اجاره خانه در استانبول چگونه است؟

اجاره خانه در استانبول چگونه است؟
00.02.04

سالانه عده زیادی از ایران تصمیم می‌گیرند تا با اجاره خانه در استانبول مدت کوتاهی را در این کشور زندگی کنند که این امر فقط با داشتن اطلاعات کافی در رابطه با چگونگی اجاره، بهترین محله‌ها برای اجاره خانه در ترکیه و… به بهترین شکل ممکن صورت می‌گیرد. اگر شما نیز به دنبال اطلاعاتی نظیر متوسط قیمت اجاره در استانبول، مدارک مورد نیاز برای اجاره خانه و… هستید، در این مقاله از ام تی سی هوم با ما همراه باشید تا شما را به طور کامل راهنمایی کنیم و اطلاعات جامع و مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.

بهترین محله‌ها برای اجاره

در ابتدا لازم است بدانید که در کشور ترکیه و به ویژه در کلان شهر استانبول مفهومی به نام پایین شهر و بالا شهر رایج نیست و شما می‌توانید در یک موقعیت و محله، علاوه بر آپارتمان‌های گران قیمت و لوکس، ملک و خانه‌هایی با قیمت پایین‌تر را نیز در کوچه پایین و یا نزدیک آن محله مشاهده کنید. البته ناگفته نماند که برخی از منطقه‌ها نظیر محله فاتیح (Fatih istanbul) بسیار پرطرفدار هستند. جالب است بدانید که بر خلاف ایران اجاره سوئیت‌ها و آپارتمان‌های ارزان در شهر چشم‌نواز استانبول به صورت ماهانه، هفتگی و روزانه بسیار رایج است.

به عنوان مثال قیمت اجاره یک آپارتمان دوخوابه در میدان تقسیم مبلغی بین 300 تا 500 لیر در روز می‌باشد. در بخش اروپایی استانبول منطقه باهچه شهیر، منطقه بشیکتاش، لونت، اسن یورت و بیلیک دوزو جزو مناطق پیشنهادی به اتباع خارجی می‌باشد، زیرا علاوه بر مناسب بودن قیمت خانه‌ها، دسترسی از این مناطق به تمامی نقاط شهر به راحتی امکان‌پذیر است و همچنین از تمامی امکانات رفاهی برخوردار می‌باشند. منطقه کادیکوی، اسکودار، مال تپه، کارتال، عمرانیه و آتاشهیر نیز جزو بهترین مناطق آسیایی استانبول می‌باشند که آپارتمان‌های بسیار لوکس و با امکانات بالایی را در خود جای داده‌اند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره‌ی اجاره‌ی خانه در ترکیه

متوسط قیمت اجاره

حداقل قیمت اجاره برای یک آپارتمان 100 متر مربعی در کلان شهر استانبول بین 1200 تا 1500 لیر می‌باشد. اما ممکن است در پروسه‌ی پیدا کردن خانه مدنظر خود با توجه به امکانات و کیفیت، منطقه قرارگیری آپارتمان و… با قیمت‌هایی کاملا متفاوت روبه‌رو شوید. مثلا امکان دارد که خانه مورد علاقه شما در منطقه‌ای ناامن واقع شده باشد و یا از دسترسی سختی به دیگر مناطق شهر برخوردار باشد، بنابراین حتما قبل از اجاره خانه به دقت در مورد منطقه قرارگیری خانه تحقیق به عمل آورید تا بعدا دچار مشکل نشوید. لازم به ذکر است که در مناطق مرکزی شهر زیبای استانبول و محله‌های نزدیک به دانشگاه‌ها، میزان اجاره نسبت به دیگر مناطق این شهر بالا می‌باشد.

متوسط قیمت اجاره خانه در استانبول

به عنوان مثال قیمت اجاره‌ی یک آپارتمان کوچک در مرکز شهر بین 2500 تا 4000 لیر می‌باشد. اما خانه‌هایی در دیگر مناطق شهر با این رنج قیمت ممکن است از امکانات بسیار خوبی برخوردار باشند و یا حتی نوساز باشند. اگر قصد دارید که خانه با اثاثیه اجاره کنید باید بدانید که قیمت آن‌ها 25 درصد گران‌تر از سایر خانه‌ها می‌باشد. در صورتی که موقتا در استانبول ساکن هستید و یا قصد برگشت به کشورتان را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما خانه با اثاثیه اجاره کنید، زیرا به این ترتیب دیگر نیازی به خرید لوازم خانه نیست و شما می‌توانید هزینه‌های خود را صرف گشت و گذار در استانبول کنید و نهایت لذت را ببرید. به طور کلی باید گفته شود که متوسط قیمت اجاره در کلان شهر استانبول، سالانه تقریبا حدود 30 درصد افزایش می‌یابد.

آیا با اجاره می‌توان درخواست تابعیت داد؟

شایان ذکر است که اجاره خانه در ترکیه، آسان‌ترین راه برای اخذ اقامت موقتی این کشور زیبا می‌باشد، اما این اقامت برای تمامی محله‌ها و شهرهای استانبول برقرار نمی‌باشد. اداره مهاجرت استانبول طبق بیانیه‌ای در 15 ژانویه 2021 اعلام کرد که اخذ اقامت از طریق اجاره خانه در مناطق اسنیورت و فاتیح امکان‌پذیر نمی‌باشد. نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که شما با اخذ اقامت ترکیه با اجاره خانه، نمی‌توانید پاسپورت و تابعیت ترکیه را دریافت کنید.

آیا از ایران می‌توان برای اجاره آپارتمان در ترکیه اقدام کرد؟

بله. شما می‌توانید ملک مورد نظر خود را در ترکیه هم به صورت حضوری و هم به صورت غیر حضوری اجاره کنید. از آنجایی که پروسه‌ی اجاره ملک در ترکیه ابهامات بسیاری به همراه دارد، پیشنهاد می‌کنیم با تنظیم وکالت‌نامه‌ای به فرمت ترکیه روند اجاره آپارتمان در ترکیه را به وکیلی مجرب و کاردان بسپارید.

بیشتر بخوانید: پاسخ تمام سوالات مهاجرت به ترکیه

برای اجاره و ثبت قرارداد چه مدارکی لازم است؟

برای اجاره سالیانه مدارک زیر مورد نیاز می‌باشد:

  • پاسپورت
  • کارت اقامت
  • پول پیش و اجاره ماه اول
  • 12 درصد کمیسیون اجاره یکسال
  • اصل سند مالکیت ملک مورد اجاره
  • مدارک شناسایی نظیر کارت ملی و شناسنامه طرفین قرارداد
  • افتتاح حساب بانکی در ترکیه برای پرداخت اجاره خانه
  • مراجعه به اداره برق، گاز، آب و دریافت اجازه استفاده از آن‌ها
  • ارائه مدرک و یا قولنامه و یا سند و توافقات طرفین قرارداد

مدارک لازم برای اجاره ماهیانه، هفتگی و روزانه:

  • پاسپورت
  • مهر ورود قانونی به ترکیه
  • پرداخت کل مبلغ
  • مدارک شناسایی مالک و مستجر

بیشتر بخوانید: مدارک مورد نیاز برای خرید خانه در ترکیه چیست؟

سخن پایانی

همان‌طور که مطالعه کردید در این مقاله از ام تی سی هوم اطلاعات جامعی در رابطه با اجاره در استانبول در اختیارتان قرار دادیم. در صورتی که قصد خرید ملک در ترکیه یا اجاره خانه در استانبول را دارید، پیشنهاد می‌کنیم از طریق شماره 00905304119086 و 09129536964 با مشاوران مجرب و حرفه‌ای ام تی سی هوم در استانبول و تهران در ارتباط باشید تا شما را در پروسه‌ی خرید یا اجاره به طور کامل همراهی کنند.