چطور از ترکیه به آلمان مهاجرت کنیم؟

چطور از ترکیه به آلمان مهاجرت کنیم؟
02.05.18

تحصیل در کشور آلمان رویای متقاضیانی است که قصد دارند در خارج از کشور به ادامه تحصیل بپردازند. تحصیل رایگان و بدون هزینه، امکان انجام کار دانشجویی حین تحصیل و امکان دریافت اقامت آلمان بعد از اتمام تحصیل مهم‌ترین مواردی هستند که باعث شده‌اند کشور آلمان انتخاب برتر خیلی از متقاضیان باشد. به دلیل اینکه این کشور نسبت به دیگر کشورها برتری‌های بیشتری دارد، تقاضا برای دریافت اقامت بسیار بالا و رقابتی است. همچنین ممکن است مدت زمان انتظار برای دریافت وقت مصاحبه بیشتر از دو سال طول بکشد؛ اما جای نگرانی نیست! یکی از روش‌های راحتی که همیشه محبوب متقاضیان بوده است، مهاجرت از ترکیه به آلمان است؛ اما اینکه چرا باید برای اخذ اقامت آلمان از طریق ترکیه اقدام کنیم، شرایط و مراحل اخذ ویزا از این طریق کدامند و انواع ویزای مهاجرت از ترکیه به آلمان شامل چه ویزاهایی می‌شوند، مواردی هستند که در این مطلب از ام تی سی هوم به آن‌ها خواهیم پرداخت. با ما همراه شوید.

چرا برای مهاجرت به آلمان کشور ترکیه را انتخاب کنیم؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که ممکن است برای متقاضیانی که قصد مهاجرت به آلمان را دارند پیش بیاید این است که چرا باید از طریق ترکیه اقدام کنند؟ در پاسخ باید بگوییم که سفارت آلمان در ایران به دلیل تقاضای بسیار بالای ایرانیان، فرصت نمی‌کند به درخواست‌های جدید در زمان کوتاه پاسخ بدهد. به همین دلیل باید به سراغ مسیرهای دیگری بروید.

مطابق با قانون برای اینکه بتوانید به کشوری مهاجرت کنید، ابتدا باید در کشور دیگری اقامت داشته باشید و با مراجعه به سفارت کشوری که در آن اقامت دارید، اقدامات لازم را انجام دهید.

نحوه‌ی مهاجرت به آلمان از ترکیه
نحوه‌ی مهاجرت به آلمان از ترکیه

این نکته را در نظر داشته باشید که کشورهای زیادی می‌توانند به عنوان واسط انتخاب شوند، اما کشور ترکیه برای ایرانیان یک گزینه عالی است و دلیلش هم موارد زیر می‌باشد:

می‌توانید بدون ویزا به ترکیه سفر کنید

برای اینکه بتوانید به ترکیه سفر کنید نیازی به دریافت ویزا نخواهید داشت. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک بلیط هواپیما بخرید، سوارش شوید و تمام! از طریق ویزای توریستی می‌توانید برای مدت 90 روز در ترکیه بمانید و آنجا به دنبال کارهای اقامت و مهاجرت به آلمان باشید.

می‌توانید به سادگی اقامت کشور ترکیه را به دست آورید

یکی دیگر از دلایلی که بهتر است برای مهاجرت به آلمان از طریق ترکیه اقدام کنید این است که می‌توانید خیلی راحت اقامت ترکیه را بگیرید. بهترین روش دریافت دریافت اقامت ترکیه با خرید خانه است.

هزینه زندگی در ترکیه پایین است

ترکیه کشوری است که هزینه زندگی در آن اگر از ایران کمتر نباشد، بیشتر هم نیست. به همین دلیل می‌توانید برای مهاجرت از ترکیه به آلمان با کمترین هزینه ممکن اقدام کنید.

زبان رسمی کشور ترکیه ساده است

زبان این کشور ترکی استانبولی بوده و بسیاری از مردم با آن آشنایی نسبی دارند. به همین دلیل زندگی در ترکیه تا زمان دریافت اقامت آلمان سخت نیست. علاوه بر این، از آنجا که بیشتر جوانان این کشور به زبان انگلیسی مسلط هستند، در برقراری ارتباط و صحبت کردن با مشکل مواجه نخواهید شد.

شانس پذیرش بیشتری خواهید داشت

تعداد متقاضیان مهاجرت به آلمان از طریق سفارت آلمان در ترکیه خیلی کمتر از ایران است. به همین دلیل افرادی ره از این طریق اقدام می‌کنند، شانس بیشتری برای پذیرفته شدن خواهند داشت. اقدام برای مهاجرت از ترکیه به آلمان نهایتا 10 ماه طول خواهد کشید.

شرایط اخذ ویزای آلمان از ترکیه
شرایط اخذ ویزای آلمان از ترکیه

شرایط اخذ ویزای آلمان از ترکیه

با اینکه سفارت آلمان در ایران درخواست‌های جدید را به سختی قبول می‌کند، سفارت این کشور در ترکیه در مدت زمان خیلی کوتاهی به درخواست شما رسیدگی خواهد کرد؛ بنابراین از این طریق می‌توانید خیلی سریع‌تر و راحت‌تر به هدفتان برسید.

اما برای انجام چنین پروسه‌ای نیاز به یک سری شرایط است. مهم‌ترین شرط این است که متقاضی ابتدا بتواند اقامت یک‌ساله ترکیه را بگیرد و حداقل 6 ماه در خاک این کشور زندگی کند. خیلی راحت از طریق اجاره یا خرید ملک در ترکیه می‌توان اقامت یک‌ساله آنجا را به دست آورد. مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که از طریق ویزای توریستی نمی‌توانید برای مهاجرت به آلمان اقدام کنید. حتی اگر ویزای توریستی شما بالای 6 ماه اعتبار داشته باشد، باز هم نمی‌توانید این کار را انجام دهید.

علاوه بر این، بسته به نوع مهاجرتی که قرار است به آلمان داشته باشید، باید مدارکی همچون سوابق تحصیلی را آماده کرده و آن‌ها را ارائه دهید.

مراحل مهاجرت از ترکیه به آلمان

متقاضیانی که قصد مهاجرت از ترکیه به آلمان را دارند، باید مراحل زیر را از سر بگذرانند:

1-مشورت با موسسه‌های حقوقی

اولین قدم مشورت کردن با افرادی است که تمامی قوانین و شرایط مهاجرت به آلمان را می‌دانند. ام تی سی هوم می‌تواند به عنوان یک منبع معتبر به تمامی سوالات شما در این زمینه پاسخ دهد و تا آخرین لحظه مهاجرت همراهتان بماند.

2-جمع‌آوری مدارک

مرحله بعدی این است که از هر روشی که برای مهاجرت به آلمان اقدام می‌کنید، باید مدارک لازم را جمع‌آوری کرده و ارائه دهید. جمع‌آوری مدارک به صورت کامل نقش مهمی را در تصمیم‌گیری افسر مربوطه در سفارت آلمان ایفا خواهد کرد؛ بنابراین در این مورد نهایت دقت و وسواس را به خرج دهید.

3-سفر به ترکیه

مرحله بعدی شما این است که بلیط ترکیه را بخرید و به این کشور سفر کنید. بعد از رسیدن، فرصت کافی دارید تا کارهای مربوط به اخذ اقامت یک‌ساله در این کشور را انجام دهید. می‌توانید نسبت به اخذ اقامت آلمان از طریق سرمایه گذاری در خرید ملک در کشور ترکیه اقدام کنید. علاوه بر این، اگر مدرک زبان آلمانی را دریافت نکرده‌اید، می‌توانید در دوره‌های آموزش زبان آلمانی در ترکیه شرکت کرده و نسبت به دریافت مدرک اقدام کنید.

4-دریافت وقت سفارت آلمان در ترکیه

بعد از اینکه توانستید اقامت یک‌ساله کشور ترکیه را دریافت کنید و حداقل برای مدت 6 ماه در این کشور اقامت داشته باشید، نوبت به دریافت وقت سفارت آلمان در ترکیه می‌رسد. برای این منظور باید به وب سایت رسمی سفارت آلمان مراجعه کرده و برای دریافت وقت ثبت نام کنید. بعد از آن از شما خواسته می‌شود تا در یک روز معین به همراه مدارک خواسته شده به سفارت آلمان بروید.

5-منتظر ماندن برای جواب سفارت آلمان

بعد از ارائه مدارک باید منتظر نتیجه بمانید در این مرحله افسر مربوطه تمامی مدارک را به طور کامل بررسی می‌کند و در صورتی که کم و کاستی نداشته باشد، جواب ویزای شما بین یک تا سه ماه اعلام می‌شود.

6-ورود به خاک کشور آلمان

بعد از دریافت ویزای آلمان می‌توانید به این کشور سفر کرده و مراحل اقامتتان را که شامل ثبت نام در دانشگاه، اسکان و غیره می‌باشد سپری کنید.

انواع ویزای مهاجرت از ترکیه به آلمان
انواع ویزای مهاجرت از ترکیه به آلمان

انواع ویزای مهاجرت از ترکیه به آلمان

اینکه قصد دارید از چه راهی نسبت به مهاجرت از ترکیه به آلمان اقدام کنید بسیار مهم است. روش‌های زیادی برای این نوع مهاجرت وجود دارد که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

مهاجرت به کشور آلمان از ترکیه با ویزای تحصیلی

یکی از محبوب‌ترین روش‌های مهاجرت از ترکیه به آلمان از طریق ویزای تحصیلی است. کشور آلمان دارای دانشگاه‌های معتبری است که علاوه بر دارا بودن رتبه جهانی، سیستم آموزشی قدرتمندی هم دارند. برای اینکه بتوانید از سفارت آلمان در ترکیه وقت بگیرید، باید تمامی مدارک لازم برای مهاجرت را که شامل تمامی مدارک تحصیلی همراه با ریز نمرات، مدارک هویتی و شناسایی، انگیزه نامه و غیره می‌شوند به زبان آلمانی ترجمه کرده و به سفارت تحویل دهید. همچنین باید مدرک زبان B1 نیز ارائه دهید.

مهاجرت از ترکیه به آلمان با ویزای کاری

از آنجا که آلمان جزء کشورهای پیشرفته جهان است و نیروی کار در آن کم است، می‌توانید از طریق ویزای کاری جهت اخذ اقامت این کشور اقدام کنید. مراحلی که باید برای این منظور طی شود، دقیقا مشابه مراحل ویزای تحصیلی است. بعد از دریافت اقامت یک‌ساله ترکیه و سپری کردن حداقل 6 ماه در این کشور، باید مدارک و درخواستتان را به سفارت آلمان در ترکیه تحویل دهید. این مدارک شامل مدارک تحصیلی مرتبط با حوزه کاری، ارائه سابقه کار مرتبط، ارائه مدارک معتبر فنی و غیره می‌شود.

بیشتر بخوانیداز 0 تا 100 مراحل دریافت ویزای آلمان

نحوه دریافت اقامت یک ساله ترکیه

همانطور که در طول متن بارها اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین شرایط برای مهاجرت از ترکیه به آلمان این است که بتوانید اقامت یک‌ساله ترکیه را بگیرید و بعد از طی 6 ماه اقامت در ترکیه، نسبت به دریافت وقت از سفارت آلمان در ترکیه اقدام کنید.

بهترین راه این است که از طریق ویزای 90 روزه توریستی به ترکیه بروید و در این مدت اقدامات لازم را برای دریافت ویزای یک‌ساله ترکیه انجام دهید. می‌تواند با ارائه مدارک مورد نیاز در این کشور یک ملک بخرید یا اجاره کنید. این مدارک شامل موارد زیر می‌شوند:

  • ارائه فرم درخواست مصاحبه
  • ارائه اصل و کپی از گذرنامه
  • ارائه عکس پرسنلی
  • ارائه رسید پرداخت تمامی هزینه‌های اداری جهت صدور اقامت
  • ارائه مدارک مربوط به بیمه
  • رضایت‌نامه قیم برای افرادی که هنوز به ۱۸ سالگی کامل نرسیده‌اند.
  • گواهی اجاره و یا خرید ملک

سخن پایانی

به دلیل اینکه سر سفارت آلمان در کشور ایران خیلی شلوغ است، فرصت رسیدگی به درخواست‌های جدید را ندارد. به همین دلیل می‌توانید از طریق کشور ترکیه اقدام کنید. پروسه مهاجرت از ترکیه به آلمان در زمان بسیار کوتاه‌تری انجام خواهد شد.