آشنایی با لیر ترکیه

آشنایی با لیر ترکیه
01.11.25

ترکیه کشوری است که فرهنگ‌های شرقی و غربی در آن تلاقی می‌کنند. این کشور زیبا مقصدی رؤیایی برای کسانی است که کنجکاوی در مورد تاریخ غنی، شهرهای باستانی و سواحل استوایی دارند. از گنبد سر به فلک کشیده بیزانس ایاصوفیه گرفته تا سواحل رمانتیک و اسرارآمیز آنتالیا، این کشور ارزش چند بار دیدن را دارد. اگر قصد سفر به ترکیه را دارید، احتمالاً از خود می‌پرسید: ترکیه از چه ارزی استفاده می‌کند؟ آشنایی با واحد پول ترکیه، نرخ ارز، قیمت‌ها و سایر مسائل پولی به شما کمک می‌کند عاقلانه خرج کنید و بهترین استفاده را از سفر خود ببرید. از این رو در مقاله امروز خود در مورد لیر ترکیه، تاریخچه آن، نماد لیر ترکیه و مکان‌های تبدیل دلار و یورو به لیر صحبت خواهیم کرد، با ام تی سی هوم همراه باشید.

واحد پول ترکیه

واحد پول رسمی ترکیه، لیر ترکیه (Türk Lirası) است که به اختصار TRY  نامیده می‌شود. لیر ترکیه ارز رسمی قانونی در ترکیه است، به این معنی که به طور رسمی توسط دولت ترکیه به رسمیت شناخته شده است و شما می‌توانید از آن برای تسویه کلیه تعهدات مالی در این کشور از جمله پرداخت کالا، خدمات، مالیات و بدهی استفاده کنید. به غیر از لیر، هیچ ارز دیگری به طور رسمی در ترکیه پذیرفته نمی‌شود.

تغییرات نماد لیر ترکیه

از سال 2005 تا 2008 لیر ترکیه YTL (Yeni Türk Lirası) به معنای لیر جدید ترک نامیده می‌شد و از سال 2009، حرف اضافه  Yeni به معنای جدید حذف شد و نماد لیر ترکیه به TRY ، نماد قدیمی آن تبدیل شد، درست مانند زمانی که برای اولین بار معرفی شد. در سال 2012 بانک مرکزی ترکیه نماد جدید  TL را برای لیر صادر کرد.

تاریخچه لیر ترکیه

ترکیه به عنوان یک کشور کهن، تاریخ طولانی و پرتلاطمی داشته است، واحد پولی آن نیز تغییرات زیادی را پشت سر گذاشته است. لیر ترکیه برای اولین بار در سال 1923 به عنوان یک واحد پول معرفی شد و جایگزین لیر عثمانی سابق، واحد پول امپراتوری عثمانی شد. پس از سقوط امپراتوری عثمانی و ایجاد جمهوری ترکیه در سال 1923، لیر عثمانی به لیر ترکیه معروف شد.

در گذشته لیر ترکیه میلیونی محاسبه می‌شد و در دوره رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، با حذف شش صفر، واحد پول قدیمی ترکیه اصلاح شد و لیر امروزی جایگزین آن شد. لیر ترکیه پس از حذف شش صفر از آن ثبات خود را به دست آورد و رتبه پیشرفته‌ای را در بین ارزها به خود اختصاص داد.

بیشتر بخوانیدیک هفته سفر به استانبول چقدر هزینه دارد؟

لیر ترکیه واحد پولی رایج ترکیه است.
لیر ترکیه با نماد TRY و یا TL شناخته می شود.

تاریخچه تغییرات لیر ترکیه

قدیمی‌ترین اسکناس ترکیه در سال 1927 پس از اعلام جمهوری ترکیه منتشر شد، زیرا در لندن با حروف عثمانی و تصویر مصطفی کمال آتاتورک چاپ شد. پس از آن لیر شاهد چندین تغییر بود که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

  • در سال 1937 با حروف رومی چاپ شد.
  • در سال 1944، چاپ دوم در انگلستان و آلمان منتشر شد و تصویری از عصمت اینونو، رئیس دولت وقت داشت.
  • در سال 1947 واحد پول ترکیه در ایالات متحده آمریکا چاپ شد و تا سال 1952 در گردش بود و پس از پایان حکومت اینونو، دوباره تصویر آتاتورک روی ارزها چاپ شد.
  • در سال 1958 اولین چاپخانه پول در ترکیه تأسیس شد.

چهره پول ترکیه

تمام اسکناس‌های لیر تصویر یک مرد، مصطفی کمال آتاتورک را نشان می‌دهند. آتاتورک بنیانگذار جمهوری مدرن ترکیه و همچنین اولین رئیس‌جمهور آن بود و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین رهبران قرن بیستم شناخته می‌شود. چهره او روی هر اسکناس ترکیه دیده می‌شود، اما در پشت اسکناس‌ها تصاویری از شخصیت‌های مختلف تاریخی برجسته در ترکیه دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: چرا در همه‌ی شهرهای ترکیه بلوار آتاتورک وجود دارد؟

اسکناس‌های ترکیه

اگر به ترکیه سفر می‌کنید، بهتر است با واحد پول و اسکناس‌های ترکیه آشنا شوید. در حال حاضر اسکناس‌های 5، 10، 20، 50، 100 و 200 لیره‌ای به عنوان پول در ترکیه وجود دارد. سکه‌ها در عناوین 1، 5، 10، 25 و 50 کوروش و 1 لیره عرضه می‌شوند. هر اسکناس رنگ منحصر به فردی دارد، اما اسکناس‌های 5 لیره و 50 لیره به طور قابل توجهی شبیه هستند.

اسکناس 5 لیر ترکیه

کوچک‌ترین اسکناس 5 لیری است و دارای تصویر پروفسور آیدین ساییلی است که در سال 1913 در استانبول به دنیا آمد. او فیزیک‌دانی است که تاریخ خوانده است و از آنجایی که نقش مهمی در جمع‌آوری اسناد و منابع تاریخی ترکیه ایفا کرد، دولت ترکیه عکس او را روی اسکناس پنج لیر ترکیه گذاشت.

اسکناس 10 لیر ترکیه

اسکناس 10 لیری قرمز است و تصویر پروفسور جاهد اعراف را دارد. او ریاضیدانی است که معادلات ریاضی را کشف کرده است که هنوز هم استفاده می‌شود و معروف‌ترین معادلات او روی اسکناس ترسیم شده است. وی نقش مهمی در توسعه علم جبر داشت. به عنوان ادای احترام به نقش او، دولت ترکیه عکس او را روی اسکناس ده لیر ترکیه گذاشت.

اسکناس 20 لیر ترکیه

اسکناس 20 لیری ترکیه سبز رنگ است و تصویری از معمار احمد کمال‌الدین را نشان می‌دهد. او یکی از مشهورترین مهندسان ترک به شمار می‌رود که در سال 1870 در استانبول متولد شد و در آنجا ساختمان‌ها و تأسیسات ساختمانی بسیاری را طراحی کرد.

اسکناس 50 لیر ترکیه

اسکناس 50 لیری قهوه‌ای رنگ است و تصویری از فاطمه علیا توپوز نویسنده و داستان نویس مشهور را دارد که در سال 1862 در استانبول در آغوش یک خانواده مسلمان ترک عثمانی به دنیا آمد. به عنوان اولین نویسنده رمان در جهان اسلام، عکس او را بر روی اسکناس پنجاه لیر ترکیه گذاشتند.

اسکناس 100 لیر ترکیه

اسکناس 100 لیری به رنگ آبی است و تصویری از مصطفی افندی نویسنده و آهنگساز معروف متولد 1640 در استانبول دارد. این شخصیت دارای آثار معنوی بسیاری است که قبل از سلاطین عثمانی در قرن هفدهم آنها را سروده و بازگو می‌کرده است. به عنوان اولین نوازنده و آهنگساز خلاق عثمانی، دولت ترکیه عکس او را روی اسکناس صد لیر ترکیه گذاشته است.

اسکناس 200 لیر ترکیه

رنگ صورتی اسکناس 200 لیری، بزرگ‌ترین واحد پول ترکیه است که تصویر خالق یونوس امره را دارد. این شخصیت که شاعر، فیلسوف و متفکر مشهور عثمانی است، در سال 1238 در شهر اسکی شهیر به دنیا آمد. یونس امره بیش از 12 اثر ادبی، فکری، علمی و فلسفی از خود بر جای گذاشت.

 استفاده از پول و تبدیل آن در ترکیه
انواع اسکناس ها و سکه های لیر رایج در بازار ترکیه

از چه ارزی در ترکیه استفاده کنم؟

یکی از رایج‌ترین سؤالات افرادی که قصد دارند برای اولین بار به ترکیه سفر کنند این است: از چه ارزی در ترکیه استفاده کنم؟ بهترین ارز برای استفاده در ترکیه لیر ترکیه (TRY) است و قیمت‌های ذکر شده در آن ارز معمولاً پایین‌ترین هستند.

در حالی که ارزش لیر ترکیه در مقایسه با برخی ارزهای دیگر هنوز پایین است، طی سال‌های اخیر بهبود چشمگیری را نشان داده است. هنگام بازدید از ترکیه، بهتر است به ارز محلی خرید و حساب‌های خود را پرداخت کنید. اگرچه ممکن است برخی از هزینه‌های بزرگ سفر مانند اتاق‌های هتل و کرایه ماشین به دلار آمریکا یا یورو ذکر شود، اما برخی از مؤسسات و فروشگاه‌ها برای پرداخت نقدی تخفیف‌هایی ارائه می‌دهند.

تبدیل دلار و یورو به لیر ترکیه

برای تبدیل دلار و یورو به لیر می‌توانید به صرافی‌های ترکیه مراجعه کنید. صرافی‌های کشور ترکیه که به نام دوویز (Doviz) شناخته می‌شوند از ساعت 09:00 صبح تا ساعت 19:00 فعالیت می‌کنند. صرافی‌ها در ترکیه روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل هستند. با این حال، صرافی‌ها در فرودگاه‌ها یکسره باز هستند و در پایان سفر برای تبدیل باقی‌مانده پول خود از لیر به دلار و یا لیر به تومان می‌توانید به آنها مراجعه کنید.

استفاده از لیر در ترکیه
بهترین ارز برای استفاده در ترکیه لیر ترکیه است.

سخن پایانی

ارزها و پول‌های خارجی می‌توانند جالب، منحصر به فرد و سرگرم کننده باشند؛ زیرا نگاهی اجمالی به فرهنگ، تاریخ و اقتصاد یک کشور می‌دهند. اگر درباره لیر ترکیه و تاریخچه آن به عنوان واحد پول ترکیه، کنجکاو هستید در این راهنما شما را با ارز رسمی کشور ترکیه آشنا کرده‌ایم.