رجیستر کردن گوشی موبایل در ترکیه

رجیستر کردن گوشی موبایل در ترکیه
00.01.31

به ترکیه مهاجرت کردید یا بیش از 4 ماه در این کشور اقامت داشته‌اید؛ ناگهان یک روز صبح دیگر گوشی‌تان آنتن نمی‌دهد. احتمالا چند سناریو مختلف در ذهن‌تان شکل می‌گیرد؟ نگران نباشید نه گوشی شما خراب شده و نه سیم کارت‌تان سوخته. فقط شما فراموش کردید گوشی‌تان را رجیستر کنید. ام‌تی‌سی‌ هوم در این مطلب همه آنچه را که در مورد ریجستر کردن گوشی نیاز دارید را در اختیارتان می‌گذارد.

 

رجیستر کردن گوشی یعنی چه؟

رجیستر کردن به معنای ثبت تلفن همراه، یا هر نوع دستگاه هوشمند در یک سیستم جامع یا سامانه می‌باشد.

در کشورهای مختلف عمل رجیستر کردن گوشی به منظور مقابله با خرید و فروش غیرقانونی و قاچاق کالای الکترونیکی صورت می‌گیرد. عمل رجیستر کردن ضمن تائید قانونی بودن گوشی، نوعی سند مالکیت گوشی نیز محسوب می‌شود.

 

برای رجیستر کردن گوشی در ترکیه چقدر مهلت داریم؟

چنانچه اقامت شما در ترکیه بیش از 120 روز ادامه پیدا کند، شما ملزم به رجیستر کردن گوشی خود در این کشور هستید. در واقع از زمان ورود به خاک ترکیه به مدت 4 ماه مهلت دارید، برای ثبت گوشی خود اقدام کنید. به همین جهت در بازه‌های زمانی مختلف پیامکی از مخابرات ترکیه دریافت خواهید کرد که مدت زمان استفاده تلفن همراه‌تان از سیستم رومینگ بین‌المللی را به شما یادآوری می‌کند.

با پایان یافتن مهلت 120 روز اگر گوشی خود را رجیستر نکرده باشید؛ موبایل شما غیرقانونی تلقی خواهد شد، و دیگر نه می‌توانید از خدمات رومینگ و نه از خدمات مخابرات ترکیه استفاده کنید.

رجیستر کردن گوشی در ترکیه
پس از 120 روز در صورت رجیستر نکردن، گوشی شما در حالت No Service قرار می‌گیرد.

چه دستگاه‌هایی که نیاز به رجیستر کردن دارند؟

هر نوع دستگاه الکترونیکی که کد IMEI دارد، زمانی که وارد ترکیه می‌شود، پیش از ورود به بازار رجیستر خواهد شد. این دستگاه‌ها شامل گوشی تلفن همراه، تبلت، آیپد و لپ‌تاپ می‌باشد.

مسافرانی که به قصد اقامت بیش از 4 ماه وارد این کشور می‌شوند، برای استفاده از خدمات مخابراتی ملزم به ریجستر کردن تلفن‌های هوشمند خود هستند.  اما چنانچه تمام دستگاه‌های خود را که کد IMEL دارند را ثبت کنید، در صورت ربوده شدن، می‌توانید از پیگیری سرقت مطمئن شوید.

بیشتر بخوانید: اقامت یکساله در ترکیه

روش رجیستر کردن گوشی در ترکیه

پروسه‌ی رجیستر کردن گوشی در ترکیه بستگی مستقیمی به وضعیت اقامتی افراد در این کشور دارد. بر این اساس 2 روش برای ثبت موبایل وجود دارد:

 

1. رجیستر کردن گوشی برای افرادی که کارت اقامت دارند

چنانچه اقامت ترکیه را دریافت کرده‌اید، و شماره‌ی شناسایی (کیملیک کارت) دارید، برای ثبت گوشی خود، باید مراحل زیر را سپری کنید.

  • مراجعه به اداره‌ی مالیات و واریز هزینه‌ی رجیستری
  • به همراه مدارک شناسایی شامل پاسپورت و کارت اقامت به یکی از دفاتر پست و تلگراف (PTT) در ترکیه مراجعه و رمز الکترونیکی (E-Devlet Sifresi) دریافت کنید.
  • در مرحله‌ی بعد وارد وب‌سایت دولت الکترونیک ترکیه شوید و صفحه‌ی مخصوص رجیستر کردن تلفن همراه را بازکنید.
  • در صفحه‌ی باز شده، اطلاعات درخواست شده شامل کد IMEI دستگاه، اطلاعات فردی، اطلاعات واریز هزینه و سایر گزینه‌ها را تکمیل کنید. در پایان صحت اطلاعات درج شده را تائید نمائید.
  • پس از تائید، کد 8 رقمی از سوی سایت دولت الکترونیک برای شما ارسال خواهد شد که به منزله‌ی تائید رجستر کردن گوشی شما خواهد بود.

 

2. رجستر کردن گوشی افرادی که کارت اقامت ترکیه ندارند

برخی افراد بنا به دلایلی ممکن است کارت اقامت ترکیه را نداشته باشند، اما حضورشان در این کشور طولانی مدت و البته قانونی باشد، نظیر دیپلمات‌ها، دانشجویان، یا افرادی که برای انجام پروژه‌ای به ترکیه سفر کرده‌اند.

از آنجایی که این افراد کیملیک ندارند، نمی‌توانند از طریق ثبت کد شناسایی در سایت دولت الکترونیک نسبت به رجیستر کردن گوشی خود اقدام کنند. به همین دلیل باید از روش دیگری برای ریجستر کردن گوشی خود اقدام نمایند.

  • در اولین قدم، با در دست داشتن پاسپورت به اداره‌ی مالیات مراجعه کنید و کد مالیاتی دریافت نمائید.
  • پرداخت مبلغ رجیستری از طریق کد مالیاتی در یکی از بانک‌های ترکیه.
  • در مرحله‌ی بعد به همراه فیش واریزی، کد IMEI گوشی، اصل پاسپورت و کپی صفحه‌ی آخرین ورودتان به خاک ترکیه به دفاتر معتبر اپراتورهای تلفن همراه ترکیه مراجعه کنید.
  • با پر کردن فرم‌های مربوطه تلفن خود را ثبت نمائید.
  • پس از 1 تا 7 روز گوشی شما رجیستر خواهد شد.

اپراتورها تلفن همراه در ترکیه شامل ترکسل، ترک‌تلکام و ودافون می‌باشند.

 

هزینه‌ی رجیستر کردن تلفن همراه در ترکیه

هزینه‌ی رجیستر کردن گوشی پیش از سال 2021، بر اساس مدل و برند آن تعیین می‌شد. اما از ابتدای سال جدید میلادی گوشی و یا هر دستگاه هوشمندی دیگری با مبلغ ثابت 1838 لیر رجیستر خواهد شد.

از آنجا که این مبلغ بالا به نظر می‌رسد، برخی از افراد ترجیح می‌دهند، در بازار موبایل ترکیه یک گوشی رجیستر شده‌ی نو بخرند.

دریافت کد IEMI موبایل
#60#*؛ راحت‌ترین روش آگاهی از کد IEMI تلفن همراه می‌باشد.

سوالات متداول

کد IMEI را از چطور پیدا کنیم؟

کد IMEI معمولا بروی جعبه دستگاه و یا داخل کارت گارانتی ذکر شده است. در صورتی که به این موارد دسترسی ندارید، می‌توانید دستور #60#*  را شماره‌گیری نمائید، تا کد گوشی‌تان برای شما نمایش داده شود.

 

اگر گوشی همراه خود را در ترکیه رجیستر کنم، در ایران کار نخواهد کرد؟

گوشی شما چنانچه در ایران رجیستر باشد، هیچ مشکلی برای استفاده از آن نخواهید داشت، حتا اگر در ترکیه نیز رجیستر گردد.

 

بدون رجیستر کردن تا چه زمان می‌توانم از گوشی‌م استفاده کنم؟

10 روز پس از ورود به ترکیه، گوشی شما به عنوان یک دستگاه رجیستر نشده شناسایی خواهد شد، با این وجود تا 120 روز می‌توانید بدون رجیستر کردن از گوشی خود استفاده نمائید.

 

هر فرد چندبار می‌تواند برای رجیستر کردن گوشی در ترکیه اقدام کند؟

خارجی‌هایی که مدام به ترکیه آمد و رفت دارند، تنها مجاز هستند یک گوشی را ظرف 3 سال در این کشور ثبت نمایند. در صورت مفقود شدن گوشی ثبت شده، شخص باید نسبت به خرید تلفن همراه رجیستر شده اقدام نماید.

 

سخن پایانی

علاوه بر استفاده از خدمات مخابراتی نظیر تماس، پیامک و اینترنت، ثبت تلفن همراه به معنای ثبت مالکیت آن می‌باشد. چنانچه با گوشی ثبت شده به نام شما خلافی صورت بگیرد، مالک (شما) اولین متهم شناخته خواهید شد. به همین دلیل برای پرهیز از مخاطرات حقوقی و قضایی در صورت مفقود و یا ربوده شدن تلفن همراه در اسرع وقت پلیس محلی را در جریان بگذارید.