چطور پناهندگی ترکیه را به اقامت تبدیل کنیم؟

چطور پناهندگی ترکیه را به اقامت تبدیل کنیم؟
00.10.08

پناهندگی از آن کلماتی است که ناچاری و دشواری را به ذهن افراد متبادر می‌کند. مهاجرتی سخت که آینده‌ای پر از ابهام دارد. بسیاری از افراد به پناه‌جویی به چشم موقعیتی موقت برای دفع خطر نگاه می‌کنند. ام تی سی هوم در این مقاله مساله پناهندگی ترکیه را بررسی کرده است. با ما همراه باشید.

پناهندگی به چه معناست؟

پیش از پرداختن به موضوع پناهندگی در ترکیه لازم است مفهوم پناهندگی را به‌صورت کلی بررسی کنیم. پناهندگی در کنار خرید ملک در ترکیه، کار، سرمایه‌گذاری، ازدواج، تحصیل در ترکیه و تولد یکی از روش‌های مهاجرتی است.
پناهندگی پروسه‌ای است که طی آن فرد پناه‌جو اجازه‌ی سکونت در کشور دیگری را می‌یابد. برای درک دقیق‌تر پناهندگی باید پناه‌جو یا متقاضی پناهندگی را بشناسیم.
پناه‌جو کسی است که کشور زادگاهش را بنا به دلایل مختلفی ترک می‌کند و در کشور دیگری بر اساس مجموعه‌ای از قوانین و حقوق تقاضای پناه می‌کند. در نظری واقع‌گرایانه پناه‌جو یک مهاجر اقتصادی است. او برای دریافت حق پناهندگی باید درخواست خود مبنی بر این امر را به اداره‌ی مهاجرت کشور موردنظرش تقدیم کند. مادامی‌که پرونده‌اش در اداره‌ی مهاجرت موردبررسی قرارگرفته، اجازه‌ی اقامت موقت با حداقل حقوق را دارد. پروسه‌ی پاسخ‌گویی به درخواست پناهندگی معمولا طولانی و خسته‌کننده است.
در پایان پروسه کشور مقصد ممکن است بر اساس مدارک و شواهد و البته با توجه به کنوانسیون حقوق بشر با درخواست متقاضی موافقت کند در این صورت پناه‌جو به پناهنده تبدیل خواهد شد. در غیر این صورت با رد تقاضای پناه‌جو، او باید در اسرع وقت کشور را ترک کند زیر اقامت و حضورش غیرقانونی تلقی می‌شود.
نکته‌ی بسیار مهم در مورد پروسه‌ی پناهندگی در کشورهای دیگر، هزینه‌های مادی و معنوی است که پناه‌جو به کشور موردنظر خود تحمیل می‌کند، چراکه در صورت تایید درخواستش، کشور تایید کننده موظف به تامین حداقل‌های زندگی برای متقاضی است. به همین جهت اغلب کشورها با وسواس موارد درخواست پناهندگی را موردبررسی قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانیدآسان ترین راه گرفتن اقامت ترکیه چیست؟

مزایا و معایب پناهندگی در ترکیه

زمانی که فردی برای مهاجرت اقدام می‌کند، روش‎های زیادی پیش رویش قرار دارد. انتخاب هریک از این روش‌ها بر اساس امکانات یا ترجیحات شخصی فرد صورت می‌گیرد. دریافت اقامت ترکیه با خرید خانه یا مهاجرت تحصیلی و سرمایه‌گذاری، روندهایی هستند که از 0 تا 100 آن‌ها قانونی طی می‌شود. اما در مورد پناهندگی در ترکیه مهاجرت به شکل قانونی یا بر اساس انتخاب شخصی فرد صورت نمی‌گیرد.
فردی که تصمیم به پناهندگی در ترکیه می‌گیرد معمولا بنا به دلایلی دیگر قادر نیست در کشور خود به زندگی ادامه دهد. تهدیدات جانی، مالی، قانونی، تبعیض جنسیتی و نژادی راهی جز درخواست پناهندگی ترکیه برای فرد باقی نگذاشته است.
همین‌جا لازم است یادآوری کنیم که مهاجرت با هر روشی سختی‌ها، معایب و مزایایی دارد. اما مهاجرت از طریق درخواست پناهندگی معایب بیشتری دارد چراکه این پروسه از ابتدا روندی غیرقانونی دارد.
ازآنجایی‌که ترکیه در سال‌های اخیر مقصد اول و اصلی اغلب پناه‌جویان خاورمیانه محسوب می‌شود، سختگیری‌های این کشور در قبال پناهندگان از گذشته بیشتر شده است. بنابراین برای تایید درخواست پناهندگی در ترکیه، متقاضی باید مدارک و مستندات قدرتمندی به اداره‌ی مهاجرت تحویل دهد تا شانس پاسخ مثبت برای خود را افزایش دهد.

بیشتر بخوانیدخرید ملک؛ بهترین راه دریافت اقامت ترکیه

پناهندگی ترکیه
کمپ پناه‌جویان سوری در ترکیه

هزینه‌های مالی

دریافت پناهندگی ترکیه، برخلاف آنچه به نظر می‌رسد، هزینه‌های زیادی دربر دارد. چنانچه فرد به‌صورت رسمی و قانونی وارد کشور ترکیه شود این هزینه‌ها کاهش خواهند داشت. اما پناه‌جویان اغلب به دلیل استیصال در دام کلاه‌بردارانی می‌افتند که ادعا می‌کنند، پروسه‌ی دریافت اقامت آن‌ها را تسریع خواهند کرد. درنتیجه بخش زیادی از منابع مالی و زمانی‌شان را از دست می‌دهند.

بیشتر بخوانیدهزینه‌ها و مزایای زندگی در ترکیه چه هستند؟

هزینه‌های جانی

در برخی مواقع پناه‌جویان قادر نیستند به‌صورت قانونی از مرزهای کشور خود خارج شوند. در این حالت علاوه بر صرف هزینه‌ی مالی باید خطرات جانی را در نظر بگیرند. از دست رفتن جان مهاجران غیرقانونی که اغلب قصد رسیدن به اروپا را دارند، به تیتری همیشگی در اخبار جهان تبدیل‌شده است.
زندگی در کمپ‌های پناهندگی
از دیگر معایب درخواست پناهندگی در ترکیه، می‌توان به زندگی در کمپ‌های مهاجرتی اشاره کرد. در اغلب کشورها پناه‌جویان در پروسه‌ی طولانی درخواست پناهندگی و مدتی پس از تایید درخواست باید در کمپ پناهندگان زندگی کنند. زندگی‌ای که با فقر، رنج و تحقیر همراه است. بسیاری از پناه‌جویان درنتیجه‌ی اقامت در این کمپ‌ها به بیماری‌های جسمی و روحی‌ای دچار می‌شوند که تا سال‌ها همراه آن‌ها خواهد بود.

کار سیاه یا غیرقانونی

تا زمان دریافت رسمی اجازه‌ی اقامت در ترکیه، پناه‌جویان نمی‌توانند به کار قانونی بپردازند. ازآنجاکه کمپ‌ها پناهندگان تنها نیازهای اولیه زندگی را فراهم می‌کنند، اغلب متقاضیان پناهندگی در ترکیه مجبور به اشتغال در کارهای غیرقانونی و کارهای سیاه می‌شوند. مشاغل پرخطر با دستمزد پایین بدون داشتن هیچ حقوق قانونی مشکلات جدیدی را پیش روی پناه‌جویان می‌گذارد.

بیشتر بخوانیدراهنمای جامع اجازه‌ی کار در ترکیه

برخورد نامناسب شهروندان بومی

اما اگر همه‌چیز خوب و به‌موقع انجام شود، باز چالشی پیش روی پناهنده‌ها قرار دارد؛ زندگی در کنار مردمانی که اغلب نگاهی تحقیرآمیز به آن‌ها دارند. این موضوع محدود به کشور ترکیه نیست. بلکه در تمامی کشورها شهروندان معتقدند که پناه‌جویان امنیت زندگی اجتماعی را به مخاطره انداخته‌اند. در کمترین حالت خود حضور پناه‌جویان را به معنای از دست رفتن منابع مالی و فرصت‌های شغلی برای ساکنان بومی در نظر می‌گیرند.

عدم امکان بازگشت به زادگاه

در صورت تایید درخواست پناهندگی در ترکیه یا هر کشور دیگری فرد متقاضی اجازه‌ی بازگشت به کشورش را نخواهد داشت، چراکه ادعا کرده است زندگی‌اش در زادگاهش به مخاطره افتاده بود. با این کار او پل‌های پشت سرش را خراب کرده است.
در مقام مقایسه بین روش‌های مختلف مهاجرتی، درخواست پناهندگی ترکیه مزیت ویژه‌ای ندارد، مگر در شرایطی که واقعا بازگشت به سرزمین مادری برای افراد خطرآفرین باشد. در این صورت کشور مقصد به‌احتمال‌زیاد با درخواست موافقت خواهد کرد و اجازه‌ی اقامت موقت باقابلیت تبدیل به اقامت دائم را به او می‌دهد.

شرایط پناهندگان ترکیه

به دلیل سهولت دریافت اقامت ترکیه برای ایرانیان، تعداد کسانی که درخواست پناهندگی ترکیه را دارند کم است. با این وجود بد نیست نگاهی به جامعه‌ی پناه‌جویان ترکیه بیندازیم:

  • بخش زیادی از پناهندگان ترکیه را اتباع سوری تشکیل می‌دهند. این افراد به دلیل جنگ دیگر قادر به زندگی در کشور خود نیستند. بخش زیادی از سوری‌ها سال‌هاست که در مرزها و در کمپ‌ها ویژه سازمان‌دهی شده‌اند. شرایط زندگی در این کمپ‌ها بسیار بد گزارش‌شده است.
  • بخش دیگری از جامعه‌ی پناه‌جویان ترکیه را خارجی‌هایی تشکیل داده‌اند که در کشور خود تحت تعقیب قضایی قرارگرفته‌اند. این افراد با بازگشت به کشور خود مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.
  • برخی از پناه‌جویان به‌صورت موقت ساکن ترکیه هستند تا بتوانند خود را به کشور ثالث برسانند. معمولا این افراد از شرایط بهتری نسبت به دو گروه قبلی برخوردار هستند.

دولت ترکیه در بررسی پرونده‌های پناهندگی سخت‌گیری‌های زیادی اعمال می‌کند. افراد پناه‌جو در تمام مدت زندگی خود در ترکیه و تا زمان مشخص شدن وضعیت اقامتشان حتی اجازه‌ی خروج از شهر یا منطقه‌ی سکونتشان را ندارند، مگر آنکه سفرهای خود را با اداره‌ی پلیس منطقه هماهنگ کنند.
همچنین چنانچه محرز شود که بنا به دلایل حقوقی پیچیده مانند پرونده‌های جنایی، پناه‌جو به ترکیه فرار کرده است، در سریع‌ترین زمان از این کشور اخراج خواهند شد. این موضوع در مورد تخلفات قضایی و حقوقی در درون خاک ترکیه نیز صادق است.

تبدیل پناهندگی ترکیه به اقامت

آیا می‌توان درخواست پناهندگی ترکیه را به اقامت تبدیل کرد؟ بله. فرد پناهنده می‌تواند درخواست خود مبنی بر دریافت اجازه‌ی اقامت و بسته شدن پرونده‌ی پناهندگی به اداره‌ی مهاجرت ترکیه تقدیم کند. این درخواست در اداره‌ی مهاجرت موردبررسی قرار می‌گیرد و طی مدت‌زمان کمی جواب تایید یا رد درخواست به متقاضی اعلام می‌شود.
بهترین روش برای تبدیل پناهندگی ترکیه به اقامت این کشور، دریافت مشاوره از حقوق‌دانان و وکلای خبره است. آن‌ها با در نظر گرفتن شرایط مختلف راه‌کارهای حقوقی لازم را پیگیری خواهند کرد.
با تبدیل پناهندگی ترکیه به اقامت، متقاضی اجازه‌ی کار، تحصیل و زندگی در ترکیه را آن‌هم به شکلی قانونی با تمامی حقوق انسانی پیدا خواهد کرد.
جهت تبدیل پناهندگی به اقامت ترکیه، پروسه‌ی اداری به همان سیاق عمومی طی خواهد شد. به این معنا که شخص ابتدا از طریق سایت اداره‌ی مهاجرت، فرم درخواست و مدارک اولیه را تکمیل می‌کند و در جلسه‌ی راندوو به‌صورت حضوری مورد مصاحبه قرار می‌گیرد. چنانچه مدارک کامل باشد، احتمال تایید درخواست نیز افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید4 نکته که برای خرید ملک در ترکیه باید به آن توجه کنیم

مدارک لازم برای دریافت اقامت ترکیه

پناهنده برای دریافت اقامت ترکیه باید مدارک زیر را به اداره‌ی مهاجرت تقدیم کند:

  • نامه‌ی رسمی اداره‌ی مهاجرت ترکیه که بسته شدن پرونده پناهندگی را اعلام می‌کند:
  • تکمیل فرم درخواست اقامت
  • اصل و کپی گذرنامه
  • برگه‌ی نفوس (اصل و کپی)
  • بیمه سلامت
  • عکس ( 2 قطعه پرسنلی)
  • نامه‌ی درخواست تبدیل پناهندگی ترکیه به اقامت

بیشتر بخوانیدهمه آنچه باید در مورد فرم راندوو ترکیه بدانید

تبدیل پناهندگی ترکیه به اقامت
با تبدیل پناهندگی به اقامت فرد شرایط اخد شهروندی و پاسپورت ترکیه را پیدا می‌کند.

مزایا دریافت اقامت ترکیه

تبدیل پناهندگی ترکیه به اقامت مزایای زیادی برای متقاضی خواهد داشت. امکان تحصیل، امکان درخواست شهروندی ترکیه، اجازه‌ی افتتاح حساب بانکی و برخورداری از تسهیلات بانکی بخشی از این مزایا می‌باشد.
دریافت اقامت ترکیه، فرصت زندگی در آرامش را برای فرد فراهم می‌کند. شخصی که مجوز اقامت قانونی دارد می‌تواند از امکاناتی مانند خدمات آموزشی، درمانی، بیمه، حق بازنشستگی، امکان اشتغال و سرمایه‌گذاری برخوردار شود.
دید عمومی جامعه هم به افرادی که مجوز اقامت دائم یا موقت دارند، بهتر از پناه‌جویان است. با تبدیل پناهندگی ترکیه به اقامت شخص آزادانه می‌تواند در داخل و خارج از ترکیه مسافرت کند و مدام تحت نظارت اداره‌ی پلیس نیست.

بیشتر بخوانیدهزینه‌ها و مزایای زندگی در ترکیه چه هستند؟

سخن پایانی

برخی از افراد به‌غلط فکر می‌کنند مهاجرت از طریق دریافت پناهندگی ترکیه، روشی سریع و به‌صرفه است. این افراد فراموش می‌کنند که پناه‌جویان در هر کشوری شهروندان درجه‌ی سوم محسوب می‌شوند که تنها از حداقل‌های حقوق برخوردار هستند. زندگی پناه‌جویی جایی برای پیشرفت در زندگی باقی نمی‌گذارد.
نظر شما درباره‌ی پناهندگی در کشور ترکیه چیست؟