آشنایی با قوانین واردات خودرو به ترکیه

آشنایی با قوانین واردات خودرو به ترکیه
00.11.08

اگرچه ترکیه سیاست سخت‌گیرانه‌ای در مورد ورود خودروهای با پلاک خارجی به کشور خود دارد، اما اگر طبق قوانین واردات خودرو به ترکیه عمل کنید، دستورالعمل‌های خاصی را دنبال کنید و برای پرداخت مالیات سنگین گمرکی آماده شوید، این امر امکان‌پذیر است. در این مقاله‌ی ام تی سی هوم به بررسی شرایط و قوانین واردات خودرو به ترکیه پرداخته‌ایم و شما را با روش‌های خرید خودرو بدون مالیات در ترکیه برای اتباع خارجی آشنا می‌کنیم.

قوانین ورود خودروی خارجی به ترکیه

طبق قوانین واردات خودرو به ترکیه، برای واردات خودروی خود، باید کارت ورود موقت به نام کارنه وسایل نقلیه خارجی (کارت آبی) دریافت کنید. شما می‌توانید خودروی خود را تا زمانی که در کشور محل اقامت ثبت‌شده باشد، به‌طور موقت برای استفاده شخصی طبق قوانین واردات خودرو به ترکیه وارد کنید. حداکثر زمانی که می‌توانید با وسیله نقلیه خود در ترکیه بمانید 730 روز است. این محدودیت زمانی در صورتی معتبر است که فرد و وسیله نقلیه قبل از ورود مجدد، به مدت 185 روز در خارج از کشور اقامت داشته باشند. اگر ویزای بازنشستگی دارید، وسیله نقلیه شما ممکن است 1 سال در ترکیه بماند. یا اگر دیپلمات خارجی هستید از وزارت امور خارجه ترکیه به شما یک پلاک دیپلماتیک بدون مالیات اعطا می‌شود.

ترک ترکیه

اگر قرار است خودرو برای همیشه ترکیه را ترک کند، کارنه ورودی موقت (کارت آبی) باید به دفتر تورینگ بازگردانده شود و پلاک اصلی مجدداً به وسیله نقلیه متصل شود.

بیشتر بخوانیدچطور در ترکیه صاحب خودرو شویم؟

چه کسانی می‌توانند به ترکیه خودرو وارد کنند؟

مقررات گمرکی و قوانین واردات خودرو به ترکیه بیان می‌کند که افراد خارجی نمی‌توانند ماشین خود را وارد ترکیه کنند، مگر اینکه برای کار، تحصیل یا بازنشستگی به این کشور نقل‌مکان کنند. وسایل نقلیه با پلاک خارجی را فقط می‌توان با کارت ورود موقت وسایل نقلیه خارجی وارد ترکیه کرد. این کارت که به آن کارت آبی نیز گفته می‌شود را می‌توان از اتحادیه تورینگ و اتومبیل ترکیه دریافت کرد.

پلاک خودروهای خارج از کشور را می‌توان به دو نوع طبقه‌بندی کرد:

  • پلاک دیپلماتیک: دارنده گذرنامه در دستگاه دیپلماسی با مجوز ویژه از وزارت امور خارجه ترکیه، برای خودروی بدون مالیات خود پلاک دیپلماتیک دریافت می‌کند.
  • پلاک آبی: به سایر دارندگان پاسپورت خارجی که دارای مجوز کار و اقامت هستند، پلاک آبی اعطا می‌شود.

بیشتر بخوانیدآیا می‌توانم با ماشین شخصی خودم به ترکیه سفر کنم؟

 

وارد کردن خودرو به ترکیه
برای واردات خودرو به ترکیه، باید کارت ورود موقت (کارت آبی) دریافت کنید.

چه کسانی حق رانندگی با خودروی وارداتی به ترکیه دارند؟

وسیله نقلیه فقط برای استفاده شخصی شما قابل‌استفاده است. باید در آدرس اقامتی (ترکیه) شما با نام زیر ثبت شود:

  • یک شهروند خارجی بازنشسته که دارای مجوز اقامت موقت است.
  • فردی مقیم خارج از گمرک ترکیه که برای انجام یک کار خاص در ترکیه است.
  • فردی که به‌منظور تحصیل در ترکیه حضور دارد.

اگر وسیله نقلیه متعلق به شخص دیگری باشد، وکالت‌نامه موردنیاز است که به شما امکان رانندگی ماشین را می‌دهد. در عمل، اگر خودرویی متعلق به شخص یا شرکت دیگری باشد، شما نیز وکالت‌نامه از صاحب خودرو نداشته باشید، استفاده از خودرو منجر به جریمه‌های سنگین می‌شود.

بیشتر بخوانیدهمه چیز درباره مالیات املاک در ترکیه

مجوز ورود خودرو به ترکیه چه مدت اعتبار دارد؟

همان‌طور که گفته شد، اگر ساکن کشوری غیر از ترکیه هستید، می‌توانید وسیله نقلیه خود را که در کشور محل اقامت شما ثبت‌شده است، طبق قوانین واردات خودرو به ترکیه برای استفاده خصوصی به ترکیه وارد کنید. شما می‌توانید وسیله نقلیه خود را به مدت 730 روز در ترکیه نگه‌دارید. پس‌ازاین مدت شما باید حداقل 185 روز در خارج از کشور بمانید.

امکان آوردن مجدد وسیله نقلیه خود بدون اقامت 185 روزه در خارج از کشور وجود ندارد حتی اگر وسیله نقلیه دیگری باشد. پس از پایان این مدت می‌توانید وسیله نقلیه خود را به مدت 730 روز دیگر به ترکیه بیاورید. حتما به یاد داشته باشید، این کار را فقط می‌توان دو بار انجام داد، وسیله نقلیه را نمی‌توان برای دوره سوم به ترکیه آورد.

بیشتر بخوانیدهر آنچه که درباره‌ی کد مالیاتی ترکیه باید بدانید

برای شرایط کدام بهتر است، خرید یا تولید خودرو به ترکیه؟

یکی از گزینه‌های ساده‌تر و البته ارزان‌تر از واردات خودروی شخصی، اجاره یا خرید آن در ترکیه است. زیرا دیگر مجبور به پشت سر گذاشتن قوانین واردات خودرو به ترکیه نیستید و مالیات هم نمی‌پردازید. اگر مجوز اقامت و گواهینامه معتبر دارید، می‌توانید به‌راحتی یک ماشین نو یا دست‌دوم را از نمایندگی خریداری کنید.

ترکیه اخیراً قوانین مهمی را برای اتباع خارجی در خصوص خرید خودرو وضع کرده است و در این قوانین تصریح‌شده است که اتباع خارجی می‌توانند در ترکیه خودرو را باقیمت ارزان‌تری نسبت به شهروندان ترکیه خریداری کنند، زیرا مجبور به پرداخت مالیات خودرو نیستند. بنابراین می‌توان از این طریق خودروهای ارزان‌تری را در ترکیه تهیه کرد.

بیشتر بخوانیدمراحل دریافت گواهینامه در کشور ترکیه

چگونه در ترکیه ماشین بخریم؟

همان‌طور که گفته شد، خرید خودرو در ترکیه برای شهروندان ترکیه بسیار گران‌تر از اتباع خارجی مقیم ترکیه است و دلیل آن معافیت اتباع خارجی مقیم ترکیه از پرداخت مالیات است. درواقع، دولت ترکیه قوانینی وضع کرده است که خرید خودرو بدون پرداخت مالیات را برای شهروندان خارجی آسان‌تر می‌کند. در ادامه شما را با روش‌های خرید خودرو در ترکیه آشنا می‌کنیم.

بیشتر بخوانیدخرید ملک؛ بهترین راه دریافت اقامت ترکیه

خرید ماشین جدید به‌طور مستقیم از تولیدکنندگان

شرکت‌های خودروسازی معروف زیادی در ترکیه وجود دارد. به همین دلیل به‌راحتی می‌توانید به‌صورت مستقیم از این شرکت‌ها خرید کنید. البته در نظر داشته باشید که برای انتخاب مدل خودرو محدودیتی ندارید. پس از مراجعه حضوری به شرکت و انتخاب مدل موردنظر، هزینه خودرو پرداخت می‌شود و پس‌ازآن می‌توانید برای پلاک اقدام کنید.

برای بهره‌مندی از این قوانین، علاوه بر ثبت شرکت در ترکیه، به مدارک مهاجرت به ترکیه یا اقامت در ترکیه نیاز دارید تا شرایط لازم برای خرید خودرو را داشته باشید.

خودرو ترکیه
خرید خودرو در ترکیه برای اتباع خارجی راهی آسان‌ و مقرون به صرفه‌ است

خرید ماشین دست‌دوم در ترکیه

بازار بزرگ و گزینه‌های گسترده‌ای برای خودروهای دست‌دوم در ترکیه وجود دارد. این بدان معناست که در بسیاری از موارد، مردم ترجیح می‌دهند به‌جای خرید مستقیم خودروهای نو از شرکت‌ها، از خودروهای دست‌دوم استفاده کنند. ازآنجایی‌که قیمت این نوع خودرو بسیار ارزان‌تر است، ممکن است به دلیل قیمت پایین آن‌ها باشد.

ثبت‌نام خودرو در ترکیه

چه شهروند ترکیه باشید و چه دارای مجوز اقامت طولانی‌مدت در ترکیه و یا حتی اجازه اقامت یک‌ساله در ترکیه باشید، باید برای ثبت‌نام خودرویی که خریداری کرده‌اید به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنید. به خاطر داشته باشید که باید هزینه ترجمه و گواهی (حدود 250 لیر) را به مترجم رسمی ترکی بپردازید.

همچنین فروشنده هزینه‌های قبلی خودرو مانند جریمه و مالیات را نیز تقبل می‌کند که قبل از فروش باید تسویه‌حساب انجام شود. پس از پرداخت، سند خودرو و کارت خودرو به شما تحویل داده می‌شود. در این مدت یک ماه فرصت دارید تا پلاک خود را دریافت کنید. پس از ثبت‌نام در دفتر اسناد رسمی باید برای بیمه‌نامه خودرو اقدام کنید.

 

سخن پایانی

برای واردات خودرو به ترکیه باید طبق قوانین واردات خودرو به ترکیه، برای تحصیل یا بازنشستگی به این کشور نقل‌مکان کنید، حداکثر زمانی که فرد می‌تواند با وسیله نقلیه خود در ترکیه بماند 730 روز است. این محدودیت زمانی در صورتی معتبر است که فرد و وسیله نقلیه به مدت 185 روز در خارج از کشور اقامت داشته باشند پس از 185 روز اقامت در خارج از کشور، می‌توانید وسیله نقلیه خود را دوباره بیاورید. در غیر این صورت نمی‌توانید وسیله نقلیه خود را بیاورید. می‌توانید از ویژگی خرید خودرو بدون مالیات در ترکیه برای اتباع خارجی که راهی آسان‌تر و مقرون به‌صرفه‌تر است، نیز استفاده کنید.

اگر به دنبال دریافت اقامت ترکیه با خرید خانه هستید و یا درجستجوی آپارتمان مناسب جهت خرید ملک در ترکیه‌اید با گروه مشاوران ام تی سی هوم در تماس باشید.