چگونه خودروی خود را در ترکیه بیمه کنیم؟

چگونه خودروی خود را در ترکیه بیمه کنیم؟
00.04.23

زمانی که یک خودروی جدید می‌خرید، اولین و مطمئن‌ترین اقدام، بیمه‌ی آن است. در ترکیه مانند بسیاری از کشورها برخی بیمه‌ها اجباری‌ و برخی اختیاری‌ست. اهمیت انواع بیمه بر کسی پوشیده نیست؛ به همین دلیل ام تی سی هوم قصد دارد در این مقاله‌ همه‌ی آنچه را که برای بیمه خودرو در ترکیه به آن نیاز دارید را بررسی کند. با ما همراه باشید.

معرفی انواع بیمه خودرو در ترکیه

در گذشته تنوع زیادی در مورد بیمه‌‌‌ی خودرو در ترکیه وجود نداشت. معمولا خدمات مشخصی با قیمت ثابت برای انواع خودرو ارائه می‌شد، اما حالا اگر برای بیمه‌ی ماشین خود به یکی از دفاتر معتبر بیمه‌گذار مراجعه کنید، مشاور مرکز لیست متنوعی از بیمه‌ها در اختیار شما می‌گذارد که هر یک مبلغ مشخص و خدمات خاصی را ارائه می‌دهند.
هدف اصلی بیمه، جبران خسارت‌های وارده به خودرو تحت تاثیر حوادث مختلف است. با وجود اجباری بودن بیمه‌ در ترکیه، برخی از خدمات بیمه‌ای اختیاری از اموال شما در برابر موارد خاص مانند سرقت، آتش‌سوزی و تصادف محافظت می‌کند. بیایید نگاهی به انواع بیمه خودرو در ترکیه بیندازیم.

بیمه‌ی اجباری ترافیک

هر زمانی که در ترکیه صاحب خودرو شوید بعد از انتقال مالکیت باید سریع برای دریافت Zorunlu Trafik Sigortası اقدام کنید. مطابق قانون 2918 ترافیک ترکیه، این نوع بیمه اجباری‌ست. بیمه‌ی ترافیک در واقع همان بیمه‌ی شخص ثالث است و هدف آن جبران خسارت وارد شده به افراد یا وسایل نقلیه‌ی دیگری‌ست که در نتیجه‌ی تصادف آسیب دیده.

موارد تحت پوشش بیمه‌ی ترافیک

  • ضمانت درمان و مرگ در هر حادثه
  • هزینه درمان و ضمانت مرگ برای هر نفر
  • پوشش خسارت مادی در هر وسیله نقلیه و تصادف

بیشتر بخوانید: چطور در ترکیه صاحب خودرو شویم؟

بیمه‌ی محدود وسایل نقلیه

در ترکیه به آن Dar Kasko می‌گویند و بیمه‌ی جامعی برای خودروهای شخصی محسوب می‌شود. بیمه‌ی کاسکو اختیاری‌ست و شامل مفاد بیمه‌ی ترافیک یا همان شخص ثالث نیز می‌شود. در واقع زمانی که خودرو خود را بیمه‌ی موتور یا کاسکو می‌کنید، دیگر لازم نیست نگران خسارت‌های مادی به خود و شخص ثالث باشید. بر اساس این نوع بیمه، بیمه‌گذار تا محدوده‌ی مشخص توافق ملزم به پرداخت خسارت به دو طرف تصادف می‌باشد.

بیمه واسط خودور

این بیمه که در ترکیه به آن Genişletilmiş Kasko می‌گویند، نوع پیشرفته‌تری از بیمه‌ی محدود وسایل نقلیه محسوب می‌شود. در بیمه‌ی کاسکو محدوده‌ی مشخصی در دایره‌ی وظایف شرکت بیمه‌گذار وجود دارد، اما در بیمه‌ی واسط، صاحب خودرو بسته به نیاز خود می‌تواند خدمات بیشتری درخواست نماید.

بیمه‌ی کامل خودرو

بیمه‌ی Tam Kasko جامع‌ترین نوع بیمه‌ی خودرو در ترکیه است. این بیمه علاوه بر شخص ثالث و خسارت‌های وارد شده به خودرو در نتیجه‌ی تصادف؛ موارد غیر مترقبه را نیز در برمی‌گیرد. برای مثال سیل، زلزله، طوفان یا حتی حملات تروریستی و حمله‌ی حیوانات در بیمه‌ی تام کاسکو مشمول پرداخت خسارت می‌شوند.

 

موارد تحت پوشش انواع بیمه‌ی کاسکو

هدف بیمه‌‌های کاسکو تنها جبران خسارت بر اثر حوادث رانندگی نیست. سرقت، آتش‌سوزی و هر آسیبی که به وسیله‌ی نقلیه بدون اراده‌ی مالک آن‌ وارد شود مشمول پرداخت خسارت خواهد شد.
این نوع از بیمه‌ از یک چهارچوب استاندارد برای ارائه‌ی خدمات برخوردار است، اما در صورت تمایل مالک خودرو می‌تواند برای ضمانت‌های بیشتر درخواست دهد و پوشش‌های اضافی مانند هزینه‌ی استهلاک دریافت کند.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع خريد و فروش خودرو در ترکیه

بیمه‌ی تکمیلی

هدف بیمه‌ی تکمیلی پرداخت خسارت به راننده و سرنشینان خودرو در حین تصادف است. علاوه بر پرداخت هزینه‌های درمانی احتمالی، بیمه‌ی تکمیلی موظف به پرداخت خسارت‌هایی مانند از کار افتادگی پس از تصادف نیز می‌شود. در ترکیه به این بیمه‌ی تکمیلی Ekstra Sürücü Teminatı می‌گویند.

 

بیمه‌ها‌ی کمک جاده‌ای

بیمه‌ی Yol Asistanı یا بیمه‌ی کمک‌های جاده‌ای، همان‌طور که از نامش بر می‌آید، بیمه‌ی خودرو در انواع حوادث جاده‌ای‌ست. این بیمه‌ بیشتر برای طبیعت‌گردها و کسانی‌ مناسب است که مدام در حال عبور از جاده‌ها و بزرگ‌راه‌ها هستند. موارد تحت پوشش بیمه‌ی جاده‌ای شامل هر اتفاقی که در بزرگراه‌ها رخ می‌دهد می‌شود.

بیمه‌ی جاده‌ای خودرو در ترکیه
بیمه‌ی جاده‌ی هر نوع آسیب به خودرو را در برمی‌گیرد.

محاسبه‌ی هزینه‌ی بیمه‌ی خودرو در ترکیه

در میان کشورهای اروپایی نرخ بیمه در ترکیه بسیار مقرون به صرفه‌ است. تعیین قیمت دقیق بیمه برای هر خودرو کمی دشوار است. این وظیفه به عهده‌ی بیمه گذار می‌باشد و عوامل بسیار در هزینه‌های بیمه دخیل هستند. پایین‌ترین نرخ بیمه که تقریبا با قیمت یکسان در تمامی شرکت‌های بیمه‌ ارائه می‌شد به بیمه‌ی ترافیک تعلق دارد.

عوامل تاثیرگذار بر نرخ بیمه خودرو:

  • مارک و مدل خودرو
  • سال تولید
  • نوع بیمه
  • سن راننده (هزینه‌ی بیمه برای رانندگان کمتر از 25 و بالای 75 گران‌تر می باشد)
  • سابقه‌ی تصادف خودرو و متقاضی بیمه (در صورت عدم تصادف بر اساس سنوات، تخفیف‌های ویژه‌ای برای راننده در نظر گرفته می‌شود.)
  • تراکم ترافیکی شهر محل سکونت (نرخ بیمه در شهرهای بزرگ‌تر بالاتر می‌باشد)
  • محل نگهداری از خودرو (در صورت وجود پارکینگ هزینه‌ی بیمه کمتر می‌شود)

 

اعتبار بیمه‌نامه خودرو

هر نوع بیمه‌ی وسایل نقلیه در ترکیه از اعتبار یک‌ساله، برابر با 365 روز برخوردار هستند. پس از پایان مدت اعتبار سالانه، مالک خودرو باید نسبت به تمدید قرارداد خود اقدام کند.
برخی از شرکت‌های بیمه‌گذار برای انواع بیمه اعتبارهای کوتاه مدت نظر گرفته‌اند. بنابراین متقاضی بسته به نیاز خود می‌تواند از اعتبار 3 ماهه و 6 ماهه نیز استفاده کنید. لازم به ذکر است در این صورت هزینه‌ی بیشتری برای دریافت بیمه باید پرداخت کرد.

بیشتر بخوانید: اجاره خودرو در ترکیه

برای بیمه خودرو در ترکیه به کجا مراجعه کنیم؟

قوانین و مقررات مربوط به بیمه از جمله نحوه‌ی محاسبه‌ی قیمت توسط وزارت خزانه‌داری ترکیه تعیین می‌شود. تمامی شرکت‌های بیمه‌گذار، خدمات متنوع بیمه‌ی خودرو را عرضه می‌کنند. به همین دلیل برای بیمه‌ی وسیله‌ی نقلیه‌تان راحت‌ترین کار مراجعه به دفاتر بیمه‌ی نزدیک محل سکونتان می‌باشد.
نکته مهم حین مراجعه به دفاتر بیمه، توجه به نوع خدماتی‌ست که در بیمه‌نامه‌ ذکر شده است. بنابراین اگر به زبان ترکی تسلط ندارید حتما از مترجم یا همراه مسلطی کمک بخواهید. یا به دفاتری مراجعه نمایید که خدمات ویژه برای خارجی‌ها در نظر گرفته‌اند.

نحوه‌ی بیمه‌ی خودرو در ترکیه
اغلب شرکت‌های بیمه‌‌گذار خدمات بیمه‌ی اجباری خودرو را ارائه می‌کنند.

سخن پایانی

شرکت‌های بیمه‌گذار ترکیه، سابقه‌ی خوبی از نظر زمان و میزان پرداخت خسارت دارند. با این حال با توجه به این‌که قیمت تمام شده‌ی بیمه‌ی خودرو به عوامل مختلفی بستگی دارد، توصیه می‌کنیم پیش از اقدام نهایی برای انجام بیمه، حتما انواع بیمه و شرکت های ارائه کننده‌ی خدمات را با هم مقایسه کنید. متناسب با نوع کاربری خودروتان بهترین بیمه‌ را انتخاب نمائيد.
در صورت زندگی در ترکیه، کدام شرکت را برای بیمه‌ی خودرو پیشنهاد می‌دهید؟

اگر قصد خرید ملک در ترکیه اعم از خانه، مغازه، ویلا یا حتی خرید خودرو دارید، کافی‌ست با مشاوران ما در ام تی سی  هوم تماس بگیرید تا شما را در این مورد راهنمایی کنند. علاوه بر شماره تماس‌های مجموعه، شما می‌توانید با شماره واتس‌اپ 09129533230 هم در ارتباط باشید.