعیت کشور ترکیه اقدام کنند.

شرایط دریافت تابعیت ترکیه برای اتباع خارجی

  • اقامت مستمر در ترکیه طی 5 سال گذشته
  • اثبات علاقمندی برای اقامت دائم در ترکیه با توجه به پیشینه‌ی رفتاری
  • سلامت جسمی و روانی که تهدید کننده برای غیر نباشد
  • عدم سوءپیشینه
  • تسلط کافی بر زبان ترکی
  • داشتن شغل مناسب و استطاعت مالی

تابعیت مضاعف

تابعیت مضاعف یک مفهوم حقوقی است و به مواردی اشاره دارد که فرد می‌تواند هم زمان شهروند و تبعه‌ی دو کشور محسوب شود. در بسیاری از کشورهای جهان به شهروندان اجازه‌ی دو تابعیتی بودن نمی‌دهند. در ترکیه اما تابعیت مضاعف قانونی و پذیرفته شده است. به این معنا که فرد هم زمان می‌تواند شهروند ایران و ترکیه محسوب شود.

 

اقامت از طریق تولد
تولد در بیمارستان‌های ترکیه

فرزندخواندگی

فرزندخواندگی رویه‌ی قانونی اعطای سرپرستی کودک به افرادی غیر از والدین اصلی اوست. در ترکیه و بر اساس قوانین دریافت تابعیت چنانچه خانواده‌ی ترکیه‌ای (پدر ، مادر یا هر دو) سرپرستی کودک زیر 18 سال غیر ترکیه‌ای را بر عهده بگیرند به صورت خودکار تابعیت ترک‌شان به فرزندخوانده‌شان تعلق می‌گیرد.

اخذ اجازه‌ی اقامت از طریق تولد

جهت اخذ اقامت برای کودکی که به تازگی در ترکیه متولد شده‌اند، موارد قانونی وجود دارد که باید به دقت رعایت شوند. در صورتی که فرزند از پدر و مادر غیر تبعه متولد شده باشد، به مدت 6 ماه اجازه‌ی اقامت در ترکیه برای او صادر خواهد شد. و تا زمانی که والدین به صورتی قانونی در ترکیه مقیم باشند اجازه‌ی اقامت نوزاد هم قابل تمدید است.
در این فاصله‌ی زمانی چنانچه اجازه‌ی اقامت والدین به پایان برسد و نسبت به تمدید آن اقدام نشود، کودک نیز اجازه‌ی اقامت نخواهد داشت. همچنین چنانچه کودک بدون کسب اجازه‌ی اقامت از ترکیه خارج شود، نمی‌تواند از اقامت شش ماهه تولد بهره ببرد، و دریافت مجوز اقامت‌اش رویه‌ی قانونی دیگری می‌شود.

مدارک لازم جهت اخذ اقامت از طریق تولد

• ارائه‌ی مدارک هویتی والدین
• ارائه‌ی مجوز اقامت والدین
• ارائه‌ی مدارک معتبر ازدواج
• تکمیل و ارائه‌ی فرم‌ درخواست اقامت فرزند
• پرداخت هزینه‌های اداری مربوط به دریافت اقامت
• ارائه‌ی مدارک تولد کودک

دریافت گواهی تولد نوزاد در ترکیه

والدین مقیم در ترکیه که فرزندشان در خاک این کشور متولد شده است، تنها 30 روز بعد از تولد فرصت دارند برای انجام مراحل قانونی دریافت گواهی تولد اقدام کنند. چنانچه این مدت مقرر تمام شود، والدین ملزم به پرداخت جریمه می‌شوند.

مدارک لازم جهت دریافت گواهی تولد

• کارت تولد و مدارک بیمارستانی
• اوراق هویتی والدین (گذرنامه و اجازه‌ی اقامت)
• اسناد ازدواج
• در صورت طلاق والدین، مدارک طلاق
• تکمیل فرم‌های مربوطه (فرم A)
• پرداخت‌ هزینه‌های اداری

با ارائه‌ی مدارک فوق در هر یک از مراکز ثبت احوال ترکیه، می‌توانید نسبت به دریافت گواهی تولد اقدام کنید.

ثبت تولد در کنسولگری ایران

در صورت تولد فرزند در کشوری غیر از ایران، جهت دریافت مدارک هویتی و ثبت‌نام نوزاد، باید به یکی از شعب کنسولگری ایران در ترکیه مراجعه کنید. در ترکیه هم روال به این صورت است.

مدارک لازم برای ثبت تولد در کنسولگری ایران

  • کارت تولد صادر شده توسط بیمارستان
  • گذرنامه‌ی والدین
  • مدارک تولد پدر و مادر
  • سند ازدواج زوجین ( در صورت طلاق، مدارک مربوطه)
  • پرداخت هزینه‌های کنسولی
  • تکمیل و ارائه‌ی فرم A

زایمان در بیمارستان‌های ترکیه

بیمارستان‌های ترکیه محدودیتی برای زایمان خارجی‌ها (مقیم یا تبعه) ندارند. در صورت تمایل هر فردی می‌تواند در هر یک از بیمارستان‌های دولتی و یا خصوصی ترکیه زایمان داشته باشد.
برای والدینی که در انتظار تولد فرزندشان هستند، بسیار مهم است که از همان ماه‌های اول بارداری بیمارستان و یا خدمات بیمارستانی مورد نیاز خود را انتخاب کنند. تشکیل پرونده‌ی پزشکی مادر، و انجام مرتب معاینات دوران بارداری از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

اخذ اقامت از طریق تولد
خدمات مناسب بهداشتی – درمانی بیمارستان‌های ترکیه برای مادر و کودک

در کشور ترکیه خدمات زایمان با همان کمیت و کیفیتی که به شهروندان ترک ارائه می‌شود در اختیار خارجی‌ها نیز قرار می‌گیرد. تنها ممکن است به دلیل عدم برخورداری از بیمه‌های دولتی هزینه‌های پرداختی بیشتر شود. در صورتی که افراد خارجی مقیم ترکیه باشند، می‌توانند با استفاده از بیمه سلامت SGK هزینه‌های جاری را تا حدود زیادی کاهش دهند.
در صورت بیمه بودن والدین، تا 30 روز پس از تولد، نوزاد تحت پوشش بیمه‌ی درمانی آن‌ها قرار دارد و پس از این زمان باید برای صدور بیمه‌ی مجزا جهت کودک اقدام شود، در غیر این صورت هزینه‌ی خدمات پزشکی کودک بدون بیمه محاسبه خواهد شد.
در ارتباط با شیوه‌های زایمان باید به این نکته اشاره کرد، با وجود آنکه دولت ترکیه مشوق زایمان طبیعی‌ست، اما مادران، پزشکان و بیمارستان‌ها تمایل بیشتری برای انجام سزارین از خود نشان می‌دهند. در سال‌های اخیر میزان سزارین در این کشور تا 21% افزایش داشته است.
مدت زمان بستری بودن مادر و کودک در بیمارستان به شیوه‌ی زایمان و نیز وضعیت جسمانی مادر و نوزاد بستگی دارد. در زایمان طبیعی در صورت نرمال بودن همه شرایط مادر 1 الی 2 روز بعد از زایمان مرخص می‌شود.

برترین بیمارستان‌های ترکیه برای زایمان

1- مرکز درمانی استانبول: این مرکز درمانی در سال 1998 به منظور ارائه‌ی خدمات درمانی در بالاترین سطوح در استانبول افتتاح شده است. بخش زنان و زایمان مرکز درمانی استانبول یکی از با کیفیت‌ترین مراکز زایمان در این شهر محسوب می‌شود.

2- بیمارستان نیشان تاشی: واقع در محله‌ی شیشلی یک مرکز درمانی فوق تخصصی خصوصی است، کلنیک زایمان این مرکز یکی از فعال‌ترین و به روز ترین بخش‌های این بیمارستان محسوب می‌شود.

3- مرکز درمانی مدی ورد: این مرکز درمانی شامل 11 بخش به علاوه‌ی آزمایشگاه‌ها و دپارتمان‌های عکسبرداری و سونوگرافی است. مدی ورد از مراکز درمانی خصوصی استانبول قلمداد می‌شود، خدمات با بالاترین کیفیت به مراجعان ارائه می‌شود. بخش زنان و زایمان مدی ورد یکی از مهمترین بخش‌های یازده گانه این مرکز درمانی است.

4- بیمارستان ایستنیه: این بیمارستان بزرگ و معروف استانبول یک مرکز درمانی دانشگاهی محسوب می‌شود و جزو معروف‌ترین بیمارستان‌های استانبول است. تجهیز کامل بخش‌ها، وجود مراکز تصویربرداری و آزمایشگاهی مستقل و ارائه‌ی خدمات درمانی با بالاترین کیفیات از محسنات ایستنیه محسوب می‌شود.

5- بیمارستان آمریکایی استانبول: این بیمارستان با پروتکل ویژه درمانی به مراجعان خدمات می‌دهند، اخلاق مداری و احترام به بیماران، خدمات این بیمارستان را بسیار محبوب کرده است. از دیگر نکات این مرکز درمانی ارائه‌ی خدمات بیمه‌ای گسترده به مراجعان و نیز رویکرد تعاملی در مواجه با بیمار است.

هزینه‌ی زایمان در ترکیه

هزینه‌ی زایمان بسته به نوع زایمان و نوع بیمارستان متفاوت است. به صورت کلی هزینه‌ی زایمان طبیعی در بیمارستان‌های ترکیه از 3000 لیر و هزینه‌ی عمل سزارین از 5000 لیر شروع می‌شود. برخی از بیمارستان‌های خصوصی ترکیه تا 15.000 لیر نیز برای انجام عمل سزارین هزینه دریافت می‌کنند.
چنانچه والدین چه زن و یا شوهر از خدمات بیمه‌ای برخوردار باشند، هزینه‌ی زایمان به صورت چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد. به صورتی که زایمان طبیعی در بیمارستان‌های دولتی ترکیه کاملا رایگان خواهد بود. اگر در مورد بیمه درمانی سوال دارید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب چگونه بیمه درمانی در ترکیه دریافت کنم را حتما بخوانید.

در صورت وجود هرگونه سوال در مورد اقامت ترکیه با خرید خانه و ملک می‌توانید با کارشناسان ام تی سی هوم از طریق شماره تماس واتس‌اپی 09129533230 در تماس باشید.